Gå til innhold

Skal stemødre belastes med traumene til bonusbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Det er ikke foreldres, verken biologiske eller ste-, å være bare snill mot barna. 

Hun er ufin fordi det gir henne det hun ønsker. Både steforeldre og andre må sette grenser for barna. Man skal oppdra dem. Noen ganger gjør det en ikke populær, men sånn er det. Selvsagt skal du ikke ha det sånn, og du skulle ikke hatt det sånn et sekund en gang. Men det er dere som har latt det bli sånn. Hvorfor overøse en ufin, frekk, trakkaserende unge med gaver? Det er jo oppskrift på å mislykkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her høres det jo ut som om dere har havnet i et veldig negativt mønster, hvor barnet styrer relasjonen til far og hele fars familie når hun er der. Du skriver at hun kommer «når hun vil». Er det faktisk når hun vil hun kommer, eller mår moren har behov for tid til å gjøre egne ting? Dersom hun faktisk vil komme når hun kommer høres det jo litt ut som om hun kommer kun fordi hun vil ha ting? Og kanskje hun har spurt sin mor om disse tingene, og hun har svart: «spør faren din»? Så enten blir hun sendt bort til dere og vil ikke være der, eller så kommer hun kun for å få oppfylt ønskelisten sin. Og det er her dere må inn og styre situasjonen, i steden for å gi etter. 

Hvis hun er frekk; Hvorfor gir dere henne ting? Hvorfor kjører dere henne på shopping for å få oppfylt «kravlisten»? 🤔 Dere belønner jo da den negative adferden, og legger til rette for at den skal fortsette. Så punkt 1 er at ingen som ikke oppfører seg respektfullt og ordentlig får gaver. Punkt 2 er at når dere har satt på en film så er det den dere skal se. Barn har faktisk ikke godt av å få styre hele hjemmet slik dere beskriver. Forhold dere rolige og forklar at dere ikke belønner negativ adferd og at dere voksne faktisk bestemmer.


 

 

Anonymkode: 1f1b3...e5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er nok litt tvang bak. Ikke fra min side. Sannheten er at hun er veldig lykkelig hos sin mor, og nærmiljøet der. Hun mistet vel egentlig kontakt med far da foreldrene skilte seg. Mor fikk omsorg, flyttet bort, og jenta har trygghet i moren og hennes familie.

Men min samboer ønsker selvsagt kontakt med sin datter. Jeg også,har jo ønsket en god relasjon. Og vi hadde det lenge. Men nå er det bare ikke noe kjekt lenger, alle besøk er preget av en forferdelig vondt stemning og hun jobber hardt fra hun kommer til hun drar med å lage dårlig stemning. Uansett hva vi gjør, og vi gjør MYE, så gir det seg ikke. 

Anonymkode: 97c38...97d

Kanskje hun ikke skjønner at det er mor som har "tatt" henne vekk fra far sin familie. Kanskje hun tror at hun er hos dere fordi dere blir tvunget til å ha henne og ikke at dere vil. Selv om dere gjør masse fint for henne så ser dessverre ikke ungdom slike gester på samme måte som de er ment, hvis de har en annen innstilling i hodet. Hun kan tro at dere gjør alle disse tingene bare for å bli fortest mulig ferdig med samværet og bli kvitt henne. Det virker som hun prøver å se hvor langt hun kan strekke dere med ufin oppførsel før dere sier stopp. Da kan hun tenke inni seg at det var det hun visste, dere ville ikke ha henne der også blir alt en selvoppfyllende profeti. Anerkjen henne og vis at dere er glad i henne for den hun er. Hvis hun er Pyton mot dere så ikke vær det tilbake. Sier hun f.eks at hun hater dere og ikke vil være der, så svar tilbake at dere syntes det er trist fordi at dere er glad i henne og vil ha henne der. Og ikke vær redd for å sette grenser og si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsk meg mest når jeg fortjener det minst.. Jeg tror det innerst inne er mer behov for en klem og en alvorsprat, tydelige grenser og konsekvenser, enn å gå på tå hev og shoppe etter hennes liste..belønne dårlig atferd og "være redd". 

Godt innspill her å gå i terapi. Ville ikke gitt opp selv om det ser ut som det ikke nytter. Skjønner at du er sliten av det her, og du har all grunn. Men ditt ansvar er å være støtte for mannen din, gi han et skikkelig spark bak og få han til å ta seg sammen og gjøre noe for å reparere, ikke bare male over noe råttent. 

Anonymkode: 0e10f...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...