Gå til innhold

Urimelig å kreve Corona test på 13-14 åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har fått barn. Min samboer har ei datter på snart 14, som han har et veldig dårlig forhold til. Hun kommer hit ca en weekend i måneden, det er kun det hun ønsker.

Barnet vi fikk måtte ha en operasjon etter fødselen. Legene sa vi må passe  litt på med Corona en stund nå, og generelt prøve å holde baby frisk.

Datter til min samboer bor i et svært smitteutsatt område. Hun har hver gang hun har vært her fortalt om venner i nærmiljøet som er smittet. Hele graviditeten fant jeg meg i å bli utsatt for smitte 

Men nå, på legens anbefaling, synes jeg hun kan ta en hurtigtest før hun skal holde sin opererte søsken, som ikke tåler Corona. Vi har sagt vi betaler for hurtigtest, og det kan gjøres rett utenfor døren vår omtrent.

Hun er kjempesur for dette nå. Vi ber alle teste seg før de kommer på besøk, da baby kanskje ikke tåler Corona særlig godt.

Noen råd? 

Anonymkode: 88cae...9b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen råd men det skulle da bare mangle at hun tar en test når dere har en baby som er utsatt med tanke på helsa. Dere kan ikke annet enn å si klart og tydelig at det gjelder alle som kommer på besøk og at det ikke er fordi hun er den hun er. Når man er 14 så kan man raskt ta det meste personlig.

Anonymkode: 4d734...727

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen råd men det skulle da bare mangle at hun tar en test når dere har en baby som er utsatt med tanke på helsa. Dere kan ikke annet enn å si klart og tydelig at det gjelder alle som kommer på besøk og at det ikke er fordi hun er den hun er. Når man er 14 så kan man raskt ta det meste personlig.

Anonymkode: 4d734...727

Takk. Jeg føler også det skulle da bare mangle.

Anonymkode: 88cae...9b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lama_Drama skrev (Akkurat nå):

Enten tar hun en test eller så blir hun hos mor. 

Ja. Takk for støtte. Far er redd for henne skjønner du. 

Anonymkode: 88cae...9b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at dere er bekymret for babyen, men jenta er din samboers barn og jeg føler det blir veldig feil å kreve test av barn som skal hjem til samvær.  Hun er ikke en vanlig gjest på besøk.  
 

Alle foreldre må leve med at barna våre kan bli smittet.  Vi kan ikke teste barna hver dag de kommer hjem fra skole/besøk/fritidsaktiviteter.  Noen har søsken i risikogruppa.  Barn ikke testes og sendes bort av den grunn. 
 

Du får holde avstand sammen med babyen og far får finne på noe med datteren.  Om de har et godt eller dårlig forhold, bør ikke være relevant for problemstillingen. 

Anonymkode: 230f9...3cd

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt skal hun teste seg. Jeg hadde forventet at en 14-åring forsto dette.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår at dere er bekymret for babyen, men jenta er din samboers barn og jeg føler det blir veldig feil å kreve test av barn som skal hjem til samvær.  Hun er ikke en vanlig gjest på besøk.  
 

Alle foreldre må leve med at barna våre kan bli smittet.  Vi kan ikke teste barna hver dag de kommer hjem fra skole/besøk/fritidsaktiviteter.  Noen har søsken i risikogruppa.  Barn ikke testes og sendes bort av den grunn. 
 

Du får holde avstand sammen med babyen og far får finne på noe med datteren.  Om de har et godt eller dårlig forhold, bør ikke være relevant for problemstillingen. 

Anonymkode: 230f9...3cd

Alle har ikke en nyoperert nyfødt i hus. Jeg er temmelig sikker på at også du hadde ønsket å være før var i en slik situasjon. Hadde du ikke vært det, ville jeg ha stusset over dine omsorgsevner. Det er din plikt å beskytte det nyfødte barnet mot farer (i dette tilfellet, Covid-19). 
Ja, datteren hører til i huset - men hun er ikke der på fast basis. 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Forstår at dere er bekymret for babyen, men jenta er din samboers barn og jeg føler det blir veldig feil å kreve test av barn som skal hjem til samvær.  Hun er ikke en vanlig gjest på besøk.  
 

Alle foreldre må leve med at barna våre kan bli smittet.  Vi kan ikke teste barna hver dag de kommer hjem fra skole/besøk/fritidsaktiviteter.  Noen har søsken i risikogruppa.  Barn ikke testes og sendes bort av den grunn. 
 

Du får holde avstand sammen med babyen og far får finne på noe med datteren.  Om de har et godt eller dårlig forhold, bør ikke være relevant for problemstillingen. 

Anonymkode: 230f9...3cd

Risikere babyens liv? Ja vel 

Anonymkode: 88cae...9b5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler dere for testen, og kjører henne?

Anonymkode: 1de14...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Betaler dere for testen, og kjører henne?

Anonymkode: 1de14...3d1

Japp

Anonymkode: 88cae...9b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Betaler dere for testen, og kjører henne?

Anonymkode: 1de14...3d1

Selvsagt 

Anonymkode: 88cae...9b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du og baby sove et annet sted?

Anonymkode: 07584...74a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan ikke du og baby sove et annet sted?

Anonymkode: 07584...74a

He he han er et spedbarn. Trenger konstant tilsyn og er kolikkbarn. Hvor skal vi dra? 

Anonymkode: 88cae...9b5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan far og datter ta helga på hytta også tester han seg før han kommer hjem?

Anonymkode: 6049e...88b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker datter bør teste seg når dere tester dere. 

Anonymkode: 29a6f...9d9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror jeg heller hadde dratt et annet sted (venner, familie) den helgen, så kan far og datter få litt tid sammen også. 

Det er litt sært å be om koronatest for at hun skal få komme hjem. Hun er jo en del av husstanden. Dere tester dere vel ikke hver gang dere har være på butikken eller møtt noen? 

Anonymkode: d594f...b9d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Forstår at dere er bekymret for babyen, men jenta er din samboers barn og jeg føler det blir veldig feil å kreve test av barn som skal hjem til samvær.  Hun er ikke en vanlig gjest på besøk.  
 

Alle foreldre må leve med at barna våre kan bli smittet.  Vi kan ikke teste barna hver dag de kommer hjem fra skole/besøk/fritidsaktiviteter.  Noen har søsken i risikogruppa.  Barn ikke testes og sendes bort av den grunn. 
 

Du får holde avstand sammen med babyen og far får finne på noe med datteren.  Om de har et godt eller dårlig forhold, bør ikke være relevant for problemstillingen. 

Anonymkode: 230f9...3cd


Dette er jo bare tøys, utfra TS sin situasjon - eller egentlig babyen hennes sin situasjon.

Det er så mange familier med barn i risikosone som har levd helt isolert et år nå. Inkludert eldre søsken som heller ikke kan gå på vanlig skole eller barnehage.

 

Anonymkode: c9523...272

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror jeg heller hadde dratt et annet sted (venner, familie) den helgen, så kan far og datter få litt tid sammen også. 

Det er litt sært å be om koronatest for at hun skal få komme hjem. Hun er jo en del av husstanden. Dere tester dere vel ikke hver gang dere har være på butikken eller møtt noen? 

Anonymkode: d594f...b9d

Hun er her nesten aldri, av egen vilje. Hun har mange venner som har vært smittet.

Altså spørsmålet er ikke om det er riktig. Overlegen og kirurgen som håndterte babyen har sagt at vi ikke kan utsette baby for smitte før han har kommet seg. Det du og enkelte andre sier her er jo i mot legens råd. Det er jo omsorgssvikt.

Jeg går jo ikke ut. Utsetter meg ikke for smitte. 

Jeg spør om råd på hvordan få henne til å ikke bli fornærmet.

Hun skal teste seg, det har legen sagt

Anonymkode: 88cae...9b5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):


Dette er jo bare tøys, utfra TS sin situasjon - eller egentlig babyen hennes sin situasjon.

Det er så mange familier med barn i risikosone som har levd helt isolert et år nå. Inkludert eldre søsken som heller ikke kan gå på vanlig skole eller barnehage.

 

Anonymkode: c9523...272

De mener jeg skal risikere livet til baby, mot legens råd, for å ikke fornærme en 14 åring, he he.

Håper ikke disse folka har barn 

Anonymkode: 88cae...9b5

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...