Gå til innhold

Hva i all verden skal man stemme på til høsten?


Stina234

Anbefalte innlegg

fotballjenta skrev (12 timer siden):

SP er så dyrefiendtlig at jeg får helt vondt.

Konkret hva er det du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CAPS LOCK skrev (57 minutter siden):

Konkret hva er det du sikter til?

Pelsdyr og rovdyr feks. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Rister på hodet av at folk vil ut av EØS. Så lite styringsdyktige Norge har vært de siste årene så ser i hvertfall jeg at vi trenger å komme oss inn i EU. Norge har hverken kompetansen eller kapasiteten til å rekke over alle fagfelt og sakskomplekser. Der har EUs administrasjon og fageksperter en kjempestor fordel. Norge ligger ikke foran på nesten noe, vi kommer alltid diltende langt bak. Først når EU har utredet et direktiv og anbefaling, ja da kommer Norge så småningom etter, fordi ‘oi, det var smart..’. Vi har aldri en original tanke selv. Det er ikke kapasitet her på bjerget til det.

covid-håndteringen har vi også vært konstant bakpå på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang i mitt voksne liv, føler jeg at jeg er mettet og lei av de aller fleste politikere. Så lite blir faktisk gjort av det som loves, og det gjelder de aller fleste politikere og partier. Tror det er en del korrupsjon i norsk politikk og media, som gjør at jeg blir litt likegyldig til tider. Skal stemme, men har ikke sterke positive følelser for noen av partiene som er mulige å stemme på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri stemt i mitt hele liv. Har ikke satt meg inn i politikk heller. Får jeg mer lønn av det? Påvirker det hverdagen min ? Eller er bare jeg som bare tenker slikt å er få? Håndhever den politikeren, det vi stemmer for? Visst ikke, hva da? Å hvorfor skal jeg stemme? Det hjelper meg på absolutt ingen måte. Skal jeg tenke på helheten i bildet, å landet liksom? Å være en god samaritan? Hva er greien altså? Jeg har aldri likt staten, politiker. Politiker å Mafia er av samme mynt. Bare politikerne har loven på sin side. Er det snevert syn av meg? 

Ikke angrip meg :)  Tar gjerne imot diskusjoner. Håper jeg ikke har truffet noen hårsåre mennesker. Siden trenden i 2021 er å bli hårsår. Just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (10 timer siden):

Jeg er helt blank på hva jeg skal velge.

Jeg er imot utvidning av abortgrensa, innvandring og absolutt alt det våset MDG styrer med. Jeg rett og slett forakter MDG politikken. Jeg er heller ikke for KRF siden de blander religion inn i kampsaker. Jeg stemmer ikke Høyre eller AP. Har fått nok av Erna og Støre er en vinglepetter. Kommer heller ikke til å stemme FRP, de klarte ikke utrette noe særlig da de var i regjering.

Jeg er for liberalisering av rusreformen, økte bevilgninger til bhg og skoler. Økte bevilgninger til sykehus og sykehjem.

Jeg stoler ikke på en eneste politiker. De lover og juger, attpåtil går de fri for noen som helst «straff» for dette. 
Jeg

Jeg er også imot alle millioner som blir kastet bort på såkalt kunst. Det er helt villt hva slags kunst disse kunstnerne kommer med. Jeg er imot at vi skal være pøse ut millioner av penger for å for eksempel pusse opp ett slott i Polen, eller hvilket land det var.

Jeg skal ikke bli en sofavelger, men kan fint stemme blankt. Da har jeg iallefall vist min mistro til hva jeg tenker om landets politikk. Stemmen blir heller ikke brukt som støtte til andre partier.

Norge blir kjørt rett i rennesteinen sånn det styres nå og om vi ikke får snudd det snart, så er det bare å synes synd på de neste generasjoner.

" Mistro alle dem som føler  sterk trang til og straffe."

Verdenskjent Tysk forfatter.

Endret av Ole Brum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også svært usikker i år.

Jeg er veldig motstander av utvidelse av abortgrensen. Når forslaget kom spurte jeg en lege om jeg var hysterisk som ikke synes dette var greit. Legen brøt ut i gråt (dette var privat setting) og sa de skulle ikke fått lov å komme med slike forslag før de har vært å sett hva dette innebærer. Nå er dette den viktigste saken for meg å stemme mot.

Jeg ønsker human narkotikapolitikk, god distriktspolitikk, motstander av eiendomsskatt (den minst retferdige av alle skatter som ikke tar hensyn til endrede inntekter gjennom livet), mot vindmøller, mer penger til forskning. Jeg ønsker at innvandring skal være bærekraftig men er ikke motstander av innvandring (men ønsker at de som kommer har et ønske om å bli integrert og har reelt behov for beskyttelse, om det gir mening). 

Og siden korona så ser vi hvor mye vi taper på svenskehandel (som nasjon). Er det noen politiske partier som har tenkt å gjøre noe med dette?

Jeg bryr meg selvsagt om skole, barnehage, brann og politi, sykehus og sykehjem. Men har gode erfaringer fra private driver bedre enn offentlige så eierstruktur er ikke et tema jeg brenner for (når det er et tema). Jeg bryr meg om trygdede og pensjonister og mener de bør beholde kjøpekraft. 

Jeg tror ikke det er riktig å flå de rike, men mener også at de må bidra på rettferdig måte.

Jeg kommer ikke til å stemme et mikroparti (tror jeg). Men usikker så det holder. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (9 timer siden):

Pelsdyr og rovdyr feks. 

Legger litt til her:

Det siste bilde der er alt det står om dyrevelferd i programmet. Ikke særlig imponerende. De har egne kategorier for rovdyr ol som de vil kvitte seg med.

3ADBA39F-ADF3-4AB9-9045-F77A367784E8.png

8F18574D-D2B4-41C9-96B2-3DC23A42CBFD.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården blir det Senterpartiet, de fleste jeg kjenner har også skiftet til dette partiet.

Handler egentlig mest om å markere at det bor folk utenfor Oslo, og at vi ønsker det skal være slik. Også en motstemme mot MdG som ikke skjønner at folk bor andre steder.

Har tradisjonelt stemt Ap, men skrota partiet etter Giske-saken, ikke pga. at jeg ikke ser at han har gjort noe dumt, men grunnet renkespillet til Tajik og hennes gode venner i VG. Dette går især på timingene for fløyteblåsingene, og at de ( VG-journalist Lars Joakim Skarvøy) konstruerte en drittpakke fra ingenting. 

(Bor i storby).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

k0u skrev (8 timer siden):

Jeg har aldri stemt i mitt hele liv. Har ikke satt meg inn i politikk heller. Får jeg mer lønn av det? Påvirker det hverdagen min ? Eller er bare jeg som bare tenker slikt å er få? Håndhever den politikeren, det vi stemmer for? Visst ikke, hva da? Å hvorfor skal jeg stemme? Det hjelper meg på absolutt ingen måte. Skal jeg tenke på helheten i bildet, å landet liksom? Å være en god samaritan? Hva er greien altså? Jeg har aldri likt staten, politiker. Politiker å Mafia er av samme mynt. Bare politikerne har loven på sin side. Er det snevert syn av meg? 

Ikke angrip meg :)  Tar gjerne imot diskusjoner. Håper jeg ikke har truffet noen hårsåre mennesker. Siden trenden i 2021 er å bli hårsår. Just in case.

Du har tatt et klokt valg ved ikke å stemme. Med mindre du heller ikke i tiden fremover har tenkt å sette deg inn i hva de enkelte partier står for, bør du fortsette slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurium skrev (11 minutter siden):

Her i gården blir det Senterpartiet, de fleste jeg kjenner har også skiftet til dette partiet.

Handler egentlig mest om å markere at det bor folk utenfor Oslo, og at vi ønsker det skal være slik. Også en motstemme mot MdG som ikke skjønner at folk bor andre steder.

Har tradisjonelt stemt Ap, men skrota partiet etter Giske-saken, ikke pga. at jeg ikke ser at han har gjort noe dumt, men grunnet renkespillet til Tajik og hennes gode venner i VG. Dette går især på timingene for fløyteblåsingene, og at de ( VG-journalist Lars Joakim Skarvøy) konstruerte en drittpakke fra ingenting. 

(Bor i storby).

Er det ikke litt dumt å avskrive et helt parti pga enkeltpersoner og deres drama?  Jeg har ikke fått med meg så mye fra den saken så skal ikke uttale meg for mye altså. Bare lurer på om du vektlegger det istedenfor partiprogrammet eller om du mener at det vil gå ut over noe at de oppførte seg slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvaifaen skrev (3 minutter siden):

Er det ikke litt dumt å avskrive et helt parti pga enkeltpersoner og deres drama?  Jeg har ikke fått med meg så mye fra den saken så skal ikke uttale meg for mye altså. Bare lurer på om du vektlegger det istedenfor partiprogrammet eller om du mener at det vil gå ut over noe at de oppførte seg slik?

For min del handler det om etikk. At nestlederen for partiet omgås sosialt de mest aggressive journalistene som gikk etter Giske var ikke tilfeldig. Heller ikke tidspunktene varslerene sto fram. Jeg får meg ikke til å stemme på et parti som godtar slikt fra sin nest-leder,  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1

Hmm, ikke lett i år nei siden jeg også er litt lei av Erna. Men altså

- Vi trenger EU, fri flyt av særlig varer, men også mennesker. Ting blir ufattelig mer kompliserte med toll, grensekontroller osv om vi tar bort dette og i stedet velger ut/inn av EU hver eneste gang noe eller noen skal over grensen!

- Vi trenger et næringsliv som er verdiskapende, og vi trenger at det lønner seg å jobbe (der røyk vestrepartiene)

- Vi trenger en god miljøpolitikk (MDG sine metoder er katastrofe og så navlebeskuende at jeg ikke har ord). Jeg savner de store linjene her!

- vi trenger oljenæringen noen år til, det er jo mye bedre at Norge utvinner olje så miljøvennlig som mulig og bruker gassen enn at vårt bidrag erstattes av kullkraft et annet sted i verden. 

- jeg ønsker ikke lemping i narkotikapolitikken. Potensiell straff har en preventiv virkning på ungdommene våre, det skal ikke bli innafor og teste og prøve uten konsekvenser! I dag er det jo uansett slik at politiet ikke slår hardt ned på de som er tunge rusmisbrukere og har stoff til seg selv. Enig i at behandlingstilbud kan bli bedre, men  vi trenger ikke å invitere flere inn i misbruk for det.

Så hvor står man da? AP hadde vært er godt alternativ, men Støre er en vinglepetter som snur seg etter vinden og resten av gjengen er idioter. Og så drar de med seg SV, MDG, Rødt og annet kommunistisk rakkerpakk fra venstresiden som ikke skjønner helt grunnleggende ting som økonomi og konsekvenser. Bare se på hvor mye disse partiene har økt gjelden til Oslo, det er fullstendig absurd.

Så da blir det vel høyre da, selv om jeg er lei Erna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egoistisk sett er det helt greit for meg at folk ikke stemmer eller stemmer blankt - de overlater jo da valget til meg og andre som stemmer, og det er større sjanse for at de jeg stemmer på får makt. Så takk for den støtten! Men, for dere vil en bedre strategi være: sett dere litt inn i hva partiene mener, og stem der dere er mest enig. Du kan ikke forvente å være enig i alt partiet står for, like alle politikerne derfra eller partiene de kanskje må samarbeide med. Men er det ikke bedre å få gjennomslag for noen av dine synspunkt enn ingen?? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (12 timer siden):

Pelsdyr og rovdyr feks. 

Nå stemmer jeg ikke SP og kommer helt sikker ikke til å gjøre det i fremtiden men dyrevelferd er faktisk på programmet til SP.  Det er ikke alle partier som har det.

Så er det ikke så enkelt at om man ikke skal kontrollere mengden med rovdyr så er alt vel og da er det dyrevelferd.

SP har nok bonden som en målgruppe for sine velgere, da må de også legge tilrette for at det drives dyrehold i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på de store linjene i samfunnet. Enkeltsaks politikk er et blindspor.
Jeg stemmer selvsagt Rødt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Villfisker

Personlig syns jeg ingen fortjener våre stemmer akkurat nå. Det beste hadde vært om alle stemte blankt, og krevde en endring i systemet.

Et system der regjeringen ikke bare kunne lage den ene nye u - loven i hytt og gevær, men trengte godkjennelse fra folket i viktige saker. Vi har teknologien til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to aktuelle partier i Norge. Høyre og Arbeiderpartiet. Alle de andre er interessepartier med partiprogrammer som ikke er gjennomførbare.

Arbeiderpartiet hadde vært bra om de hadde hørt på Jens Stoltenberg og Jonas Støre, men det er dessverre alt for sterke venstre-krefter i partiet til at de er aktuelle for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemme til høsten? Enkelt, MDG!.., så lenge folk ikke forstår at klimaendringene er vår største trussel på 100000 år velger jeg å lukke øya for MDG's kanskje litt manglende evner i andre spørsmål:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...