Gå til innhold

Langt innlegg, mannen legger seg til å sove når han er med barna.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ble ofte liggende i sengen i helgene når ungene var 3-4 år. Soveromsdøra vår var åpen og vi kunne høre alt de gjorde, mens vi slappet av. Yngste bestemte seg før hun var 4 at hun ikke gadd å vente på mamma og pappa for å lage seg frokost, og fra da av har hun laget frokost selv.  Fra samme alder kunne de sette på tven og sitte der og se til vi sto opp, eller sitte og leke rolig. Våre unger gjorde aldri noe tull, det verste var kanskje mer smuler på kjøkkenet enn vanlig eller litt mer gris, eller litt mer ting utover som det ble lekt med. 

Ungene har ikke blitt tv-slaver av dette. I dag ser de knapt på tv...  spesielt yngste har alltid klart å underholde seg selv og har ikke krevd at vi deltar eller at vi må underholde henne.

Mye handler om hvor mye barna kan være uten konstant oppsyn fra foreldre, jeg har aldri vært redd for å være i et annet rom enn ungene.  

Anonymkode: 3dcdc...edc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Eksen min var helt lik. La seg til å sove på sofa når det var min tur å hvile, og han var oppe med baby. Endte opp med at baby datt på hode ned trappa på søken etter meg...som sov. Stolte aldri på han mer med små barn.

Anonymkode: 88550...fe2

Det er noe helt annet.

Å sløve litt for seg selv på sofaen er ikke det samme som å legge seg til å sove med en baby som krabber fritt rundt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Særlig når flere skoler innfører ipad på skolen fra 1 klasse. Hadde det vært så skadelig så ville det aldri ha kommet dit. 

Dette er ikke riktig. Beslutning om Ipad i skolen er ikke basert på forskning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinneguide skrev (35 minutter siden):

Dette er ikke riktig. Beslutning om Ipad i skolen er ikke basert på forskning. 

Hvor nøyaktig skrev jeg at skolen har valgt å innføre ipad i skolen på bakgrunn av forskning? 

Det finnes ikke noe forsking på langvarig bruk av ipad i skolen da dette er relativt nytt konsept, så selvfølgelig er ikke valget tatt på bakgrunn av forskning!

Men det er da ikke sånn at skolen gjør ting som de vet er skadelig. Det vil jo være å jobbe mot seg selv, og de veier jo selvfølgelig eventuelle ulemper opp mot fordeler. Hvis det hadde vært allment kjent at skjermbruk hadde vært så skadelig så hadde det aldri kommet inn i skolen. At de ikke tar en avgjørelse basert på forskning er da ikke det samme som at de tar avgjørelser som forskning viser er skadelig for barna! 

Anonymkode: 9fa95...648

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor nøyaktig skrev jeg at skolen har valgt å innføre ipad i skolen på bakgrunn av forskning? 

Det finnes ikke noe forsking på langvarig bruk av ipad i skolen da dette er relativt nytt konsept, så selvfølgelig er ikke valget tatt på bakgrunn av forskning!

Men det er da ikke sånn at skolen gjør ting som de vet er skadelig. Det vil jo være å jobbe mot seg selv, og de veier jo selvfølgelig eventuelle ulemper opp mot fordeler. Hvis det hadde vært allment kjent at skjermbruk hadde vært så skadelig så hadde det aldri kommet inn i skolen. At de ikke tar en avgjørelse basert på forskning er da ikke det samme som at de tar avgjørelser som forskning viser er skadelig for barna! 

Anonymkode: 9fa95...648

Det finnes mye forskning på skjermbruk generelt som ikke tas til etterretning. Forskning er uansett ikke ensidig men det er en god grunn til at hjerneforskere, og eier av Google osv ikke tillater barna skjerm. Det kommer ikke bare av selve bruken men hvilke aktivitet de går glipp av. Det finnes dokumentasjon på at man aktiverer fler deler av hjernen ved å skrive for hånd enn på PC for eksempel, likevel skriver mange elever mest på PC. Det finnes også forskning som viser at mye skjermbruk reduserer empatiske evner men folk blir ikke skremt bort av den grunn. Avhengighet har man også hørt om men aldri opplevd😄

Endret av kvinneguide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinneguide skrev (10 timer siden):

Det finnes mye forskning på skjermbruk generelt som ikke tas til etterretning. Forskning er uansett ikke ensidig men det er en god grunn til at hjerneforskere, og eier av Google osv ikke tillater barna skjerm. Det kommer ikke bare av selve bruken men hvilke aktivitet de går glipp av. Det finnes dokumentasjon på at man aktiverer fler deler av hjernen ved å skrive for hånd enn på PC for eksempel, likevel skriver mange elever mest på PC. Det finnes også forskning som viser at mye skjermbruk reduserer empatiske evner men folk blir ikke skremt bort av den grunn. Avhengighet har man også hørt om men aldri opplevd😄

Problemet er jo at dette kommer de til å fortsette med inn i arbeidslivet også. Det er hvordan verden har blitt.. Og barna på skolen skriver jo selvfølgelig også for hånd. De har da ikke sluttet med det. 

Å ikke tillate barna skjerm, det tror jeg ikke en gang på at de klarer. Det er skjermer hvor enn man går. Og hvilken annen aktivitet? Det er da ikke sånn at alle som har en skjerm eller lar barna se på en skjerm har barn som aldri vil ut og leke, at alle vil heller spille enn å gå en tur i sola. 

Det folk snakker om er jo en avhengighet. Det er ikke normalt å være så opptatt av noe at man ikke klarer å gjøre daglige gjøremål eller at det går utover helse fordi man ikke klarer eller vil rive seg løs fra det. Da trenger man hjelp. 

Og du sier det finnes forskning om at de mister empatisk evner ved for mye skjerm. Tror du virkelig løvenes konge og snehvit tok fra folk de empatiske evnene? Mummitrollet kanskje? Det er vel ikke skjermen men hva de ser på skjermen som utgjør den største faren der, de som spiller spill der de skal drepe og ødelegge alt mulig, det vil selvfølgelig ikke hjelpe på de empatisk evnene. Det er jo unger som slenger om seg med ord som drepe som om det ikke har en så jævlig betydning som det faktisk har.

Så ja, for mye stillesitting foran skjerm er ikke bra, bruke timer til å drepe andre i et spill er ikke bra og ikke klare å gi barna oppmerksomhet fordi man er for opptatt av mobilen er ikke bra. Men å se på løvens konge eller vampyrina innimellom er ikke sammenlignbart. Det er snakk om å lage storm i vannglass. 

Anonymkode: 9fa95...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen er ekstremt b-menneske, jeg a-menneske. Av den grunn har jeg tatt stort sett alle morgener, for det koster meg så mye mindre og jeg fungerer så mye bedre på morgenen - selv om jeg også kan være trøtt. Men om begge hadde vært B-mennesker måtte vi delt på det.

 

Et alternativ hvis det blir mye tv kan kanskje være lydbok? Her sitter barnet gjerne og hører på lydbok og tegner lignende.

Anonymkode: 8493a...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette skjer i ny og ne, synes jeg ikke det er galt. Jeg har vært alene med mitt barn, og når hen var liten, og våknet tidlig i helgene, sto jeg opp, laget frokost, satt på tv, og slumret på sofaen. Klart det er hyggelig å engasjere seg sammen i barne-tv'en, men jeg som voksen har også behov for å ikke våkne av vekkerklokke i helgene, og få nok søvn. Men kan ikke si at jeg sover særlig tungt når barnet er våkent, jeg bare "slumrer".

Anonymkode: 55640...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Problemet er jo at dette kommer de til å fortsette med inn i arbeidslivet også. Det er hvordan verden har blitt.. Og barna på skolen skriver jo selvfølgelig også for hånd. De har da ikke sluttet med det. 

Å ikke tillate barna skjerm, det tror jeg ikke en gang på at de klarer. Det er skjermer hvor enn man går. Og hvilken annen aktivitet? Det er da ikke sånn at alle som har en skjerm eller lar barna se på en skjerm har barn som aldri vil ut og leke, at alle vil heller spille enn å gå en tur i sola. 

Det folk snakker om er jo en avhengighet. Det er ikke normalt å være så opptatt av noe at man ikke klarer å gjøre daglige gjøremål eller at det går utover helse fordi man ikke klarer eller vil rive seg løs fra det. Da trenger man hjelp. 

Og du sier det finnes forskning om at de mister empatisk evner ved for mye skjerm. Tror du virkelig løvenes konge og snehvit tok fra folk de empatiske evnene? Mummitrollet kanskje? Det er vel ikke skjermen men hva de ser på skjermen som utgjør den største faren der, de som spiller spill der de skal drepe og ødelegge alt mulig, det vil selvfølgelig ikke hjelpe på de empatisk evnene. Det er jo unger som slenger om seg med ord som drepe som om det ikke har en så jævlig betydning som det faktisk har.

Så ja, for mye stillesitting foran skjerm er ikke bra, bruke timer til å drepe andre i et spill er ikke bra og ikke klare å gi barna oppmerksomhet fordi man er for opptatt av mobilen er ikke bra. Men å se på løvens konge eller vampyrina innimellom er ikke sammenlignbart. Det er snakk om å lage storm i vannglass. 

Anonymkode: 9fa95...648

Dette engasjerte deg visst. Anbefaler heller å lese om tema. Det handler ikke om snehvit eller løvenes konge. Jeg svarte bare på påstanden om at når skolen bruker Ipad så må det bety at det er bra for barn. Å kjempe mot store markedskrefter som Apple og Google er ikke noe jeg brenner for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange av disse trådene så blir jeg sittende med det samme spørsmålet: hvis man synes at barnefar er en dårlig far, så hvorfor i alle dager få flere barn med samme mann???🧐Tror noen at det skjer en magisk endring ved barn nummer 2 eller 3, som ikke inntraff ved barn nummer 1? 

Anonymkode: fa5c1...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinneguide skrev (10 timer siden):

Dette engasjerte deg visst. Anbefaler heller å lese om tema. Det handler ikke om snehvit eller løvenes konge. Jeg svarte bare på påstanden om at når skolen bruker Ipad så må det bety at det er bra for barn. Å kjempe mot store markedskrefter som Apple og Google er ikke noe jeg brenner for. 

Jeg har aldri en eneste gang påstått at Ipad er bra for barn. Hvor er det du tar ting fra? Du må lese det jeg faktisk skriver. 

Jeg skriver at hadde skjerm (generelt) vært skadelig for barn (referere de som mener hjerneforskere lar ikke barna se på skjerm i det hele tatt fordi det er så skadelig) så hadde ikke skolen tatt inn Ipad. Det er ikke sånn at skolen gjør ting de vet er skadelig. Om det er bra for barn og barns læring er jo som jeg sa ingen forskning på, så det må vi vente og se.

Det som engasjerer meg er all den svart/hvitt tankegangen som er ute og går. Uavhengig av om det gjelder skjerm, mat osv, men det er aldri noe som heter en mellomting på noe. Hvis noe er skadelig så er ALT med det skadelig. Så sukker skal de aldri ha, skjerm skal de ikke se på og alle andre som lar unger se på skjerm eller lar de spise godteri på lørdag er uansvarlige for VET du ikke hvor skadelig det er. 

Derfor prøver jeg å si at det er en mellomting mellom å se på barnetv innimellom og ikke gjøre annet enn å glo på en skjerm hele tiden. 

Anonymkode: 9fa95...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har aldri en eneste gang påstått at Ipad er bra for barn. Hvor er det du tar ting fra? Du må lese det jeg faktisk skriver. 

Jeg skriver at hadde skjerm (generelt) vært skadelig for barn (referere de som mener hjerneforskere lar ikke barna se på skjerm i det hele tatt fordi det er så skadelig) så hadde ikke skolen tatt inn Ipad. Det er ikke sånn at skolen gjør ting de vet er skadelig. Om det er bra for barn og barns læring er jo som jeg sa ingen forskning på, så det må vi vente og se.

Det som engasjerer meg er all den svart/hvitt tankegangen som er ute og går. Uavhengig av om det gjelder skjerm, mat osv, men det er aldri noe som heter en mellomting på noe. Hvis noe er skadelig så er ALT med det skadelig. Så sukker skal de aldri ha, skjerm skal de ikke se på og alle andre som lar unger se på skjerm eller lar de spise godteri på lørdag er uansvarlige for VET du ikke hvor skadelig det er. 

Derfor prøver jeg å si at det er en mellomting mellom å se på barnetv innimellom og ikke gjøre annet enn å glo på en skjerm hele tiden. 

Anonymkode: 9fa95...648

Såvidt jeg vet har jeg aldri heller sagt at skjermbruk er utelukkende negativt. Men jeg er bekymret for det fakta at norske barn er av de mest utsatte for skadelige nettsider på grunn av stor tilgang på smarttelefoner og Ipad. På hjemmeIpad har jeg i det minste filter men det er ikke på skoleIPad. På andre områder i barnas liv har vi mye mer beskyttelse mens når det gjelder internet er holdningen mer, jaja dette får vi uansett aldri gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 0.50):

Hvorfor det? Hvor ofte er overskriften "dette gjør oss friskere" og hvor ofte er det "dette gjør oss syke"? Vi er vel mest ute etter å forske på hva som faktisk skader oss...

Altså, du sammenligner en røyk man innhalerer (som i seg selv er en ganske unormal handling når du tenker på det) og synsinntrykk. Synsinntrykk som vi får av alt vi ser på. Å se på ting som da er en helt normal handling. Veldig lite sammenlignbart. Jeg bare nevner det.. 

Utviklingen går fort, veldig mye arbeid gjøres nå via en skjerm og ikke på papiret.  Det har skjedd ufattelig mye på 20 år, jeg tror ikke det skjer saktere heretter. Så å lære barna å håndtere pc/ipad fra de er små (les:skolen) er nok absolutt ikke en dum ide, mtp at det kommer vi ikke utenom i arbeidslivet. Og hvis du ser litt rundt på div apper, så er det virkelig ikke bare dårlige upedagogiske. 

Det virker som om det er selve skjermen som er feil. Som om det er noe helt magisk galt som skjer så fort du ser på matteoppgaver på en skjerm kontra en bok 🤷‍♀️ 

Og jeg er selvfølgelig ikke enig i at man skal bruke tv som barnevakt, at barn skal sitte inne og se på tv, spise godteri og være overvektige resten av livet eller at tenåringen skal sitte grodd fast i sin egen svette i gamingstolen sin og omtrent limt fast i kontrollen av søl fra energidrikk. Det er en forskjell på å ha en tv i stua som står på innimellom og spille spill på playstation innimellom og at det tar fullstendig overhånd. I dag så er det enten eller med alt, om det så er oppdragelse, mat, skjerm eller hva det nå måtte være. 

Anonymkode: 9fa95...648

Tror du skjermen kun er synsinntrykk? Haha. Kjære vene, dette er det mest naive jeg har lest.

Se på hva som skjer i hjernen når du trykker på en skjerm kontra ser på en bok. Herre min hatt, dette var lavmål.

Anonymkode: 4c4a7...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 14.14):

Hei 

Mannen min er sliten om dagen, men erfaringsmessig tviler jeg på at det er det som er årsaken. Han er ikke våken når han er med et av barna. Vi har ei på fire, og en baby på åtte uker. 

I begynnelsen konverserte han ikke mye med eldste, for han var usikker på hva han skulle si, forståelig nok. Men det var at han gav henne noe leker og satt på mobilen. Da hun ble eldre, satte han henne foran tv og la seg til å sove ved siden av. Når hun våkner om morgenen, kan han gi henne tlf med youtube til han sjøl er uthvilt. Hun våkner sjeldent tidligere enn syv, så det er jo ikke så tidlig heller. 

Nå som jeg ammer yngste og prøver å komme inn i rutinene, står han opp med eldste og lager frokost til henne før bhg, men setter henne foran tv og sovner sjøl på sofaen. 

Tar han yngste, som er en baby uten språk, sitter han med ham i fanget og holder på med mobilen. Sier et par ord her og der. 

I går fortalte han at det er helt greit at babyen våkner på morgenen og ligger våken uten at man selv trenger å stå opp. 

"så det er innafor å bare snu ryggen til og sove videre, frem til babyen begynner å gråte"? Spurte jeg. 

Ingenting galt i det mente han. 

"hvis du mener det, vil jeg ikke la deg ha babyen når du skal sove". 

Han har ikke snakket til meg siden og er sur. 

Jeg har prøvd å snakke med ham mange ganger om dette, at barna er små, og eldste et bare fire år og trenger kontakt på morgenen. Tv er ikke noe som skal erstatte voksenkontakt. Særlig ikke nå som hun nettop er blitt storesøster, hun trenger oss osv.. Men han sier han er så trøtt, og blir sur når jeg sier sånn ER det å være familie, vi er de voksne her og skal ta vare på barna våre, det gjør vi ikke når vi bare sover. Jeg har sagt til ham at jeg ikke synes noe om det, at jeg trenger at vi er to, for barnas beste. Vi er mennesker som han ikke bare kan dra frem hver gang han vil leke familie. 

Jeg er bare så lei. Jeg prøver å gjøre alt selv, men det er ikke så lett når rutinene ikke enda er falt på plass. Jeg har selv begynt å stå opp med eldste igjen, og heller sjonglerer mellom barna så han kan ligge å dra seg. 

Hva hadde du gjort i denne situasjonen? 

(Jeg vurderer skilsmisse, men jeg eier ingenting og er hjemmeværende så ingen inntekt). 

Anonymkode: 5087b...6aa

Vurdere skilsmisse fordi han vil kose seg om morgenen?? Tenk på min mann, som kommer hjem kl.0230 hver lørdag og VEKKER OSS. Makan du er bortskjemt!

Anonymkode: 1c04f...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vurdere skilsmisse fordi han vil kose seg om morgenen?? Tenk på min mann, som kommer hjem kl.0230 hver lørdag og VEKKER OSS. Makan du er bortskjemt!

Anonymkode: 1c04f...6de

Okei…. Tråden er 2,5 år gammel. 
 

Ro ned. 

Anonymkode: b3e95...9ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...