Gå til innhold

Langt innlegg, mannen legger seg til å sove når han er med barna.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tusen takk for mange nyanserte svar, jeg får kanskje senke skuldrene litt og la mannen slappe av. Han reagerer jo når barna vil ha kontakt, selvom han drøyer det lengst mulig med hun eldste (noe jeg ikke synes noe om). 

Jeg trenger Gjerne litt tid med kaffe og mobil om morgenen selv, og siden dattera mi ikke er frokost person blir det en liten halvtime opplading før dagen begynner. Og man responderer jo da.. Så kanskje et fett om man sover eller sitter med kaffe og mobil? 

Jeg er helt enig i at man ikke trenger 110% intens øyekontakt og pedagogiske fraser intravenøst, men at man viser LITT interesse for barnas eksistens og gjøremål selvom det er tidlig og selvom man er trøtt. Det er kanskje bare jeg som er vant til å være trøtt😅 

Jeg har bare synes det er litt vanskelig når pappaen svarer i halvsøvne og barnet tydelig vil ha ham med, og det er nok DET jeg må snakke med ham om. For det er jo ikke greit på noen måter. 

Jeg har selv vært trøtt på ettermiddagen og halvsovet litt mens barnet har sittet med puslespill eller tv eller lekt med noe, og man sovner jo aldri sånn at man ikke hører noe. 

Jeg er stresset, sliten, det har vært veldig mye etter fødsel og jeg tenker veldig mye, så da blir det til at dette har eskalert en del i hodet mitt.

Anonymkode: 5087b...6aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er helt enig med deg i det som gjelder babyen. Men når det gjelder at far slumrer 1-2 timer om morgenen mens barna ser på tv er dette helt totalt uproblematisk. Og jeg har forøvrig mastergrad i pedagogikk, og har hatt mange fag som omhandler barns språkutvikling. Noe mange foreldre også har fått mer kunnskap om den siste tiden -det er bra. Det som derimot ikke er bra er at mange foreldre tror at dette betyr at man skal stå på plett og stimulere barnet 24/7 - det har ingenting for seg. 

Anonymkode: b8250...22c

 Jeg er helt enig i at barn ikke skal underholdes og stimuleres 24/7. Det er mye annet man kan gjøre enn å slå på tven. Du hevder at det er helt uproblematisk at barn ser på tv opptil 2 timer daglig. Mange nyere studier hevder det motsatte,  f.eks denne artikkelen har mange tankevekkende poenger, f.eks study by researchers at the University of Alberta published in April found that five-year-olds who spent two or more hours a day on a screen were five times more likely to be reported by their parents as exhibiting symptoms of ADHD when compared to their peers who were on screens for 30 minutes or less.https://www.google.com/amp/s/www.todaysparent.com/family/parenting/heres-why-screens-bring-out-the-worst-in-your-kid/amp/

Anonymkode: a59ef...945

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar, det er fint å se andres meninger, for jeg sliter faktisk veldig med å se at annet enn mitt. 

Han koser mye med babyen, smiler og prater, og det samme med eldste. De får mye fin tid sammen. Bare ikke på morgenen. Det er ofte den tiden han har med dem også. Jeg synes han burde utnytte den lille tiden han har, men han sliter pga trøtthet. (alt er fint med han, Ingen mangler) 

Anonymkode: 5087b...6aa

Hvor lang tid får han med barna daglig etter at han står opp, og hvor lang tid kunne han ha fått hvis han sto opp tidligere? Hva gjør han på kveldstid, har han prøvd å legge seg tidligere?

Anonymkode: a59ef...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

 Jeg er helt enig i at barn ikke skal underholdes og stimuleres 24/7. Det er mye annet man kan gjøre enn å slå på tven. Du hevder at det er helt uproblematisk at barn ser på tv opptil 2 timer daglig. Mange nyere studier hevder det motsatte,  f.eks denne artikkelen har mange tankevekkende poenger, f.eks study by researchers at the University of Alberta published in April found that five-year-olds who spent two or more hours a day on a screen were five times more likely to be reported by their parents as exhibiting symptoms of ADHD when compared to their peers who were on screens for 30 minutes or less.https://www.google.com/amp/s/www.todaysparent.com/family/parenting/heres-why-screens-bring-out-the-worst-in-your-kid/amp/

Anonymkode: a59ef...945

Nå satt jeg bare å ventet på en eller annen som skulle sende meg link til en eller annen pedagogisk studie og vri å vende på dets betydning. Her kom den ja. Pedagogisk forskning er komplekst, og det er mange faktorer som spiller inn på ADHD og andre diagnoser.

For det første, artikkelen lenker ikke engang til studien så det er vanskelig å gjøre seg opp en mening. Men jeg har sett SÅ mange eksempler på artikler om oppdragelse hvor de vrir og vender studiets egentlige design og funn. For eksempel studien (artikkelen...) du nevner: de skiller ikke mellom barn som ser to timer på skjerm og fem timer. Når det er en gedigen forskjell! VIdere skrives det faktisk at foreldre som setter barnet foran skjerm har lavere toleranse for uønsket adferd. Og så videre og så videre. Som du skjønner er dette veldig komplekst. 

Men det er et etablert faktum at man må være litt restriktiv når det gjelder skjermtiv. Men for barn over fire år er 1-2 timer om dagen ok. 

Dessuten, du motsier deg selv. Her sier du at barn kan se på tv? Men med stimuli fra voksne? Har du noen studier peker på at tv er bra for barn hvis man stimulerer dem samtidig? Jeg er helt med på tanken din, å stille spørsmål som åpner for refleksjon og hukommelse kan gi godt språk. Men ikke HELE tiden.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Både babyer og små barn har behov for mye kontakt, og at man snakker mye med barnet. Både ved å bruke bøker og lek. Å plassere et barn foran tv for å sove er helt vanvittig sløvt. Han vet ikke hva han skal si til barna? Nei vet du hva, be ham om å ta seg sammen. Han har blitt pappa, og du har all grunn til å være bekymret. Når barn ser på tv så bør man sitte sammen med barnet, og kommentere det som skjer på skjermen, f.eks " se den gule ballen, den er nesten lik din røde ball", "husker du at vi så en katt i stad?". På den måten får barnet et bedre ordforråd, og kan knytte det til egne opplevelser, som er bra når hjernen er i utvikling. 

Anonymkode: a59ef...945

 

Blir bare så oppgitt over foreldre som misforstår pedagogisk og psykologisk forskning hele tiden! F. eks Hedvig Montgomery blir misforstått hele tiden! Folk tar alt bokstavelig. Den gyldne middelvei og sunn fornuft er faktisk gode regler.

Anonymkode: b8250...22c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om han er så sliten at han er NØDT og sove, så får han ta en sykedag og sove ut. 
skulle jeg ha sovnet på sofaen med snart 4 åringen, så hadde han løpt ut, og sikkert løpt ut i bilveien og blitt påkjørt. 😅 

men igjen, alle barn er forskjellig. En gang var jeg så utmattet at jeg sovnet på sofaen, det var ikke meningen og det var maks 5 min, det var når ungen var 1,5, da var han løpt ut på parkeringsplassen. Så å sove med unger i hus er noe jeg aldri gjør igjen... da må jeg ha 30 låser på døren. 
 

men å la barnet ligge litt å snakke med seg selv tenker jeg er greit, jeg hadde aldri klart og sove videre om barnet var våkent, men jeg kunne lagt i sengen og slappet av uten å ta barnet opp. 

Men er barnet selvstendig som 4 åring, ikke finner på tull og feks kan se tv i en time så hadde jeg nok sovet selv i feks en time maks om jeg virkelig trengte det.  

Anonymkode: a9610...99b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg selv hadde småbarn. Jeg ble voldsomt kreativ i måter å få meg en ørliten halvtime til i halvsøvne 😅

Jeg synes faktisk ikke han høres så ille ut, jeg - særlig i og med at han gir mye oppmerksomhet ellers. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det finnes nyanser her. Et barn har faktisk ikke godt av å bli stimulert og få den voknes oppmerksomhet hele dens våkne tid. Med andre ord helt ok å sove 1-2 timer mens barnet ser på tv. Problemet er derimot hvis dette skjer en hel dag eller en hel ettermiddag. Når det gjelder babyen høres det sløvt ut å ikke stå opp med baby når hen er våken, og mannen burde legge til rette for at baby kan leke under oppsyn fremfor å sitte på fang.

Anonymkode: b8250...22c

Er det ok å sove 1-2 timer mens barnet ser på tv?!? Det kunne da aldri falt meg inn. Visste ikke at folk gjorde dette? 

Anonymkode: 7eb62...7c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ok å sove 1-2 timer mens barnet ser på tv?!? Det kunne da aldri falt meg inn. Visste ikke at folk gjorde dette? 

Anonymkode: 7eb62...7c0

Hver dag- nei kanskje ikke. Mye som spiller inn. Barnets alder, tid på døgnet. Om man sover veldig lett på sofa mens femåring ser tv 1-2 timer om morgenen så er ikke det et problem. Ville vært problem med en toåring.

Anonymkode: b8250...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå satt jeg bare å ventet på en eller annen som skulle sende meg link til en eller annen pedagogisk studie og vri å vende på dets betydning. Her kom den ja. Pedagogisk forskning er komplekst, og det er mange faktorer som spiller inn på ADHD og andre diagnoser.

For det første, artikkelen lenker ikke engang til studien så det er vanskelig å gjøre seg opp en mening. Men jeg har sett SÅ mange eksempler på artikler om oppdragelse hvor de vrir og vender studiets egentlige design og funn. For eksempel studien (artikkelen...) du nevner: de skiller ikke mellom barn som ser to timer på skjerm og fem timer. Når det er en gedigen forskjell! VIdere skrives det faktisk at foreldre som setter barnet foran skjerm har lavere toleranse for uønsket adferd. Og så videre og så videre. Som du skjønner er dette veldig komplekst. 

Men det er et etablert faktum at man må være litt restriktiv når det gjelder skjermtiv. Men for barn over fire år er 1-2 timer om dagen ok. 

Dessuten, du motsier deg selv. Her sier du at barn kan se på tv? Men med stimuli fra voksne? Har du noen studier peker på at tv er bra for barn hvis man stimulerer dem samtidig? Jeg er helt med på tanken din, å stille spørsmål som åpner for refleksjon og hukommelse kan gi godt språk. Men ikke HELE tiden.

 

Blir bare så oppgitt over foreldre som misforstår pedagogisk og psykologisk forskning hele tiden! F. eks Hedvig Montgomery blir misforstått hele tiden! Folk tar alt bokstavelig. Den gyldne middelvei og sunn fornuft er faktisk gode regler.

Anonymkode: b8250...22c

Vel, du som er pedagog bør klare å finne kilder som er bedre, lenk gjerne til noen her, poenget mitt er at ny forskning viser at skjerm i ung alder kan gjøre barn ufokuserte, rastløse, ha læringsvansker, er ikke i stand til å kjede seg og må underholdes til enhver tid. Aldri før har barn og ungdom brukt så mye skjerm som nå, og det er først nå det foreligger god forskning på dette feltet. I min omgangskrets, hvor de fleste av oss har både mastergrad og doktorgrad, ser barna våre minimalt på tv. For vår del, som har lest en del om skjermbruks negative påvirkninger mener at 1-2 timer er for mye. Mitt barn ser bare på tv i helgene, ca 30 minutter, og da sitter vi med ham og kommenterer. Vi forsøker å lære ham at alt ikke må være gøy hele tiden og inkluderer ham i middagslaging, klesvask, hagearbeid etc. Han er også med på butikken, noe han liker enda mer enn tv. Han klarer helt fint å leke på egenhånd også. Vi ser ingen grunn til at vi skal endre på noe, og sette ham ved skjermen bare fordi vi liksom har misforstått forskning. Jeg kjenner flere ungdommer som ikke er i stand til å konsentrere seg, og flere av de har læringsvansker. De satt mye foran tv da de var barn. 

Anonymkode: a59ef...945

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, du som er pedagog bør klare å finne kilder som er bedre, lenk gjerne til noen her, poenget mitt er at ny forskning viser at skjerm i ung alder kan gjøre barn ufokuserte, rastløse, ha læringsvansker, er ikke i stand til å kjede seg og må underholdes til enhver tid. Aldri før har barn og ungdom brukt så mye skjerm som nå, og det er først nå det foreligger god forskning på dette feltet. I min omgangskrets, hvor de fleste av oss har både mastergrad og doktorgrad, ser barna våre minimalt på tv. For vår del, som har lest en del om skjermbruks negative påvirkninger mener at 1-2 timer er for mye. Mitt barn ser bare på tv i helgene, ca 30 minutter, og da sitter vi med ham og kommenterer. Vi forsøker å lære ham at alt ikke må være gøy hele tiden og inkluderer ham i middagslaging, klesvask, hagearbeid etc. Han er også med på butikken, noe han liker enda mer enn tv. Han klarer helt fint å leke på egenhånd også. Vi ser ingen grunn til at vi skal endre på noe, og sette ham ved skjermen bare fordi vi liksom har misforstått forskning. Jeg kjenner flere ungdommer som ikke er i stand til å konsentrere seg, og flere av de har læringsvansker. De satt mye foran tv da de var barn. 

Anonymkode: a59ef...945

Det høres flott ut det dere gjør. Det jeg skriver er et tilsvar til at du skriver at "du aldri lar barnet se på tv ALENE". Javel- det har ikke noe for seg å sitte å kommentere alt sammen med barnet hver eneste gang. Hvis man har ressurser til å aldri bruke skjermtid så er det topp, men barna tar heller ikke skade av det innimellom. Videre er det faktisk stor forskjell på hvilke tv-program/spill man lar barnet holde på med - noen er hyperstimulerende mens andre er mye bedre. Og til det siste du skriver: hvis du du har mastergrad/doktorgrad så burde du vel vite at dette ikke beviser noenting. 

Anonymkode: b8250...22c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det høres flott ut det dere gjør. Det jeg skriver er et tilsvar til at du skriver at "du aldri lar barnet se på tv ALENE". Javel- det har ikke noe for seg å sitte å kommentere alt sammen med barnet hver eneste gang. Hvis man har ressurser til å aldri bruke skjermtid så er det topp, men barna tar heller ikke skade av det innimellom. Videre er det faktisk stor forskjell på hvilke tv-program/spill man lar barnet holde på med - noen er hyperstimulerende mens andre er mye bedre. Og til det siste du skriver: hvis du du har mastergrad/doktorgrad så burde du vel vite at dette ikke beviser noenting. 

Anonymkode: b8250...22c

Nei, jeg mener ikke at tv er skadelig innimellom, som sagt ser barnet mitt på tv halvannen time i uka. Men 1-2 timer daglig vil jeg ikke si er innimellom. Hvert år blir jeg kjent med rundt 120 tenåringer, og i min jobb er det naturlig å snakke om hvor mye tid man bruker og brukte foran skjermen. Om det har en årsakssammenheng skal jeg ikke diskutere her. Det jeg vil si til ts er at man må bruke den lille tiden man har med barna sine godt. Og jeg synes det er forståelig at hun reagerer.

Anonymkode: a59ef...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel, du som er pedagog bør klare å finne kilder som er bedre, lenk gjerne til noen her, poenget mitt er at ny forskning viser at skjerm i ung alder kan gjøre barn ufokuserte, rastløse, ha læringsvansker, er ikke i stand til å kjede seg og må underholdes til enhver tid. Aldri før har barn og ungdom brukt så mye skjerm som nå, og det er først nå det foreligger god forskning på dette feltet. I min omgangskrets, hvor de fleste av oss har både mastergrad og doktorgrad, ser barna våre minimalt på tv. For vår del, som har lest en del om skjermbruks negative påvirkninger mener at 1-2 timer er for mye. Mitt barn ser bare på tv i helgene, ca 30 minutter, og da sitter vi med ham og kommenterer. Vi forsøker å lære ham at alt ikke må være gøy hele tiden og inkluderer ham i middagslaging, klesvask, hagearbeid etc. Han er også med på butikken, noe han liker enda mer enn tv. Han klarer helt fint å leke på egenhånd også. Vi ser ingen grunn til at vi skal endre på noe, og sette ham ved skjermen bare fordi vi liksom har misforstått forskning. Jeg kjenner flere ungdommer som ikke er i stand til å konsentrere seg, og flere av de har læringsvansker. De satt mye foran tv da de var barn. 

Anonymkode: a59ef...945

Så unger som ser på tv mer enn 30 min i helgene er ikke med på butikken, gjør hagearbeid, klesvask eller middagslaging? 

Må også si at man må være litt kritisk når man leser forskning også, særlig når det ofte er sånn at de i forskningen selv kommer med forbehold. Ofte kan man lese om studier som ikke har tatt hensyn til feks (og eksempler tatt ut av løse lufta her nå) alder på foreldrene, foreldrenes utdannelse osv osv. Ting som absolutt spiller noen rolle. Det er ikke så enkelt at alt over 1-2 timer skjermtid hver dag vil føre til utagerende som sliter på skolen. 

Særlig når flere skoler innfører ipad på skolen fra 1 klasse. Hadde det vært så skadelig så ville det aldri ha kommet dit. 

Og la meg bare si at jeg er enig i at det er mange som ser for mye på skjerm og at det selvfølgelig ikke er bra, men det finnes en mellomting mellom ikke noe tv og tv hele tiden. 

Anonymkode: 9fa95...648

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, jeg mener ikke at tv er skadelig innimellom, som sagt ser barnet mitt på tv halvannen time i uka. Men 1-2 timer daglig vil jeg ikke si er innimellom. Hvert år blir jeg kjent med rundt 120 tenåringer, og i min jobb er det naturlig å snakke om hvor mye tid man bruker og brukte foran skjermen. Om det har en årsakssammenheng skal jeg ikke diskutere her. Det jeg vil si til ts er at man må bruke den lille tiden man har med barna sine godt. Og jeg synes det er forståelig at hun reagerer.

Anonymkode: a59ef...945

Det er faktisk en årsakssammenheng mellom skjerm/gaming og konsentrasjonsproblemer/ADHD. Og da er det faktisk konsentrasjonsproblemene som kommer først, ikke gamingen. Barn med konsentrasjonsproblemer og/eller ADHD blir lettere avhengig av spill som er hyperstimulerende da disse trenger mer stimuli for å holde på konsentrasjonen. Mange av disse barna/ungdommene opplever endelig en ro når de spiller. Ikke at dette er en grunn for å gå bananas med skjermtid!

Anonymkode: b8250...22c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så unger som ser på tv mer enn 30 min i helgene er ikke med på butikken, gjør hagearbeid, klesvask eller middagslaging? 

Må også si at man må være litt kritisk når man leser forskning også, særlig når det ofte er sånn at de i forskningen selv kommer med forbehold. Ofte kan man lese om studier som ikke har tatt hensyn til feks (og eksempler tatt ut av løse lufta her nå) alder på foreldrene, foreldrenes utdannelse osv osv. Ting som absolutt spiller noen rolle. Det er ikke så enkelt at alt over 1-2 timer skjermtid hver dag vil føre til utagerende som sliter på skolen. 

Særlig når flere skoler innfører ipad på skolen fra 1 klasse. Hadde det vært så skadelig så ville det aldri ha kommet dit. 

Og la meg bare si at jeg er enig i at det er mange som ser for mye på skjerm og at det selvfølgelig ikke er bra, men det finnes en mellomting mellom ikke noe tv og tv hele tiden. 

Anonymkode: 9fa95...648

Det finnes LITE forskning på hvor skadelig det er for små barn å bruke for mye skjerm. Det finnes også LITE forskning på at det er bra for barn. Bare der bør det ringe noen bjeller... 

Før trodde man røyking var bra og folk forsvarte dette til sin hals. Når jeg leser om ABen som er «pedagog» her så vet jeg at pedagoger er de verste skjerm-entusiastene fordi de bare følger den kommersielle innkjøpslisten til skolen som ikke er bygget på forskning som tilsier at skjermbruk har noe som helst pedagogisk verdi.

Anonymkode: 4c4a7...ad5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er faktisk en årsakssammenheng mellom skjerm/gaming og konsentrasjonsproblemer/ADHD. Og da er det faktisk konsentrasjonsproblemene som kommer først, ikke gamingen. Barn med konsentrasjonsproblemer og/eller ADHD blir lettere avhengig av spill som er hyperstimulerende da disse trenger mer stimuli for å holde på konsentrasjonen. Mange av disse barna/ungdommene opplever endelig en ro når de spiller. Ikke at dette er en grunn for å gå bananas med skjermtid!

Anonymkode: b8250...22c

Er så naivt å mene at skjerm og barn går bra sammen og å fremstille det så positivt. Skjerm for barn er bare dopaminer. Dette vil man bare ha mer av.
 

Når man ser på alle tråder her på KG der mødre klager over fedre på mobilen og når man ser alle fedre på lekeplasser med nesa i mobilen, så burde man skjønne at skjerm overstimulerer dopaminreseptorene og du ønsker bare å bruke det mer og mer.

Har vært på lekeplasser der barn har falt og slått seg stygt mens foreldrene var på mobilen, har sittet på café der en baby på 3 måneder ramlet ut og slo hodet i gulvet fordi faren satt på mobilen, har sett unger rope «pappa! Pappa! Se her da pappa!» eller mødre som tar frem mobilen med én gang ungen gjør noe, for å ta bilde og dele med andre.

Og dette er voksne folk.

Dere snakker om barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det finnes LITE forskning på hvor skadelig det er for små barn å bruke for mye skjerm. Det finnes også LITE forskning på at det er bra for barn. Bare der bør det ringe noen bjeller... 

Før trodde man røyking var bra og folk forsvarte dette til sin hals. Når jeg leser om ABen som er «pedagog» her så vet jeg at pedagoger er de verste skjerm-entusiastene fordi de bare følger den kommersielle innkjøpslisten til skolen som ikke er bygget på forskning som tilsier at skjermbruk har noe som helst pedagogisk verdi.

Anonymkode: 4c4a7...ad5

Jeg er den som diskuterte med pedagogen, og jeg er pedagog selv. Jeg er ofte imot skjerm, og vi bruker det lite her i familien. Mine elever må ofte bruke penn og papir. De protesterte heftig i starten, men aksepterer det nå. Så ikke alle pedagoger er skjerm-entusiaster 😃Mannen min er også pedagog, og han mener at barnet vår ser for mye på tv (halvannen time i uka).

Anonymkode: a59ef...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener på ingen måte at ukritisk bruk av skjerm er bra! Men det er typisk veldig ressurssterke foreldre som har nulltoleranse for skjerm, og mener all type skjermbruk er superskadelig. Uten at det er vitenskapelig bevis for det. Og det er dette -kall det gjerne snobberiet - jeg ikke liker. Da det får mindre ressurssterke foreldre til å tro at de er dårligere foreldre på grunn av litt skjermbruk av og til. Det er uansett de superstimulerende (lyder, belønninger, blinking, objekter som beveger seg i stor fart etc.) som er mest skadelig. 

Anonymkode: b8250...22c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk for mange nyanserte svar, jeg får kanskje senke skuldrene litt og la mannen slappe av. Han reagerer jo når barna vil ha kontakt, selvom han drøyer det lengst mulig med hun eldste (noe jeg ikke synes noe om). 

Jeg trenger Gjerne litt tid med kaffe og mobil om morgenen selv, og siden dattera mi ikke er frokost person blir det en liten halvtime opplading før dagen begynner. Og man responderer jo da.. Så kanskje et fett om man sover eller sitter med kaffe og mobil? 

Jeg er helt enig i at man ikke trenger 110% intens øyekontakt og pedagogiske fraser intravenøst, men at man viser LITT interesse for barnas eksistens og gjøremål selvom det er tidlig og selvom man er trøtt. Det er kanskje bare jeg som er vant til å være trøtt😅 

Jeg har bare synes det er litt vanskelig når pappaen svarer i halvsøvne og barnet tydelig vil ha ham med, og det er nok DET jeg må snakke med ham om. For det er jo ikke greit på noen måter. 

Jeg har selv vært trøtt på ettermiddagen og halvsovet litt mens barnet har sittet med puslespill eller tv eller lekt med noe, og man sovner jo aldri sånn at man ikke hører noe. 

Jeg er stresset, sliten, det har vært veldig mye etter fødsel og jeg tenker veldig mye, så da blir det til at dette har eskalert en del i hodet mitt.

Anonymkode: 5087b...6aa

Det høres egentlig ut som det er ganske likt hos dere som hos oss. Min mann gjør mye av det samme, og jeg liker det ikke så godt. Akkurat det at han sover videre fram til babyen (som nå har blitt ett år her) gråter eller sier tydelig i fra, har jeg ikke problemer med, men jeg har vært veldig oppgitt over at han setter storesøster foran tv og sovner.

Jeg har nettopp gått noen runder med meg selv og kommet frem til at det handler mest om at jeg blir usikker og irriterer meg, for han er generelt en god far. Jeg ville aldri sovet med barnet foran tv, jeg syns morgenstunden sammen med barna uten skjerm er gull verdt. Men jeg heller mot å være a-menneske og han er sterkt b-menneske. Det er mest morgener det gjelder her også, og han fungerer faktisk ikke ordentlig da. Så det er nok kanskje en god måte å løse det på for ham, selv om den er helt feil for meg. 

Det har gått helt fint med begge våre to til tross for mannens måte å løse ting på her da. Og vi (jeg) har sluttet å lage så mye krangling på det. 

Anonymkode: 08df4...64d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På morgenen sitter jeg med mobil og kaffe mens ungen spiser frokost og slapper av med Ipaden. 

Jeg er ikke sosial på morgenen😅

Ungen koser seg og trenger ikke oppmerksomheten min på morgenen. Så lenge han er stelt, får mat og har en fin, rolig morgen er han fornøyd. 

Du høres ut som et A menneske👀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes LITE forskning på hvor skadelig det er for små barn å bruke for mye skjerm. Det finnes også LITE forskning på at det er bra for barn. Bare der bør det ringe noen bjeller... 

Før trodde man røyking var bra og folk forsvarte dette til sin hals. Når jeg leser om ABen som er «pedagog» her så vet jeg at pedagoger er de verste skjerm-entusiastene fordi de bare følger den kommersielle innkjøpslisten til skolen som ikke er bygget på forskning som tilsier at skjermbruk har noe som helst pedagogisk verdi.

Anonymkode: 4c4a7...ad5

Hvorfor det? Hvor ofte er overskriften "dette gjør oss friskere" og hvor ofte er det "dette gjør oss syke"? Vi er vel mest ute etter å forske på hva som faktisk skader oss...

Altså, du sammenligner en røyk man innhalerer (som i seg selv er en ganske unormal handling når du tenker på det) og synsinntrykk. Synsinntrykk som vi får av alt vi ser på. Å se på ting som da er en helt normal handling. Veldig lite sammenlignbart. Jeg bare nevner det.. 

Utviklingen går fort, veldig mye arbeid gjøres nå via en skjerm og ikke på papiret.  Det har skjedd ufattelig mye på 20 år, jeg tror ikke det skjer saktere heretter. Så å lære barna å håndtere pc/ipad fra de er små (les:skolen) er nok absolutt ikke en dum ide, mtp at det kommer vi ikke utenom i arbeidslivet. Og hvis du ser litt rundt på div apper, så er det virkelig ikke bare dårlige upedagogiske. 

Det virker som om det er selve skjermen som er feil. Som om det er noe helt magisk galt som skjer så fort du ser på matteoppgaver på en skjerm kontra en bok 🤷‍♀️ 

Og jeg er selvfølgelig ikke enig i at man skal bruke tv som barnevakt, at barn skal sitte inne og se på tv, spise godteri og være overvektige resten av livet eller at tenåringen skal sitte grodd fast i sin egen svette i gamingstolen sin og omtrent limt fast i kontrollen av søl fra energidrikk. Det er en forskjell på å ha en tv i stua som står på innimellom og spille spill på playstation innimellom og at det tar fullstendig overhånd. I dag så er det enten eller med alt, om det så er oppdragelse, mat, skjerm eller hva det nå måtte være. 

Anonymkode: 9fa95...648

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...