Gå til innhold

Hva skjer når huseier havner på sykehjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier hos en gammel mann, og han er blitt ganske skrall. Hjemmesykepleier ørten ganger om dagen, knapt sett han utendørs på et år. For en tid tilbake kom en ambulanse å hentet han og jeg tror han havnet på sykehjem. Nå er det ting jeg gjerne skulle hatt fikset, blant annet er vaskemaskinen ødelagt, men jeg får jo ikke tak i han🤷🏼‍♀️ Tror ikke han har noen barn, så jeg vet ikke hvem jeg skal kontakte...

Anonymkode: c3a16...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet for å besøke han på sykehjemmet? Eventuelt prøv å ring kommunen og forklar situasjonen din, kanskje det er noen der som kan hjelpe deg, eventuelt sette deg i kontakt med noen som kan. 

Endret av Knoot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte hjemmesykepleia og høre hva de sier, de vet nok hvor god form han er i og hva som kanskje kan gjøres. Om han synes det er greit, kan du jo kanskje få fikset det og trekke i fra leia mot at du har kvitteringer :)

Anonymkode: 2ff8d...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (21 minutter siden):

Har du mulighet for å besøke han på sykehjemmet? Eventuelt prøv å ring kommunen og forklar situasjonen din, kanskje det er noen der som kan hjelpe deg, eventuelt sette deg i kontakt med noen som kan. 

Jeg aner ikke hvor han er, altså jeg bare tipper sykehjem, han kan jo være på sykehus eller død for alt jeg vet.

kommunen kan vel ikke gå ut med opplysninger om han? 
 

ts

Anonymkode: c3a16...f95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du kan kontakte hjemmesykepleia og høre hva de sier, de vet nok hvor god form han er i og hva som kanskje kan gjøres. Om han synes det er greit, kan du jo kanskje få fikset det og trekke i fra leia mot at du har kvitteringer :)

Anonymkode: 2ff8d...a16

Tipper de har taushetsplikt. De kan vel ikke si noe om hvor han er?

 

ts

Anonymkode: c3a16...f95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud - fiks vaskemaskin selv, reduser neste husleie ned en kommentar om hvorfor, og problemet er løst med mindre han da sier noe på det. Du skjønner at å please deg ikke står øverst på noen liste om man er døende? Dette klarer du å fikse uten aktiv involvering fra huseier. 

Anonymkode: c5841...d77

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Tipper de har taushetsplikt. De kan vel ikke si noe om hvor han er?

 

ts

Anonymkode: c3a16...f95

Nei selvfølgelig kan de ikke si noe om han eller hvor han er, men du kan forklare situasjonen og spørre om de kan videreformidle beskjeden (om du ønsker å fikse selv og trekke fra leia) eller spørre om de kan høre med han om hvem du bør henvende deg til.

Anonymkode: 2ff8d...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei selvfølgelig kan de ikke si noe om han eller hvor han er, men du kan forklare situasjonen og spørre om de kan videreformidle beskjeden (om du ønsker å fikse selv og trekke fra leia) eller spørre om de kan høre med han om hvem du bør henvende deg til.

Anonymkode: 2ff8d...a16

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og dessverre er ikke dette noe vi kunne bidratt med. Vi kan ikke være mellommann i slike saker, det har vi rett og slett ikke tid til. 

Anonymkode: 01185...c26

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og dessverre er ikke dette noe vi kunne bidratt med. Vi kan ikke være mellommann i slike saker, det har vi rett og slett ikke tid til. 

Anonymkode: 01185...c26

Du kunne ikke sagt fra til han, om han var i form til det, at det hadde vært greit å ta en telefon til TS? Regner med dere snakker med brukerne dere besøker uansett, så da synes jeg egentlig du bare gjør deg vanskelig.

Anonymkode: 2ff8d...a16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til brukerkontoret eller forvaltningskontoret i kommunen der du bor, de vil hjelpe deg. Om han er innlagt på sykeheim, vil de kunne viderebringe beskjed til hans pårørende, eller til verge, om det er oppnevnt.

Anonymkode: cb8b1...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og dessverre er ikke dette noe vi kunne bidratt med. Vi kan ikke være mellommann i slike saker, det har vi rett og slett ikke tid til. 

Anonymkode: 01185...c26

Wow, nå ble jeg flau. Hvor mange slike telefoner får du, med slike spm? Jeg har ikke fått én, etter 17 år i HSP! Så den hadde jeg svart ts på og bedt henne henvende seg til forvaltningskontoret! Er ikke snakk om å være mellommann som du så fint kaller det, mer enn en gang....
 

 

Anonymkode: cb8b1...21a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip situasjon. Men hvis du bor på et lite sted der alle kjenner alle, er det litt enklere. Vet du om han har hatt besøk, i så fall av hvem, kaféer eller butikker der han er kunde? Da kan du jo spørre om de vet noe. Eller kanskje du kan spørre naboene, de vet kanskje noe om hvor han er eller om han har slektninger du kan kontakte, sånn i tilfelle han ikke er tilgjengelig for spørsmål og ting relatert til leieforholdet.

Ellers google og se om du finner noen med samme etternavn som kan være slektninger. Det hjelper vel ikke hvis han har et veldig vanlig etternavn, men det er verdt et forsøk. Og så bør du jo kontakte helse- og sosialetaten i kommunen din, hvis du forklarer situasjonen,  burde de kunne hjelpe deg på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du kunne ikke sagt fra til han, om han var i form til det, at det hadde vært greit å ta en telefon til TS? Regner med dere snakker med brukerne dere besøker uansett, så da synes jeg egentlig du bare gjør deg vanskelig.

Anonymkode: 2ff8d...a16

Så lenge pasienten er på sykehjem har ikke vi kontakt med vedkommende nei. 

Anonymkode: 01185...c26

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Wow, nå ble jeg flau. Hvor mange slike telefoner får du, med slike spm? Jeg har ikke fått én, etter 17 år i HSP! Så den hadde jeg svart ts på og bedt henne henvende seg til forvaltningskontoret! Er ikke snakk om å være mellommann som du så fint kaller det, mer enn en gang....
 

 

Anonymkode: cb8b1...21a

Jeg kunne bedt vedkommende kontakte kommunen selvsagt, og det ville jeg nok gjort også. Men personen foreslår at hj.spl skal videreformidle beskjeder til en pasient som ikke er hjemme og vi dermed ikke er i kontakt med. 

Anonymkode: 01185...c26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skrevet et brev om at du ikke får tak i huseier og derfor kaller inn rørlegger og at regningen for rørlegger trekkes fra neste husleie. Postlegg brevet (og sørg for at det datostemples på Posten) før du ringer rørlegger. 

Anonymkode: da1a8...49f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men herregud - fiks vaskemaskin selv, reduser neste husleie ned en kommentar om hvorfor, og problemet er løst med mindre han da sier noe på det. Du skjønner at å please deg ikke står øverst på noen liste om man er døende? Dette klarer du å fikse uten aktiv involvering fra huseier. 

Anonymkode: c5841...d77

Hvordan skal jeg kvitte meg med den gamle vaskemaskina? Jeg har ikke bil og det er en grunn til at jeg leier møblert. 
 

ts

Anonymkode: c3a16...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ti10 skrev (3 timer siden):

Kjip situasjon. Men hvis du bor på et lite sted der alle kjenner alle, er det litt enklere. Vet du om han har hatt besøk, i så fall av hvem, kaféer eller butikker der han er kunde? Da kan du jo spørre om de vet noe. Eller kanskje du kan spørre naboene, de vet kanskje noe om hvor han er eller om han har slektninger du kan kontakte, sånn i tilfelle han ikke er tilgjengelig for spørsmål og ting relatert til leieforholdet.

Ellers google og se om du finner noen med samme etternavn som kan være slektninger. Det hjelper vel ikke hvis han har et veldig vanlig etternavn, men det er verdt et forsøk. Og så bør du jo kontakte helse- og sosialetaten i kommunen din, hvis du forklarer situasjonen,  burde de kunne hjelpe deg på vei.

Nei, bor i Oslo, kjenner ingen naboer. Han har kun hatt besøk av hjemmesykepleien då vidt jeg vet. Jeg kan vel ikke begynne å ringe folk med samme etternavn på måfå og spørre om de er i familie🤷🏼‍♀️ Hva er helse og sosialetaten? Kan de gi ut info om han da? 
 

ts

Anonymkode: c3a16...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan skal jeg kvitte meg med den gamle vaskemaskina? Jeg har ikke bil og det er en grunn til at jeg leier møblert. 
 

ts

Anonymkode: c3a16...f95

Om du kjøper ny maskin kan de ta den gamle med seg når de leverer. 

Anonymkode: 6ad2c...7aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan skal jeg kvitte meg med den gamle vaskemaskina? Jeg har ikke bil og det er en grunn til at jeg leier møblert. 
 

ts

Anonymkode: c3a16...f95

Når du kjøper ny kan du bestille bortkjøring av den gamle. Så tar de den med seg når de kommer med den nye.

Anonymkode: 18048...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, bor i Oslo, kjenner ingen naboer. Han har kun hatt besøk av hjemmesykepleien då vidt jeg vet. Jeg kan vel ikke begynne å ringe folk med samme etternavn på måfå og spørre om de er i familie🤷🏼‍♀️ Hva er helse og sosialetaten? Kan de gi ut info om han da? 
 

ts

Anonymkode: c3a16...f95

Nei, det skjønner jeg. Men det hadde vært mulig hvis det var et lite sted, og han hadde hatt et litt uvanlig etternavn. Men hvis du bor i Oslo, kan det bli vanskelig å finne ut av det. Ting er gjerne litt mer gjennomsiktig og åpent på mindre steder. 

Men du får jo ikke gjort noe annet enn å prøve. Det er ingenting som er helt opplagt å gjøre i et sånt tilfelle. Hvis det er noen naboer rundt der som kanskje kan ha hatt kontakt med ham, så ring på og spør, selv om du ikke kjenner dem. Ta kontakt med hjemmesykepleien, forklar og spør om de kan hjelpe deg. Og ring politiet. De vet nok ikke hvor han er, men de vet hvordan man finner folk, så de kan kanskje gi deg noen råd om hvor du kan henvende deg.

Men hvis du har råd og plass, kan du jo kjøpe din egen vaskemaskin, så får du i hvert fall vasket klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...