Gå til innhold

7200kr for studentbolig i Hammerfest, vet ikke hvordan jeg skal overleve. trenger råd/tips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er å student! Har deltidsjobb, men siden det har vært nedstenging og jeg ikke får noe fra nav, har jeg ikke hatt annen lønn en stipend på 2 mnd. Får 8400.

Utgifter: leilighet-5k, strøm og Internett-1k, telefon - 369 også har jeg egentlig utgift på busskort, men har ikke kjøpt det nå pga nedstengingen. Har altså hatt ca 2k. Og det går fint en stund, har jo minimert utgiftene så mye det lar seg gjøre. Kjøper billig mat, men blir desverre ikke mye penger igjen til andre ting. 

Det er ikke nødvendigvis så vanskelig å få seg deltidsjobb nå, så hvis jeg hadde vært deg hadde jeg sagt ja til leiligheten. Å dele bad hvis du absolutt ikke vil blor veldig kjipt, og selv om det ser dårlig ut nå så går du ihvertfall ikke i minus! Har du familie som kan hjelpe ? 

Og hvis du ikke har gjort det enda kan du søke om tilleggslån fra lånekassen :)

Anonymkode: 855bb...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sykt lyst til å bo i en villa på vestkanten, men det kan jeg ikke, fordi jeg ikke har råd. Da jeg var student hadde jeg også veldig lyst til å bo alene i en leilighet, men det kunne jeg heller ikke fordi jeg ikke hadde råd. Bodde i et hus med 8 andre, vi hadde ett kjøkken og to bad. Det var naturligvis ikke ideelt, da det ofte var opptatt på kjøkkenet rundt middagstider og kø på do om morgenen, men med god kommunikasjon går det fint. Jeg betalte litt over 3000,- i mnd for å bo der, og hadde da en god slant ekstra til å spise god, næringsrik mat, gå på bar, restaurant osv. :)

Anonymkode: 44e2d...bb4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån penger til en rimelig campingvogn eller båt. Selges når du er ferdig på skolen.

Anonymkode: 4e65a...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, dette er dagens ungdom, "Jeg vil ha" går foran "hva har jeg råd til". Dette kommer jo ikke til å gå ts, enten må du bo billigere eller såå må du skaffe deg permanent inntekt ved siden av studiene fort som pokker. Jeg tror ikke det går lang tid før du syns det er lite verdt å være eneste som bruker doen, når du hverken kan være med venner ut eller har råd til å spise deg mett. Å bo med andre er også sosialt og sikrer et nettverk, det er slett ikke så dumt som du tror. 

Anonymkode: 65262...267

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Lån penger til en rimelig campingvogn eller båt. Selges når du er ferdig på skolen.

Anonymkode: 4e65a...c60

Funker ikke med campingvogn her oppe. Det er vinter 8 mnd i året, og campingen har kun åpent fra mai til september. Båt er nok ikke lett det heller her oppe. Mye vær, for å si det mildt. Langt mellom ledige båtplasser er det også.

Anonymkode: 37a73...98d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentboliger skulle ikke kostet så mye, og stipendet må opp. 

Anonymkode: a3364...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dinosaurene tidsalder, da jeg var student, var det snakk om noe som heter legathåndboken. Du kan sjekke denne siden og se om du finner noe som er aktuelt for deg. Men i ditt tilfelle vil nok det å spare penger nok være vel så viktig som å tjene penger. 

Anonymkode: 61589...0c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å bli student. Studie tiden er kjempe kjekk! Bare å glede seg!

Jeg var uteksaminert i 2018 og kan dele noen tips fra da jeg var student. 

1. Se om det er noen ekstra stipender du er kvalifisert for. Har du f.eks dysleksi? https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/nedsatt-funksjonsevne/

2. Du må ha sommerjobb eventuelt deltidsjobb gjennom året. 

3. Mange bedrifter/butikker har student rabatt. Dette gjelder tannleger, frisører, bokhandlere etc.

4. Kjøp alle bøker brukt.

5. Ikke kjøp bøker før du vet du trenger de. Har opplevd at på hjemmesiden til faget står det pensumbøker som i praksis ikke brukes.

6. Matplan og handleliste. Følg gjerne student.matglede på instagram

 

Det med jobb er vanskelig og ekstra vanskelig nå i disse tider da mange typiske jobber studenter ville ha hatt er borte men vær kreativ. 

  • Kan du passe husdyr i ferien for noen?
  • Kan du handle for noen?
  • Hjelpelærer?
  • Privatlærer? Noen fag du kan undervise være leksehjelp for?
  • Student assistent i noen fag  
Endret av ElineRB
Kom borti publiseringsknapp før jeg var ferdig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å prøve kollektiv det første året. Veldig godt for det sosiale. Prøv å velge på studentbolig og med færre folk. Jeg hadde eget bad og delte kjøkken på uio. Var helt supert. Så slipper du å bekymre deg for økonomi. 

Jeg var ganske så voksen student og var veldig fornøyd med valget. Så kan man flytte til leilighet hvis man ser behov etterhvert 

Anonymkode: 2479b...aba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det de trenger assistent på sfo f.eks. 

Ønsk deg penger i jule/bursdagsgave. 

Sommerjobb må man begynne å søke etter TIDLIG, det er ofte altfor seint å begynne og tenke på sånt i mai. Da er ferielistene klare. 

Anonymkode: 8f4e3...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RehabilitertIncel

Er du fysisk attraktiv kvinne?

Opprett en onlyfans så slipper du tenke på penger

Skulle kommet med andre tips, men det har allerede blitt dekket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du må fire på kravene. Det har stor økonomisk betydning hvis du heller velger en hybel der du har eget bad, men deler kjøkken med flere. Du kan jo velge å spise på hybelen din uansett, hvis du ikke klarer å være sammen med andre 'hele tiden'. 

Det er ikke verdt det å bekymre seg over økonomien hver eneste måned, det er trangt nok som student. 

Jeg syns ikke du skal signere en kontrakt på ei husleie du ikke vet om du vil ha råd til. Det hadde vært noe annet hvis du hadde hatt en velfylt konto å tære på og en deltidsjobb i boks. Det er viktig å ha fokus på studiene og ikke måtte bruke mye tid på ekstrajobb(er), og kanskje bli nødt til å si ja til evt ekstravakter på tidspunktet du EGENTLIG burde vært på forelesning. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

La meg bare si at det ikke er synd på meg da jeg frivillig har valgt å søke 1-romslelighet i stedet for å dele bad og kjøkken med 4-5 andre, da hadde det kostet ca 5000kr. Jeg takler det bare ikke. Jeg trenger råd, tips, hva som helst fra studenter som er/har vært i samme situasjon. Tenker å skaffe meg deltidsjobb, men sikkert ikke så veldig enkelt mtp at det er veldig lite sted. Kontrakten må signeres om to dager, ellers mister jeg plassen og blir satt helt bakerst i køen. Etter betalt husleie har jeg 1400kr igjen til mat og regninger, tenker å spare så mye så mulig av de høyere beløpene vi får i august og januar. 

beklager for muligens rare formuleringer, er bare håpløs og desperat. lurer på hvordan jeg skal klare meg helt alene så langt nord. Alt mottas med stor takk 

Anonymkode: ee506...b8b

Jeg jobbet 80% fast ved siden av studiene på høgskolen. Noe ekstra i ferieperioder.

klarte fint å betjene husleie og boliglånet de årene jeg studerte.

legg inn en innsats for å skaffe deg jobb, evt flere vikarjobber. Da vil du enkelt betjene leie etc.

trodde jobb ved siden av studier var ganske vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS vil enkelt kunne betale 7000,- i måneden for leie dersom hun får seg deltidsjobb. Men det har hun jo ikke nå. Og hvor enkelt er det å skaffe seg det i Hammerfest? Skal jo også ha penger til annet enn bokostnader og mat. Hun skal jo være student også, tross alt. Hva med den sjeldne ølen eller kinoturen? Det må være litt rom i budsjettet, ting koster.

Jeg skjønner at det virker kjipt å dele bad og kjøkken med 4 andre, men det blir du fort vant til. Badet er kun for dusjing, tannbørsting og toalettbruk, alt av sminking osv. må gjøres på rommet. Vi har en slik regel i kollektivet mitt, og jeg må nesten for eksempel aldri vente på å dusje.

Når det gjelder kjøkkenet så vil det jo bli slik at det er noen som ikke rydder helt som de skal, men det å bli litt romslig på det skader ingen, og om det blir store problemer får du heller ta det opp. Putt en podcast på øret og lag mat, du trenger ikke nødvendigvis snakke så mye med den eller de andre som eventuelt er der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammerfest har vel bare sykepleierutdanning? Da tar du en tlf til kommunen og melder din interesse for jobb som assistent. Jeg kan ikke tenke meg at det skal by på problemer. Hvis du jobber to helger i mnd og etpar ettermiddager hver uke, så burde økonomien være i boks. 

Anonymkode: 4ec75...b0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hammerfest har vel bare sykepleierutdanning? Da tar du en tlf til kommunen og melder din interesse for jobb som assistent. Jeg kan ikke tenke meg at det skal by på problemer. Hvis du jobber to helger i mnd og etpar ettermiddager hver uke, så burde økonomien være i boks. 

Anonymkode: 4ec75...b0f

Det er begrenset hvor mange assistenter de trenger. TS er ikke den eneste som tar den utdannelsen. Det er et lite sykehus her, ett par eldresentre og et botilbud.

Hun TS skiller seg ut, kan det være mulig.

Søk nu

https://www.jobbnorge.no/ledige-stillinger/stilling/204640/helgestillinger-i-sektor-for-helse-og-omsorg

Anonymkode: 37a73...98d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare ta en av de billige hvor du deler og når du har fått deg stabil jobb så søker du om å bytte bolig. Ganske enkelt. Da er du ekstra motivert for å søke jobb også. 

Anonymkode: ac055...1a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...