Gå til innhold

7200kr for studentbolig i Hammerfest, vet ikke hvordan jeg skal overleve. trenger råd/tips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La meg bare si at det ikke er synd på meg da jeg frivillig har valgt å søke 1-romslelighet i stedet for å dele bad og kjøkken med 4-5 andre, da hadde det kostet ca 5000kr. Jeg takler det bare ikke. Jeg trenger råd, tips, hva som helst fra studenter som er/har vært i samme situasjon. Tenker å skaffe meg deltidsjobb, men sikkert ikke så veldig enkelt mtp at det er veldig lite sted. Kontrakten må signeres om to dager, ellers mister jeg plassen og blir satt helt bakerst i køen. Etter betalt husleie har jeg 1400kr igjen til mat og regninger, tenker å spare så mye så mulig av de høyere beløpene vi får i august og januar. 

beklager for muligens rare formuleringer, er bare håpløs og desperat. lurer på hvordan jeg skal klare meg helt alene så langt nord. Alt mottas med stor takk 

Anonymkode: ee506...b8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

STUDENT?! Har de universitet/høyskole i Hammerfest?

Anonymkode: 986f4...7fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om de har noen ledige hybler, i steden for leilighet. 
 

Beklager, så at dette ikke var aktuelt... ! 
 

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

STUDENT?! Har de universitet/høyskole i Hammerfest?

Anonymkode: 986f4...7fe

Selvfølgelig. På samme måte som at det er studiested i Bø i Telemark, som har i underkant av 6.000 innbyggere, finnes det studiesteder i Hammerfest med over 10.000 innbyggere. 

Anonymkode: bbb9e...ff7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen. Jo, men i alle hyblene må man dele enten bad eller kjøkken og bad. Virker sikkert litt pirkete nå, men tanken på å dele bad og kjøkken med andre får meg til å bli forskrekket da jeg har vært alene store deler av livet og er uvant med å dele ting med så mange, spesielt bad. 

Anonymkode: ee506...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerjobb, slik at du får spart opp litt? Begynne å søke på deltidsjobb allerede nå.

Anonymkode: d6782...94d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar alle sammen. Jo, men i alle hyblene må man dele enten bad eller kjøkken og bad. Virker sikkert litt pirkete nå, men tanken på å dele bad og kjøkken med andre får meg til å bli forskrekket da jeg har vært alene store deler av livet og er uvant med å dele ting med så mange, spesielt bad. 

Anonymkode: ee506...b8b

Forstår deg godt, jeg, altså. Hadde aldri orket å flytte tilbake i kollektiv nå som jeg har bodd alene i fem-seks år! 
 

Men spørsmålet er om dette er et krav du egentlig har råd til å stille? 
 

At dette er et krav du har behov for stiller jeg ingen spørsmål ved. 
 

Enten må du ha en deltidsjobb, eller så må du dele bad og kjøkken, 1400kr på alt annet enn husleie er nok uaktuelt og lar seg nok ikke gjennomføre. Tenk på prisen for å reise hjem, mat, forsikringer, sosialt, evt sykdom osv osv. 

Anonymkode: bbb9e...ff7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar alle sammen. Jo, men i alle hyblene må man dele enten bad eller kjøkken og bad. Virker sikkert litt pirkete nå, men tanken på å dele bad og kjøkken med andre får meg til å bli forskrekket da jeg har vært alene store deler av livet og er uvant med å dele ting med så mange, spesielt bad. 

Anonymkode: ee506...b8b

Går du aldri på do på kjøpesenter? Om du må velge - pålegg på knekkebrødet og melk i havregrøten, eller å dele do?

 

Hadde lett delt bad første år. Om du finner deg jobb og hater å dele bytter eu neste år eller ved anledning.

Anonymkode: 9b636...f75

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar alle sammen. Jo, men i alle hyblene må man dele enten bad eller kjøkken og bad. Virker sikkert litt pirkete nå, men tanken på å dele bad og kjøkken med andre får meg til å bli forskrekket da jeg har vært alene store deler av livet og er uvant med å dele ting med så mange, spesielt bad. 

Anonymkode: ee506...b8b

Da er det vel kanskje på tide å øve seg litt..?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde selv på studenthybel i min studietid. Delte kjøkken med 6 andre. Delte bad og gang med 1 annen. Jeg synes det gikk greit. Vi var jo bare 2 på badet, og de grupperte gutter og jenter for seg, så jeg delte alltid bad med en annen jente.

Det var litt utfordrende med kjøkkenet siden det bare var gutter som ikke visste hva vaskefille var. Dette var på et universitet med 90% gutter. Men vi jentene var alltid harde på vaskingen og lagde vaskeplan i starten av semesteret. Det rullerte på hvem som hadde ansvar for å vaske kjøkkenet og gå ut med søpla (1 uke hver). Vårt kjøkken var alltid representabelt. Mange av de andre så helt forjævlige ut... Men hvis bare noen tar ansvar for å lage en plan, så løser det seg.

I kjøleskapet hadde alle hver sin hylle. Døra delte vi broderlig på.
I fryserskapet hadde alle hver sin skuff.
Alle hadde hver sitt overskap og underskap til kjøkkenutstyr og dekketøy.
Alle hadde hver sin hylle til tørrvarer.

Jeg opplevde aldri at noen stjal mat. Det jeg opplevde derimot var at det var en som stjal bestikk... Jeg vet akkurat hvem det var og jeg konfronterte ham, men han nektet for det.

Anonymkode: 1749d...108

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk inn på finn.no av nysgjerrighet, for å se om jeg fant noe annet for deg. Og fy f, så DYRT det er å leie små leiligheter i Hammerfest! 😮

Hvis du er avhengig av å vite at du har noe som står klart til studiestart, kan det være greit å ha denne dyre hybelen en stund, bare for å slippe stresset helt i starten. Og så, når du har etablert deg der, og kanskje funnet andre ting på oppslagstavler eller i samtale med andre studenter, kan du bytte til noe billigere? (Hvis du ikke har funnet en job i mellomtiden).

Men hvis du forplikter deg til ett års leie, ville jeg vært mer skeptisk.

Anonymkode: 0e562...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at du rett og slett ikke har råd til å være pirkete. Sånn er det dessverre, man er nødt til å fire på kravene sine avhengig av hva man har råd til.. Jeg tror du vil angre bittert når du er på tredje måneden uten råd til mat med næring.

Særlig med tanke på at dine medstudenter kommer til bruke penger på lunsj i kantina og kaffe ute, og invitere deg med på øl osv osv. Du vil ikke kunne ha råd til NOE av det. Ingenting.

Er dét verdt det, for ikke å sitte på samme do som et annet menneske? 

Anonymkode: 52ba2...bd3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gikk inn på finn.no av nysgjerrighet, for å se om jeg fant noe annet for deg. Og fy f, så DYRT det er å leie små leiligheter i Hammerfest! 😮

Hvis du er avhengig av å vite at du har noe som står klart til studiestart, kan det være greit å ha denne dyre hybelen en stund, bare for å slippe stresset helt i starten. Og så, når du har etablert deg der, og kanskje funnet andre ting på oppslagstavler eller i samtale med andre studenter, kan du bytte til noe billigere? (Hvis du ikke har funnet en job i mellomtiden).

Men hvis du forplikter deg til ett års leie, ville jeg vært mer skeptisk.

Anonymkode: 0e562...645

De fleste legger ikke ut på Finn her i Hammerfest, det er fb som gjelder her. Det gjelder omtrent alt utenom boligsalg.

Men ja, Hammerfest er overraskende dyrt!

Anonymkode: 37a73...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitat

Møblert leilighet, ca 50 kvm, 1 soverom. Gangavstand til sentrum. Kr 6500,- mnd inkl strøm og canal digital, ledig fra juni. Passer for en voksen rolig person. Ta kontakt på PM

Sitat
Møblert leilighet på 49kvm, med 2 soverom leies ut fra 15.juni. Fuglenesveien, nært sykehus. Passer for studenter, enslige eller to som vil dele leilighet. 6500kr per mnd inkl. Internett.
Strømavtale signeres i tillegg av leietaker

.

Sitat

Loftsleilighet i Moreneveien x. Delvis møblert. Ledig. 5000.- + strøm og wifi. Ring Tore xxxxxxxxx

Alt hentet fra fb-siden som er linka til lenger oppe

Anonymkode: 37a73...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvorfor det er så innmari dyrt i Hammerfest? Jeg betalte mindre enn 7000 for ettroms leilighet i Oslo!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floater skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er det så dyrt i Hammerfest??

 

Sprinkle skrev (2 minutter siden):

Lurer også på hvorfor det er så innmari dyrt i Hammerfest? Jeg betalte mindre enn 7000 for ettroms leilighet i Oslo!!! 

Pga Melkøya (Equinor) blant annet. Relativt høy etterspørsel og lite på markedet.

Anonymkode: 37a73...98d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...