Gå til innhold

Har ikke råd til å være forlover


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi, jeg har ikke tenkt på at jeg skal kjøpe kjoler til mine forlovere. Er det forventet? Jeg har ingen preferanser eller krav for hva slags kjoler de skal ha på seg.

Anonymkode: 31377...410

Nei, det forventer man ikke - så lenge de selv får bestemme hva de skal ha på seg. Om du bestemmer kjole derimot, er det naturlig at du betaler for den. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi, jeg har ikke tenkt på at jeg skal kjøpe kjoler til mine forlovere. Er det forventet? Jeg har ingen preferanser eller krav for hva slags kjoler de skal ha på seg.

Anonymkode: 31377...410

Neida, de kjøper selv så lenge du ikke har noen krav. Dog betalte jeg for en rimelig kjole til min forlover, da jeg visste at hun ikke hadde så mange kjoler og hun hadde dårlig råd. Men hun valgte den selv. 

Anonymkode: b9142...56e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg nok vært veldig tydelig på at en må finne en løsning begge kan leve med. Jeg hadde aldri i livet ønsket å sette på vipper (hvem faen krever at andre skal gjøre det?!), ordne bryn, negler, og kjøpe en kjole som andre hadde bestemt for meg. Aldri. 

Hva får du ut av å aldri stå opp for deg selv? 

Anonymkode: e29bf...b1d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her

Hun er egentlig ei kjempe skjønn venninne. Hadde aldri gjettet at hun ville kreve slikt da hun til vanlig er veldig enkel og krever lite av andre, samt bruker svært lite penger på ting som vipper og negler. 

Jeg har «dessverre» signert dokumentet, så er for sent å trekke seg. 

Anonymkode: 3ba84...424

Signert dokumentet?

Mener du å ha takket ja til å være forlover? Eller har dere en fysisk kontrakt??

Jeg hadde bare sagt at jeg ikke visste at det å være forlover skulle komme med et slike utgifter og at du pga dette må trekke deg fordi du ikke har råd til å være forlover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær ærlig.

"NN, jeg må snakke med deg om noe. Jeg har sett litt på planene for bryllupet ditt, og jeg skjønner at du gjerne vil at vi skal ordne vipper, bryn og hår sammen, og at jeg skal ha en spesiell kjole som du liker, men jeg har regnet ut at dette kommer på rundt 8000 kr, og jeg har bare ikke råd til dette. Jeg vil gjerne være forloveren din, så dette er vondt og si, men jeg tror nesten du må finne noen andre, for jeg har rett og slett ikke råd".

Anonymkode: b76d7...21a

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (4 minutter siden):

Signert dokumentet?

Mener du å ha takket ja til å være forlover? Eller har dere en fysisk kontrakt??

Jeg hadde bare sagt at jeg ikke visste at det å være forlover skulle komme med et slike utgifter og at du pga dette må trekke deg fordi du ikke har råd til å være forlover.

Hun mener prøvingsattesten. Den må signeres av en forlover/vitne. 

Anonymkode: 08a71...8ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i forslaget om å forklare bruda at dette blir for dyrt. Eventuelt kan du seie frå kva du kan vere med på, som utdrikningslaget, men at du ikkje har råd til frisør, sminke etc. Dersom du har ein kjole som fungerer, kan du foreslå at du brukar den. Og då får det vere opp til bruda om ho vil betale for at du ser ut slik som ho har tenkt på den store dagen. Dersom det er viktig for henne, får ho betale. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, så amerikanisert bryllaup har blitt.

Anonymkode: cc8ea...4ea

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts her

Hun er egentlig ei kjempe skjønn venninne. Hadde aldri gjettet at hun ville kreve slikt da hun til vanlig er veldig enkel og krever lite av andre, samt bruker svært lite penger på ting som vipper og negler. 

Jeg har «dessverre» signert dokumentet, så er for sent å trekke seg. 

Anonymkode: 3ba84...424

det spiller ingen rolle,å være forlover er gratis.   Forlverens jobb er å være vitne og signere forlover ærklæring og vigselsattesten etterpå.  Det siste kan være hvem som helst.   Bare trekk deg, hvis du ønsker det.  

 

Bruden er en fjott.

Anonymkode: d9453...cdc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hun mener prøvingsattesten. Den må signeres av en forlover/vitne. 

Anonymkode: 08a71...8ec

Aha, det kan jeg ikke huske at jeg har gjort de gangene jeg har vært forlover. 😅 Men som du sier da, hvis det er ok at vitner skriver under og ikke forlover så kan TS fortsatt trekke seg. 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere bommer jo på vanlig etikette, begge to. 

Forlovere arrangerer utdrikningslag, deltagerne betaler, det skal være gratis for bruden.

Man står for egen kjole, med mindre bruden peker ut hva som skal kjøpes, da er det hennes utgift. Samme prinsipp når det gjelder sminke og hår. 

Bruden kjøper en liten "takk for at du stilte opp" oppmerksomhet. 

Anonymkode: ffa79...304

Dette! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet for et opplegg. Jeg anser meg selv for å være en som er VELDIG glad i bryllup, er veldig dillete og syns det er så gøy å styre med bryllupet mitt som skal være om et år. Men av ANDRE forventer jeg ingen ting egentlig. Min aller beste venninne skal være forlover, og hun bestemmer selv hva hun skal ha på seg, jeg skal legge opp til at vi og flere andre sminker oss sammen hjemme hos meg før kirka, hår ordner vi selv, og jeg har lagt føringer på at det er viktig at utdrikningslaget ikke blir for dyrt, og at man må ta hensyn til alles økonomi (jeg er ikke med å planlegger selv, det er tradisjon at er overraskende her hos oss). Jeg mener dette er vanlig og selvfølgelig. Å kreve SÅ mye fra deg er vanvittig.

Anonymkode: 640b6...6ea

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da jeg giftet meg hadde jeg to forlovere, jeg kjøpte kjole til de, betalte for frisør, sminke og negler som en takk for at de stilte opp, lagde utdrikningslag og det var kjempe koselig å ordne slike ting sammen. Tok det litt som en selvfølge at jeg skulle betale. 

Nå har jeg blitt spurt om å være forlover til ei som var min forlover, og selvsagt takket jeg ja da hun er en av mine nærmeste. 

Nå krever hun at meg og den andre forloveren skal ha samme kjole, «må» fikse oss hos frisøren sammen på bryllupsdagen, fikse bryn og vipper et par dager før, i tillegg ordne utdrikningslag. Kjenner at jeg blir skikkelig stresset over dette, kjolen hun har bestemt koster nesten 2000, frisør koster ca 1000, vipper 1800, bryn 500, sminke ?, utdrikningslag 1000-1500, i tillegg så er det forventet at vi kjøper gave til henne (noe hun selv har gitt ganske tydelige hint om) 

Denne venninnen min har mye bedre råd enn meg (tjener mer enn dobbelt så mye) og jeg vet ikke hvordan jeg skal si at dette blir for mye, da hun konstant driver å klager over absolutt alle kostnadene som følger med bryllupet. Føler jeg må velge mellom mat i en mnd eller dette bryllupet. Hvordan sier man på en ok måte at dette blir for mye? Er så konfliktsky at jeg vurderer å bli «syk» et par dager før.
 

Anonymkode: 3ba84...424

Kanskje hun har tenkt at det er hyggelig å ordne seg hos frisør osv sammen, uten å reflektere over at du ikke har råd. Bare si rett ut at det blir litt dyrt, men at du blir med henne når hun skal ordne seg. Utdrikningslaget spleiser alle deltakerne på, og er ikke noe bruden skal betale for selv. Du får kanskje solgt kjolen for 1000 kr etterpå? Evt må du bare si at du må bruke en kjole du allerede har fordi du ikke har råd til å kjøpe ny. De fleste bruker vel litt penger når de skal i bryllup, enten det er ny kjole, nye sko, gave og/eller utdrikningslag. 

Anonymkode: 31377...410

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da jeg giftet meg hadde jeg to forlovere, jeg kjøpte kjole til de, betalte for frisør, sminke og negler som en takk for at de stilte opp, lagde utdrikningslag og det var kjempe koselig å ordne slike ting sammen. Tok det litt som en selvfølge at jeg skulle betale. 

Nå har jeg blitt spurt om å være forlover til ei som var min forlover, og selvsagt takket jeg ja da hun er en av mine nærmeste. 

Nå krever hun at meg og den andre forloveren skal ha samme kjole, «må» fikse oss hos frisøren sammen på bryllupsdagen, fikse bryn og vipper et par dager før, i tillegg ordne utdrikningslag. Kjenner at jeg blir skikkelig stresset over dette, kjolen hun har bestemt koster nesten 2000, frisør koster ca 1000, vipper 1800, bryn 500, sminke ?, utdrikningslag 1000-1500, i tillegg så er det forventet at vi kjøper gave til henne (noe hun selv har gitt ganske tydelige hint om) 

Denne venninnen min har mye bedre råd enn meg (tjener mer enn dobbelt så mye) og jeg vet ikke hvordan jeg skal si at dette blir for mye, da hun konstant driver å klager over absolutt alle kostnadene som følger med bryllupet. Føler jeg må velge mellom mat i en mnd eller dette bryllupet. Hvordan sier man på en ok måte at dette blir for mye? Er så konfliktsky at jeg vurderer å bli «syk» et par dager før.
 

Anonymkode: 3ba84...424

fy så frekk hun er. Jeg ville minnet henne på at da hun var forlover så spanderte du hos frisøren. Såpass syns jeg hun bør gjengjelde, spesielt diden hun nærmest tvinger dere til dette. Hun kan ikke bestemme at dere skal bruke flere tusen på kjole, hår og sminke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ts her

Hun er egentlig ei kjempe skjønn venninne. Hadde aldri gjettet at hun ville kreve slikt da hun til vanlig er veldig enkel og krever lite av andre, samt bruker svært lite penger på ting som vipper og negler. 

Jeg har «dessverre» signert dokumentet, så er for sent å trekke seg. 

Anonymkode: 3ba84...424

du har signert dokument på å være vitne under vielsen. thats it.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hehe, det er fare for at det er det jeg må gjøre. Synes det er veldig ubehagelig, spesielt siden hun klager over kostnadene hver gang bryllupet blir nevnt. 
Jeg er kjempe glad i henne, men jeg stresser unødvendig mye over dette, og hvordan jeg skal klare å fortelle henne at jeg ikke har råd uten at hun blir fornærmet. For det er jo bare å spare.. men det er veldig mye annet jeg heller vil bruke over 8000 på. 

Anonymkode: 3ba84...424

syns det er snålt at hun ønsker å ha et så storslått bryllup om hun syns det er kjipt at det koster. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere bommer jo på vanlig etikette, begge to. 

Forlovere arrangerer utdrikningslag, deltagerne betaler, det skal være gratis for bruden.

Man står for egen kjole, med mindre bruden peker ut hva som skal kjøpes, da er det hennes utgift. Samme prinsipp når det gjelder sminke og hår. 

Bruden kjøper en liten "takk for at du stilte opp" oppmerksomhet. 

Anonymkode: ffa79...304

hvorfor bommer ts på etikette?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overtenk dette i forhold til hva du «føler» og tror hun «forventer». Bare si enkelt og greit at du ikke planlegger hverken løsvipper etc, eller ny kjole til slik pris, da du faktisk ikke har råd. Det er bare å si det som det er uten noe mer om og men. 

Anonymkode: 28e13...4e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er en stund siden jeg  giftet meg og var forlover. Jeg er vant med at forlovere ordner klær, hår og sminke selv, men da etter eget ønske. Om bruden har spesielle krav til antrekk og annet, bør bruden sponse dette, tenker jeg.

Forlover arrangerer utdrikningslag, og alle som er med i utdrikningslaget er med og spleiser, bortsett fra bruden, som er gjest. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men herregud så teit.

Jeg har to forlovere. De har betalt for litt vin og mat til vår lille private utdrikningslag, og hvis de vil gi en gave så er det den eneste andre utgiften de har.

Jeg krever ingenting av antrekket deres og har oppfordret til å bruke kjole de har i skapet fra før, og kunne aldri funnet på å kreve at noen betaler for behandlinger eller løsvipper. Det blir for tåpelig.

De eneste tilfellene hvor f.eks brud krever at forlovere har matchende kjole syns jeg bruden skal betale for kjolen. Å kreve at hår fikses hos frisør er også ugreit hvis ikke bruden betaler.

Du har med en ekte bridezilla å gjøre. Hun kan være kjempesnill, men dette har gått henne til hodet.

Anonymkode: 74c3c...2de

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...