Gå til innhold

La 7-åringen sitte i bilen uten bilstol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

What? Jeg har seriøst aldri sett en 8-åring sitte i bakovervendt bilsete. Det må jo bli helt sykt trangt for beins, og ubehagelig for den som sitter i forsetet.

Husker hvor deilig det var når datteren min kunne sitte i forovervendt, og jeg faktisk kunne flytte setet såpass langt bak at jeg slapp å sitte med beina dødstrangt i forsetet

Anonymkode: 6d4e8...fc3

Forstod ikkje ironien, nei;) 

 

Men sånn elles: dersom ho ikkje treng bilsete lenger, er neste logiske steg bilpute. Og snart er ho heilt sikkert stor nok til å site uten verken pute eller anna. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så hun er 20 cm over min helt gjennomsnittlige 7-åring? 😳 Tror jeg aldri har sett en så stor 7-åring før?

Stemmer for pute.

Anonymkode: 71bff...8cf

Begge mine (gutt og jente)var så høye på den alderen. Ikke noe merkelig med det vel 🙄

Anonymkode: 716db...f6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hun er 20 cm over min helt gjennomsnittlige 7-åring? 😳 Tror jeg aldri har sett en så stor 7-åring før?

Stemmer for pute.

Anonymkode: 71bff...8cf

7 åringen min er 146 cm og 40 kilo. 
 

Sitter fremdeles greit i bilsetet sitt. Han synes selv at det er mer behagelig å sitte i det. Det er vel også opp til 36 kg, men det knekker vel ikke sammen av fire kilo ekstra? Hvis barnet ditt sitter greit i setet og ikke ønsker å bytte selv, ville jeg bare latt henne sitte. Stol er sikrere enn pute. Puta er jo kun for belteføring.

Anonymkode: 9e2f3...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et spørsmål vi egentlig bør stille er hvorfor i all verden har ikke ts barnet sitt bakovervendt???! Minst opp til åtte år. 

 

 

Anonymkode: cb0f4...c75

Hvilket bakovervendt sete går opp til den størrelsen dette barnet er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

What? Jeg har seriøst aldri sett en 8-åring sitte i bakovervendt bilsete. Det må jo bli helt sykt trangt for beins, og ubehagelig for den som sitter i forsetet.

Husker hvor deilig det var når datteren min kunne sitte i forovervendt, og jeg faktisk kunne flytte setet såpass langt bak at jeg slapp å sitte med beina dødstrangt i forsetet

Anonymkode: 6d4e8...fc3

Det er ikke farlig å sitte med bena bøyd, ubehag og oppkast er ingen unnskyldning. 

Fyi jeg bare kødder. Skjønner deg godt. Bilturene er mye mer behagelig nå. 

Anonymkode: cb0f4...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger beltet greit når hun sitter uten noe? 

Min syvåring var like stor. Han satt bedre uten noe ekstra.

Anonymkode: b7aa0...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så hun er 20 cm over min helt gjennomsnittlige 7-åring? 😳 Tror jeg aldri har sett en så stor 7-åring før?

Stemmer for pute.

Anonymkode: 71bff...8cf

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun veier 15 kg mer også... 😳

Anonymkode: 71bff...8cf

Min 7 åring er nærmere 140 og er ikke høyest i klassen 😉 Veier 40kg gjør hen også. En annen i klassen er vel maks 120 høy og veier sikkert under 20 kg. I den klassen ser de ut til å være mellom 4-5 år og 10 år. Unger er forskjellige 🤷🏼‍♀️

Mitt store barn sitter i bilstol i den ene bilen, og på pute i den andre. Jeg liker best bilstol. Eldstebarnet her brukte bilstol til hen var nesten 9. 

Anonymkode: ed786...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyde og vekt som er vesentlig, ikke alder. Både bilsete og pute er testet opp til 36 kg. Kravet i loven sier vel at de skal ha eksta sikring til de er minimum 135 cm, og hvis det finnes sete/pute så skal det brukes så lenge barnet er under 150 cm.

Så ja, ditt barn kan lovlig sitte ute noe annet enn bilens belter hvis hen har vokst ut av setet. Jeg tror nok likevel jeg hadde brukt pute en stund, for belteføring.

Min 11-åring bruker fortsatt sete, for han er 144 cm og 32 kg, og setet passer fortsatt. Alder er uvesentlig.

 

Edit: ser nå at hun fortsatt sitter godt i setet, da har hun jo ikke vokst ut av setet høydemessig. At setene går til 36 kg betyr at de ikke er testet med høyere vekt i kollisjonstester, så man vet ikke hvordan stolen ville oppføre seg i en kollisjon. Men jeg valgte å bruke setet så lenge det passet i høyden, selv etter 36 kg.

Endret av Hedda-78
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 8.5 åring på 144 cm og 34 kg. Bruker setet som kan forlenges til 150 cm. Hun vil selv ha pute, men drt bestemmer ikke hun! 

Anonymkode: c7cbd...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 kg er en veiledende godkjenning. Det er jo beltene som holder henne, stolen er jo bare for å få beltene trygt plassert. Passer hum stolen velle jeg valgt beltestol. 

Klarer hun å sitte uten og sovne til siden? Gjør hun ikke det er hun ikke moden nok til å bytte stol

Anonymkode: b96cd...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med bilstol/pute er først og fremst for å passe på at beltet er på rett plass. Derfor navnet beltestol. 


Belte skal ligge over hoften og ikke magen, slik at belte ikke river av indre organer ved en bilkrasj.

Puten kan gjøre samme nytten. Men det en pute ikke bidrar med, er den ekstra støtten langs barnet, om barnet skulle sovne og lener seg mot den siden belte er festet. Da har beltet ingen funksjon over overkroppen ved en krasj/bråbrems. 
I tillegg til at en beltestol beskytter langs siden om det skulle komme en bil inn i siden på dere, da får barnet ekstra beskyttelse av stolen. 

Det er anbefalt å sitte i beltestol så lenge det er plass til barnet. 9-12 år for den del. 

 

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/
 

7BFE1869-65B4-4778-BCB9-8DEB41320286.jpeg

Anonymkode: 399e2...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

36 kg er en veiledende godkjenning. Det er jo beltene som holder henne, stolen er jo bare for å få beltene trygt plassert. Passer hum stolen velle jeg valgt beltestol. 

Klarer hun å sitte uten og sovne til siden? Gjør hun ikke det er hun ikke moden nok til å bytte stol

Anonymkode: b96cd...dfa

Det er vel det som er en del av spørsmålet mitt.. Om det er noe problem med at hun sitter i en stol der hun er over de kg det står den er til. Jeg har sendt e-post til produsenten av stolen, men har ikke fått svar fra de enda. 

Om hun klarer å sitte uten å sovne til siden... Ikke sikker. Har ikke vært på noen lengre bilturer der hun har sovet siden i fjor sommer da. 

Jeg syns hun passer i stolen fremdeles. Jeg tror vi kan dra ryggen enda litt lengre opp også. 

TS

Anonymkode: 0264c...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

I følge bilstolvelgeren til Trygg Trafikk bør hun sitte i beltestol eller på pute selv om hun har den vekta og høyda. Alder spiller en rolle, det handler jo også om hva skjelettet tåler, og om modenhet (sovner barnet og lener seg til siden)? 

Det finnes beltestol uten vektbegrensning, som går til 150 cm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk sunn fornuft. Det er som tidligere nevnt, høyde og vekt, ikke alder, som er vesentlig.

Passer bilstolen? Flott, bruk den! Passer den ikke? Bruk pute eller kun bilbelte, dersom dette ligger riktig.

Sjuåringen her i huset er for eksempel like lang i overkroppen med sine 148 cm som broren på ti år og 167 cm er. De sitter begge kun med bilbelte. 

Anonymkode: 4bc96...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min syvåring er ca samme str som din. Bruker pute. Beltestolen er for kort i ryggen selv på øverste hakk. 

Anonymkode: 02450...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på KG er det selvsagt heeeelt normalt at syvåringer er på høyde med elleveåringer. 

Anonymkode: 75d3b...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her på KG er det selvsagt heeeelt normalt at syvåringer er på høyde med elleveåringer. 

Anonymkode: 75d3b...d6a

Hva vil du med den kommentaren?

Syvåringen min er lang siden hun er 145 cm, men det er da ikke noe unormalt med det! Jeg regner vel med at det er med henne som med meg, at hun vokser fort fra seg og ikke ender opp som unormalt lang som voksen. 

Og at det er andre som svarer som har like lange 7-åringer er da ikke rart, da hun jo ikke er den eneste i landet som er så høy!

TS

 

Anonymkode: 0264c...66c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vekt er ikke relevant. Hun må være over 135cm. Beltet skal ligge riktig over skulder, og ikke «fly» over halsen. 

Anonymkode: d985c...63e

da kan de vel ha en slik pute da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8 åring er 42 kg og ca 143 høy, sitter på pute. 

Anonymkode: bd069...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Her på KG er det selvsagt heeeelt normalt at syvåringer er på høyde med elleveåringer. 

Anonymkode: 75d3b...d6a

🤣 Min 7-åring på den størrelsen er ikke unormalt stor, det er større både jenter og gutter i klassen. Kompisen som er ett år yngre er omtrent like stor. Det er vel kanskje tre i klassen som er 120 eller mindre; de tenker jeg heller på som unormalt små. 

Ts, bruk beltestol om den går høyt nok. Det er nok uansett sikrere enn bare pute. Tenker blant annet på om de sovner i bilen. 

 

Anonymkode: ed786...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...