Gå til innhold

Covid-19 vaksine versus graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På hvilken måte skal vaksinen gjøre noe med fertilitet? Det er klin kokos umulig at de vaksninene som brukes påvirker fertilitet på noen som helst måte....litt grunnleggende fysiologi burde alle fått lære seg....🙄

Anonymkode: 8d6d7...e37

Kan skje mye annet. Med barnet.

Anonymkode: 789f3...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 10.57):

tt lære seg....🙄

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 9.18):

 

 

Endret av renchr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 9.09):

Jeg hadde nylig en ma i uke 9 (fosteret døde i uke 6). Nå vil jeg selvsagt bli gravid igjen allerede i går, men har fått tilbud om covid-19 vaksine fordi jeg har underliggende sykdom. Hva hadde dere gjort? Takket nei til vaksine og prøvd å bli gravid igjen asap? Eller tatt vaksine og ventet noen måneder med å prøve igjen? Man vet jo heller ikke hvilken effekt vaksinen evt har på fremtidig graviditet/barn ettersom den ikke har eksistert lenge nok til at de som har fått vaksine før de ble gravide har rukket å føde et barn. 
 

Vi er superforsiktige mtp corona. Får mat levert hjem og holder oss bare hjemme eller unna andre folk. Men vi har et barn som går i bhg- så helt isolert er vi ikke. Aldersforskjellen mellom barna begynner å stresse meg og jeg kjenner at jeg ikke har noen tid å miste mtp ny graviditet. Samtidig er jeg livredd for at jeg eller de jeg er glad i/sammen med skal få korona. Så her er det virkelig valgets kval! Trenger hjelp 🙏🏼

Anonymkode: a9316...bef

Må dere faktisk ønsker å leve helt isolert, noe jeg tolker det. Da bør også barnet være hjemme fra barnehagen.

Anonymkode: 9673e...f59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 10.04):

Dere lever altfor isolert, det er ikke sunt. Det sagt, så ville jeg selvfølgelig tatt vaksinen og ventet med graviditet. Du vil ikke risikere å få korona under svangerskapet, det kan ihvertfall skade fosteret. 

Anonymkode: 627e7...86d

Det foreligger ingen ting som tyder på at barnet blir skadet av at mor får Corona, kan du vise til hvor du har hentet denne informasjonen?

Anonymkode: ef8b8...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 9.18):

hva om du ikke kan bli gravid etter vaksinen? ingen som vet langtidseffektene.. 

Anonymkode: aaa5b...af6

Har det vært påvist tilfeller av dette eller er det hypotetiske antagelser?

Anonymkode: ef8b8...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det vært påvist tilfeller av dette eller er det hypotetiske antagelser?

Anonymkode: ef8b8...11d

hypotetisk. 

Anonymkode: aaa5b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det foreligger ingen ting som tyder på at barnet blir skadet av at mor får Corona, kan du vise til hvor du har hentet denne informasjonen?

Anonymkode: ef8b8...11d

Jo, fordi når mor får korona øker risikoen for tidlig fødsel, som ikke er bra for barnet. Det har også vært vist risiko for blodpropp i morkake/morkakesvikt, derfor behandles ofte gravide med korona med blodfortynnende. 

Anonymkode: 06ff0...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jo, fordi når mor får korona øker risikoen for tidlig fødsel, som ikke er bra for barnet. Det har også vært vist risiko for blodpropp i morkake/morkakesvikt, derfor behandles ofte gravide med korona med blodfortynnende. 

Anonymkode: 06ff0...380

kilde?

Anonymkode: aaa5b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

kilde?

Anonymkode: aaa5b...af6

Dette finner man lett på nett da, derfor er gravide regnet som «i faresonen» i «alle» andre land enn Norge

Anonymkode: e12db...008

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette finner man lett på nett da, derfor er gravide regnet som «i faresonen» i «alle» andre land enn Norge

Anonymkode: e12db...008

Så enkelt at du ikke kunne legge ved den :grinele:

Anonymkode: aaa5b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så enkelt at du ikke kunne legge ved den :grinele:

Anonymkode: aaa5b...af6

Regner med dere er like oppegående som den vanlige mannen i gata å klarer dette fint selv.

 

men her er f.eks en: 
A study of more than 2,100 pregnant women across 18 countries worldwide has revealed that COVID-19 is associated with a higher risk of severe maternal and newborn complications than previously recognised.

 

https://www.ox.ac.uk/news/2021-04-23-research-uncovers-high-risk-pregnant-women-covid-19
 

selv om Norge ikke helt erkjenner alle risikofaktorene så kan iallefall gravide få vaksine nå, for de som ønsker det og per nå har ingen i termingruppen min som er spesielt utsatte fått avslag på svangerskapspenger pga covid smittefare

Anonymkode: e12db...008

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsearbeider og er 7 uker gravid. Vi blir snart tilbudt vaksine, men den kan jeg vel ikke ta før jeg er i andre trimester vel? Da er det bedre at jeg går lenger med risiko for å bli smittet enn at jeg tar vaksinen for tidlig eller?

Anonymkode: 6020d...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helsearbeider og er 7 uker gravid. Vi blir snart tilbudt vaksine, men den kan jeg vel ikke ta før jeg er i andre trimester vel? Da er det bedre at jeg går lenger med risiko for å bli smittet enn at jeg tar vaksinen for tidlig eller?

Anonymkode: 6020d...0a6

Vil tro det. De setter ikke vaksinen før 2 trimester 

Anonymkode: aaa5b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vil tro det. De setter ikke vaksinen før 2 trimester 

Anonymkode: aaa5b...af6

Ok takk for svar 😊 

Anonymkode: 6020d...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok takk for svar 😊 

Anonymkode: 6020d...0a6

Det er fremdeles lite erfaring med koronavaksinasjon av gravide og ammende. Det er derfor foreløpig ingen generell anbefaling om vaksinering av gravide. Studier hittil tyder på at vaksinasjon er trygt for den gravide og fosteret. Vaksinering av gravide kan derfor overveies der fordelene overgår ulempene. Det er spesielt viktig at gravide som har risiko for alvorlig sykdom på grunn av annen underliggende sykdom/ helsetilstand, vurderer vaksinasjon i samråd med lege når den gravide får tilbud om vaksine. I tillegg kan det være aktuelt å vurdere vaksinasjon av gravide i geografiske områder med høy smittespredning og som ikke har muligheten til å redusere sin kontakt med andre, selv om den gravide selv ikke har en risikotilstand. Risiko for alvorlig sykdom hos den gravide bør veies opp mot en mulig ukjent risiko ved vaksinering av mor og barn. Eventuell vaksinasjon av gravide bør som hovedregel ikke gjøres i svangerskapets første trimester.   Den gravides partner og andre husstandsmedlemmer kan redusere risiko for smitte til den gravide ved å la seg vaksinere når/dersom de får tilbud om det.

Dette er det jeg finner på FHI hvertfall 😉

Anonymkode: aaa5b...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 9.09):

Jeg hadde nylig en ma i uke 9 (fosteret døde i uke 6). Nå vil jeg selvsagt bli gravid igjen allerede i går, men har fått tilbud om covid-19 vaksine fordi jeg har underliggende sykdom. Hva hadde dere gjort? Takket nei til vaksine og prøvd å bli gravid igjen asap? Eller tatt vaksine og ventet noen måneder med å prøve igjen? Man vet jo heller ikke hvilken effekt vaksinen evt har på fremtidig graviditet/barn ettersom den ikke har eksistert lenge nok til at de som har fått vaksine før de ble gravide har rukket å føde et barn. 
 

Vi er superforsiktige mtp corona. Får mat levert hjem og holder oss bare hjemme eller unna andre folk. Men vi har et barn som går i bhg- så helt isolert er vi ikke. Aldersforskjellen mellom barna begynner å stresse meg og jeg kjenner at jeg ikke har noen tid å miste mtp ny graviditet. Samtidig er jeg livredd for at jeg eller de jeg er glad i/sammen med skal få korona. Så her er det virkelig valgets kval! Trenger hjelp 🙏🏼

Anonymkode: a9316...bef

Jeg fikk dose 1, selv om fastlegen vet vi prøver å bli gravide. Han sa at dersom jeg blir gravid før dose 2 så venter vi bare med den.

Anonymkode: 462ec...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...