Gå til innhold

Covid-19 vaksine versus graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nylig en ma i uke 9 (fosteret døde i uke 6). Nå vil jeg selvsagt bli gravid igjen allerede i går, men har fått tilbud om covid-19 vaksine fordi jeg har underliggende sykdom. Hva hadde dere gjort? Takket nei til vaksine og prøvd å bli gravid igjen asap? Eller tatt vaksine og ventet noen måneder med å prøve igjen? Man vet jo heller ikke hvilken effekt vaksinen evt har på fremtidig graviditet/barn ettersom den ikke har eksistert lenge nok til at de som har fått vaksine før de ble gravide har rukket å føde et barn. 
 

Vi er superforsiktige mtp corona. Får mat levert hjem og holder oss bare hjemme eller unna andre folk. Men vi har et barn som går i bhg- så helt isolert er vi ikke. Aldersforskjellen mellom barna begynner å stresse meg og jeg kjenner at jeg ikke har noen tid å miste mtp ny graviditet. Samtidig er jeg livredd for at jeg eller de jeg er glad i/sammen med skal få korona. Så her er det virkelig valgets kval! Trenger hjelp 🙏🏼

Anonymkode: a9316...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere lever altfor isolert, det er ikke sunt. Det sagt, så ville jeg selvfølgelig tatt vaksinen og ventet med graviditet. Du vil ikke risikere å få korona under svangerskapet, det kan ihvertfall skade fosteret. 

Anonymkode: 627e7...86d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kommet info om at gravide kan ta vaksine nå, så jeg hadde gått for vaksine. 

Anonymkode: c5e58...69f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel kommet info om at gravide kan ta vaksine nå, så jeg hadde gått for vaksine. 

Anonymkode: c5e58...69f

Og fortsatt prøvingen. 

Anonymkode: c5e58...69f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ta vaksine fra andre trimester uten fare, ifølge norske helsemyndigheter. Det skal jeg gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tilbud om vaksine nå ville jeg tatt den før graviditet. Særlig om du har underliggende sykdom ville jeg ikke risikert korona som gravid.
Og nå er det vel maks en syklus du må hoppe over? Er det ikke bare noen uker en bør vente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sequoia skrev (Akkurat nå):

Om du har tilbud om vaksine nå ville jeg tatt den før graviditet. Særlig om du har underliggende sykdom ville jeg ikke risikert korona som gravid.
Og nå er det vel maks en syklus du må hoppe over? Er det ikke bare noen uker en bør vente?

Må huske at det er 6 uker mellom vaksinene. 

Anonymkode: 627e7...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må huske at det er 6 uker mellom vaksinene. 

Anonymkode: 627e7...86d

Ja, mente da ville tatt 1. dose før graviditet og utsatt dose 2 om du blir gravid før det. 
1. dose gir god beskyttelse, og du kan også ta 2. dose i 2. eller 3. trimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid nå, og lever som deg med matleveranser og lite besøk. I tillegg har jeg hjemmekontor. Har en 3-åring som går i barnehage. Jeg har ingen underliggende sykdommer, men skal IKKE ta vaksinen. Til det er langstidseffekten på fosteret alt for lite undersøkt. Jeg synes ikke det er verdt å ta den sjansen. Fortsetter heller å leve som jeg gjør.

Anonymkode: 789f3...c86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er gravid nå, og lever som deg med matleveranser og lite besøk. I tillegg har jeg hjemmekontor. Har en 3-åring som går i barnehage. Jeg har ingen underliggende sykdommer, men skal IKKE ta vaksinen. Til det er langstidseffekten på fosteret alt for lite undersøkt. Jeg synes ikke det er verdt å ta den sjansen. Fortsetter heller å leve som jeg gjør.

Anonymkode: 789f3...c86

Enig i at det føles risikabelt å skulle ta en vaksine som ikke er studert i årevis. Men ingen studier tyder på at det er farlig. 
Å ha korona som gravid gir derimot en klart økt risiko. Så da velger jeg å prioritere å kunne eliminere den kjente risikoen ved koronasykdom foran en mulig og usannsynlig risiko ved vaksinering.
 

Men den avveiningen må en jo kjenne på selv. Hadde jeg ikke hatt barn i bhg hadde jeg kanskje helt mer mot å ikke* ta den, og heller levd helt isolert. Men har allerede vært i karantener, så risikoen for å bli smittet føles ikke lav nok for min del. (Ikke at jeg er gravid, men om det skulle skje i nærmeste fremtid)

Endret av Sequoia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sequoia skrev (3 minutter siden):

Enig i at det føles risikabelt å skulle ta en vaksine som ikke er studert i årevis. Men ingen studier tyder på at det er farlig. 
Å ha korona som gravid gir derimot en klart økt risiko. Så da velger jeg å prioritere å kunne eliminere den kjente risikoen ved koronasykdom foran en mulig og usannsynlig risiko ved vaksinering.
 

Men den avveiningen må en jo kjenne på selv. Hadde jeg ikke hatt barn i bhg hadde jeg kanskje helt mer mot å ta den, og heller levd helt isolert. Men har allerede vært i karantener, så risikoen for å bli smittet føles ikke lav nok for min del. (Ikke at jeg er gravid, men om det skulle skje i nærmeste fremtid)

Samme her. Alt jeg har lest om teknologien bak Pfizer og Moderna tyder også på at det er langt mindre inngripende enn tidligere vaksiner. Det hjelper også på at jeg kjenner en gravid som fikk fremskyndet fødsel og en del komplikasjoner som følge av koronasmitte. Må innrømme at å leve i isolasjon og risikere både svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon som følge av, heller ikke frister. De endrer influensavaksinen fra år til år, og det har gått bra, selv om det er gammel og mer inngripende teknologi bak den. Nei, takke meg til beskyttelse mot smitte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 5 dpo og fikk nå tilbud om vaksine gjennom jobb. Er nå i 11 pp, og skal til gyn i slutten av juni for utredning. Jeg vil jo såklart ta en for «laget» og bli ferdig med pandemien, men jeg er redd. Hva ville dere gjort i min situasjon?

Anonymkode: 3ec81...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er nå 5 dpo og fikk nå tilbud om vaksine gjennom jobb. Er nå i 11 pp, og skal til gyn i slutten av juni for utredning. Jeg vil jo såklart ta en for «laget» og bli ferdig med pandemien, men jeg er redd. Hva ville dere gjort i min situasjon?

Anonymkode: 3ec81...289

Personlig ville jeg ikke tatt den før du finner ut at du ikke er gravid evt. Men i om du ikke er gravid nå ville jeg hoppet over neste forsøk for å ta den.

Anonymkode: 06ff0...380

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er nå 5 dpo og fikk nå tilbud om vaksine gjennom jobb. Er nå i 11 pp, og skal til gyn i slutten av juni for utredning. Jeg vil jo såklart ta en for «laget» og bli ferdig med pandemien, men jeg er redd. Hva ville dere gjort i min situasjon?

Anonymkode: 3ec81...289

jeg tror jeg kan være gravid, skal sjekke om noen dager. har fått tilbud om vaksine. jobber med mennesker og møte mange i løpet av en dag… synes hele situasjonen er skummel. vil også ta en for laget, men redd vaksina skal gjøre noe med kroppen min eller baby..

Anonymkode: aaa5b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ta vaksinen før du kan finne ut om du har blitt gravid denne måneden? Jeg ville, om mulig, lagt tid til vaksine rundt 14-15 dpo, da vil du vite sikkert om du er gravid. 

Vaksinen anbefales forøvrig til gravide også nå, men ikke før andre trimester. Såvidt jeg forstår så er det først og fremst fordi feber er en relativt vanlig bivirkning, og det ikke er heldig med feber i første trimester. Så om du tar vaksinen og det likevel viser seg at du er gravid, ville jeg tatt en paracet om du skulle få feber. 

Anonymkode: 013fe...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Må du ta vaksinen før du kan finne ut om du har blitt gravid denne måneden? Jeg ville, om mulig, lagt tid til vaksine rundt 14-15 dpo, da vil du vite sikkert om du er gravid. 

Vaksinen anbefales forøvrig til gravide også nå, men ikke før andre trimester. Såvidt jeg forstår så er det først og fremst fordi feber er en relativt vanlig bivirkning, og det ikke er heldig med feber i første trimester. Så om du tar vaksinen og det likevel viser seg at du er gravid, ville jeg tatt en paracet om du skulle få feber. 

Anonymkode: 013fe...567

Jeg er ikke helt sikker på om jeg kan utsette det en drøy uke for å vente å se om det klaffet denne mnd. Må nesten gi svar tidlig imorgen. Var ikke klar over at det var pga feber en ikke skulle ta som gravid. Det blir isåfall pfizer går jeg ut i fra så blir trolig ikke superdårlig av første dose

Anonymkode: 3ec81...289

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Må du ta vaksinen før du kan finne ut om du har blitt gravid denne måneden? Jeg ville, om mulig, lagt tid til vaksine rundt 14-15 dpo, da vil du vite sikkert om du er gravid. 

Vaksinen anbefales forøvrig til gravide også nå, men ikke før andre trimester. Såvidt jeg forstår så er det først og fremst fordi feber er en relativt vanlig bivirkning, og det ikke er heldig med feber i første trimester. Så om du tar vaksinen og det likevel viser seg at du er gravid, ville jeg tatt en paracet om du skulle få feber. 

Anonymkode: 013fe...567

nei jeg må ikke ta vaksinen før jeg vet noe om graviditeten nei. tenker jeg skal snakke med jordmor 

Anonymkode: aaa5b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

renchr skrev (13 timer siden):

Til syvende og sist - nå er det jo såpass kort tid igjen, at det å vente til etter vaksinen er bare snakk om noen måneder. Hvis du ikke er gravid og har mulighet nå, så er det jo enda raskere. 

 Vi begynte for alvor å snakke om barn for noen måneder siden, men jeg har "ventet" på at han skal bli mer klar for det i godt over et år nå - jeg er nok der at jeg har lyst på det "NÅ".  han har sagt at han vil vi skal prøve, og ønsker dette -men etter vaksinasjon. 

Hos oss har jeg kjempelyst til å starte prøvingen nå og ikke vente, men mannen er veldig redd for evt komplikasjoner ved å både få korona både som gravid og evt mulige bivirkninger av vaksinen på en baby og på meg.
Han synes også det er altfor høy risiko om jeg skal bli veldig syk, og han ser for seg at jeg da må leve mye mer forsiktig. Har en jobb som innebærer mye møter og mange nærkontakter.  
Det hjalp ikke at akkurat når vi hadde den samtalen (vente på vaksine eller ikke) anbefalte de i brasil at de ventet å bli gravide. Han har lest ting på nettet som styrker bekreftelsene hans, mens jeg har lest ting som styrker mine (de har ikke sett at det er flere som får korona og er gravide, men mulige litt mer alvorlige forløp for de i risikogruppene). 

Jeg har vel godtatt nå at jeg må vente og støtte hans bekymringer, enn å trumfe gjennom med mitt selv om jeg ikke er like bekymret. Vi er to som er sammen om dette, og noen måneder fra eller til betyr ikke så mye i det lengre løp. 

Nb: Fyller 30 i år, så er ikke slik at vi føler noe "hastverk".  

hva om du ikke kan bli gravid etter vaksinen? ingen som vet langtidseffektene.. 

Anonymkode: aaa5b...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hva om du ikke kan bli gravid etter vaksinen? ingen som vet langtidseffektene.. 

Anonymkode: aaa5b...af6

På hvilken måte skal vaksinen gjøre noe med fertilitet? Det er klin kokos umulig at de vaksninene som brukes påvirker fertilitet på noen som helst måte....litt grunnleggende fysiologi burde alle fått lære seg....🙄

Anonymkode: 8d6d7...e37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...