Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært alvorlig deprimert og bipolar i 7 år nå. Har vært i arbeidstrening av og på flere ganger, hvor jeg har måttet avslutte hver gang grunnet den mentale helsa.

Ikke er jeg med venner og sånn heller. Ligger som oftest hjemme med hodepine og vil bare være i fred.

Nav fortsetter å presse noe vanvittig og gir seg ikke med denne arbeidstreningen. Så jeg må hele tiden ut i ny arbeidstrening.

Jeg har sånne korte perioder hvor jeg virkelig er motivert for livet og har veldig lyst på en stabil jobb, men så kommer det helt akutt en ny periode med nedgang og selvmordstanker. Er det mulig å bli ufør på grunn av dette ?

Anonymkode: 0455b...812

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan bli ufør pga psykiske lidelser. Men det er ikke diagnosen som bestemmer om man blir ufør, men arbeidsevnen, så Nav prøver nok å finne ut om du har noe arbeidsevne.

Du skriver ikke noe om alderen din, men har inntrykk av at det er vanskeligere å få ufør når man er under 30 enn når man er 55+. Dette fordi at det er veldig mange år å leve på staten fra man er ung kontra 55+. 

Anonymkode: fe4af...3b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært alvorlig deprimert og bipolar i 7 år nå. Har vært i arbeidstrening av og på flere ganger, hvor jeg har måttet avslutte hver gang grunnet den mentale helsa.

Ikke er jeg med venner og sånn heller. Ligger som oftest hjemme med hodepine og vil bare være i fred.

Nav fortsetter å presse noe vanvittig og gir seg ikke med denne arbeidstreningen. Så jeg må hele tiden ut i ny arbeidstrening.

Jeg har sånne korte perioder hvor jeg virkelig er motivert for livet og har veldig lyst på en stabil jobb, men så kommer det helt akutt en ny periode med nedgang og selvmordstanker. Er det mulig å bli ufør på grunn av dette ?

Går du ikke i behandling? Har du noe støtte i fastlege? 

Anonymkode: 05bfa...366

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rent psykologisk er det kanskje bedre å finne en balanse mellom uførhet og arbeid. Er selv ufør på 12. året, og det er ikke noen hyggelig tilværelse å være utenfor det A4 livet mange i min omgangskrets lever. Jeg er fysisk syk, så kroppen min setter grenser. Men hadde jeg kunne jobbe deltid, og vært delvis uføretrygdet, hadde jeg nok hatt det bedre. 

Som andre spør: går du til behandling? Det beste er å komme videre og klare å fungere ihvertfall litt i arbeidslivet. Det høres ikke ut som du har det så godt nå å i de periodene du bare er hjemme.

Anonymkode: 3efd4...681

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble 100% uføretrygdet med ung ufør grunnet psykisk sykdom når jeg var 26. Gikk åtte år på AAP først. Ikke samme diagnoser som deg, men ganske likt symptomer(emosjonelt ustabil&PTSD). Jeg måtte aldri ha arbeidstrening og ble uføretrygdet kun med erklæring fra DPS. Har du prøvd å snakke med behandler?

Anonymkode: 24c2f...6d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om du er på aap så er det jo begrenset hvor lenge du kan gå sånn. Spørr i såfall din veileder i nav om hun kan avklare med rådgivende overlege i nav om hva som gjenstår i din sak for å bli ferdig avklart mot enten jobb eller at de kan åpne for en uføresøknad. Skrap sammen det du har av dokumentasjon, lag en funksjonsbeskrivelse av dagene dine og få nav til å innhente ny legeerklæring mtp avklaring. Man kan jo prøve og prøve men ett sted må man sette grensen. 

Anonymkode: 201f0...606

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du er på aap så er det jo begrenset hvor lenge du kan gå sånn. Spørr i såfall din veileder i nav om hun kan avklare med rådgivende overlege i nav om hva som gjenstår i din sak for å bli ferdig avklart mot enten jobb eller at de kan åpne for en uføresøknad. Skrap sammen det du har av dokumentasjon, lag en funksjonsbeskrivelse av dagene dine og få nav til å innhente ny legeerklæring mtp avklaring. Man kan jo prøve og prøve men ett sted må man sette grensen. 

glemte å skrive -om du ikke er på aap så bør du se om det er noe du kvalifiserer for, da skal du være ferdig avklart mot jobb/ufør i løpet av 3 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

glemte å skrive -om du ikke er på aap så bør du se om det er noe du kvalifiserer for, da skal du være ferdig avklart mot jobb/ufør i løpet av 3 år.

Det heter seg at man skal være ferdig avklart i løpet av 3 år, men i virkeligheten så er det veldig mange som ikke blir ferdig avklart på den tiden. Da går man inn i 1 karensår der man ikke har rett på annen økonomisk støtte enn sosialen. Etter 1 år, kan man igjen søke om AAP, få en ny 3 års periode på det, og hvis man er riktig uheldig så blir man enda ikke ferdig avklar og må på nytt i karens år. Mange har sloss med systemet i mange år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier legene dine? Fastlege og spesialist. Jeg antar du går til de, men hvis du ikke gjør det bør du få det i gang asap. De stedene du har vært på arbeidstrening skal også skrive en rapport. Hva sier de?

Spør din nav-veileder hva ROL (rådgivende overlge) mener er hensiktsmessig for en endelig avklaring for deg.

Anonymkode: 6a8f3...0c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det heter seg at man skal være ferdig avklart i løpet av 3 år, men i virkeligheten så er det veldig mange som ikke blir ferdig avklart på den tiden. Da går man inn i 1 karensår der man ikke har rett på annen økonomisk støtte enn sosialen. Etter 1 år, kan man igjen søke om AAP, få en ny 3 års periode på det, og hvis man er riktig uheldig så blir man enda ikke ferdig avklar og må på nytt i karens år. Mange har sloss med systemet i mange år. 

Er klar over det, men derfor bør man bli enige med nav tidlig i forløpet hva som kreves for å bli avklart. Er i systemet selv så kjenner til utfordringene. Men de som jobber som saksbehandlere i nav drukner jo i saker og da må man «mase» og stille litt krav til oppfølging i sin egen for at de skal klare å holde frister. Derfor bør vi som klienter sette krav til tett oppfølging for at avklaringen blir så hensiktsmessig med ett så klart løp som mulig . Vet selvfølgelig at det ikke går like smurt i alle saker. 

AnonymBruker
Skrevet

Sett krav om at du skal få en jobbspesialist som hjelper deg å finne en tilrettelagt jobb med lønn iht dine kvalifikasjoner. Si det er uaktuelt med flere såkalte arbeidsutprøvninger. Å jobbe bare for stønaden man får av nav er ekstremt demotiverende og det gir ofte ikke betalt jobb. Man skal jo ikke bli sykere av å jobbe når man ikke får betalt for det- med lønn kan man jo og bli sykere men man får i det minste betalt for det 🤪 Høres ut som du kan sette litt krav til nav, det skal ikke bare gå den ene veien.

Anonymkode: 08807...f7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Jeg har gått på AAP i over 3 år, så nå går fristen min ut snart. De presser på at jeg må komme i gang med noe før AAP’en går ut.

DPS og lege har ikke hjulpet for meg.

Det er som noen her sier demotiverende å jobbe kun for pengene fra Nav. Men hovedproblemet er at jeg ikke kommer meg utenfor døren i det hele tatt. Jeg er helt nedbrutt og bruker all energien min bare på å komme meg ut, så blir jeg stående utenfor å gråte isteden for å komme meg noe sted.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man kan bli ufør pga psykiske lidelser. Men det er ikke diagnosen som bestemmer om man blir ufør, men arbeidsevnen, så Nav prøver nok å finne ut om du har noe arbeidsevne.

Du skriver ikke noe om alderen din, men har inntrykk av at det er vanskeligere å få ufør når man er under 30 enn når man er 55+. Dette fordi at det er veldig mange år å leve på staten fra man er ung kontra 55+. 

Jeg er 24. Har vært på AAP i over 3 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Går du ikke i behandling? Har du noe støtte i fastlege? 

Anonymkode: 05bfa...366

Jeg har gått i behandling hos DPS. Har også god kontakt med fastlege. Ingenting har hjulpet for meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Sett krav om at du skal få en jobbspesialist som hjelper deg å finne en tilrettelagt jobb med lønn iht dine kvalifikasjoner. Si det er uaktuelt med flere såkalte arbeidsutprøvninger. Å jobbe bare for stønaden man får av nav er ekstremt demotiverende og det gir ofte ikke betalt jobb. Man skal jo ikke bli sykere av å jobbe når man ikke får betalt for det- med lønn kan man jo og bli sykere men man får i det minste betalt for det 🤪 Høres ut som du kan sette litt krav til nav, det skal ikke bare gå den ene veien.

Anonymkode: 08807...f7b

Poenget er jo at man skal prøves ut i en arbeidspraksis, for å finne arbeidsevnen. Det er veldig enkelt når du har AAP, gjør som NAV sier og bli ferdig avklart, eller få stans på AAP fordi du ikke følger aktivitetskravet. 

Anonymkode: c43f4...a24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har gått på AAP i over 3 år. Skjønner ikke hvorfor de fortsetter med dette. Jeg sier jo ja til det de sier da jeg vil vise at jeg virkelig prøver, men nå sier det stopp for meg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er jo at man skal prøves ut i en arbeidspraksis, for å finne arbeidsevnen. Det er veldig enkelt når du har AAP, gjør som NAV sier og bli ferdig avklart, eller få stans på AAP fordi du ikke følger aktivitetskravet. 

Men jeg har gått på AAP i veldig mange år og skjønner ikke hvorfor de ikke har klart å avklart arbeidsevnen min enda.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her!

Jeg har gått på AAP i over 3 år, så nå går fristen min ut snart. De presser på at jeg må komme i gang med noe før AAP’en går ut.

DPS og lege har ikke hjulpet for meg.

Det er som noen her sier demotiverende å jobbe kun for pengene fra Nav. Men hovedproblemet er at jeg ikke kommer meg utenfor døren i det hele tatt. Jeg er helt nedbrutt og bruker all energien min bare på å komme meg ut, så blir jeg stående utenfor å gråte isteden for å komme meg noe sted.

Hvis du ikke har støtte fra DPS og fastlege så blir det svært vanskelig. Hør om ikke fastlegen din eller behandler på DPS kan snakke med veilederen din og be om et møte. Så kan dere snakke sammen og alle får samme beskjed. Da blir dere enige om hva som mangler ved en ev ufør og hvordan dere skal komme frem til det. Hvis behandleren din kan dokumentere skikkelig, med begrunnelse, at du ikke kan ha en arbeidsutprøving så er det greit. Men kravene er svært skjerpet når det gjelder dette. Arbeidsrettede tiltak skal prøves.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg har gått på AAP i veldig mange år og skjønner ikke hvorfor de ikke har klart å avklart arbeidsevnen min enda.

Hva har blitt gjort disse tre årene da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva sier legene dine? Fastlege og spesialist. Jeg antar du går til de, men hvis du ikke gjør det bør du få det i gang asap. De stedene du har vært på arbeidstrening skal også skrive en rapport. Hva sier de?

Spør din nav-veileder hva ROL (rådgivende overlge) mener er hensiktsmessig for en endelig avklaring for deg.

Anonymkode: 6a8f3...0c7

Min fastlege sier at eneste hun kan gjøre er å skrive ut medisiner. Jeg har personlige grunner for mine lidelser og ønsker ikke å ta medisiner da det ikke føles relevant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...