Gå til innhold

Skolen har dårlig råd.....


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Eg gjentar gjerne meg sjølv eg til folk ser poenget: Læraren kostar det same (nesten) uavhengig av om det er 10 eller 30 elevar i klasserommet; skular tapar enorme summar på å ikkje fylle opp klassar. Dette kan komme av at det faktisk ikkje er nok elevar, eller at skulen har så dårleg inneklima/ små klasserom at dei ikkje kan ha fulle klassar. Korleis har de tenkt å løyse dette? Stykkprisfinansieringa som den er no har tappa ein del skular for store summar i forhold til klassetalsfinansieringa som var før. Det er det ikkje mogleg å snakke seg vekk frå. Og ein av dei store forskjellane på privat og offentleg skule er at dei private kan kreve foreldra for tilskot, det kan ikkje offentleg. Stykkprisfinansiering som i dag fungerer ikkje til elevane sitt beste. Og det vil bli klasseforskjellar så lenge nokre skular kjem så dårleg ut som no. Det er heller ikkje mogleg med oppretting av private tilbod på bygdenoreg, er draumen ei ulik utdanning i bygd og by? Heile debatten er farga av urbane sine synspunkt- med manglande kunnskap om resten av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig man på en måte diskuterer to temaer her; det å bruke mye penger på kurs når skolen har dårlig råd, og om skolen bør være konkurranseutsatt eller ei.

Jeg skjønner at Tex er oppgitt over skolen det er snakk om, selv om hun også skal være glad for at lærerne får gå på kurs. For å være sikker på at pengene til kurset blir vel anvendt ville jeg forresten kanskje bedt om et referat eller annen info om innholdet - min erfaring med jobbkurs (fra en helt annen bransje) er at det er mye lange lunsjer og sene kvelder... Kanskje kurset blir holdt i Danmark fordi de har mer kompetanse i den retningen skolen ser ut til å gå her også? Ikke vet jeg.

Det som engasjerer meg mest her, og som kanskje skulle vært en egen debatt, er hvorvidt privatisering og konkurranseutsetting betyr bedre skoler for alle. Jeg kommer bare på eksempler på det motsatte... men kom gjerne med eksempler, dere som kan noe om det! Også syntes jeg Attegløyma sine innlegg var veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Uten at jeg har lest alle innleggene, vil jeg bare kommentere at en utenlandstur ikke nødvendigvis er så dyr. Nå vet ikke jeg hvordan de skal reise, men fra Bergen koster en tur med danmarksbåten 350,- tur/retur.

Det er utrolig hva en slik tur kan gjøre for motivasjon og pågangsmot i et litt slitt og nedkjørt arbeidsmiljø. Man kommer tilbake med ny guts, samholdet og stå på-viljen blir en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men kommunene har et eget budsjett for kompetanseheving av lærere. Så det går ikke av pengene som kommer eleven til gode uansett.

Synes forresten det er merkelig at ingen stiller spørsmålstegn når andre yrkesgrupper drar på seminarer. Det er egentlig ganske sjeldent at lærere gjør det.. men desto mer vanlig i andre yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Tex her. Hadde jeg hatt barn på en skole som knapt nok fikk blyanter og viskelær så hadde jeg begynt å lure når hele staben ble sendt avgårde på kurs til Danmark. Så klart er det viktig at lærerne får oppdatert kunnskapen sin, og det er helt sikkert motivasjon som kommer elevene til gode. Jeg forstår også Tex kommentar om at de ikke får blyanter som satt på spissen, en smule ironi. En blyant klarer vel de fleste foreldre å kjøpe til sine barn, det er vel ikke det viktige her. Men det var ikke mange dagene jeg såg på nyhetene om en skole hvor det var virkelig elendig stand. Er så ille at det er helseskadelig mange steder, da virker prioriteringen litt feil synest jeg. Og hvilke budsjett pengene kommer fra det spiller forsåvidt ingen rolle. Joda, jeg skjønner jo at det er forskjellige budsjett, men pengene kommer vel fra den samme penge sekken allikevel når alt kommer til alt. Og så klart er det ikke lærerenes skyld, jeg unner de å dra på kurs, og jeg synest absolutt de skal gjøre det. Kan ikke tenke meg de har den enkleste jobben nei, og det må være utrolig demotiverende å ha den jobben avogtil.

Nei, jeg synest det er ILLE at "lille rike" Norge med alle sine oljepenger skal spare og knuge på disse. Jeg synest en skulle brukt noen av disse pengene på en ordentlig OPPUSSING- og kjøpe inn masser av nye blyanter. ;)

Og så kunne de tatt helsesektoren med i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det dreier seg om forskjellige budsjetter er bare fjollete, det handler om å fordele skattepengene våre uansett hva pengene kalles.

Klart at lærere som alle andre bør kostes på et kurs i ny og ne. Men jeg fatter ikke at vår kommune som en av landets fattigste kan sende hele lærerstaben på ukeskurs til utlandet i det hele tatt. Da blir det prioritert feil syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å si at det dreier seg om forskjellige budsjetter er bare fjollete, det handler om å fordele skattepengene våre uansett hva pengene kalles.

Klart at lærere som alle andre bør kostes på et kurs i ny og ne. Men jeg fatter ikke at vår kommune som en av landets fattigste kan sende hele lærerstaben på ukeskurs til utlandet i det hele tatt. Da blir det prioritert feil syns jeg.

men om det viser seg (og de tror jeg) at det er billigere utenlands da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også mange lærere mener det er sløsing å bruke masse penger på dyre kursopphold/kursledere. Når det er knapt med ressurser må man jo prioritere viktigere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt at kompetanseheving av lærere er en viktig ting. Er selv lærer, og var på et femdagerskurs i Italia i vår. Egenandelen vi betalte var 3000 kr pr. lærer. Dette var virkelig verd pengene, vi fikk et "kick" og kom fulle av nye ideer og pågangsmot tilbake på jobb. Turen var selvfølgelig veldig sosial, men vi hadde forelesninger tilsvarende en arbeidsdag omtrent hver dag. Jeg synes det er flott at vi lærere får litt sånne goder en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel kurs og faglig utvikling er noe man bør prioritere høyt. Kan hende tar kommunen igjen disse kurspengene ved at de gir færre sykefraværstimer for eksempel? Svært viktig for trivselen i jobben at man får litt faglig påfyll av og til! Er ikke lærer selv, men merker hvor viktig det er i min egen jobb, der jeg tross alt mesteparten av tiden sitter ved PC'en. I læreryrket skal man jo stå foran elevene hver dag og prøve å legge fram stoffet på en engasjert måte.

Ville nok heller prioritert gode lærere enn gratis hviskelær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når elevene behandler det de får som søppel og ødelegger det, blir det vanskelig å bruke det i undervisningen! Da kan det føles som bortkastet å dele ut blyant og viskelær til elevene.

hei

nå er det slik at skal man skrive og notere noe så må man ha noe og gjøre det med og barna skal jo lere og skrive og undervisning skal vere gratisk dette er da skolens ansvar og ikke foreldrenes

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg gjentar gjerne meg sjølv eg til folk ser poenget: Læraren kostar det same (nesten) uavhengig av om det er 10 eller 30 elevar i klasserommet; skular tapar enorme summar på å ikkje fylle opp klassar. Dette kan komme av at det faktisk ikkje er nok elevar, eller at skulen har så dårleg inneklima/ små klasserom at dei ikkje kan ha fulle klassar. Korleis har de tenkt å løyse dette? Stykkprisfinansieringa som den er no har tappa ein del skular for store summar i forhold til klassetalsfinansieringa som var før. Det er det ikkje mogleg å snakke seg vekk frå. Og ein av dei store forskjellane på privat og offentleg skule er at dei private kan kreve foreldra for tilskot, det kan ikkje offentleg. Stykkprisfinansiering som i dag fungerer ikkje til elevane sitt beste. Og det vil bli klasseforskjellar så lenge nokre skular kjem så dårleg ut som no. Det er heller ikkje mogleg med oppretting av private tilbod på bygdenoreg, er draumen ei ulik utdanning i bygd og by? Heile debatten er farga av urbane sine synspunkt- med manglande kunnskap om resten av landet.

hei

jeg kommer i fra bygdenorge og jeg ser det gode dette har ført med seg, i nobokomunen her så er det i det senere åra oprettet to privatskoler det er foreldrene som har opprettet dette og driver det vidre der komunen har nedlagt det offentlige skolene, jeg kan ikke se at det kan blir så mye forksjell på byene og landet dettte, på den ene skolen ville komunen legge ned, på grunn av at det var lite elever sa var det en del foreldre som søkte barna sine over til en annen skole i den tro at det var bedre og gå med mange elever, komunen invilget disse lett og så ble det så få elever at di tilslutt kunne legge ned, jeg syns det er bra at foreldrene kunne skape privat skole, den andre ble lakt ned i rene sparehensyn, vis vi fik reel stykkprisfinansiering der alle pengene folgte elevene og private ikke kunne ta betaling vile det bli likestilt og jeg tror det hadde vile vert bra for skolen

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det dreier seg om forskjellige budsjetter er bare fjollete, det handler om å fordele skattepengene våre uansett hva pengene kalles.

Klart at lærere som alle andre bør kostes på et kurs i ny og ne. Men jeg fatter ikke at vår kommune som en av landets fattigste kan sende hele lærerstaben på ukeskurs til utlandet i det hele tatt. Da blir det prioritert feil syns jeg.

hei

jeg ma si det er lengden pa kurset jeg reagerer mest på her da, eller det er kasnkje billigt, eller di for kanskje noe for at di er utprøving

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

nå er det slik at skal man skrive og notere noe så må man ha noe og gjøre det med og barna skal jo lere og skrive og undervisning skal vere gratisk dette er da skolens ansvar og ikke foreldrenes

hilsen

Jeg er enig i at barna skal få blyanter og viskelær på skolen, men det føles helt bortkastet når barna behandler det som søppel! Skolen kan ikke gi barna nye blyanter og viskelær hver time! All materiell som fås på skolen må erstattes hvis barna ødelegger det. Helt rimelig, synes jeg.

Jeg innbiller meg at lærerskolene betaler for å kunne bruke skoler som "skoleovertakelsesskoler." Mulig de øremerker dette til kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hei

jeg ma si det er lengden pa kurset jeg reagerer mest på her da, eller det er kasnkje billigt, eller di for kanskje noe for at di er utprøving

hilsen

Er det det at lærerene er borte fra skolen en hel uke eller at kurset varer så lenge. Da jeg gikk på lærerhøgskolen hadde vil skoleovertakelse det 3. året. Det var en del av undervisningen. Hver klasse fikk en skole de skulle "overta". Vi ble fordelt på de ulike klassene og hadde 3 dager i forkant sammen med klassens lærer (og i klassen sammen med elevene) samt to dager i etterkant for oppsummering av uka. En fra ledelsen ved skolen var til stede hele uka og lærerene fra lærerhøgskolen var innom flere ganger i løpet av uka.

Skolen vi var på valgte å ikke ha felles kurs, og det var opp til den enkelte lærer å finne noe å bruke tiden på. Hun jeg var vikar for tror jeg ikke gjorde stort den uka.

Nå jobber jeg selv ved en barneskole. Vi søker om å få skoleovertakelse hvert år (har ikke fått det enda - det er utrolig populært). Om vi da kurses i Oslo eller reiser f.eks. til Danmark vet jeg ikke. Uansett blir det verdifull faglig oppdatering - kanskje reiser man til forskjellige skoler som driver med akkurat det vi skal til å starte opp med osv. Det er ikke sikkert at det behøver å koste så mye.

Faglig påfyll får man faktisk ikke så ofte - i allefall ikke ved skolen jeg jobber. Jeg har vært på kurs 1 dag med lese og skriveopplæring og en dag med noe annet i løpet av 5 år. Det vil si at jeg faktisk skal lære barna deres å lese med ca. 12 timers faglig bakgrunn.... Det har gått bra, men skal jeg ha 1. klasse igjen kunne jeg godt tenkt meg et grundig kurs i lese og skriveopplæringen. Jeg er heldig og har en mor som også har vært lærer i mange år så jeg har fått mye tips å veiledning fra henne. Uten det hadde jeg vært rimlig blank på enkelte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faglig påfyll får man faktisk ikke så ofte - i allefall ikke ved skolen jeg jobber. Jeg har vært på kurs 1 dag med lese og skriveopplæring og en dag med noe annet i løpet av 5 år. Det vil si at jeg faktisk skal lære barna deres å lese med ca. 12 timers faglig bakgrunn.... Det har gått bra, men skal jeg ha 1. klasse igjen kunne jeg godt tenkt meg et grundig kurs i lese og skriveopplæringen. Jeg er heldig og har en mor som også har vært lærer i mange år så jeg har fått mye tips å veiledning fra henne. Uten det hadde jeg vært rimlig blank på enkelte områder.

Si meg en ting, hva lærer dere egentlig på lærerskolen??

Jeg forventet at lærere i det minste kunne lese og skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg en ting, hva lærer dere egentlig på lærerskolen??

Jeg forventet at lærere i det minste kunne lese og skrive.

Det er vel mere hvordan lære bort på en skikkelig måte hun sikter til, jeg vil tro de kan både lese og skrive..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mere hvordan lære bort på en skikkelig måte hun sikter til, jeg vil tro de kan både lese og skrive..

Og poenget mitt er da: Hva driver de egentlig med på treårig lærerskole? Jeg mener at jeg forventer at lærerne kunne skrive og lese før de begynte på lærerskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...