Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #61 Del Skrevet 14. september 2005 Og poenget mitt er da: Hva driver de egentlig med på treårig lærerskole? Jeg mener at jeg forventer at lærerne kunne skrive og lese før de begynte på lærerskolen. ← En ting er å kunne lese og skrive selv, en annen ting er å kunne lære det bort. Dette bør de ha lært på lærerskolen, men det er nok bra med en oppfriskning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 14. september 2005 #62 Del Skrevet 14. september 2005 Er det det at lærerene er borte fra skolen en hel uke eller at kurset varer så lenge. Da jeg gikk på lærerhøgskolen hadde vil skoleovertakelse det 3. året. Det var en del av undervisningen. Hver klasse fikk en skole de skulle "overta". Vi ble fordelt på de ulike klassene og hadde 3 dager i forkant sammen med klassens lærer (og i klassen sammen med elevene) samt to dager i etterkant for oppsummering av uka. En fra ledelsen ved skolen var til stede hele uka og lærerene fra lærerhøgskolen var innom flere ganger i løpet av uka. Skolen vi var på valgte å ikke ha felles kurs, og det var opp til den enkelte lærer å finne noe å bruke tiden på. Hun jeg var vikar for tror jeg ikke gjorde stort den uka. Nå jobber jeg selv ved en barneskole. Vi søker om å få skoleovertakelse hvert år (har ikke fått det enda - det er utrolig populært). Om vi da kurses i Oslo eller reiser f.eks. til Danmark vet jeg ikke. Uansett blir det verdifull faglig oppdatering - kanskje reiser man til forskjellige skoler som driver med akkurat det vi skal til å starte opp med osv. Det er ikke sikkert at det behøver å koste så mye. Faglig påfyll får man faktisk ikke så ofte - i allefall ikke ved skolen jeg jobber. Jeg har vært på kurs 1 dag med lese og skriveopplæring og en dag med noe annet i løpet av 5 år. Det vil si at jeg faktisk skal lære barna deres å lese med ca. 12 timers faglig bakgrunn.... Det har gått bra, men skal jeg ha 1. klasse igjen kunne jeg godt tenkt meg et grundig kurs i lese og skriveopplæringen. Jeg er heldig og har en mor som også har vært lærer i mange år så jeg har fått mye tips å veiledning fra henne. Uten det hadde jeg vært rimlig blank på enkelte områder. ← hei jeg tenkte på at de har mulighet til og ta seg fri en uke hjemmefra men det kan hende di blir betalt for det for overtakelsen hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #63 Del Skrevet 14. september 2005 Og poenget mitt er da: Hva driver de egentlig med på treårig lærerskole? Jeg mener at jeg forventer at lærerne kunne skrive og lese før de begynte på lærerskolen. ← Med dette svaret viser du at du vet svært lite om det å være lærer. (Og det virker som om du ser ned på de fleste lærere.) ALLE skjønner at lærerne selv kan lese og skrive før de begynner på lærerskolen. Som flere har sagt før: det er noe annet å lære andre å lese og skrive. PEDAGOGIKK er en svært vesentlig del av lærerrollen. Faglig påfyll er selvfølgelig viktig. Ikke bare for å motivere og friske opp, men også fordi TING FORANDRER SEG. Det lønner seg nok å følge med i utviklingen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 14. september 2005 #64 Del Skrevet 14. september 2005 Med dette svaret viser du at du vet svært lite om det å være lærer. (Og det virker som om du ser ned på de fleste lærere.) Ja naturligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 14. september 2005 #65 Del Skrevet 14. september 2005 (endret) Og poenget mitt er da: Hva driver de egentlig med på treårig lærerskole? Jeg mener at jeg forventer at lærerne kunne skrive og lese før de begynte på lærerskolen. ← Vet du egentlig hva du snakker om nå Tex? For det første; lærerskolen er fire år, ikke tre år. Og alle som begynner på lærerskolen kan lese og skrive. Mener du virkelig at lærerne skal kunne undervise i 40 år i skolen basert på det de lærte på lærerskolen? Tror du ikke at lærere har bruk for faglig oppdatering? Er det ikke ønskelig at lærere får faglig oppdatering slik at de skal kunne undervise på en god måte og gi alle elevene den undervisninga de har rett til? Det skjer en stadig utvikling i skoleverket ( heldigvis) Skolen får nye læreplaner, nye læreverk og nye læremetoder. For at lærerne skal kunne følge opp dette, er kursing med faglig oppdatering NØDVENDIG. ( om man behøver å gjøre dette i København er en annen sak..) Endret 14. september 2005 av Primula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #66 Del Skrevet 14. september 2005 hei jeg tenkte på at de har mulighet til og ta seg fri en uke hjemmefra men det kan hende di blir betalt for det for overtakelsen hilsen ← Vi kan ikke bare ta fri. Da må det settes inn vikarer og det koster penger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 15. september 2005 #67 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Kursing er flott! Særlig for de som jobber i et yrke hvor det er konstant utvikling. Tenk hvis leger skulle basere hele sitt yrkesaktive liv på det de lærte på medisinerstudiet? Jurister ikke skulle sette seg inn i nye lover? IT-folk ikke skulle kurses på den rivende utviklignen innen teknologi eller at barnehageansatte aldri skulle få lære noe nytt om barns utviklig og behov? Da skulle sannelig Norge stoppet opp.... Jeg har enorm respekt for lærere, de gjør en svært viktig jobb. De fortjener et kurs om det så er i Kjøbenhavn eller på Kløfta. Det kan jo også være at kurset innvolverer overfart med Danskebåt (billig) og rimelig overnatting i Kjøben, evt betaling av egenandel. Kan godt være at kursavgiftene per pers er mye billigere i Danmark enn i dyre Norge også. De har sikkert en god grunn til å reise til Danmark, som ikke akkurat er så langt unna Norge. Endret 15. september 2005 av Caramba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #68 Del Skrevet 15. september 2005 Si meg en ting, hva lærer dere egentlig på lærerskolen?? Jeg forventet at lærere i det minste kunne lese og skrive. ← Mulig det var jeg som ikke uttrykte meg klar nok. Jeg kunne lese og skrive da jeg begynte på lærerskolen, men det jeg skulle ha lært der (som jeg faktisk syntes vi lærte for lite om) var hvordan vi skal få barna til å lære å lese og skrive. Norskfaget på lærerskolen var det som skuffet meg aller mest. Det gikk stort sett i tolking av dikt og noveller, svært lite på det pedagogiske. I tillegg hadde jeg en lærer som definitivt burde ha funnet seg en annen jobb! Det kommer stadig nye pedagogiske framgangsmåter og ny kunnskap som vi kan ha nytte av i undervisningen. Med et kursbudsjett som er veldig stramt er det få som får kurs. Dessverre. Om skolen "din" har spart penger over tid, samt søkt midler til å få kurs ser jeg ingenting i veien for at skolen blir overlatt til studenter i en uke. Det er jo som jeg nevnte i det andre innlegget en del av lærerutdanningen vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 15. september 2005 #69 Del Skrevet 15. september 2005 Mulig det var jeg som ikke uttrykte meg klar nok. Jeg kunne lese og skrive da jeg begynte på lærerskolen, men det jeg skulle ha lært der (som jeg faktisk syntes vi lærte for lite om) var hvordan vi skal få barna til å lære å lese og skrive. Norskfaget på lærerskolen var det som skuffet meg aller mest. Det gikk stort sett i tolking av dikt og noveller, svært lite på det pedagogiske. I tillegg hadde jeg en lærer som definitivt burde ha funnet seg en annen jobb! ← Må si jeg ble litt lettet nå jeg, over å høre at du måtte analysere dikt og noveller på lærerskolen. Pedagogikk er vel og bra, men det nytter lite om man kan aldri så mye om å lære bort hvis man ikke kan noe å lære bort! Jeg ville for eksempel heller lære å snakke fransk av en franskmann som ikke hadde noe pedagogisk utdanning enn av en pedagog som ikke kunne fransk! (For å sette det hele på spissen). Målet må jo være at lærerne har god kompetanse både i faget de skal undervise i og i måter å undervise i det på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå