Gå til innhold

Synes nevøen min er helt uspiselig og jeg greier ikke å forholde meg til han


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen til min bror er ikke til å holde ut. Han er 8 år og helt uspiselig.  Han har lopper o blodet, er høyt og lavt, stygg i munnen og kverulerer. I helgen var vi på tur sammen, og han løpte i fra oss, klatret høyt oppi ett tre og nektet å komme ned igjen, enda han hadde gått klar beskjed om at vi nå skulle hjemover. Vi brukte da ett kvarter på å overtale han til å komme ned.

Hjemme løpte ham rundt og hoppet i sofaen, hang i gardiner og taklamper.  Han sparket med hardt i ryggen helt uprovosert, jeg satt på gulvet og lekte med babyen min. Plutselig fikk jeg ett hardt spark i ryggen. Han traff meg akkurat der epiduralen ble satt inn, så jeg har hatt ordentlig vondt i ryggen siden :(

Jeg skjønner ikke hvorfor han er sånn, både min bror og svigerinne er ordentlige mennesker og tar ikke lett på oppdragelse.  Han får tilsnakk, konsekvenser og de har mange gode samtaler med han. Det så jeg i går, men ungen er helt umulig.  De får daglig eposter og telefon fra skolen der de får beskjed om at barnet oppfører seg dårlig, slår lærere, medelever og bryter skolens regler. Skolen har til og med utredet han for adferdsproblemer , men ppt kom frem til at han ikke hadde noe diagnose. 

Altså går det an? Både bror og svigerinne er ordentlige mennesker og har gjort alt riktig, men likevel fått den ungen der. Nå fikk jeg forespørsel om å sitte barnevakt neste helg og jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal si nei. For jeg greier ikke den ungen der, pluss min baby. Samboer sier det samme. Føler egentlig at vi "må" si ja, siden bror og svigerinne har stilt opp så mye for oss. De har hjulpet oss med oppussing av babyrom og skrudd sammen møbler da vår baby kom lenge før termin.

Hva hadde dere gjort? Jeg er veldig usikker... Det går ikke an å snakke til den ungen, han gir blaffen. Samboer har sagt at han ikke vil ha han her hele helga.  Kommer han stikker Samboer til sin mor. 

 

Anonymkode: 2854f...c45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PPT setter ikke diagnoser. 

Ungen høres ellers mye ut som min åtteåring, som har kraftig ADHD og en tilleggsdiagnose. Så jeg hadde sikkert bedt bror vurdere å få en henvisning til Bup for utredning. 

Anonymkode: ee529...c4b

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det som det er, at du rett og slett ikke orker han. Jeg tror faktisk ikke at foreldrene hans har gjort så mye mtp å oppdra han. Hadde han fått riktig oppdragelse og ikke den såkalte «strenge, men liberale» oppdragelsen som praktiseres nå så hadde han ikke blitt sånn.

Anonymkode: 5d18d...ecd

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig av deg og din samboer å ikke stille opp når dere har tatt i mot så mye hjelp selv. Dere må jo ha visst allerede da at det ikke kom til å bli gjensidig.

Hvis dere ikke ønsker å passe ungen, får du bare si at det ikke passer.

Hvis du ender opp med å si ja, er det ekstremt barnslig av samboeren din å dra hjem til mammaen sin.

Anonymkode: 4ae0b...89f

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Si det som det er, at du rett og slett ikke orker han. Jeg tror faktisk ikke at foreldrene hans har gjort så mye mtp å oppdra han. Hadde han fått riktig oppdragelse og ikke den såkalte «strenge, men liberale» oppdragelsen som praktiseres nå så hadde han ikke blitt sånn.

Anonymkode: 5d18d...ecd

Om barnet faktisk har en diagnose, som godt kan være tilfelle her, så er det ikke nødvendigvis så enkelt som å bare gi "riktig oppdragelse". 

Anonymkode: b10e4...6cd

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt nei på grunnlag av at jeg ikke hadde orket baby + ett barn med slik oppførsel. Som sparker uprovosert, ikke hører etter osv. og det må foreldrene bare forstå at når deres barn oppfører seg slik blir det vanskelig med barnevakt.

Anonymkode: 11726...930

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

PPT setter ikke diagnoser. 

Ungen høres ellers mye ut som min åtteåring, som har kraftig ADHD og en tilleggsdiagnose. Så jeg hadde sikkert bedt bror vurdere å få en henvisning til Bup for utredning. 

Anonymkode: ee529...c4b

Skolen har gjort dette, både bup og ppt har kommet frem til samme konklusjon.

 

Jeg er forøvrig helt enig i at det må være noe der, jeg har tenkt adhd lenge, men sånt sier man ikke høyt.

Anonymkode: 2854f...c45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ppt setter ikke diagnoser (bortsett fra dysleksi), de hjelper barn som trenger ekstra oppfølging på skolen/i barnehagen.

jeg ville sagt det som det er med tanke på at din bror og svigerinne er klar over problemet. Si at du er bekymret for at det blir vanskelig med en liten baby og at du fremdeles er sliten etter fødsel/barseltid. Forklar at du elsker din nevø, men føler deg utrygg med tanke på atferdsproblemene hans (nevn sparket i ryggen). Si at du gjerne vil stille opp, men forklar at i første omgang må det bli noen timer her og der, evt kun en overnatting for å se hvordan det går.

Anonymkode: 8415a...452

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å si at du er redusert etter sparket i ryggen og derfor ikke er i form nok til å håndtere baby + nevøen? 

Da får du unnskyldt deg samtidig som det starter en dialog om oppførselen hans. Hvordan håndterte foreldrene sparket forøvrig? Det er jo faktisk ganske alvorlig 

Anonymkode: cf6fc...b33

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samboeren din satt ned foten til denne nevøen?

Anonymkode: f97ec...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor til et barn med adhd (dog ikke så voldsom oppførsel) så ønsker jeg at du tenker på ham som et barn. Et barn som ikke nødvendigvis kan noe for sin oppførsel og som trenger å bli sett. Har du forsøkt å sette deg ned med ham og spør hva han interesserer seg for? 

Anonymkode: a229a...b62

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som han kan ha ADHD, men uansett diagnose eller ikke, så trenger gutten hjelp. Ville prøvd å finne lest fagstoff om barn med atferdsproblemer. Det hjelper ingen å bli verken sur eller sint, for det er ikke det gutten trenger. 
 

Jeg tror jeg hadde sittet barnevakt, både fordi dere har fått mye hjelp og fordi foreldre til et slikt barn virkelig har behov for en pause og litt avlastning. De har han hele tiden, og du skal være sammen med han noen få timer. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge er det siden du fødte? Høres ikke ut som det er så lenge siden siden du nevner stedet du fikk epidural. Hvis babyen er veldig liten og dette er første så har man nok med seg selv. Innafor å si at man heller kan passe senere når baby er større og dere har mer overskudd. 

Anonymkode: aa344...af7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig stor forskjell på å passe noen timer og en hel helg.

Anonymkode: aa344...af7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersmurf skrev (2 minutter siden):

Det høres ut som han kan ha ADHD, men uansett diagnose eller ikke, så trenger gutten hjelp. Ville prøvd å finne lest fagstoff om barn med atferdsproblemer. Det hjelper ingen å bli verken sur eller sint, for det er ikke det gutten trenger. 
 

Jeg tror jeg hadde sittet barnevakt, både fordi dere har fått mye hjelp og fordi foreldre til et slikt barn virkelig har behov for en pause og litt avlastning. De har han hele tiden, og du skal være sammen med han noen få timer. 

Jeg hadde ikke turt å ta ansvaret for både denne gutten og babyen når han allerede har vist at han umotivert sparker andre i ryggen.

TS, vær ærlig med foreldrene samtidig som du pakker det litt pent inn. Det må være lov å si nei når man føler at barnet er fo krevende og utagerende.

Anonymkode: 530f6...c5c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er som å lese om bonussønnen min. Han har vært utredet for ADHD, og det var negativt. Men alle jeg vet om med tilsvarende atferd, har en diagnose. 

Kan du snakke med broren din om dette? Barn som oppfører seg slikt er ofte sensitivt for foreldre, men iom. at skolen har gitt dem tilbakemeldinger på dette, så er det garantert et tema hjemme.

Anonymkode: 274f7...26e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersmurf skrev (4 minutter siden):

Det høres ut som han kan ha ADHD, men uansett diagnose eller ikke, så trenger gutten hjelp. Ville prøvd å finne lest fagstoff om barn med atferdsproblemer. Det hjelper ingen å bli verken sur eller sint, for det er ikke det gutten trenger. 
 

Jeg tror jeg hadde sittet barnevakt, både fordi dere har fått mye hjelp og fordi foreldre til et slikt barn virkelig har behov for en pause og litt avlastning. De har han hele tiden, og du skal være sammen med han noen få timer. 

Det siste der tenker jeg også. Hvis noen hadde stilt opp så masse for meg som foreldrene her tydeligvis har, så ville jeg også forsøkt å stille opp tilbake. Vi har vært noe barnevakt for ungen til ei venninne, han har heller ingen diagnose men følges opp av BUP. Han var veldig annerledes da han bare var med oss, selv om det også var rimelig slitsomt. Men det er det fine; man kan sende dem hjem om kvelden, også har man samtidig latt noen som trenger det få hente seg inn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du forsøkt å sette deg ned med ham og spør hva han interesserer seg for? 

Anonymkode: a229a...b62

Når både foreldrene, skolen og PPT/BUP gjør alt i sin makt, tror du virkelig det vil hjelpe at tanten spør gutten hva han interesserer seg for?! Problemet er åpenbart enormt.

Jeg forstår at foreldrene trenger avlastning, men det er stor forskjell på å skru sammen IKEA-møbler og passe et slikt barn en helg. Jeg synes den mest likandes personen i denne historien er din samboer, som faktisk har mot til å si nei og stå opp for seg selv. Men han burde ta med seg babyen deres dersom han rømmer til sin mor, noe annet ville være uansvarlig.

Anonymkode: 07054...eb6

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når både foreldrene, skolen og PPT/BUP gjør alt i sin makt, tror du virkelig det vil hjelpe at tanten spør gutten hva han interesserer seg for?! Problemet er åpenbart enormt.

Jeg forstår at foreldrene trenger avlastning, men det er stor forskjell på å skru sammen IKEA-møbler og passe et slikt barn en helg. Jeg synes den mest likandes personen i denne historien er din samboer, som faktisk har mot til å si nei og stå opp for seg selv. Men han burde ta med seg babyen deres dersom han rømmer til sin mor, noe annet ville være uansvarlig.

Anonymkode: 07054...eb6

Signerer denne. Babyen din først, trådstarter. Jeg hadde ikke stolt et sekund på en gutt som sparker andre i magen, ihvertfall ikke hatt han rundt min baby.

Anonymkode: 5d18d...ecd

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...