Gå til innhold

Hvilken alder i småbarnstiden syntes du var mest slitsom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1-3 år. Da får man ikke blunke engang, før ungen er av sted og du aner ikke om den gikk øst eller vest, nord eller sør. Raske til beins, men altfor små til å skille farlig og trygt. Yngste var veldig glad i å løpe etter biler. Eldste klatret og løp over alle hauger. 

 

Anonymkode: c9da6...ab6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra 9 år (!!!) og opp!

Anonymkode: b280b...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0-2 år var fylt med skriking, lakenskrekk, kaos og helvete. Så begynte trassaldern og etter det har det vært som før bare at han i tillegg har funnet ut at han har egne meninger og kan si det høyt 😂🤪 og ikke nok med det, han kan nærmest klatre oppover veggen i tapeten og man må konstant passe på at han ikke tar livet av seg selv.. Det er skummelt når jeg har ansiktsmaske på meg, men å løpe ut i trafikken feks er gøy 🙃

Anonymkode: 8b97a...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til no har tida rundt 3 år vore "verst" pga trass og bleieslutt som trakk ut. Enkel som baby og roleg type. Har jo klatra og utforska, men har ikkje vore blant dei som er "over alt" non stop. Jenta er snart 5 år. 

Anonymkode: 4a3de...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den eldste var det fra ca. 1,5 til 2,5, pga. mye fart, mye vilje og ikke så mye forståelse. Den yngste er i den alderen nå, og det er ikke spesielt slitsomt. Jeg tror det har noe å gjøre med at jeg var litt uforberedt på denne perioden første gang, og hadde lett for å bli oppgitt/irritert når skåla med yoghurt fløy veggimellom fordi jeg satte den ned på bordet på feil måte og sånt. Jeg håndterer det bedre med nr. to, i tillegg til at det jo er et annet barn som utvikler viljen sin på en litt annen måte.

Anonymkode: db4e9...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok veldig individuelt utfra hvilken personlighet barnet har. For oss har den tøffeste tiden vært 3.5-4 år. Det er mye store følelser og barnet kan få gråteanfall av alt mulig. Mye tid gikk med på å trøste og unngå triggere. I tillegg er pottetrening utfordrende og noe folk forventer er på plass i den alderen. Søvnen var heller ikke god så vi fikk det dårligste i begge ender. For oss var f.eks ikke 2 års alders trassen noe i forhold fordi den var lettere å avlede. 

Anonymkode: d86db...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 år. Ungen kan så mye og forstår nada. En vandrende katastrofe man ikke kan ta øynene av i 2 sekunder uten at jorda har kommet ut av balanse. Trassalderen var en bris i sammenligning 😅

Anonymkode: f9173...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil alderen fra 1-2 år. Da hadde vi lange perioder med veldig dårlig søvn, mange oppvåkninger hver natt ,mange måneder hvor morgenen startet 04.15 og man i tillegg skulle fungere i jobb. I tillegg er mannen min mye bortreist i jobben så jeg var mye alene. Helt grusomt! 

Anonymkode: 62986...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1,5 til 3. han var utrolig kjapp og hadde 0 konsekvenstankegang. Enkelte dager tullet vi med at han aktivt prøvde å ta livet av seg🤣

Anonymkode: 26b2a...ee3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0~6 m. Etter det har det bare vore fint her. Kva meiner folk med trass? Eg har ei rolig jenta på 2 år som stort sett sammarbeider i kvardagen. 

Anonymkode: a5110...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 9.59):

1-3 år. 😄😄😄

Anonymkode: 42e47...24f

Signerer denne 🤣  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

0~6 m. Etter det har det bare vore fint her. Kva meiner folk med trass? Eg har ei rolig jenta på 2 år som stort sett sammarbeider i kvardagen. 

Anonymkode: a5110...515

Det er stor forskjell på hvor stor grad folk opplever trassalderen. Noen barn er betydelig mer rolige enn andre. For oss var 2 års alderen en nydelig periode med et barn som samarbeidet godt og var lett å avlede. Fra 3 års alderen kom trassen susende og bare det å få på klær kunne bli en enorm kamp, for å ikke snakke om å komme seg ut døra. Store følelser og nesten tennåringsfakter. Ikke er det mulig å avlede en 3-4 åring på samme måte som en 2 åring.

Så dette oppleves nok forskjellig ut fra hvilke personlighet barnet har :) 

Anonymkode: d86db...cd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

0~6 m. Etter det har det bare vore fint her. Kva meiner folk med trass? Eg har ei rolig jenta på 2 år som stort sett sammarbeider i kvardagen. 

Anonymkode: a5110...515

Trassingen begynte ikke før nærmere tre hos oss. Men da slo det ut i god blomstring 😂

Anonymkode: f9173...d86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

0~6 m. Etter det har det bare vore fint her. Kva meiner folk med trass? Eg har ei rolig jenta på 2 år som stort sett sammarbeider i kvardagen. 

Anonymkode: a5110...515

Trassalderen slår som regel inn rundt 2,5.. tja, nekte å samarbeide, raseri/skrikeanfall for de minste ting..

 

Anonymkode: 692bd...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på fire, som er fjorten år i hodet, kan være litt slitsomt til tider. Den dagen hun kalte meg kjerring, følte jeg litt på det 🙃

Anonymkode: 39905...89e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første som har en autoimmun sykdom var det forferdelig tungt iallefall fra 0-2 år. Nummer 2 er frisk og uten plager, og da var de første 8-10 månedene mest slitsomme, før søvnrutiner på dagtid var på plass, og før det ble bedre søvn på natta.

Anonymkode: 7218f...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de første 3 mnd er tunge, men også fra de begynner å gå og frem til 2,5 år ca. Sjukt stressende periode. Men alle aldre har sin sjarm og ulemper 😅

Anonymkode: b763e...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...