Gå til innhold

Hvilken alder i småbarnstiden syntes du var mest slitsom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en baby på 8 mnd, først nå syntes jeg det har begynt å bli travelt. Hun krabber og skal ta på alt, og trenger en helt annen underholdning enn tidligere. Syntes fra 0-6 mnd var ganske så rolig og avslappende. (Hun sover godt om natten).

Så spørsmålet mitt er hvillen alder du syntes var mest travel/slitsom, og hvorfor? :)

Anonymkode: 746c5...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mellom 2,5 og 3 år var det ekstremt krevende, men ellers har det bare vært kos for vår del. Barnet er 5 nå. 

Anonymkode: dd391...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.5-4 år har vært mest slitsomt for oss, og det til tross for at vi hadde kolikkbaby.

Anonymkode: d86db...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-3 år. 😄😄😄

Anonymkode: 42e47...24f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0-6? 😅

Anonymkode: 684cd...347

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver alder sin "sjarm".. men jeg vil si 1-3 år. Med eldste fordi han var over alle hauger før du fikk snudd deg, nektet å leie, og skulle plukke på alt. Var håpløst å ha han med noe sted, kunne bare glemme at leker eller en bok skulle avlede/underholde, her skulle det klatres og utforskes. Med yngste fordi hun er ei ganske bestemt ung dame og hyler i ved den minste "urettferdighet". Skal klare alt selv, og det er fint det, men noen ganger får hun det ikke til og da er helvete løs. Nærmer seg tre nå og håper det roer seg snart 😅

Anonymkode: 11c9c...78d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra 10-11 måneder og frem til to år. Så fort de får litt språk synes jeg det går helt fint. Nå er vi virkelig i krise, en på snart 3 år (som føles som verdens enkleste unge) og en ettåring (som får oss til å tenke hva vi egentlig tenkte på da vi valgte to tette). Første 6 månedene var rolige, helt til minste begynte å komme seg rundt. 

Anonymkode: fbbb1...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8mnd - 2 år. Det er slitsomt når de ikke kan gå helt enda og man må stadig passe på og henge over dem. Ved 2 års alder så slår selvstendighetsalderen inn og for vår del har det vært veldig slitsomt. Gud forby om du tar av han luen når han ville ta den av selv🤦‍♀️ og hele verden raser sammen hvis eplebitene er kuttet i feil vinken🤷‍♀️🥴

Samtidig blir at mye enklere når de får språk og kan fortelle hvor di har vondt, hva di vil spise, hva di vil gjøre osv 😊

Anonymkode: c87a5...606

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0-4, men absolutt verst 1-2. 

Anonymkode: d18fb...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0-1 år. Rastløs og nysgjerrig baby, så det ble ikke mer travelt av at han ble eldre. I tillegg sov jeg omtrent ikke hele første året. 

Anonymkode: f9ec8...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 0 mnd til 1 år var verst. Ungen måtte bli nesten fem år, før jeg i det hele tatt vurderte å få en til. Hater babytiden.

Anonymkode: 5d885...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 0-3 år, uten tvil! Det var så travelt og lite søvn at jeg husker veldig lite fra den tiden med begge to. Har nesten blackout. Nå som de er 4 og 7 er det helt topp!🙌 krevende og travelt men på en gøy måte 😊

Anonymkode: 48cfd...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at hver alder har sin sjarm.

Men for meg har det generelt sett blitt gøyere og gøyere jo eldre barnet blir, fordi jeg synes det er koselig å kunne snakke og leke sammen i større og større grad. Det er en fryd å bli kjent med det lille mennesket.

Jeg føler ikke at småbarnstiden har vært én sammenhengende, krevende periode. Men det har gått i bølger som er noe brattere enn senere, fordi det skjer så mye nytt hele tiden.

Hittil var det mest krevende rett før språket løsnet skikkelig (rundt 18-20 mnd). Så var det et par rolige måneder før trasspeaken kom rundt 2-2,5 år. Derfra ble det mye lettere.

😊 Jeg gruer meg til tenårene da, men det er heldigvis lenge til.

Endret av Årolilja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig tøft mellom 1-4 år. Glad jeg er ferdig med å produsere etter to barn 😅

Anonymkode: 0b71b...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3. Store nok til å fysisk løpe og klatre hvor som helst, men for unge til å forstå konsekvensene.. Sett litt i perspektiv; nå er eldste russ, og låner ofte bilen, og jeg har aldri hatt mer nattevåk🙃 Husker hvor deilig det var når jeg visste at de lå og sov søtt i sengene sine😍 Hver alder har sin sjarm og sine utfordringer, men jeg har innsett at mine barn, det er de for alltid, uansett alder❤

Anonymkode: 8c407...a52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syntes babyperioden var verst. Både 0-6 mnd da alt var stress, også 8-15 mnd da legging var en kamp. Har 3 åring nå og syntes tiden mellom 1,5-3 år har vært null stress. 

Anonymkode: 73868...178

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på 15 mnd nå, og det er jo slitsomt, men utrolig koselig alder! 

Anonymkode: 087bb...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første to årene for min del. Han sov nemlig ikke natten gjennom før han var to, mange oppvåkninger og grining hver eneste natt.

Dette slet meg helt ut, som man kanskje kan skjønne, å aldri få sove mer enn kanskje 3-4 timer pr natt og aldri sammenhengende.

Da han var to, begynte perioden med å passe han som en hauk ute, fordi nå var han blitt rask til bens og han elsket biler. Så han løp så fort han klarte for å komme seg til bilveien og se på bilene, den lille gærningen. Nyttet ikke snu ryggen til et øyeblikk, da var han avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-4 år. Trasshelvete uten like.. 

Anonymkode: 692bd...56d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...