Gå til innhold

Når mener DU det er for sent å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

On 5/9/2021 at 12:12 AM, AnonymBruker said:

Tja. Begunnelsen min er ikke fertilitet hos kvinnen, men formen til begge foreldrene. Man blir ikke sprekere med årene.

Jeg vil selv ha noen gode år igjen til å leve mitt voksne liv når barna er blitt store nok. F.eks kunne reise, bygge hytte, være aktiv. Vil ikke være 65 år når barna flytter ut, og gå rett i pensjonisttilværelsen med dårlig rygg og hofte.

Si maks 45 år for menn da, og 35 for kvinner.

Anonymkode: c119b...35f

"Man blir ikke sprekere med årene," sier du. Noen har aldri vært spreke, sier jeg. Og sprekhet er heller ikke det viktigste for et barn. Det viktigste er kjærlighet og trygghet, god økonomi er også ganske greit.

Anonymkode: b0d42...0a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som mener midten av 30-årene er siste frist.

Bør kvinner over dette abortere alle graviditeter? 

Være ekstra påpasselig med prevansjon?

Kanskje avstå fra sex?

Anonymkode: 898d7...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42-43ish..for BEGGE foreldrene! Ja, biologien tillater at 60-år gamle griser kan få barn, men det betyr ikke at de burde det. 

Anonymkode: 741e8...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for sent å få barn når/hvis det ikke passer inn i livsituasjonen din og hvis du ikke er sprek nok til å følge opp barnet.

Jeg synes 35 er en veldig fin alder å få barn, og synes det er rart at noen synes dette er siste frist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an om du kommer fra bygda eller ikke. På bygda blir man gammel 10 år tidligere enn i byen.

Anonymkode: 9a685...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 1.40):

Jeg syns selv jeg har vært for gammel til en til i et par tre år nå, men jeg ser ikke på min alder som for gammel for andre, nødvendigvis. Har møtt flerfoldige damer som har fått barn når 40 er passert, og det er damer med god helse og mye å gi. At damer får etterlengtede barn etter 40 gjør meg glad på dems vegne. Jeg er 43.

Anonymkode: e94af...1c9

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var ufattelig tøft å bli 25, for da var jeg singel. Hadde alltid trodd at jeg kom til å være ferdig med å få barn når jeg var 25. Fant mannen i mitt liv når jeg var 26. Vi fikk første barn når jeg var 29 og han 35. Barn nr 2 når jeg var 31 og han 37. Tredje barn når jeg var 35 og han 41. Altså, sånn ble visst bare livet.... Og for å si det slik så er det min 5 1/2 år eldre mann som trener masse og drar på sykkelturer med barna. Mens jeg sliter med kroppslige saker som har dukket opp de siste tre årene. Han har aldri føltes så mye som en dag eldre enn meg. Vi har begge høyere utdanning og massevis av jevngamle kollegaer som har barn i vår alder. Her hvor vi bor så er det også veldig vanlig å ha barn i barnehage/førskolealder selv om man er 40. Men ja.... Mannen min vil være gammel innen yngstemann flytter ut... Men altså; hva var alternativet? Å få barn med en av de forpliktelsesallergiske idiotene jeg datet som 22-åring? 🤷‍♀️

Anonymkode: 5edce...ffc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 18.34):

Det er bra det er forskjell på folk. For de fleste håper jeg barna ER livet, og passer sammen med både hobbyer, drikke vin, dra bort litt og kanskje romanse. Jeg har aldri forstått  folk som sier... «jeg er enda ung når barna flytter, og kan leve livet mitt uten styr osv...»  

Jeg ser ikke fram til den dagen da barna ikke er en del av hverdagen vår. 

Anonymkode: 51c35...b22

Ja, du klarte å misforstå og vri det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ønsket jeg å «være ferdig» med fødsler før fylte 40 år. Fikk mine når jeg var 31 og 35 år. Helt greit, skulle gjerne hatt de noen år før, men jeg var godt voksen før jeg traff han som ble far til mine barn. 

Har en bekjent som fikk sitt første (og eneste) barn i en alder av 43. Hun er nå 61 og sprekere enn meg som er 54 😂 

Anonymkode: 9e22a...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg biologien. 

Det er helt klart best å få barn som ung, men barn krever en del og for mange ligger ikke forutsetningene til rette. Jeg forstår det godt, jeg. Det gjorde det ikke for meg heller. 

 

Anonymkode: 61cf3...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 0.25):

Så lenge foreldrene ønsker barn, og de klarer å få barn på naturlig vis, er de ikke for gamle uansett om de er over 40.
Hvor lenge man bør få hjelp fra det offentlige eller private ferilitetsklinikker, er en annen sak. Betaler man av egen lomme, så skal ikke jeg legge meg opp i hva andre gjør for å få barn.

Anonymkode: d55f2...36e

Det finnes mange på 20-25år også som må over på hjelp fra fertilitetsklinikker så det blir ikke helt korrekt.

Anonymkode: 7024d...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 2.24):

Det er så dumt å lese det mange skriver her. Skulle tro barn var en bestillingsvare. Livet er ikke slik at man bare fikser seg en kid når man er i "riktig alder". Skal man ikke få lov å prøve å få barn når man er 36, fordi det var da man møtte mannen man kunne tenke seg å få barn med? 

Etter min mening bør heller folk begynne å være litt kritiske til HVEM de får barn med, enn når de får barn. (hvertfall etter å ha lest trådene her inne) Jeg vil heller være "gammel mor" med riktig mann, enn mye av det jeg ser her inne. 

Anonymkode: 21182...000

Dette! 👏

Med hvem fremfor når.

Anonymkode: 7024d...bab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er biologisk mest fordelaktig å få barn før 25 og økonomisk mest fordelaktig å få etter 35. Folk får velge hva som er viktigst.

Når det gjelder argumentet om at det er egoistisk å få barn sent fordi barna ikke får ha foreldrene så lenge, kjøper ikke jeg det. Da må det også være egoistisk å være overvektig, da dette reduserer levealderen for mange.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for sent å bli gravid når man trenger medisinsk hjelp for å bli gravid. 

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 0.07):

Det handler ikke om alder egentlig, og jeg tror ikke det finnes en «for sent» for meg. Nå er jeg 44 og «hauggammel», men  jeg har voksne barn og kan strengt tatt kan bli bestemor når som helst. Men jeg har venninner som nettopp har fått sitt første barn. En fordi han ikke har vært i ordentlige forhold før nå, en fordi de rett og slett ikke fikk det til før og ei fordi de har vært opptatt med seg og sitt og egentlig ikke ønsket barn før. Jeg syns ingen av dem er for gamle.

Men for mine egne barn ønsker jeg de får barn før de er 30.

Anonymkode: 70b24...4cb

Jeg er 41 og føler meg ung og sprek. Ønsker ikke flere barn, men om jeg hadde vært barnløs kunne jeg lett få et barn til nå. 

Anonymkode: a4dd6...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns personlig at 40 er siste grensa. Men hver sin smak. Jeg vil være ferdig med barn innen jeg er 30 helst. Ihvertfall ut av bleieperioden innen 35.

Men jeg kjenner et par stk som har fått barn når de er 41-42. Uansett så tenker jeg at det ikke er opptil oss å dømme deg om du ikke ønsker barn før du er 40. Er du ikke klar før du er 40, så er du ikke klar, sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 22.38):

Jeg syns det var ufattelig tøft å bli 25, for da var jeg singel. Hadde alltid trodd at jeg kom til å være ferdig med å få barn når jeg var 25. Fant mannen i mitt liv når jeg var 26. Vi fikk første barn når jeg var 29 og han 35. Barn nr 2 når jeg var 31 og han 37. Tredje barn når jeg var 35 og han 41. Altså, sånn ble visst bare livet.... Og for å si det slik så er det min 5 1/2 år eldre mann som trener masse og drar på sykkelturer med barna. Mens jeg sliter med kroppslige saker som har dukket opp de siste tre årene. Han har aldri føltes så mye som en dag eldre enn meg. Vi har begge høyere utdanning og massevis av jevngamle kollegaer som har barn i vår alder. Her hvor vi bor så er det også veldig vanlig å ha barn i barnehage/førskolealder selv om man er 40. Men ja.... Mannen min vil være gammel innen yngstemann flytter ut... Men altså; hva var alternativet? Å få barn med en av de forpliktelsesallergiske idiotene jeg datet som 22-åring? 🤷‍♀️

Anonymkode: 5edce...ffc

Den gang da, hver gang når. Pleier ikke bry meg nevneverdig, men du skrev det så uendelig mange ganger   :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er umulig å oppgi ett bestemt tall. Fordi noen er fruktbare til de er 45 og går gjennom svangerskap uten komplikasjoner mens andre kommer i tidlig overgangsalder tidlig i 30-årene. Noen venter for lenge fordi de regner med at det skal gå greit å bli gravid i slutten av 30-årene, men så går det ikke slik. 

Synes at du tenker fornuftig. Man kan ikke få barn bare fordi det er det "alle andre" gjør. Ikke få barn "for sikkerhets skyld". Det må være noe du ønsker 🙂 

Anonymkode: 9d4a7...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...