Gå til innhold

Når mener DU det er for sent å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden jeg fikk eldste så tidlig, tviler jeg på at jeg kommer til å få barn etter fylte 35. Men jeg legger meg ikke opp i hva andre velger. Tenker dog kanskje at over 43 begynner å bli lovlig sent.

Anonymkode: c193b...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt max mener jeg er 40, helst 35. Pappa var 48 når jeg ble født og han døde før jeg var 30 selv om han ikke døde særlig tidlig. 

Anonymkode: aa488...9a0

Pappa var 37 da jeg ble født, og jeg mistet han før jeg ble ungdom. Livet gir ingen garantier.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tja. Begunnelsen min er ikke fertilitet hos kvinnen, men formen til begge foreldrene. Man blir ikke sprekere med årene.

Jeg vil selv ha noen gode år igjen til å leve mitt voksne liv når barna er blitt store nok. F.eks kunne reise, bygge hytte, være aktiv. Vil ikke være 65 år når barna flytter ut, og gå rett i pensjonisttilværelsen med dårlig rygg og hofte.

Si maks 45 år for menn da, og 35 for kvinner.

Anonymkode: c119b...35f

Mye logikk i det der.  Begrunner ikke i fertilitet hos kvinner, men hvor sprek foreldrene er, men likevel gir du menn 10 ekstra år, selv om menn statistisk sett lever kortere enn kvinner. Hm. 

Anonymkode: af29e...0e9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Første unge etter 35 syns jeg er egoistisk av begge kjønn.

Anonymkode: 0845b...8a5

Da må vi være egoistiske som fikk vårt første barn når jeg var 36 år, og mannen 35. Vi prøvde mange år da, og i tillegg prøvde jeg mange år med egen. Jeg ble bare ikke gravid, og forble ufrivillig barnløs. 

Ble første gang gravid i 2008, men da mistet jeg. Så var det 4 år etterpå det hvor jeg ikke Ble gravid i det hele tatt.  Med min nåværende mann, så startet vi prøving i 2016 ca 3 år etter vi møttes. Fra årene 2018 - 2019 mistet vi hele 3 ganger, men jeg ble jo gravid etter å ha først prøvd i 2 år. Men fosteret satt ikke før det året jeg ble 36 år.

Jeg skulle gjerne fått de barna jeg ville hatt før jeg ble 35, helst en stund før, men slik ble det ikke. Skulle jeg gitt opp pga jeg var over 35? Da hadde jeg aldri fått den fantastiske sønnen vår som nå er blitt 7 mnd. 

Jeg har slitt lenge, og har lyst på en til. Siden jeg har slitt lenge så kommer grensen min til å være 40 år. Etter det er det slutt på prøving om jeg ikke har fått barn nr 2 innen den tid.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker 40 senest. Grunnen er at barnet kan komme til å bruke mange år av sitt unge voksenliv på å ta seg av gamle foreldre, for så kanskje å miste dem tidlig. Det er ingen menneskerett å bli foreldre, har man ikke fått barn før 40 er det best å la være. Og ja, jeg er i den situasjonen selv. Jeg tenkte meg svært nøye om. 

Anonymkode: cbf18...210

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge foreldrene ønsker barn, og de klarer å få barn på naturlig vis, er de ikke for gamle uansett om de er over 40.
Hvor lenge man bør få hjelp fra det offentlige eller private ferilitetsklinikker, er en annen sak. Betaler man av egen lomme, så skal ikke jeg legge meg opp i hva andre gjør for å få barn.

Anonymkode: d55f2...36e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye logikk i det der.  Begrunner ikke i fertilitet hos kvinner, men hvor sprek foreldrene er, men likevel gir du menn 10 ekstra år, selv om menn statistisk sett lever kortere enn kvinner. Hm. 

Anonymkode: af29e...0e9

Joda, ser den, men veldig mange kvinner er sammen med menn som er eldre enn dem selv. Så om menn skal være max 35, sier jeg egentlig at kvinner skal være enda yngre. Det mener jeg ikke.

Veldig ofte er det kvinnen og kvinnens kropp som får gjennomgå nettop svangerskap. Jeg har selv så mange skader, endringer og tap av funksjon i rygg osv pga svangerskap og kompliserte fødsler at jeg er i dårligere fysisk form enn min mann, som ikke har vært utsatt for det samme. 

Skjønner jo at mange er spreke til de er 80 år osv, men de fleste venninnene mine f.eks, har utfordringer med et eller annet etter fylte 40, pga svangerskap. 

Anonymkode: c119b...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne aldersdiskusjonen er så merkelig.  Som om alle har hengt seg opp i samme ting, sier de samme tingene... bare fordi det alltid har blitt sagt.

Hva om vi tenker selv? Litt utenfor boksen.... hvorfor er da 60 så grusomt å være når barnet er 20? Hva er så galt med den alderen? Hva gjør 40 til en feil alder å få barn i så lenge man kan få barn? Jeg forstår ikke mange av dere. 

Jeg var 25 og 28 da jeg fikk mine, men ser ikke noe galt i at folk får barn så lenge de kan. Ser ikke noe galt i det uansett hvor mye jeg prøver å reflektere over det. 

Faren min fikk meg da han var 19, han døde før jeg var ni. Vi har ingen sikkerhet for levealder, alt vi har er kjærlighet så lenge vi lever, er ikke det nok? Hvorfor er det viktig å ha unge foreldre når man er 30? Hva skal en 30 åring få mer glede av i unge foreldre enn to på 70 som elsker han?

Forstår dere ikke. 

Anonymkode: 51c35...b22

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jeg er nok litt eldre enn de fleste her, og tidene forandrer seg.  Har kolleger som fikk første som 42 og andre som 44. Superhappy.  Helt greit, kjempekos, men jeg ville gjerne bli ferdig med sånt før 30.  det var vanlig i den tiden.  Min helse ble heller ikke bedre med årene. Jeg hadde endometriose med alt det som hørte til, så jeg fikk fjernet livmor osv da jeg såvidt var passert 40.  Man tenker at man har god tid, men vet aldri hva livet byr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke uten grunn at ved 35 år trilles du inn på avdelingen for "geriatriske mødre".

Anonymkode: 3ac11...5dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vel, det er ikke uten grunn at ved 35 år trilles du inn på avdelingen for "geriatriske mødre".

Anonymkode: 3ac11...5dd

For noe tull. Det finnes ikke.

Anonymkode: 3d099...028

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk første da jeg var 33 og andre da jeg var 36. Helt frivillig. Hadde ikke lyst på før. 

Skulle jeg gjort det igjen , hadde jeg nok ønsket å få dem et par år tidligere. 2 år tidligere kanskje.

Jeg synes alt over 40 er sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk første da jeg var 30, og andre ved 34. Egentlig ganske så perfekt alder spør du meg! :) Syntes nok man burde gi seg ved barn ved 41-42 kanskje. 

Anonymkode: 7cb2a...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes at det er greit å få barn innen den tiden man er fertil som kvinne. 

 

Anonymkode: 429f7...aff

Enig

Anonymkode: 571f8...40f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare følg biologien. Kan du bli gravid, så kan du bli mor 🙂 Ikke så mye mer over det

Anonymkode: dcb1b...745

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes 40 er altfor sent. 38 burde være max grense.

Anonymkode: f8bff...ada

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Bare å følge hjertet ❤️ Det er ikke alltid barn passer inn i rette tidspunkt i livet. En 19-åring kan bli en fantastisk god mor.  Det kan også en på 40 (selv om jeg ikke ville vært i hennes sko)

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Denne aldersdiskusjonen er så merkelig.  Som om alle har hengt seg opp i samme ting, sier de samme tingene... bare fordi det alltid har blitt sagt.

Hva om vi tenker selv? Litt utenfor boksen.... hvorfor er da 60 så grusomt å være når barnet er 20? Hva er så galt med den alderen? Hva gjør 40 til en feil alder å få barn i så lenge man kan få barn? Jeg forstår ikke mange av dere. 

Jeg var 25 og 28 da jeg fikk mine, men ser ikke noe galt i at folk får barn så lenge de kan. Ser ikke noe galt i det uansett hvor mye jeg prøver å reflektere over det. 

Faren min fikk meg da han var 19, han døde før jeg var ni. Vi har ingen sikkerhet for levealder, alt vi har er kjærlighet så lenge vi lever, er ikke det nok? Hvorfor er det viktig å ha unge foreldre når man er 30? Hva skal en 30 åring få mer glede av i unge foreldre enn to på 70 som elsker han?

Forstår dere ikke. 

Anonymkode: 51c35...b22

Dette!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsent når du ikke har overskudd og et stabilt forhold til mannen. Alene går fint, men et dårlig forhold - da passer det ikke om man er 20 eller 45.

Anonymkode: 9d919...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...