Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Håper alle har det fint og at dere får ladet godt opp i helga 🥰 Her er fødebagen pakket nesten klar, men enkelte ting må jo nedi «på vei ut døren». Snacks er hvert fall kjøpt inn 😅

Mange av dere har jo egne graviddagbøker som dere også oppdaterer (elsker å følge med🥰) - og mange har ikke (meg inkludert). Jeg har litt lyst til å sammenfatte graviditeten litt og håper det er «greit» å gjøre her. Hadde vært koselig om flere ville gjort det samme - kanskje er det mye som er likt? Eller kanskje man har helt andre tanker? 

~~~~

Uke: 36+5

Cravings: Ingen spesielle cravings, heller ikke hatt noe utpreget gjennom svangerskapet. Kunne spise åtte klementiner daglig i en ukes tid, men så stoppet det helt og sånn har det egentlig vært med det meste. Plutselig ville jeg ha fiskepudding på skiva, noe jeg ikke har spist på 20 år. Ble med den ene fiskepuddingen da 🙈

Beste tid i svangerskapet: Tredje trimester (hvert fall til nå, men spør meg igjen om fire uker 😅). Da lettet det litt i hodet (hormonene har vært litt vanskelige syns jeg) og jeg føler meg ikke tung eller lei ennå. 

Verste tid i svangerskapet: Ukene før uke 10 pga blødninger og frykt. Også perioden mellom OUL og uke 26 var tøff. Først pga litt blødninger igjen i uke 20-21 og deretter fordi alt føltes ut som en berg-og-dalbane. 

Gleder meg mest til: Denne vil jeg dele opp i babyrelatert gledings og ikke-babyrelatert gledings 😂 Gleder meg til å få baby på brystet og se hvordan han ser ut og bli kjent med ham. For ja, det er en han 💙 Vi måtte bare vente til kontroll av morkaka i uke 32 for å finne det ut! Gleder meg også helt vilt til å kunne sove på magen igjen (jordmor har sagt jeg ikke får lov selv om jeg ikke føler at magen er i veien ennå), sove uten at noen forsøker å bryte seg gjennom huden min fra innsiden og til å trene til blodsmaken tar meg 😅 Kan fremdeles trene nesten som før, men man skal jo roe ned både puls og vekter og derfor blir det ikke akkurat veldig tung trening om dagen. Gleder meg også veldig til et glass rødvin etterhvert 🙈

Utstyr: Tror vi har det meste på stell nå. Mangler madrass til sprinkelsengen, men den skal ikke brukes ennå. Ellers avventer jeg innkjøp av enkelte ting til etter fødsel for å se behov, f.eks brystpumpe. 

Navn: Ikke bestemt ennå, men vi er enige om noen favoritter. 

Tanker om fødsel: Gleder meg! Og enkelte ganger blir jeg overmannet av frykt. Da sier jeg igjen og igjen at jeg gleder meg og prøver å lure hjernen! 

Noen andre som vil dele? 🥰

Ønsker dere en god helg! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Sai Morsomt å lese 😊 Jeg har heller ikke gravid-dagbok

 

 

Cravings: Ikke så veldig men har hatt litt mer lyst på epler enn vanlig. En periode i 1. trimester måtte all drikke være iskald så brukte mye isbiter. I 1. trimester var det mange ting jeg ikke klarte spise, feks ikke lyst på noe søtt eller sjokolade. Nå vil jeg ha sjokoloade hele tiden men tror egentlig det er en vanlig-craving like mye som gravid-craving for jeg er generelt sukkeravhengig 😄 Har gjennom hele svangerskapet slitt litt med stekt rent kjøtt og en del ting har smakt rart..

Beste tid i svangerskapet: Hm, ukene etter OUL men før jeg begynte å få vondt i bekkenet var nok best. Og de siste ukene har ikke vært så ille, vært veldig sliten men kjent mye bevegelse som jeg synes er fint, og nå siste dagene har jeg hatt litt mindre bekkensmerter igjen :) 

Verste tid i svangerskapet: Uke 8 - 15, var så ufattelig kvalm og sliten følte meg konstant fyllesyk hele døgnet🤢

Gleder meg mest til: Å kunne drikke kaffe og energidrikk! (Må vel begrense litt om/når jeg ammer men..) Og ta meg en øl og spise salami 😄 Ikke være gravid lenger med de fysiske plagene det har ført med seg generelt blir fint. Å møte baby og holde baby :) Men akkurat det med baby føles fremdeles litt absurd og abstrakt for meg fremdeles så vanskelig å konkret glede seg selv om jeg gjør det, om det gir mening.

Utstyr: Altså vi er så treige... Har bedside crib og har kjøpt inn litt klær. Arvet en bæresele. Har sett på vogn i butikken men ikke bestemt oss. Sett på bilstol på nett men ikke bestemt. Må ha stellebord og litt apoteksaker og kluter og sånn.. Trøster meg med at jeg ikke har termin før 28.02 så jeg tenkte vi kan bruke januar og starten av februar på innkjøp + fødebag-pakking :)

Navn: Ikke bestemt ennå, vi har egentlig ett vi begge liker men det har noen praktiske "problemer" (staving, populæritet osv). Har noen flere på lista da vi får ta en ny prat snart. 

Tanker om fødsel: Gruer meg veldig, har hatt fødselsangst lenge før jeg ble gravid. Orker nesten ikke tenke på det eller snakke om det.. Men har dialog med jordmor da. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sai bra initiativ 🙌 siden årsskiftet har jeg blitt mye mer opptatt av graviditeten og synes det er så spennende å lese andres erfaringer på godt og vondt. Ikveld skal jeg faktisk på fødselsforberedende kurs, gleder meg!

Uke 33.

Cravings: jeg har påvist svangerskapsdiabetes og craver sukker! Men det går egentlig bra altså, har klart og holde meg unna. Men gleder meg til kanelbolle eller donut etter fødsel 😁

Beste tid: kanskje nå egentlig? Det er først nå jeg gleder meg skikkelig til baby kommer, har hele tiden føltes så lenge til. 

Verste tid: frem til uke 12, hadde hatt en SA og en MA før denne graviditeten og turte ikke håpe at det skulle gå bra denne gangen.  

Gleder meg mest til: å vise baby til datteren min. Vi snakker ofte om baby og nå som det kommer mer og mer utstyr begynner det å bli ekte for henne også. Ser for meg at vi som familie skal bli kjent med baby sammen ♡

Og gleder meg til å ta en øl eller ett glass vin. Og sushi! Og salami! Eller å ta en snus (selv om jeg ikke har snust fast på flere år).

Utstyr:

Her er det lockdown så jeg venter med å handle de siste tingene til butikkene er åpne igjen. Vi har bilstol, bed side crib, alt vi trenger av klær tror jeg, babynest og barnevogn. 

Navn: vi har bestemt oss, men jeg kan dele mine favoritter med dere: Tobias, Mikkel, William, Philip, Edward.

Tanker om fødsel: Jeg blir mest sannsynlig igangsatt I uke 38 eller 39, pga stort barn. Jeg ble igangsatt sist også så føler meg forberedt på selve igangsettelsen, men er samtidig engstelig siden baby er stor. Er veldig spent på UL i uke 36 og hvor stor baby er blitt da. 

Endret av Elsoo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å lese om graviditeten deres😊

38+4 

Cravings:Det har vært litt forskjellig egentlig. I første og andre trimester var det appelsinjuice. Deretter bakevarer, sure epler, gulrot, iskaldt vann, sjokolade og nå gräddost🙈 Sånn ca. i den rekkefølgen. 

Beste tid i svangerskapet: Ca. Fra uke 30 til nå har vært den beste tiden😊 Det er så utrolig koselig å kjenne spark og se magen vokse!

Verste tid i svangerskapet: Uke 6 til 20. Fra uke 6 til 8 hadde jeg sinnsyk kløe over hele kroppen. Heldigvis gikk det over. Ellers hadde jeg aversjon mot svin og diverse konsistenser. Selv ikke yndlingsmiddagen min klarte jeg å spise🙈 I tillegg holdt jeg på å spy av diverse lukter. Glad den tiden er over😅

Gleder meg mest til: Hm, vanskelig. Gleder meg til så mye egentlig. Å spise salami/spekeskinke, komme meg opp av sofaen uten å kave, snu meg om natta uten smerter, å kunne gå mer enn 100 meter uten å få bekkensmerter, ikke være tett i nesa og aller mest gleder jeg meg til å møte baby🥰

Utstyr: Tror jeg har fått kjøpt inn alt🤔 Venter på endel ting i posten da, så spørs om det kommer i hus før baby kommer😅 

Navn: Vi hadde navnet klart før jeg ble gravid, men vi har en liten liste i tilfelle hun ikke skulle passe navnet vi har valgt :)

Tanker om fødsel: Det er litt skremmende å tenke på fødsel, men det er ingen vei utenom. Veldig spent på når hun melder sin ankomst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint å lese deres tanker/opplevelser så langt! 😃 Var hos jordmor idag, og nå kunne hun fortelle at hodet er festet og mini ligger riktig vei - kjente det var betryggende. Godt med et bra utgangspunkt for fødsel, så blir det spennende å se hvordan det blir☺️ Hiver meg på! 
 

Uke: 36+5

Cravings: Til vanlig drikker jeg så og si aldri ren melk. Rundt uke 20 når den verste kvalmen var over, begynte jeg å drikke ren melk opptil flere ganger daglig, i kombinasjon med sjokolademelk. Har også plutselig fått lyst på troika nå i julen, som er en sjokolade jeg egentlig ikke liker. Ellers har jeg lyst på sjokoladeboller og sjokolade støtt og stadig - men tror ikke det er en cravings, men merker jeg har hatt mer lyst på søtsaker i tredje trimester. 

Beste tid i svangerskapet: Denne er litt vanskelig. Jeg har hatt noen dager her og noen dager der, siden jeg har slitt mye med kvalme, og senere halsbrann og leggkramper på nettene. Uke 18 med OUL var en fin uke, og et par uker videre etter dette. Mye glede over en frisk baby, og jeg følte meg bra. Magen var ikke så stor, og været var bra slik at jeg fikk en del gåturer ute. 

Verste tid i svangerskapet: uke 6 til 17. Hyppig oppkast, fungerte ikke: slet med å få i meg mat/drikke og var så og si sengeliggende. 

Gleder meg mest til: å få lille til brystet, og bli kjent med babyen etterhvert. Må også si at jeg gleder meg til å få fødsel overstått, og forhåpentligvis senke skuldrene over at alt er gått bra. Gleder meg til å se den kommende pappaen for første gang sammen med lille, sikker på han kommer til å bli en god far og rollemodell. Gleder meg til første trilletur som en familie på tre💕

Utstyr: Vi er så klare vi kan få blitt! ☺️ Tror ikke vi mangler noe. Alt vasket. Sykehusbaggene er til og med pakket nå💕

Navn: Det har vært en prosess å klare å bli enige faktisk.. Hadde ikke trodd mannen skulle være så bestemt og ha slike sterke meninger. Nesten så jeg gruer meg om vi skal ha en nr 2 senere. 🙈 Han nektet plent på flere av mine navn på topplista, men vi klarte til slutt å bli enige. Litt hyggelig nå at vi begge har et navn vi liker 💕 Lille jenta vår får de samme initialene som han 💕Vi har til familiens store fortvilelse valgt å holde navnet for oss selv til fødsel, da vi ønsker å se barnet først. Høres ut som de lider av nysgjerrighet, men men sånn er det. 🤭

Tanker om fødsel: Litt blandet følelser. Det svinger veldig fra å være roligere og tenke at jeg kan klare det, til å miste litt tro på egne evner… Jeg er førstegangs, og har lest utallige fødehistorier (overvekt av positive), og har mye kunnskap om hva som skjer under fødsel føler jeg, men det min mor har fortalt om hennes skremmer meg litt. Kjenner jeg er redd for at det samme skal skje med meg (lange fødsler, satt igang på maks overtid, revnet til endetarm). Er også engstelig for en lang fødsel som til slutt ender med keisersnitt pga komplikasjoner. Morkaka mi lå i nærheten av åpningen, og da følte jeg at jeg ikke tenkte på fødsel - siden det kunne bli keisersnitt, så først i uke 32, når det ble sjekket og jeg fikk vite jeg kunne føde vaginalt så måtte jeg «forholde meg» til det igjen. Svangerskapet er jo langt til å psykisk forberede seg, men jeg føler jeg har skyvet det litt langt unna frem til nå de siste ukene. Hadde vært deilig om man visste når fødselen starter, hehe. Tar gjerne imot solskinnshistorier som en litt usikker førstegangs 💕 Skal bruke tiden nå til å jobbe med å overbevise meg selv om at dette er jeg skapt til - og dette SKAL jeg greie. 💕

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å lese! Bra idé, @Sai!

Uke: 36

Cravings: ingen typiske cravings egentlig. Men jeg har fått akutt lyst på ting, en gang eller tre, og så har det blitt med det. Siden cravingsene ikke har vært langvarige, har unnet meg akkurat det jeg har lyst på, både sunt og usunt.

Beste tid i svangerskapet: kanskje noen uker i 2 trimester hvor jeg ikke hadde noen plager.

Verste tid i svangerskapet: trøtt og kvalm i første trimester, fortsatt trøtt i andre trimester, bekkensmerter i tredje trimester. Jeg vet ikke hva som er verst. Men jeg klager ikke🙂

Gleder meg mest til: å møte jenta vår. Å se hvordan hun ser ut og hvem hun er. Og så gleder jeg meg til å få kroppen min tilbake. Så gleder jeg meg til mannen skal bli pappa og at foreldrene våre skal bli besteforeldre ❤

Utstyr: alt er på plass! Mye har vært på plass lenge. Jeg liker å planlegge..😁

Navn: nesten på plass. Vi er enige om alternativene, men klarer ikke bestemme oss for ett. Kanskje vi må vente til vi treffer henne?

Tanker om fødsel: veldig spent! Og gruer meg ikke. Lurer veldig på hvordan min (vår) fødselsopplevelse blir. Hører om flere positive fødselsopplevelser enn negative, og dersom jeg er så uheldig at jeg får en av de negative så er det vel verdt det.

 

 

Jeg er inne her i skravletråden vår flere ganger om dagen nå for å se om noen har født! Spennende tider for oss alle!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med en guttebass i magen @Sai 💙 Og så bra initiativ med litt detaljer fra alle her inne! Kjempegøy å lese fra alle dere som ikke har dagbøker 🥰 Jeg har jo dagbok her (takknemlig for alt besøk), men oppsummerer gjerne litt her jeg også sammen med dere andre.

Uke: 37+6

Cravings: Ikke noe spesielt, men alt usunt føler jeg :rolleyes: Vært sånn hele svangerskapet. Bare må ha salt, snacks, godteri osv. Tror kanskje jeg har spist noe av dette så og si hver eneste dag hele svangerskapet igjennom.

Beste tid i svangerskapet: Ukene mellom 30-35. Endelig tydelige spark som jeg elsker, strutte på jobb med gravidmage og bare glede seg til fremtiden.

Verste tid i svangerskapet: Ukene mellom 4-20. Med fire aborter bak meg, så tok nok frykten dessverre overhånd her. Vanskelig å tro på dette svangerskapet, skummelt å glede seg. Først etter OUL begynte dette sakte men sikkert å slippe tak.

Gleder meg mest til: å bli kjent med dette punktumet i familien! Er så spent på hvem hun er, hvordan hun ser ut. Hvordan hun vil gli inn i familien. Gleder meg til å se søskene i samspill med henne. Gleder meg til et helt år med permisjon sammen med henne, amming, reise rundt osv.

Utstyr: 18 dager til termin og nå er faktisk alt på plass :) Hadde mye på loftet fra før av, men har supplert med litt nytt.

Navn: Dette tok tid, men sent i høst ble jeg og mannen enige. Er ikke lett når man er litt sta på navn... har tre barn fra før av som dette navnet skal passe med. Liker også litt lange navn, enkelt å stave, fungere i utlandet. I tillegg er det tradisjon i familien med mellomnavn, så dette må også finnes (ikke 100% i boks ennå).

Tanker om fødsel: Gleder meg! Er helt rått at jeg skal få oppleve dette en siste gang! Gleder meg så sykt til å få henne opp på brystet, se henne for første gang, se mannen holde henne, meddele venner og familie at hun har kommet. Men har et par små frykter (som jeg håper er ubegrunnet). 1) er redd koronasituasjonen skal ødelegge noe for at jeg og mannen får vært sammen 2) har hatt tre enkle og raske fødsler før, og ettersom dette er det eneste jeg kjenner så er det 'lett' å tro at det er slik en fødsel er. Er dog ikke naiv og innser at denne siste plutselig kan overraske veldig. Så en liten frykt for at noe totalt ukjent skal dukke opp for meg - av type komplikasjoner, laaang fødsel, akutt KS e.l. Men prøver å tenke at det forhåpentligvis går like greit som de andre gangene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese om dere andre sine tanker og er virkelig spennende tider nå som det nærmer seg for mange her🥰

Uke 36+5

Cravings: Appelsinjuice med isbiter, grønne druer og popcorn. Generelt fysen på noe hele tiden og føler jeg er i kjøleskapet vært 5. minutt hele graviditeten😜

Beste tid i svangerskapet: Fra sånn uke 18 til 34. Fin form, lite plager og samtidig koselige tegn til graviditet som spark og søt gravidmage. Vil også si at tiden nå er veldig fin fordi jeg begynner å glede meg skikkelig til den lille kommer, men samtidig er kroppen ikke lenger på topp med lite mobilitet og den føles virkelig tung🥴

Verste tid i svangerskapet: Ukene fra starten til rundt 13-14. Konstant uggen og trøtt..samtidig som man ikke hadde delt graviditeten med alle og ikke merket annet enn plagene. 

Gleder meg mest til: Å få holde den lille utenfor magen, se hvordan den ser ut, oppleve hvordan den er i forhold til storebror, og ikke minst se søsknene sammen for første gang💕 

Utstyr: Har det meste på loft fra forrige runde, men ingenting egentlig brettet eller gjort klart. Første på planen når permisjonen starter😄 Må også kjøpe inn småting som dyne, barnestol, stellesaker osv. 

Navn: Ikke enige om navn ennå. Var så enkelt forrige gang da vi kjapt fant et navn begge likte, men nå er det visst verre.. Vil gjerne ha dette klart før babyen kommer så er et gjentagende tema i heimen for tiden😆

Tanker om fødsel: Ser frem til selve fødselen, selv om forrige var både lang og helt klart den verste smerten jeg har opplevd. Er bare en så spesiell opplevelse med en så fantastisk følelse i enden når du får babyen på brystet at det overstyrer alt annet❤️ Jeg har nok fortrengt eller glemt mye av hvordan selve forløpet var tror jeg, men trøster meg også litt med at mange sier andre gang er enklere. Ønsker absolutt ikke å skremme noen her altså, for som sagt er fødselen helt klart den mest fantastiske og største opplevelsen jeg har hatt og ikke minst som jeg har delt med min mann. Så gleder meg så mye til vi skal oppleve dette sammen igjen😍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å lese om deres graviditeter til nå også! Syns det er så spennende hvordan samme prosessen påvirker kropper så ulikt, hvordan man reagerer på å gå gravid, cravings, tanker o.l.! Kost meg skikkelig med å lese gjennom det dere har skrevet ❤️

Når det gjelder det å grue seg til fødsel så har sikkert flergangsfødende bedre tips enn meg, men jeg har stor tro på ordenes makt og har lest litt om hypnobirthing. Har ikke gjennomført kurset til Positivfødsel (men jeg vet andre har det og likt det godt!), men jeg har lest litt om spesielt dette med positive affirmasjoner. Veldig spent på om jeg klarer å huske på det under fødselen eller ei, men jeg jobber hardt med hodet i forkant i hvert fall! Ellers elsker jeg når flergangsfødende som deg @Amatarielforteller om «enkle og raske fødsler» fra tidligere - selv om du nå har noen frykter knyttet til den siste. Håper de er ubegrunnet, men vi er nok mange som deler koronafrykten i hvert fall. Jeg orker ikke tanken på å føde uten mannen min, det er per nå det verste jeg kan se for meg. Jeg har stor tvil om at de kommer til å stenge ned for partner, for det viser alt i ettertid at var dødsdumt, men om partner har symptomer på sykdom så blir det trøbbel… 

Æsj, orker ikke tenke på det - nå hadde vi det så hyggelig her 🙈 Er plass til flere delinger om det er andre som vil skrive litt av seg ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide, jeg vil også leke! 😀 

Uke 38+5.

Cravings: Spiste veldig mye cantaloupe-melon første halvdel av svangerskapet, den lysten var plutselig over samtidig som melon-sesongen var over, passende nok. Litt dilla på ting innimellom, men aldri noe jeg MÅ ha. 

Beste tid i svangerskapet: Første trimester og uke 27-35 vil jeg si. Har generelt hatt et veldig ålreit svangerskap og hatt få fysiske plager, men de plagene jeg hadde hadde jeg i andre trimester, så ikke noe gulltrimester her i gården 🤷🏻‍♀️

Verste tid i svangerskapet: De siste par ukene, fra 35-36 og til nå. Har fått så mye nedpress og det er en ny verden av ubehag 🥴 og det begrenser veldig hvor mye aktivitet - inkludert sitting! - jeg kan bedrive.

Gleder meg mest til: Å kunne sitte og ligge hvordan jeg vil, spekemat og muggost! Og så er jeg veldig spent på hvem det er som befinner seg inni meg ☺️ (Men jeg grugleder meg litt til å bli mamma.)  

Utstyr: Burde ha det vi trenger, og sikkert mere til, nå. Jeg har nok latt meg litt rive med fordi jeg er førstegangs og det er gøy med innkjøp 😅 Jeg har til tider latt meg stresse av hva vi skal ha og ikke skal ha, men nå tenker jeg at det kommer til å være noe vi har skaffet som vi ikke behøver, og det kommer tilsvarende til å være noe vi ikke har men trenger. Og det er helt greit. Butikkene stenger ikke fordi jeg føder (utrolig nok). 

Navn: Har en favoritt, og et par alternativer. Så får vi se hvem som kommer ut!

Tanker om fødsel: Gleder meg egentlig mest. Begynner å gråte hver gang jeg ser video av fødsel, så det berører meg åpenbart. Redd for at jeg glorifiserer hvor fantastisk det skal bli, og at det kommer til å bli et sjokk 😬 og har gått ganske i hi nå for å unngå noe som helst sykdom, er veldig redd for å ikke få med partner. 
 

Jeg er veldig spent på når de neste baby-oppdateringene kommer her! 🥰

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sai på kurset vi var på i går snakket vi nettopp om hvor viktig affirmasjoner er og hvor mye bedre en fødsel blir om man klarer å være både rolig og positiv. Ubevisst har jeg forberedt meg negativt til fødsel og tenkt på hva jeg ikke ville gjenta fra forrige gang. Men uansett hva man er redd for at skal skje, så hjelper det ikke å grue seg. Og om man tenker shit nei nei nei dette klarer jeg ikke under kraftige rier blir man forknytt og får mere smerter/ prosessen går langsommere. 

Ja det er mye vi ikke kan kontrollere under fødsel, men instilling og tanker kan vi hvertfall prøve å kontrollere. Så denne gangen vil jeg gjøre mitt beste for å tenke "dette kan du! dette går så bra!, jeg er skapt for dette!" under fødsel istede for "neeeeeeei nå klarer jeg ikke meeeeeer " 😁.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et veldig koselig initiativ @Sai💖🤗 og veldig gøy å lese dere andres opplevelser! 

Uke: 38+5

Cravings: Her har det gått litt i perioder; yum yum nudler, epler, Biola med vanilje, klementiner og tørkede aprikoser. Har ikke vært voldsomme cravings, men mer som preferanser kanskje?

Beste tid i svangerskapet: Alt frem til og med uke 25 vil jeg si. Hadde veldig lite symptomer og omtrent ingen plager i første trimester, og veldig lite i andre også med unntak av litt bekkenplager som startet rundt uke 15. Sommeren og ferien sammen med mannen var nok absolutt toppen av kransekaka 🤗

Verste tid i svangerskapet: Uke 26 og til og med uke 32. Jeg begynte å bli sliten, men tok ikke hensyn og lyttet ikke til kroppen. Hadde en helt sinnssyk uke på jobb i uke 26 med vanvittig mye stress og opptil 15-16 timers arbeidsdager… Da kollapset jeg psykisk etterpå. Hadde noen veldig tunge uker før jeg fikk 40% svangerskapspenger fra uke 29. I uke 31 ble jeg lagt inn med truende prematur fødsel og siden det har jeg hatt 100% svangerskapspenger - da hjalp det veldig og de siste ukene nå har vært veldig positive selv om kroppen så klart blir tyngre nå 😅

Gleder meg mest til: Å holde den lille vesla vår 💖 Putte henne i barnevogna og trille deilige turer! Gleder meg også veldig til spekemat, myke oster, sove på magen og til å klare ting litt lettere selv; barbere legger, ta på sokker og sko, komme meg ut av senga og opp av sofaen 😂

Utstyr: Vi føler selv at vi har det som trengs på plass - og litt ekstra 😅 Bedside crib, stellebord, vogn og vognpose, bilstol m/base og pose, babygym, ammestol til mor, stelleveske og stellesaker, badebalje, Tripp trapp m/ nyfødtsete, bæresjal, babynest og en veldig nøktern basisgarderobe. Har ikke kjøpt babycall siden vi fortsatt bor i leilighet og heller ikke brystpumpe, dette kan komme senere eller ved behov. Må nok ha mer klær etter fødselen, men jeg ville ikke ha for mye før vi visste strl. 

Navn: Vi har noen favoritter vi er enige om, men vi har lyst til å se an hvem det er som kommer🥰

Tanker om fødsel: I utgangspunktet gledet jeg meg egentlig. Regner jo så klart med at det blir tøft, men jeg er veldig klar for å være ferdig med svangerskapet! Nå har vi fått påvist seteleie og det var jo litt kjipt… Vet ikke om jeg er så mye mer nervøs eller redd, mer skuffet fordi jeg vet at sannsynligheten for at det skal ende med keisersnitt nå er vesentlig høyere. Og med ett keisersnitt øker sannsynligheten for at neste fødsel også blir det osv… Tok CT av bekkenet i går og skal inn til ny samtale på sykehuset neste uke for en nærmere planlegging av fødsel. Bruker tiden nå til å forberede meg mentalt, lese positive fødselshistorier og fokusere på det som er positivt. Gleder meg uansett til premien til slutt 💖 Vi har forresten brukt kurset fra Positiv Fødsel - det har vært veldig bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sai skrev (18 timer siden):

vi er nok mange som deler koronafrykten i hvert fall. Jeg orker ikke tanken på å føde uten mannen min, det er per nå det verste jeg kan se for meg. Jeg har stor tvil om at de kommer til å stenge ned for partner, for det viser alt i ettertid at var dødsdumt, men om partner har symptomer på sykdom så blir det trøbbel… 

Ja jeg syns det er vanskelig å ikke bekymre meg for dette. Kunne ikke drømt om situasjonen for noen måneder siden... de åpnet opp for partner på OUL akkurat da vi skulle, landet åpnet i september osv. At jeg skulle sitte her i terminmåneden januar og være bekymret for korona irriterer meg såååå 😣
Tror ikke sykehuset her kommer til å avstenge for partner 'uten grunn'. Har lest nettsidene nøye, og ser ut til at ståa nå er kommet for å bli: partner får både blir med på fødsel og overnatte på barsel. Eneste minuset er at ingen andre får komme, og vi har jo tradisjon med at søsken kommer på besøk for å hilse på ved henting. Men men, dèt overlever vi. Men det skumle er jo alle unntakene. At man ikke må ha symptomer (blir jo dritskummelt bare en av oss nyser 🙄), eller det verste av det verste - at en av oss får korona eller blir satt i karantene. Jeg føler sannsynligheten for dette er høøøy. Vi er 5 stk i husholdningen her, og selv om mannen har hjemmekontor så er de tre barna ute og farter hver dag. På hver sine steder 🙈 Føler vi skal ha sinnsyk flaks for å unngå karantene...

Veldig spent på kommende fødsler her inne ja!! Er det bare Tinapusa, Pippien og Parv som har født til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 36+0 og har begynt de siste ukene å kaste opp igjen og være kvalm. Jordmor sa at dette var normalt men når jeg leser på nettet står det at man skal være obs på at man ikke har svangerskapsforgiftning. Jeg kaster opp typ maks to ganger dagen, som oftest bare en, og det er når jeg våkner og har inntatt frokost. Er dette noe jeg bør bekymre meg over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som sliter med å dusje for tiden? 🥵🥵 Jeg er så varm og lufter så mannen fryser og pakker seg inn i pledd og tjukke klær, men det største problemet er egentlig dusjing… Har på så kaldt vann at det er helt på grensen til at jeg fryser i dusjen, men likevel blir jeg så svimmel og uvel. Puster og peser, må sette meg ned på huk innimellom på grunn av blodtrykksfall, blir skjelven og skikkelig uggen… Jeg har snakket med jordmor altså, hun sier at det er ganske vanlig og ikke noe farlig i mitt tilfelle siden blodtrykket generelt er bra og alle andre prøver er normale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Theziken said:

Jeg er 36+0 og har begynt de siste ukene å kaste opp igjen og være kvalm. Jordmor sa at dette var normalt men når jeg leser på nettet står det at man skal være obs på at man ikke har svangerskapsforgiftning. Jeg kaster opp typ maks to ganger dagen, som oftest bare en, og det er når jeg våkner og har inntatt frokost. Er dette noe jeg bør bekymre meg over? 

Det kan nok komme av at magesekken er litt presset oppover + kanskje samme grunner som at man får refluks og halsbrann? (hormoner + moste organer). Når sjekket du blodtrykk og urin sist? Om det er lenge siden og lenge til neste sjekk ville jeg spurt om å få sjekke en ekstra gang :) Også ville jeg forsøkt litt mindre måltider. Kjipt å plutselig kaste opp igjen ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fhuzzy skrev (24 minutter siden):

Er det flere som sliter med å dusje for tiden? 🥵🥵 Jeg er så varm og lufter så mannen fryser og pakker seg inn i pledd og tjukke klær, men det største problemet er egentlig dusjing… Har på så kaldt vann at det er helt på grensen til at jeg fryser i dusjen, men likevel blir jeg så svimmel og uvel. Puster og peser, må sette meg ned på huk innimellom på grunn av blodtrykksfall, blir skjelven og skikkelig uggen… Jeg har snakket med jordmor altså, hun sier at det er ganske vanlig og ikke noe farlig i mitt tilfelle siden blodtrykket generelt er bra og alle andre prøver er normale

Jeg  har hatt det sånn lenge pga lavt blodtrykk men blir som regel først dårlig etter jeg kommer ut av dusjen. Det som hjelper er å sitte og frisk luft. Kanskje du kan kjøpe en krakk til å sitte på i dusjen? Når på dagen dusjer du? Kanskje hjelper det å dusje på kveldstid istedenfor på morgenen f.eks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fhuzzy skrev (6 timer siden):

Er det flere som sliter med å dusje for tiden? 🥵🥵 Jeg er så varm og lufter så mannen fryser og pakker seg inn i pledd og tjukke klær, men det største problemet er egentlig dusjing… Har på så kaldt vann at det er helt på grensen til at jeg fryser i dusjen, men likevel blir jeg så svimmel og uvel. Puster og peser, må sette meg ned på huk innimellom på grunn av blodtrykksfall, blir skjelven og skikkelig uggen… Jeg har snakket med jordmor altså, hun sier at det er ganske vanlig og ikke noe farlig i mitt tilfelle siden blodtrykket generelt er bra og alle andre prøver er normale

Jeg sliter med å dusje. Nå bruker jeg ganske lang tid på å dusje, men blir veldig sliten, varm og får vondt i magen/kynnere. Har tatt frem en plast klappstol som står klar, men håper å vente litt før jeg må ta den i bruk. Pulsklokka viser gjerne opp mot 130 i puls på slutten av dusjen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese om hvordan dere har det og har hatt det!


Uke: 35+3

Cravings: Ingen ting som jeg kommer på.

Beste tid i svangerskapet: Fra uke 19 og til nå, etter ultralyd når vi fikk se lillegutt ble alt mye bedre💙 elsker å få kommentarer på babymagen og er ellers frisk og rask.

Verste tid i svangerskapet: Fra jeg fant ut jeg var gravid og til uke 19. 
Var frivillig barnløs fram til jeg ble gravid og tanken på å få barn kunne gjøre meg kvalm til tider, har mange tantebarn å elsker de over alt på jord, men tanken på å skulle ta vare på et annet menneske livet ut skremmer meg veldig. 
Har enda dager hvor jeg er så redd for å faile som mamma og kan ta meg selv i å "angre" på at jeg ble gravid.. heldigvis er samboer veldig positiv og gleder seg veldig over at vi skal bli foreldre så det er jo bra!

Gleder meg mest til: ligge på mage, drikke en mojito og salamiiiii😩

Utstyr: Har mer på plass enn ikke på plass, men mangler enda en del apoteksvarer, bleier, stelleveske osv, men de store og dyre tingene er kommet på plass.

Navn: Jeg har forelsket meg helt i et navn som er til ære for min pappa som dessverre ikke er med oss mer, samboer er mer på å vil vente til vi får se baby om det passer.

Tanker om fødsel: Redselen kommer og går veldig, kjøpte positiv fødsel kurs og er begynt sånn smått å høre/lese på det. Er sykt kontrollfreak å liker å vite hva jeg går til, så en fødsel er virkelig noe som får trigget kontrollen min..

Pjuh, godt å få ut litt tanker fra hode! 
Er ikke en person som deler så mye av mine tanker og følelser til venner og familie så dette trengte jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite at man ikke er alene @Elsoo og @Dame1989 😅🤗 Har vanligvis lavt blodtrykk, men det har steget litt utover i svangerskapet så jeg nå ligger innenfor normalen. Men dusjkrakk er jo en kjempeidé, det hadde ikke jeg tenkt på! Skal sende mannen ut på shopping i dag. Jeg dusjer som regel på kvelden så jeg kan legge meg ned i en kald og deilig seng etterpå 🥵

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...