Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Pm07 skrev (2 minutter siden):

Driver å tenker på fødebagen om dagen, noe dere tenker dere absolutt ikke ville vært foruten? Og hva var for dere totalt unødvendig?🧐 Regner med man får alt av stelleting til baby der? 

Her er min liste fra sist. Det jeg har skrevet i rødt er ting jeg hadde på listen men som jeg ikke fikk bruk for. Det som står i blått er ting jeg kanskje ikke trodde var så viktig, men som jeg spesielt var takknemlig for at jeg hadde.

Til mor
Helsekortet
Undertøy (amme-bh, store truser, sokker)
Morgenkåpe
Et par skift med behagelige klær
Lette sko av type crocks
Shampo og balsam
Notatbok og penn
Mobil/bankkort m/ lader
Toalettmappe (tannbørste/krem, lipsyl, deo, paracet)
Oppladet kamera
Sjokolade/drops/frukt og (energi)drikke
Hårstrikk og børste
PC med lader
Ammeinnlegg

Til baby
Klær (body, bukse, lue, hentesett)
Pledd
Gulpeklut
Smokk

Diverse
Håndduker til bilturen
Storesøskengave
Skift og toalettsaker til far
Husk å fest bilstolen til hjemturen
Lag fellesgrupper på mobilen med kontakter for forskjellige oppdateringer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for liste @Amatariel😊 Hvilken størrelse på klærne til baby bør en ha med? Jordmor tror baby er litt over gjennomsnittet, så jeg er litt usikker på om jeg skal ta med i størrelse 50 eller ei.

Og hva slags klær bruker man til hentesett om man ikke har strikket hentesett?

Leste et annet sted at det var lurt å ha med pysj med knapper (sånn at man lett kan amme og fordi det var deilig å ha på noe annet enn sykehusklær) , håper bare magen blir litt mindre etter fødsel. For akkurat det tenkte jeg ikke på når jeg bestilte pysjen🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for liste @Amatariel😊 Hvilken størrelse på klærne til baby bør en ha med? Jordmor tror baby er litt over gjennomsnittet, så jeg er litt usikker på om jeg skal ta med i størrelse 50 eller ei.

Og hva slags klær bruker man til hentesett om man ikke har strikket hentesett?

Leste et annet sted at det var lurt å ha med pysj med knapper (sånn at man lett kan amme og fordi det var deilig å ha på noe annet enn sykehusklær) , håper bare magen blir litt mindre etter fødsel. For akkurat det tenkte jeg ikke på når jeg bestilte pysjen🙈 

Akkurat til sykehuset tenker jeg str.50 bør passe. Selv om babyen er 52 cm (som min ene var) så passet dette fint. Klær i str.56 kan fort bli for stort. Ikke at det er så voldsomt viktig uansett, for de har klær til babyen på sykehuset. Er kun om man syns det er gøy/stas å ha på egne klær at man trenger å ha med selv. Og til hjemreisen såklart.

Vi hadde ikke strikket hentesett sist, men en vanlig kjøpt dress fra butikken. Finnes mange forskjellige. Vi hadde denne fra LilleLam ❤️ Men finnes også rimeligere fra H&M o.l som ikke er i ren ull. Tenker at ren ull ikke er et must, da babyer ikke er så mye ute uansett. Vi skal i alle fall putte babyen i bilstolpose i bilstolen, så da holder den seg god og varm uansett.

Jeg har syntes sykehusklær har vært veldig deilige å bruke under barseloppholdet. Store romlige trøyer med åpning der man trenger det. Men har hatt med ammegenser/skjorte å skifte til når jeg har gått ned i restauranten for måltider da. Som jo også kan brukes i sykehussengen. Å kjøpe en egen pysj med knapper vil jeg si virker veldig bortkastet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Brimi 

Jeg har vært veldig glad i de pyjamasskjortene etter fødsel. Også etter sykehusoppholdet. 
 

Selv om baby er større enn gjennomsnittet, trenger hun ikke å være så lang. Men gjør jo ikke noe om klærne er litt store heller - Bare å brette opp ☺️
Her gikk det i heldrakter i ull uten fot og et par ullsett.  
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Amatariel og @Parv😊 Det er mye å tenke på som førstegangsfødende 😅 Da skal jeg surfe litt på nettet å se hva jeg finner av sparkedresser! Angående pyjamasen, så var den så deilig at om den skulle være bortkastet på barsel så vil den bli brukt mye her hjemme etterhvert😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Brimi nettopp! 😄 tror ikke man skal være så redd for å pakke litt for mye i sykehusbagen, så lenge man får plass til det mest elementære! 
 

Som sagt ble vi på sykehuset i 5 dager, og hadde nok behov for litt mer enn det som er vanlig ☺️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Brimi said:

Tusen takk for liste @Amatariel😊 Hvilken størrelse på klærne til baby bør en ha med? Jordmor tror baby er litt over gjennomsnittet, så jeg er litt usikker på om jeg skal ta med i størrelse 50 eller ei.

Og hva slags klær bruker man til hentesett om man ikke har strikket hentesett?

Leste et annet sted at det var lurt å ha med pysj med knapper (sånn at man lett kan amme og fordi det var deilig å ha på noe annet enn sykehusklær) , håper bare magen blir litt mindre etter fødsel. For akkurat det tenkte jeg ikke på når jeg bestilte pysjen🙈 

Jeg har pakket litt i både 50 og 56 til baby. Og sikkert altfor mye, men klarte ikke bestemme meg 😅

Jeg hadde litt samme greie med å prøve tøy til etter fødsel her en dag, at jeg ikke vet hvor fort magen forsvinner 🤪 endte vel med å gå opp en størrelse for sikkerhets skyld. Men egen pysj med knapper klarte jeg ikke summe meg til å kjøpe, jeg tar med en morgenkåpe og en joggebukse i tillegg til ammesingleter og -BH-er, og satser på sykehusskjorte. Kanskje jeg reiser inn i en lang cardigan jeg kan slenge utenpå om jeg behøver å se mer presentabel ut 😅 

Men ser flere skriver ammeinnlegg på fødebag-lista, får man virkelig ikke dette på sykehuset om man behøver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Solina

Kan være greit og slenge et par sett ned i toalettmappa, tenker jeg. Men ofte er man jo hjemme igjen før melkeproduksjonen har kommet i gang noe særlig og da er kanskje ikke ammeinnlegg et must. 
 

Jeg fikk bruk for ammeinnlegg og måtte få mannen til å stikke ut og kjøpe. Amme-bh brukte jeg ikke før på hjemturen, men singletene var fine å ha under skjorte/genser for å føle seg litt mer kledd ☺️ 
morgenkåpen ble også mye brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (25 minutter siden):

Men ser flere skriver ammeinnlegg på fødebag-lista, får man virkelig ikke dette på sykehuset om man behøver? 

Godt mulig de har. Personlig har jeg ikke hatt bruk for det da melken ikke kommer før etter noen dager, og ingen lekkasjer da. Innen melken kommer har jeg vært hjemme. Men som Parv skriver så er det ikke mye stress å bare slenge med et par stk i toalettmappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker dere ammepute, egen hodepute eller bbhugme puta? :)

Og må man pakke med bleier og stelleprodukter til baby? Hva med smukk i tilfelle det er et stort behov? 

Et annet spørsmål :) Det står man trenger sånn pinne for å rengjøre navel til baby. Holder det å bruke vanlig q tips for voksne? 

Og hvor mange bleier har dere klart? Tror jeg har 4 pakker i str 1 og 4 pakker i str 2 :) Har kjøot litt forskjellige merker for å se hva som passer oss best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dame1989 Jeg kommer til å ta med bbhugme, men jeg bruker stort sett ingen andre puter i senga heller lenger 🤗 

Jeg har ikke pakket mer til baby enn ett sett med «innerklær» (langermet body, sokker og bukse) i strl. 50 og ett sett i strl. 56 i tillegg til hentesettet som består av strikkejakke, bukse, votter, lue og tøffelsokker. En gulpeklut, en smokk og en liten bamse ligger også i sekken til mini. Jordmor på helsestasjon var veldig tydelig på at vi får alt vi trenger til stell på sykehuset. Hvis du har veldig lang vei hjem og må legge inn et skift på veien bør man jo ta med så klart, vi har 20 min i bil så jeg tar ikke med stellesaker.

Av bleier har jeg to pakker med strl. 1 og fire pakker i strl. 2. Gikk for Libero i første omgang, men vi kommer nok også til å prøve forskjellige for å se hva vi liker best 😊

Endret av Fhuzzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke pakket fødebag enda, men vi bor ca 10 minutt unna sykehuset så er ikke så stress om vi mangler noe. Sist hadde jeg tatt med altfor mye, da vi hadde ett kort opphold på sykehuset. For meg var det viktigste behagelige klær, store truser og egne bind. For baby trengte vi ikke annet enn klær.

Jeg har bestilt nye pysjamaser til meg selv, gleder meg til å bruke de etter fødsel. Har også bestilt en bedside crib og funnet en kommode vi vil ha, så nå begynner ting å komme på plass her. Har også avtalt å dra på shopping med svigermor så lar noen ting være igjen på lista til da. Skal kose meg med å handle de siste tingene nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv @Amatariel Takk for svar. Jeg har puttet noen i toalettveska, for som dere skriver er jo ikke det noe problem 😊 pluss de jeg har i ull. 

@Dame1989 jeg har tenkt å ha med bbhugme og egen hodepute, eller i hvert fall ha det liggende i bilen så har jeg tilgjengelig 🙃
Av bleier har vi det vi har fått i de ulike babypakkene, uten at jeg har helt oversikt over hvor mye det er av hvilken størrelse 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dame1989 skrev (13 timer siden):

Pakker dere ammepute, egen hodepute eller bbhugme puta? :)

Og må man pakke med bleier og stelleprodukter til baby? Hva med smukk i tilfelle det er et stort behov? 

Et annet spørsmål :) Det står man trenger sånn pinne for å rengjøre navel til baby. Holder det å bruke vanlig q tips for voksne? 

Og hvor mange bleier har dere klart? Tror jeg har 4 pakker i str 1 og 4 pakker i str 2 :) Har kjøot litt forskjellige merker for å se hva som passer oss best :)

Jeg har aldri savnet noen puter e.l på barsel under noen av mine tre opphold før. Men etter å ha lest så mange lovord om at det er deilig å ha med egen og jeg har blitt glad i min egen bbhugme - så tenker jeg faktisk å pakke den inn i bilen ved avgang. Føler det skal litt til for å gå i bilen og hente den, men da er den i alle fall i nærheten om jeg skulle ønske det.

Trenger ikke pakke noen stelleting til babyen nei, man får alt på sykehuset. 
Smokk har jeg tatt med og brukt ja. Har hjulpet på frustrert baby. Men om man treffer på en gammeldags jordmor så kan det hende at man får en negativ kommentar :roll: Så med nr.1 turte jeg ikke begynne med smokk før vi var hjemme, men med nr.2 og 3 brydde jeg meg ikke. Mitt barn, mitt valg :Knegg: Min erfaring er jo tidligere vi har begynt med smokk jo bedre.

Har alltid bare brukt vanlig q-tips til å rengjøre navne. Sammen med klut.

Kjøper ikke inn bleier før etter babyen er født. De pakkene som jeg har hentet i gratis babyboxer holder en stund. Og kjøper da bleiepakke når den forrige begynner å bli tom. Aldri hatt et lager liggende :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bukse pakker man med seg i fødebagen til dagene etter fødsel? Jeg er klar over at skinny jeans kan ligge i skapet en stund til, men fortsetter man med gravidbukse/gravidtights eller passer det med "vanlig" joggebukse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Tenker jeg evt tar med bbhugme og legger den igjen i bilen (vis vi rekker å kjøpe bil før fødsel🙈). Evt vis det blir igangsetting blir den med fra starten :)

Alt av stelleutstyr til baby lar jeg være hjemme. 

Hvordan oppbevarer dere ferdig kokte smukker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Magenta skrev (1 time siden):

Hva slags bukse pakker man med seg i fødebagen til dagene etter fødsel? Jeg er klar over at skinny jeans kan ligge i skapet en stund til, men fortsetter man med gravidbukse/gravidtights eller passer det med "vanlig" joggebukse? 

Jeg tok med mine gravid joggebukser. Passet fint siden magen ikke trakk seg helt sammen med en gang, pluss at det var plass til store bind og netting trusene. Jeg vil anbefale litt vide bukser fremfor tights fordi det er godt med litt "luft" der nede😆 Kombinert med lange cardigans og ammesinglet følte jeg meg vel😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magenta skrev (1 time siden):

Hva slags bukse pakker man med seg i fødebagen til dagene etter fødsel? Jeg er klar over at skinny jeans kan ligge i skapet en stund til, men fortsetter man med gravidbukse/gravidtights eller passer det med "vanlig" joggebukse? 

Ja, komfortable bukser i lang tid etter fødsel her. Har brukt de samme buksene rett før fødsel som etter... men det har ikke vært typiske gravidbukser da. Bare myke bukser med høyt liv i litt stor størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (29 minutter siden):

Takk for svar :) Tenker jeg evt tar med bbhugme og legger den igjen i bilen (vis vi rekker å kjøpe bil før fødsel🙈). Evt vis det blir igangsetting blir den med fra starten :)

Alt av stelleutstyr til baby lar jeg være hjemme. 

Hvordan oppbevarer dere ferdig kokte smukker? 

Min erfaring fra barsel er at putene var supertynne og savnet virkelig min egen hodepute som pakkes denne gangen. I tillegg til bbhugme for ammingen som ble brukt både i senga og andre steder på barsel sist gang😊 

Ingen stelleting til baby nødvendig som andre sier, men deilig å ta med litt produkter til deg selv som fuktighetskrem og sjampo😊 

Smokker kommer gjerne i sånne bokser man også kan sterilisere i. Pleier å oppbevare i disse👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere over ang pute! Angret så på at jeg ikke tok med egen pute eller bbhugme. Putene på sykehuset var tynne og senga var heller ikke superbehagelig. Det ble jo dessuten tilbragt noen timer der. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...