Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Jeg er 11+1 og er foreløpig -0,5 kg fra jeg ble gravid. Gikk ned 6 kg før jeg ble gravid så håper å holde vektoppgangen under 10 kg. Jeg er ganske overvektig så skal helst ikke gå opp mer enn 5-9 kg. Jeg har vært lite kvalm så har prøvd å ikke spise for mye usunt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut til at vi er mange som begynner og bikke 12 uker nå 🥰 

Prøver og ikke tenke for mye på vektoppgangen, men vet det har blitt noen kilo disse første mnd. Føler vekta økte mest de første 3 mnd, og at det har roet seg litt nå. Håper det ikke blir så alt for mange kilo fremover, for da blir det tungt etter hvert, selv om det ikke er noe Som gjør så mye. 

I alle fall ikke farlig at vekten går litt ned. Barnet får i seg alt det har behov for uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy, jobb etter ferien var helt grusomt ja😅 
 

Har ikke spist så veldig uvanlig i ferien, ikke bare sunt, men godt og variert! Har vært kvalm hver eneste dag siden uke 6, og kvalmen gjør at matlysten ikke er så stor, ingenting som frister.. Likevel blir jeg sulten ca annenhver time, såå slitsomt😂 kvalm av å ikke spise, og kvalm etter mat.. Håper den kvalmen gir seg når jeg straks trer inn i 2 trimester! 
 

Var også på 12-ukers UL i ferien, alt så veldig bra ut og vi så nå tydelig at det var et menneske som var veldig aktiv inni magen! Veldig koselig🌸 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (4 timer siden):

Jeg er sulten mye i løpet av dagen, og spiser godt, men går likevel ned i vekt. Gått ned 2 kg etter jeg fant ut at jeg er gravid. Er dette farlig? 

Jeg har også gått ned siden jeg ble gravid. Jeg gikk faktisk ned i mitt første svangerskap også, men da hadde jeg svangerskapsdiabetes og var livredd for å få høye målinger🙈  Jeg gikk opp alt og mer til i barseltiden da…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket hadde jeg gått opp 1,5 kg. Jeg hadde trodd det var mer, så mye som jeg har spist! Jeg var kvalm så og si hele første trimester, og det å spise hjalp mot kvalmen. Så det ble mye spising, men ikke så mye vektøkning altså. Det kommer nok etter hvert.

Jeg er i uke 13 nå, og kvalmen er forsvunnet 😁 Føler meg mer som meg selv igjen, men jeg er spent på om det fortsetter når ferien er slutt i neste uke. Kan nok bli mer slitsomt enn jeg tror. Jeg må også fortelle sjefen da, men gruer meg ikke egentlig. Jeg vet at det ikke blir bare enkelt å finne en vikar for meg, men det er jo ikke mitt problem. Det ødelegger ikke noe av min glede i alle fall😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp 4,9 kg siden jeg ble gravid ser jeg... ikke så fornøyd med det mtp. at jeg har for mye kilo på kroppen fra før av. Har absolutt ingen babykul enda, så er temmelig overflødig alt som har kommet :roll: hersens sommer... men men. Tenker samtidig at det ikke er så lang tid av livet man er gravid, så må bare ta de kiloene som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen av dere som har begynt å tenke på fordeling av permisjon og foreldrepenger? Jeg er så usikker på om vi skal velge 100% eller 80% nå for å strekke ukene frem til barnehagestart 2023. I vår kommune er det svært sjeldent at det er plass midt i året, i hvertfall ikke i den barnehagen vi ønsker. Og garantert ikke til tvillinger😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tidligere permisjoner har vi valgt 100% foreldrepenger, og så satt av og spart for en del ulønnet permisjon. Aldri vært klar for jobb etter at permisjonen er slutt så. Men har ikke satt meg inn i hvordan vi skal gjøre det denne gangen med januarbarn. Nå MÅ vi kanskje ha ulønnet perm en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det 100%. Mannen synes det er for lenge og være hjemme i 19 uker, og han som tjener godt over 6 G, vil ha et stort tap i inntekt ved 80%. Jeg tenker å sette av penger til en mnd ulønnet om vi ser behov for det  når den tid kommer, Men håper vi slipper unna det. Er ikke veldig fristende og gå for lenge uten å ha noen form for rettigheter hva angår sykdom, pensjon osv. 🤔 

 

Fler som har begynt å kjenne liv i magen nå? 🥰

Endret av Parv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (3 timer siden):

Fler som har begynt å kjenne liv i magen nå? 🥰

Nei, men jeg begynner å bli veeldig utålmodig på det! Tror og vet at jeg vil føle alt mye bedre omkring svangerskapet hvis jeg bare kan føle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har nettopp begynt å kjenne liv der inne nå. Kjent det i ca. en uke veldig av og på - og veldig svakt, men i går kveld var det «mye» aktivitet, og plutselig var det ikke til å ta feil av🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel Ja, man går jo egentlig bare og venter på å få bekreftelsen på at det faktisk bor noen inni der. Regner med det kommer ganske snart! 
 

@monroe927 Så deilig! 🥰 hvordan vil du beskrive at det kjennes ut? 
Jeg har også kjent litt liv de siste par ukene og det virker for at det blir sterkere for hver dag! 
Likevel greier jeg ikke helt og tro på at det faktisk er babyen jeg kjenner, selv om jeg prøver og være rasjonell og si til meg selv at dette er bevegelser jeg ikke kjenner ellers! 
 

Minner om bobler som «vibrerer». Og noen ganger kiler det. Merker også at den lille kulen plutselig forandrer fasong og størrelse når jeg kjenner disse bevegelsene, så det er nok babyen som flytter og snur på seg 😄
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv Samboeren spurte om det samme i går, mitt beste forsøk på å sette ord på det er en kombinasjon av «Leamus» og fiskehale🙈 😅 

Skjønner hva du mener, i første graviditet hadde kjent en del på bevegelse før OUL, men klarte ikke helt å tro det heller. Kjente det spesielt om jeg satt fremoverlent. Når jordmor spurte om jeg kjente liv sa jeg at jeg kjente noe, men var usikker på om det var det. 
Da sa hun bare «hva annet tenker du det skulle være?» med et smil i øynene 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@monroe927 Leamus! Der sa du det! 😅 Akkurat sånn er det for meg også. Lette rykk inni magen. De kjennes i det samme området hver gang, litt under navlen. Begynner å bli en ganske tydelig forskjell på bevegelsene og på luft i magen i alle fall, så jordmor har nok et poeng - hva ellers skulle det være 😂

Jeg har det man kaller dobbel livmor, så fosteret har derfor litt mindre plass og boltre seg på. Kan jo hende det bidrar til at jeg kjenner bevegelsene såpass tydelig allerede? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere opplevd litt brun utflod nær uke 12? Jeg er 11+6 nå i kveld og har hatt litt brunlig utflod i dag. Har også ubehag i korsryggen. 

Natt til fredag hadde jeg også vondt i korsryggen og på fredag så jeg bittelitt brunt utflod ved 1 tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (54 minutter siden):

Har noen av dere opplevd litt brun utflod nær uke 12? Jeg er 11+6 nå i kveld og har hatt litt brunlig utflod i dag. Har også ubehag i korsryggen. 

Natt til fredag hadde jeg også vondt i korsryggen og på fredag så jeg bittelitt brunt utflod ved 1 tilfelle. 

Jeg har hatt litt brun utflod innimellom i hele svangerskapet. Jeg er nå i uke 14. Det var masse liv i fosteret med både sprelling og hjertebank på ultralyd for 4 dager siden, så det betyr ikke at noe er galt for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Magenta skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt litt brun utflod innimellom i hele svangerskapet. Jeg er nå i uke 14. Det var masse liv i fosteret med både sprelling og hjertebank på ultralyd for 4 dager siden, så det betyr ikke at noe er galt for min del. 

Takk for svar. Jeg har en ultralyd om 8 dager så skal prøve å vente til da så lenge det ikke kommer mye mer eller jeg får vondt i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dame1989

Har nok ikke opplevd brun utflod, men kjenner med jevne mellomrom på litt ubehag i korsryggen, og det har jeg gjort gjennom hele svangerskapet. 
 

Brun utflod er jo gjerne tegn på en gammel blødning, og du er jo kanskje kommet dit at blodvolumet har økt en del nå, så det er nok innenfor normalen ❣️ 
Om du ikke greier å senke skuldrene og er veldig bekymret bør du ringe og ta en prat med jordmor eller lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (2 minutter siden):

@Dame1989

Har nok ikke opplevd brun utflod, men kjenner med jevne mellomrom på litt ubehag i korsryggen, og det har jeg gjort gjennom hele svangerskapet. 
 

Brun utflod er jo gjerne tegn på en gammel blødning, og du er jo kanskje kommet dit at blodvolumet har økt en del nå, så det er nok innenfor normalen ❣️ 
Om du ikke greier å senke skuldrene og er veldig bekymret bør du ringe og ta en prat med jordmor eller lege. 

Vis jeg opplever mer brun utflod ringer jeg legen. Var der i dag, men det kom selvfølgelig etter at jeg hadde vært hos legen. Ikke mye ledig privat ultralyd de neste dagene heller. Så enten blir det å vente 8 dager på neste ultralyd eller kontakte fastlege. At man aldri skal kunne senke skuldrene selv om jeg går inn i 12+0 i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dame1989

skjønner deg så godt altså ❤️ 
 
Graviditet er så skummelt, og så har man jo så lite kontroll på noe som helst!
Men prøv og tenk rasjonelt. Sannsynligheten for at alt er bra er veldig stor, og det er «bare» utflod - ikke blod!  
Krysser fingrene for at utfloden fordufter! 

Jeg har også ultralyd om 8 dager, og synes tiden går så aaaalt for tregt! 
Hadde egentlig time allerede neste mandag, men selvsagt ble den flyttet to dager… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...