Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Theziken skrev (4 timer siden):

Er det greit å spise fetaost? Sånn som ligger i salatbar på butikken? 

Vanlig fetaost er ikke pasteurisert. Man kan spise Apetina fetaost fra nyåpnet glass for det er ikke ordentlig fetaost og er pasteurisert. Jeg ville ikke spise fetaost fra salatbar. Vis den er pasteurisert vet man ikke hvor lenge den har ligget fremme. Man skal være litt forsiktig med å spise noen matvarer fra buffeer og lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Theziken skrev (27 minutter siden):

Er det noen som vet om det er greit å spise en pose kjøpe Popcorn? 

Det bør vel ikke være noe problem. Hva tenker du er i det som vi ikke bør få i oss?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (24 minutter siden):

Er det noen som vet om det er greit å spise en pose kjøpe Popcorn? 

Les på siden til Helsenorge for kostholdsråd for gravide. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ 
 

Der står hele lister med ja og nei mat for gravide. Husk at dette bare er råd og anbefalinger, og ingen må gå i kjelleren fordi de har tatt seg en skive med fårepølse 🙈

De er svært lite sannsynlig at maten i Norge inneholder skadelige bakterier, men her er det føre var prinsippet som gjelder.
 

Leste igjennom helsenorge sine anbefalinger og der står ingenting om popkorn. 
 

Popkorn er jo tross alt «bare» mais og salt.

For herrens år siden var det snakk om at det ikke var bra med mikropopkorn, for barn og gravide. Det har de «lagt fra seg nå», men dersom du skulle kjenne på uro rundt det - kjør på med popkorn fra kjele. 🍿🍿🍿

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monroe927 skrev (3 minutter siden):

For herrens år siden var det snakk om at det ikke var bra med mikropopkorn, for barn og gravide. Det har de «lagt fra seg nå», men dersom du skulle kjenne på uro rundt det - kjør på med popkorn fra kjele. 🍿🍿🍿

Ja var det jeg leste og var usikker på. Er så glad i Popcorn 🙈🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyden i dag gikk kjempe bra 😍 Babyen rørte masse på seg og viftet med armer og ben. Pga ivf vet jeg termindatoen som ingen skulle få lov til å røre fikk jeg beskjed om. 25.02.22 ♥️ @Amatariel får du redigert termindatoen min? :)

Ny ultralyd om 15 dager for å se på organer osv, da er jeg 13+0 påvei :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dame1989 skrev (1 time siden):

Ultralyden i dag gikk kjempe bra 😍 Babyen rørte masse på seg og viftet med armer og ben. Pga ivf vet jeg termindatoen som ingen skulle få lov til å røre fikk jeg beskjed om. 25.02.22 ♥️ @Amatariel får du redigert termindatoen min? :)

Ny ultralyd om 15 dager for å se på organer osv, da er jeg 13+0 påvei :)

Så deilig og få sett babyen ❤️  
 

14 uker til OUL her! Som tiden flyr!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dame1989 så herlig med fin ultralyd ♡ 

Jeg er 10+3 i dag og føler meg mindre kvalm men mer hormonell 🤭 

Mannen er en uke borte så jeg er 1 uke alene med dattera mi som er nesten 2 år nå, hund og jobb, merker at jeg blir mye raskere sliten enn før! Om jeg har mulighet sover jeg dupp hver dag. Hvordan går det med dere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elsoo så godt at kvalmen slipper litt taket 🤩 

Ikke bare bare og være «alene-mor» i en uke med en toåring, nei! 
 

Begynte på jobb igjen etter ferien i dag, og det var litt godt, faktisk! 
Rolig start, for øvrig, men godt og få brukt hodet litt igjen etter 3 uker avslått! 😅 

Fortsatt litt uggen i løpet av dagen, og magen vokser fort nå. Måtte krype til korset og bestille noen gravidbukser i helgen da jeg innså at jeg ikke lenger har en eneste bukse som passer utenom joggebukser 😂  Nå teller jeg ned dagene til OUL om to uker. 
gikk inn i uke 18 i går 🥰

 

Hvordan er det med dere andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, godt for hjerte og hjerne å se en sprellende, levende baby :)

@Parv Kun 2 uker til OUL kommer til å gå kjenpe fort :)

@Elsoo Godt gjort å klare alt det selv :) Jeg har kun megselv å ta vare på og har få plager. Men kjenner at det er nok også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (3 timer siden):

Ultralyden i dag gikk kjempe bra 😍 Babyen rørte masse på seg og viftet med armer og ben. Pga ivf vet jeg termindatoen som ingen skulle få lov til å røre fikk jeg beskjed om. 25.02.22 ♥️ @Amatariel får du redigert termindatoen min? :)

Ny ultralyd om 15 dager for å se på organer osv, da er jeg 13+0 påvei :)

Gratulerer med flott UL! 😍 Så herlig å få hilse på den lille! Skal fixe termindatoen din på listen ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet den «korrekte» termen når man snakker uker og mnd i graviditeten? 
Er for eksempel 15+3 uke 16 eller uke 15? 🙈 Det blir litt brukt om hverandre merker jeg! Hva bruker dere? 
 

Og mnd da? Sier dere for eksempel jeg er 4 mnd på vei? Og i hvilket ukesintervall da? Om dere forstår hva jeg prøver å si 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, monroe927 said:

Noen som vet den «korrekte» termen når man snakker uker og mnd i graviditeten? 
Er for eksempel 15+3 uke 16 eller uke 15? 🙈 Det blir litt brukt om hverandre merker jeg! Hva bruker dere? 
 

Og mnd da? Sier dere for eksempel jeg er 4 mnd på vei? Og i hvilket ukesintervall da? Om dere forstår hva jeg prøver å si 😂

15+x er teknisk sett graviditetsuke nummer 16, akkurat som f. eks. vi er jo 0 år i vårt første leveår. Jeg pleier å si «15 uker (på vei)», eventuelt «15, nesten 16 uker» (når det nærmer seg ny uke), men helst bruker jeg uke+dag (15+4) - men denne tellingen er det ikke alle som har inne. Prøvde meg på 15+2 til min mor her en dag og hun forsto ikke hva disse to ukene jeg snakket om var 🤷🏻‍♀️😅 synes også de blir brukt veldig om hverandre, men tenker at for de aller fleste er det heller ikke så nøye 🙃

Måneder har jeg ikke forholdt meg til, i grunn. Men i så fall ville jeg vel tenkt at 12 uker er 3 mnd, 16 uker 4 mnd osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

monroe927 skrev (2 timer siden):

Noen som vet den «korrekte» termen når man snakker uker og mnd i graviditeten? 
Er for eksempel 15+3 uke 16 eller uke 15? 🙈 Det blir litt brukt om hverandre merker jeg! Hva bruker dere? 
 

Og mnd da? Sier dere for eksempel jeg er 4 mnd på vei? Og i hvilket ukesintervall da? Om dere forstår hva jeg prøver å si 😂

Søsteren min er jordmor og hun sier at de snakker om fullgåtte uker. Altså er du 15+4 er du i uke 15. 

Måneder ville jeg også ha tenkt at 12 uker er 3 måneder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at 15+4 er i den 16. uken, fordi 16+0 er jo 16 fullgåtte uker. Når man er 16+1 er man i gang med den 17. uken. 

Men jeg tenker ikke så hardt over det når noen spør. Får jeg spørsmålet på 15+4 hvor langt på vei jeg er så svarer jeg "15 uker". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttigrisen så tungt det var å starte på jobb igjen etter ferien! Sliten, hodepine osv. Kommer nok av snudd døgnrytme og dårlig kosthold 🙄 Er det flere som har spist dårlig i ferien på tross av graviditet, eller er det bare meg..!? Får inntrykk av at gravide er så flinke... Jeg har ikke hatt mangel på appetitt, så har spist mange, lange og store måltider. Og godteri/snacks hver dag. Skal absolutt skjerpe meg fremover nå da. Prøve å tenke at hverdagen er her nå.

Fortalte sjefen min nyheten i dag da (16+1). Fytti så ubehagelig! Snudde flere ganger på veien og hadde sterkt hjertebank. Vet det er ubegrunnet, for det gikk selvsagt bra. Men fælt å gå igjennom, og godt å ha gjort.

Jeg har forresten forsøkt å følge med i ferien på oppdateringer ang. termin og kjønn på listen vår, men kan jo være at jeg har glippet noe. Om noen ser noen mangler på seg så bare rop ut så fikser jeg 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Amatariel jeg har heller ikke vært spesielt flink med kostholdet og det er spesielt på kveldstid at jeg er sulten og har cravings. Har kjøpt inn saftis og det er jo ikke så mange kalorier så tenker at det må gå ann istede for godteri/chips/brus. 

Jeg er i uke 12 neste uke og har ultralyd på onsdag og om den er bra tenker jeg å fortelle det på jobb ganske rett etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel Du er ikke alene om godis og snacks.. Jeg har derimot ikke hatt så mye matlyst om dagen.. Håper kvalmen gir seg litt, og at jeg også får i meg mer sunt fremover 💕 Føler ingen sunne ting frister…

Så deilig å få det overstått! Kjenner meg igjen, og gruer meg til jeg må fortelle sjefen.. Men, man kommer ingen vei utenom. Håper jeg er tilbake til jobbstart om 1 uke her 🤞🏻

@Elsoo Så spennende med ultralyd snart! Håper du vil gi en oppdatering her etterpå☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme for meg, @Amatariel 😅 Tungt å begynne på jobb igjen og jodet kjennes ut som bomull 😂 

jeg er også veldig sulten gjennom dagen, og spesielt på kvelden. Jeg har nok vært flink til å fått i meg litt variert og grei mat, men det har nok blitt litt mye potetgull og kos i ferien likevel! 
 

Første del av ferien var nokså aktiv for min del med flere fjellturer og høyt tempo, men nå er liksom både batteriet og lysten til å gjøre noen form for fysisk aktivitet helt borte. 

Spennende med UL i neste uke, @Elsoo 🤩 gleder meg på oppdatering. 

jeg fortalte sjefen i uke 13 etter ultralyd, og fikk bare positiv respons. Jeg jobber på en arbeidsplass hvor vi er 4 ansatte, så det vil merkes at jeg er borte for å si det sånn 😅 var veldig nervøs i forkant, men det var helt unødvendig.  
Bare og kaste seg ut i det. Dessuten får man jo mer forståelse for at formen og effektiviteten kan være litt dårligere innimellom om kollegaer og leder vet hva som skjer.  🥰

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sulten mye i løpet av dagen, og spiser godt, men går likevel ned i vekt. Gått ned 2 kg etter jeg fant ut at jeg er gravid. Er dette farlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...