Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Dame1989 skrev (3 timer siden):

I stad lå jeg på siden i sengen når jeg nøs. Det stakk skikkelig til i hele livmorområdet. Er det normalt? :)

Dette skjedde faktisk meg også idag. Så du er ikke alene, og som de andre skriver er det nok helt normalt heldigvis 🙏🏻 💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isabel94 skrev (17 minutter siden):

I stad lå jeg på siden i sengen når jeg nøs. Det stakk skikkelig til i hele livmorområdet. Er det normalt? :)

Skjer meg også! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en ting. I går var jeg jo på ultralyd, tok innvendig. Vi så et bankende hjerte og bevegelse. Men vi fikk ikke høre hjertelyd. Jeg burde jo spurt om det da, men turte ikke😅 Kan det være vanskelig å høre hjertelyd, selv med innvendig, 9+1? Eller kan det være ultralydjordmor ikke forsøkte engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sullamitt skrev (2 timer siden):

Jeg kom til å tenke på en ting. I går var jeg jo på ultralyd, tok innvendig. Vi så et bankende hjerte og bevegelse. Men vi fikk ikke høre hjertelyd. Jeg burde jo spurt om det da, men turte ikke😅 Kan det være vanskelig å høre hjertelyd, selv med innvendig, 9+1? Eller kan det være ultralydjordmor ikke forsøkte engang?

Vanlig at de ikke forsøker. Kan ikke så mye om utstyret, men hvis de SER at hjertet slår så blir det nok unødvendig med lyd. Har ikke hatt lyd på de to siste undersøkelsene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sullamitt skrev (2 timer siden):

Jeg kom til å tenke på en ting. I går var jeg jo på ultralyd, tok innvendig. Vi så et bankende hjerte og bevegelse. Men vi fikk ikke høre hjertelyd. Jeg burde jo spurt om det da, men turte ikke😅 Kan det være vanskelig å høre hjertelyd, selv med innvendig, 9+1? Eller kan det være ultralydjordmor ikke forsøkte engang?

Så bra at du så bevegelse og at hjertet banket. Da er alt i orden ☺️💫 Jeg var hos spesialist, og fikk hørte hjertelyd uten at jeg spurte på privat TUL. Det ble også notert ned 161 hjertefrekvens. Jeg har ingen erfaring med om det er vanskelig å høre ved innvendig undersøkelse dessverre, men en idé kan jo være å spørre på neste undersøkelse - om du ønsker å høre! Tror de kan gjøre det på ordinær ultralyd i hvert fall☺️💕

Må legge til at på jordmor svangerskapskontroll har de også muligheten til å lytte på hjertet, men da kan det hende det er lettere litt lenger på vei rundt uke 12 kanskje. Fikk i hvertfall beskjed av min fastlege at jeg kunne avtale å høre på hjertet hos jordmor i uke 12 💕

Endret av Isabel94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De måler vanligvis hjertefrekvensen hos fosteret, men så lenge det slår - så er jo det det viktigste. 
Fikk høre og se hjerteslag i uke 6+6, på innvendig ultralyd, så skal ikke være noe problem i det hele tatt.  
Men er veldig enig i at dersom du ser hjerteslagene er nok det mer enn godt nok for jordmoren din. 
 

Men som gynekologen min sa: «er du klar for verdens vakreste lyd?» Og det er noe spesielt med det, så skjønner godt at du tenker på det! Bare spør neste gang, det kan garantert ordnes 💗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da praktiseres det litt forskjellig ser jeg. Burde absolutt spurt😅 Men jeg er ikke bekymret da, siden vi så hjertet og så bevegelse. Synes bare det var veldig dumt🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg hos fastlegen, og fikk plutselig tilbud om ultralyd 😁 På ca 11+3. Det var så deilig å se at det var liv, og at det var skjedd utvikling siden forrige ultralyd for ca 3 uker siden😍. Fint med en bekreftelse på at det fremdeles er noe der. Nå kjenner jeg at det veldig lenge å vente til neste gang, OUL om ca 7 uker. Men jeg håper at til da har magen begynt å vokse litt, slik at jeg får en bekreftelse på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk ekstra ultralyd @Magenta! Jeg har også vært på ultralyd i dag og alt så fint ut. Mistet de to siste gangene mellom uke 6-7 og er nå i uke 8+5 så føler meg litt tryggere nå :hjerter: embryoet ble målt til 2 cm så ser ut som termindato kan bli satt til en tidligere dato. Neste ultralyd blir om 3 uker, 11 august :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsoo skrev (36 minutter siden):

Så bra at du fikk ekstra ultralyd @Magenta! Jeg har også vært på ultralyd i dag og alt så fint ut. Mistet de to siste gangene mellom uke 6-7 og er nå i uke 8+5 så føler meg litt tryggere nå :hjerter: embryoet ble målt til 2 cm så ser ut som termindato kan bli satt til en tidligere dato. Neste ultralyd blir om 3 uker, 11 august :nori:

Så bra at alt ser bra ut @ElsooForstår godt at blir betrygget av ultralyd når du har mistet tidligere! For min del er det motsatt grunn. Jeg leser og hører så mye om de som mister, at jeg klarer ikke helt å tro at det skal gå bra aller første gang jeg er gravid noensinne! Begynner å tro på det nå da, når jeg er kommet så pass langt (12 uker til helgen som kommer). 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forstått at stikninger er normalt siden så mange opplever det :)

I hele går kveld/tidlig natt og de siste timene har jeg hatt lett ubehag nederst i magen konstant. Det er ikke vondt, men merker det nok til at jeg tenker på det. Flere som har opplevd det? :) Jeg er 9 uker i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (4 minutter siden):

Da har jeg forstått at stikninger er normalt siden så mange opplever det :)

I hele går kveld/tidlig natt og de siste timene har jeg hatt lett ubehag nederst i magen konstant. Det er ikke vondt, men merker det nok til at jeg tenker på det. Flere som har opplevd det? :) Jeg er 9 uker i dag :)

Jeg har hatt veldig mye ubehag nederst i magen hele veien, er selv 9+3 i dag. Tror nok det er veldig normalt også. Det er mye som skjer i magen, og det skal strekkes og tøyes noe enormt🙊☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sullamitt skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt veldig mye ubehag nederst i magen hele veien, er selv 9+3 i dag. Tror nok det er veldig normalt også. Det er mye som skjer i magen, og det skal strekkes og tøyes noe enormt🙊☺️

Takk for svar :) Er det jeg prøver å si til megselv :) At livmoren utvider seg mye disse ukene. Den er jo allerede doblet i størrelse og på størrelse med en appelsin nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Theziken Oi, vanskelig spørsmål - det varierer veldig fra kvinne til kvinne. Med tanke på høyde/vekt og hvordan du bærer barnet/livmoren. 
 

I mitt første svangerskap var jeg ca. 15 kg lettere enn nå🙉🆘 Wops. Men jeg er høy, ca. 173. Da brukte jeg helt vanlige klær og jeans frem til uke 22/23. Da gikk jeg til innkjøp av noen mammajeans. Det var umulig å se at jeg var gravid for andre før jeg nærmet meg 25 uker. Kunne fortsatt skjule det enkelt. 
 

Denne runden (er bare 14 uker) har jeg allerede droppet vanlig jeans, og kjenner på presset på magen. Den er ikke synlig enda, men den kjennes på en annen måte denne gangen. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (14 timer siden):

Når er det vanlig at gravid magen begynner å vises og man må gå over til mer gravid klær? 

Jeg har sjeldent brukt typiske gravidklær, og da egentlig kun én bukse, den siste svangerskapsmåneden. Ellers klarer jeg meg med store og stretchy klær. Mye tights, tunika osv. Liker XLNT-kolleksjonen fra Kappahl godt 

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I mitt første svangerskap trur jeg jeg begynte rundt uke 16-18 med gravidbukser og topper. Er redd for at jeg må begynne tidligere denne gangen😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Theziken 

Veldig individuelt dette ja. 
 

 I min første graviditet gikk jeg vel stort sett i mine vanlige klær frem til jeg nesten var halvgått. Fikk egentlig ingen synlig mage før rundt uke 25 og er relativt slank i utgangspunktet. 
Denne gangen merker jeg at det er like før jeg må ty til gravidbukser allerede nå. Skal handle en gravidjeans til helgen som kommer - da er jeg straks 16 uker på vei. 
 

Faktisk tror jeg at jeg har begynt å kjenne antydning til liv i magen de siste dagene. Veldig usikker på om det er luft eller bevegelser jeg kjenner. Kjennes ut som små luftbobler og svake «vibrasjoner» på samme sted litt sporadisk. 
Jeg vet at fosteret ligger mot min venstre side (jeg har delt/hjerteformet livmor, så han/hun flytter  ikke så mye på seg😅
tenker at dersom det bare var luft, ville det kanskje kjennes mer på andre steder i magen også? 
 

Eller er det for tidlig til at det kan være fosteret jeg kjenner? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...