Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Dame1989 said:

3+4 og føles som en evighet siden jeg fikk positiv test i går 🙈 Kjenner en pressende følelse/øm i livmor området og har noen noe ubehagelige småkramper/stikkinger nedre høyre side. 

Neste uke tenkte jeg å bestille time til tidlig ultralyd som blir i uke 7-8. Sist jeg var gravid (endte i BO) sa fastlegen at jeg ikke trengte å komme inn på første kontroll + blodprøver før uke 12. Er det vanlig å gå til jordmor før dette? Eller burde jeg bestille time nå da det kan være noe ventetid? :)

Hihi, jeg sa det til samboeren i går kveld, «var det i morges jeg vekket deg med positiv test?», det føltes såå lenge siden 😅

Jeg har enda ikke helt tatt stilling til kontroller og jordmor jeg. Tenkte å ta en tur til fastlegen i første omgang, og høre om veien videre derfra. Men vil i alle fall ta tidlig ultralyd. Er det hysterisk å ville på to tidlige ultralyder? En rundt 7 uker og en 11-12 uker? Asking for a friend 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solina skrev (3 minutter siden):

Hihi, jeg sa det til samboeren i går kveld, «var det i morges jeg vekket deg med positiv test?», det føltes såå lenge siden 😅

Jeg har enda ikke helt tatt stilling til kontroller og jordmor jeg. Tenkte å ta en tur til fastlegen i første omgang, og høre om veien videre derfra. Men vil i alle fall ta tidlig ultralyd. Er det hysterisk å ville på to tidlige ultralyder? En rundt 7 uker og en 11-12 uker? Asking for a friend 🙄

Har fått time til TUL i juli, men jeg vurderer helt seriøst en til jeg også 🤭 Rundt uke 7-8...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (5 minutter siden):

Er det hysterisk å ville på to tidlige ultralyder? En rundt 7 uker og en 11-12 uker? Asking for a friend 🙄

Jeg syns jo ikke det. Er jo forskjellige ting man får se, og ventetiden føles lettere. Om man er villig til å betale for det (evnt. blir henvist hvis man har årsak) så kan du gjøre det uten dårlig samvittighet!

Dette er jo 8. gang jeg er gravid, så jeg har litt UL-erfaring, for å si det sånn 🙊 Har absolutt lært meg hva jeg er komfortabel med og når UL bør være. For noen år tilbake løp jeg på UL rett etter uke 6, men det er jo egentlig kun hjertebank man får se da, så det er "for lite" syns jeg nå.

Min "oppskrift" er derfor første UL ut i uke 8. Da skal man få se både hjertebank og at det har vokst. Etter dette må jeg ha en UL i uke 12-13. Først da kan man se på organer og at alt er OK. Dette utførte jeg en gang og fikk beskjed om organsvikt (da var UL i uke 9 helt fin), så det var sjokk. Ble derfor abort i uke 14. Hadde jeg ikke utført denne så hadde beskjeden kommet på OUL. Så lenge vil jeg ikke vente... Samtidig syns jeg det er lenge å vente til uke 12-13 med første UL. Derfor blir det nr.2.

Hvis man er førstegangs vil jeg også sterkt anbefale en 3D UL rundt uke 26. Det bare bare for kosens skyld. Det er SÅ spesielt, og man får se trekkene skikkelig godt. Kan ikke sammenlignes med OUL sånn sett. Jeg har vært på det en gang og fikk masse bilder og videoer av seansen. Nå som jeg har gjort det før har jeg ikke like stort behov, men veldig fint å oppleve en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (27 minutter siden):

Hihi, jeg sa det til samboeren i går kveld, «var det i morges jeg vekket deg med positiv test?», det føltes såå lenge siden 😅

Jeg har enda ikke helt tatt stilling til kontroller og jordmor jeg. Tenkte å ta en tur til fastlegen i første omgang, og høre om veien videre derfra. Men vil i alle fall ta tidlig ultralyd. Er det hysterisk å ville på to tidlige ultralyder? En rundt 7 uker og en 11-12 uker? Asking for a friend 🙄

Jeg skal si det til mannen min i morgen, for da har vi begge fri. Jeg jobber turnus så har kun møtt han i døren de siste dagene :)

Jeg tenker å ta 3 tidlige jeg 🙈 En i uke 7, en i uke 9-10 og en i uke 12. Jeg orker ikke gå å lure mellom uke 7 og 12 om noen ting har skjedd så tar en ekstra :)

Sist jeg var gravid sa de på tidlig ultralyd i uke 6+4 at jeg kun var 4-5 uker på vei. Jeg visste at det ikke stemte da jeg hadde testet med både el tester og graviditetstester. Så jeg måtte gå i 2 uker og vente på enda en ultralyd selv om jeg viste at det ikke var noe liv. Etter det måtte jeg vente enda flere dager før jeg ble sendt til Ullevål for kontroll. Var der jeg fikk påvist blighted ovum. Hadde 48000 i hcg og måtte da ta medisinsk abort i uke 10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Dame1989 said:

Jeg skal si det til mannen min i morgen, for da har vi begge fri. Jeg jobber turnus så har kun møtt han i døren de siste dagene :)

Jeg tenker å ta 3 tidlige jeg 🙈 En i uke 7, en i uke 9-10 og en i uke 12. Jeg orker ikke gå å lure mellom uke 7 og 12 om noen ting har skjedd så tar en ekstra :)

Sist jeg var gravid sa de på tidlig ultralyd i uke 6+4 at jeg kun var 4-5 uker på vei. Jeg visste at det ikke stemte da jeg hadde testet med både el tester og graviditetstester. Så jeg måtte gå i 2 uker og vente på enda en ultralyd selv om jeg viste at det ikke var noe liv. Etter det måtte jeg vente enda flere dager før jeg ble sendt til Ullevål for kontroll. Var der jeg fikk påvist blighted ovum. Hadde 48000 i hcg og måtte da ta medisinsk abort i uke 10. 

Uff, det er kinkig ❤️ Da skjønner jeg du vil forsikre deg nå! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hiver meg på her hvis det er greit :yvonne: Hyggelig med skravletråd! Jeg er 6+1 i dag, har termin 6. januar 2022 med B1 ❤️Har allerede vært en tur hos jordmor, og fikk da termindato som jeg forholder meg til. Neste plan er TUL 20. mai, og jordmortime 7. juni. Håper alt står bra med det lille blåbæret, er så redd for at noe er galt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig! Jeg er gravid for første gang i mitt liv, og det har vært et langt år med prøving. Det satt på første forsøk med ivf heldigvis ❤️ Så vidt jeg klarer å regne  har jeg termin 24.01. 
 

Har siden to dager etter jeg satte inn en blastocyst, kjent masse stikking i livmor. Det er hver dag, og veksler mellom stikking og menssmerter. Ømme pupper! 
 

Har ikke kommet meg til den datoen klinikken satte opp for meg til testing(lørdag), så har ikke turt å gi beskjed enda, selv om jeg testa positivt 8 dpo. 
 

Hva gjør jeg nå? Kontakter fastlege? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saloni skrev (13 timer siden):

Hei! Hiver meg på her hvis det er greit :yvonne: 

Velkommen! TUL i neste uke jo - såå spennende! Godt det ikke er lenge igjen å vente.

24aa skrev (12 timer siden):

Så koselig! Jeg er gravid for første gang i mitt liv, og det har vært et langt år med prøving. Det satt på første forsøk med ivf heldigvis ❤️ Så vidt jeg klarer å regne  har jeg termin 24.01. 

Hva gjør jeg nå? Kontakter fastlege? 😂

Helt herlig at det klaffet med IVF ❤️ 
Fastlege er nok litt for tidlig, de fleste tenker det ikke er nødvendig med første svangerskapskontroll før rundt uke 12. Men mange førstgangsgravide vil gjerne sette i gang ting før dette, og da kan man kontakte jordmortjenesten i sin kommune. Varierer veldig hvor stor pågang det er, men er bare å ringe å høre for å få en første time.

Jeg har vært gravid mange ganger før, og syns slike jordmortimer er kjedelige :Knegg: Gikk med nr.1, men fikk lite ut av det. Er ikke en person som liker å generell-prate. Det var mye prat om kosthold osv. Jeg er litt 'over' disse tingene, og foretrekker klare fysiske svangerskapsrelaterte ting, som blodtrykk, urinprøve osv. Derfor har legetimer vært mer enn nok for meg i svangerskap etter nr.1. Har mindre tid enn før også, så alt unødvendig droppes. Så jeg tenker å bestille første time rundt uke 10-12. Men har en TUL hos Medicus først i uke 8 da!

Men jordmortimer er nok fint for førstegangsgravide. Det er virkelig mange av dere her inne! 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (30 minutter siden):

Velkommen! TUL i neste uke jo - såå spennende! Godt det ikke er lenge igjen å vente.

Helt herlig at det klaffet med IVF ❤️ 
Fastlege er nok litt for tidlig, de fleste tenker det ikke er nødvendig med første svangerskapskontroll før rundt uke 12. Men mange førstgangsgravide vil gjerne sette i gang ting før dette, og da kan man kontakte jordmortjenesten i sin kommune. Varierer veldig hvor stor pågang det er, men er bare å ringe å høre for å få en første time.

Jeg har vært gravid mange ganger før, og syns slike jordmortimer er kjedelige :Knegg: Gikk med nr.1, men fikk lite ut av det. Er ikke en person som liker å generell-prate. Det var mye prat om kosthold osv. Jeg er litt 'over' disse tingene, og foretrekker klare fysiske svangerskapsrelaterte ting, som blodtrykk, urinprøve osv. Derfor har legetimer vært mer enn nok for meg i svangerskap etter nr.1. Har mindre tid enn før også, så alt unødvendig droppes. Så jeg tenker å bestille første time rundt uke 10-12. Men har en TUL hos Medicus først i uke 8 da!

Men jordmortimer er nok fint for førstegangsgravide. Det er virkelig mange av dere her inne! 😍

Tusen takk for et så utfyllende svar ❤️ Jeg kan ingenting om denne prosessen! Klinikken jeg tok ivf på, tilbyr ul i uke 7 som en del av pakken til de som blir gravide. Jeg forstår ikke at jeg er gravid, så tenker å kanskje dra å ta blodprøver for å sjekke stigning. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24aa skrev (37 minutter siden):

Jeg forstår ikke at jeg er gravid, så tenker å kanskje dra å ta blodprøver for å sjekke stigning. 😊

Jeg vet ikke om man får det uten en årsak? Av type blødning. Men koster jo lite å ringe å høre. Ellers har vi jo de digitale testene vi kan lene oss på i noen uker. De forteller jo om det øker. Jeg fikk 2-3 i dag 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Amatariel said:

Jeg vet ikke om man får det uten en årsak? Av type blødning. Men koster jo lite å ringe å høre. Ellers har vi jo de digitale testene vi kan lene oss på i noen uker. De forteller jo om det øker. Jeg fikk 2-3 i dag 🥰

Det er sant! Jeg tok en vanlig test i dag, bare for å sjekke at det fortsatt stemte 😅 kanskje jeg må unne meg en ny digital ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke om man får det uten en årsak? Av type blødning. Men koster jo lite å ringe å høre. Ellers har vi jo de digitale testene vi kan lene oss på i noen uker. De forteller jo om det øker. Jeg fikk 2-3 i dag 🥰

Åja, trodde alle fikk lov, men bra du sa det så jeg ikke dummet meg skikkelig ut🙈 i dag er jeg 3+6. Når kan man regne med å få 2-3? Gratulerer med 2-3 forresten 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24aa skrev (2 minutter siden):

Åja, trodde alle fikk lov, men bra du sa det så jeg ikke dummet meg skikkelig ut🙈 i dag er jeg 3+6. Når kan man regne med å få 2-3? Gratulerer med 2-3 forresten 🤩

Hovedregelen er at man bør vente 1 uke etter man fikk positiv test før man kan forvente 2-3, og enda en uke til for å få 3+. Men jeg hadde et håp og en følelse om at jeg skulle klare det i dag, selv om det ikke er helt en uke siden min første positive test. Men det gikk bra! Jeg er 4+2 i dag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! 
Føles veldig rart å skrive i en termintråd, skikkelig fjernt. Vi har jo "bare" prøvd i 7 mnd, og da jeg har PCOS forventet jeg at det skulle ta mye lengre tid. Vi var i kontakt med privat klinikk i februar, og gikk på fertilitetsmedisiner ettersom jeg ikke produserte modne egg selv. Ble naturlig nok ikke gravid, og vi bestemte oss for å legge det på hylla en periode ettersom det skjedde mye i livet vårt; huskjøp, flytting, helseutfordringer etc. Jeg har ikke tatt noen medisiner overhodet, ikke en gang de jeg tok fra før for å stabilisere hormoner, og vi tenkte ikke noe særlig på prøving. Jeg fikk mensen naturlig da! Som var overraskende, og jeg merket at eggløsning var på vei også - så jeg brukte noen tester jeg hadde igjen for å se om det kom til å gå, noe det gjorde. Tenkte dog ikke mer på det.

Den 5/5 hadde jeg på følelsen at jeg burde ta en test. Jeg måtte tisse hele tiden, var mye svimmel og varm, og jeg hadde veldig mange flere og synlige små blodårer på puppene, noe jeg fra før hadde lest at kunne være et tegn. Jeg trodde ikke jeg var gravid, men ville ta en test for sikkerhets skyld da jeg skulle bestille ny batch med snus. Tok en test med nokså utvannet urin, men det var ikke tvil! "Gravid" lyste opp veldig fort, og hjertet mitt hamret og jeg skalv. Den fortsatte å kalkulere, og jeg følte meg helt lett i hodet. 2-3 uker. Jeg trodde ikke en gang jeg kunne bli gravid. Jeg gikk inn i sjokk og mildt panikkanfall og viste samboeren min testen. Sluttet naturligvis tvert med nikotinholdig snus, og neste bestilling ble nikotinfri. 

Siden det har jeg tatt 3 tester til, alle positive. Jeg er litt der at jeg bekymrer meg veldig, jeg er engstelig av natur. Derfor skal jeg på TUL den 20/5. Jeg tok også tidlig kontakt med jordmor her i kommunen (veldig liten kommune), og liker henne veldig godt. Alt i alt har jeg det fint, til tross for engstelsen. Jeg merker at jeg blir nervøs hvis symptomer ikke er like sterke som de var tidligere etc., men jeg må bare vente å se. Det er ikke noe jeg kan gjøre de neste ukene uansett, alt jeg kan gjøre har jeg gjort. Krysser virkelig fingrene for vårt lille mirakel ❤️ 

Jeg har termin rundt 11. januar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Mellifluous! Og gratulerer! :smilyblomst: Så utrolig gøy når du trodde dere måtte slite mye mer med å bli gravid, og så plutselig var testen positiv. Er dette første gang du er gravid, nr.1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God morgen! 🌞

Her hadde det plutselig skjedd mye siden jeg sist var innom! Så hyggelig at så mange flere har kommet til, og mange førstegangsgravide, som meg 😄 

For oss tok det 8 mnd med prøving til før jeg fikk utskrevet Letrozol for manglende eggløsning etter p-pilleslutt. Ble da gravid på «første» forsøk :danse:

 Jeg er i dag 4+3 (at det enda kun er 6 dager siden jeg fikk positiv digitaltest kan jeg nesten ikke tro! 🐌). Eneste symptomer jeg har kjent på enn så lenge er at jeg må tisse litt oftere, noe energitap og muligens litt mer kortpustet. I går var jeg riktignok på fjelltur i over 6 timer uten særlige problem, så so far so good 🤞🏼

Jeg har relativt god kontakt med min fastlege og har derfor satt meg opp til legetime hos henne 18.05, i tillegg har jeg TUL planlagt 01.06 (7+0) hos gynekologen som har fulgt meg opp. Venter på svar fra kommunen angående  første time hos jordmor. Planlegger å gå annenhver time til fastlege og jordmor 🥳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eira2020 skrev (19 minutter siden):

God morgen! 🌞

Her hadde det plutselig skjedd mye siden jeg sist var innom! Så hyggelig at så mange flere har kommet til, og mange førstegangsgravide, som meg 😄

Så spennende reise. Gratulerer så mye med graviditeten! 😄

Jeg har vært utrolig heldig i prosessen, ble gravid på første forsøk. Klarer ikke helt å tro det. Får nesten litt dårlig samvittighet, spesielt ovenfor de som prøver i flere år uten å lykkes. Jeg syntes det var stress den ene måneden vi forsøkte, så kan ikke se for meg hvordan det er å forsøke i 8+ måneder 😳

Nå håper jeg bare det ene forsøket holder og at vi ikke mister eller noe. Er ganske redd for det. 

Jeg tenkte jeg skulle ringe fastlegen min i dag og sette opp time, men etter å ha lest litt her inne lurer jeg på om jeg gjerne skal få time hos jordmor også/isteden for🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Eira2020 said:

God morgen! 🌞

Her hadde det plutselig skjedd mye siden jeg sist var innom! Så hyggelig at så mange flere har kommet til, og mange førstegangsgravide, som meg 😄 

For oss tok det 8 mnd med prøving til før jeg fikk utskrevet Letrozol for manglende eggløsning etter p-pilleslutt. Ble da gravid på «første» forsøk :danse:

 Jeg er i dag 4+3 (at det enda kun er 6 dager siden jeg fikk positiv digitaltest kan jeg nesten ikke tro! 🐌). Eneste symptomer jeg har kjent på enn så lenge er at jeg må tisse litt oftere, noe energitap og muligens litt mer kortpustet. I går var jeg riktignok på fjelltur i over 6 timer uten særlige problem, så so far so good 🤞🏼

Jeg har relativt god kontakt med min fastlege og har derfor satt meg opp til legetime hos henne 18.05, i tillegg har jeg TUL planlagt 01.06 (7+0) hos gynekologen som har fulgt meg opp. Venter på svar fra kommunen angående  første time hos jordmor. Planlegger å gå annenhver time til fastlege og jordmor 🥳

Hurra for flere letrozol-babyer! 🥳 det satt her også på «første» forsøk!

6 timer fjelltur er imponerende gravid eller ei 👏🏻
 

Jeg har tenkt å starte med en tur til fastlegen, han har vært involvert i prosessen hittil og jeg har også et stoffskifte jeg gjerne vil få kontrollert. Så tar jeg videre kontroller derfra 🙃

Endret av Solina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...