Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Kjenner meg veldig igjen i den frykten for å miste ❤️ Jeg klarer liksom ikke helt å slå meg til ro med alt enda. Jeg har time til UL 5. juli, men det er fordi vi ønsker en vurdering av anatomi, siden samboer har downs i sin familie. 

Har hørt at unødig UL bør unngås, og da blir jeg enda mer redd. Vil egentlig veldig gjerne se den lille så fort som mulig - og forhåpentligvis et lite hjerte som slår, men jeg blir så redd for å gjøre noe galt. Sikkert en småhystetisk førstegangsgravid her nå 😂😂🤰🏻🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja vi kan vel alle være enige i at vi er bekymret hele gjengen 😶 GUD så godt det skal være når vi alle har gjennomført OUL og virkelig kan legge denne verste frykten bak oss... Ingen tvil om at all kunnskapen man har fra spesielt internett er med på å gjøre oss bevisst på alt som kan gå galt. Da jeg var førstegangsgravid hadde jeg ikke internett en gang (!) og spontanabort var knapt et ord jeg hadde hørt. I alle fall ikke MA, BO osv. Så savner litt den naiviteten gitt...

Nå er jeg bekymret for det meste 🙄 I tillegg til å faktisk ha opplevd fire aborter (tre forskjellige typer), så har jeg også hatt en konisering nr.2 etter siste barn og jeg er nå nærmere 40 år enn 30. Så disse tingene gjør vel ikke at oddsen er i min favør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (1 time siden):

Jeg tenker en tidlig UL rundt uke 8 for å stadfeste liv og antall, også en mer «ordentlig» sjekk ved 12 uker 🙃

Spennende med TUL i uke 8! Satser på at det går fort for deg! Om noen dager nå har du jo 6 fullgåtte uker! 

Kugres skrev (1 time siden):

Det er også første gangen min som gravid, og jeg sliter litt med å glede meg fordi jeg er så redd det skal gå galt! En jordmor/lege fortalte at bare det å se hjertet banke på ultralyd gjør sjansene for spontanabort enda mindre. Så derfor valgte jeg å bestille time, bare for å roe meg selv ned litt egentlig. Ingenting er jo garantert selv om hjertet slår, men håper jeg klarer å senke skuldrene litt 😅. Jeg har fått time til når jeg er 9+4. Enda 3 uker til, men håper det går kjapt. 

Kjenner meg veldig igjen at man ikke helt klarer å glede seg fordi man er redd det skal gå galt... Er første gang jeg er gravid også! Blir spennende med TUL for deg. Jeg håper med deg at tiden frem til TUL din går kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (36 minutter siden):

Ja vi kan vel alle være enige i at vi er bekymret hele gjengen 😶 GUD så godt det skal være når vi alle har gjennomført OUL og virkelig kan legge denne verste frykten bak oss... Ingen tvil om at all kunnskapen man har fra spesielt internett er med på å gjøre oss bevisst på alt som kan gå galt. Da jeg var førstegangsgravid hadde jeg ikke internett en gang (!) og spontanabort var knapt et ord jeg hadde hørt. I alle fall ikke MA, BO osv. Så savner litt den naiviteten gitt...

Nå er jeg bekymret for det meste 🙄 I tillegg til å faktisk ha opplevd fire aborter (tre forskjellige typer), så har jeg også hatt en konisering nr.2 etter siste barn og jeg er nå nærmere 40 år enn 30. Så disse tingene gjør vel ikke at oddsen er i min favør.

Uff, jeg får så vondt av alt det fæle du har gjennomgått i svangerskapene dine. Nå håper jeg virkelig at spiren sitter og at dere slipper å gjennomgå nok et tap 😓

Den naiviteten du nevner høres ganske herlig ut😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@saloniser du har vært på TUL allerede! Så gøy! Var sikkert litt godt å få se et bankende hjerte? Håper jeg får samme opplevelse som deg. Gleder meg masse (litt nervøs også selvsagt) 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kugres skrev (5 minutter siden):

@saloniser du har vært på TUL allerede! Så gøy! Var sikkert litt godt å få se et bankende hjerte? Håper jeg får samme opplevelse som deg. Gleder meg masse (litt nervøs også selvsagt) 🥰

Ja, jeg var på torsdag :hug: "Grugledet" meg masse før timen, så kan forstå at du gleder deg masse - men også er nervøs. Jeg var lik. Men det var helt ubeskrivelig! Vi fikk både se et bankende hjerte, men også høre hjerteslag. For min del var det mest fantastiske å høre selve hjerteslagene! Jeg virkelig unner deg (og alle andre selvfølgelig) den følelsen jeg fikk ❤️ 

Skal til jordmor 7. juni, og hun fortalte sist jordmortime at hun har ultralydapparat, slik at jeg (vi:fnise:) kan få se den lille da også.. :rolleyes:

Endret av saloni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

saloni skrev (8 timer siden):

Ja, jeg var på torsdag :hug: "Grugledet" meg masse før timen, så kan forstå at du gleder deg masse - men også er nervøs. Jeg var lik. Men det var helt ubeskrivelig! Vi fikk både se et bankende hjerte, men også høre hjerteslag. For min del var det mest fantastiske å høre selve hjerteslagene! Jeg virkelig unner deg (og alle andre selvfølgelig) den følelsen jeg fikk ❤️ 

Skal til jordmor 7. juni, og hun fortalte sist jordmortime at hun har ultralydapparat, slik at jeg (vi:fnise:) kan få se den lille da også.. :rolleyes:

Ååh så gøy! 💕 Gleder meg bare enda mer nå!. 

Så hyggelig at du får se den lille hos jordmor også🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kugres skrev (6 timer siden):

Ååh så gøy! 💕 Gleder meg bare enda mer nå!. 

Så hyggelig at du får se den lille hos jordmor også🥰

Åå det er bra! God grunn til å glede deg🥰 Du får oppdatere når du har vært på TUL-en!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Melder meg gjerne inn her jeg også  🥰 Har selv en 8-åring fra før, og dette blir mannens første barn. Litt uplanlagt for vår del, men dette blir fint og vi har begynt å glede oss over frøet allerede. Trenger en plattform å dele tanker og erfaringer. Det er tross alt snart 10 år siden jeg var gravid for første gang, så det blir jo nesten som å starte på nytt 😅
 

Har mistet en gang før i en MA i uke 15 og kjenner på en irrasjonell frykt for å miste igjen selv om mitt første svangerskap var problemfritt. Har også det man kaller dobbel livmor og vet at dette kan bety økt fare for abort, selv om det ikke trenger å være det for meg.  Har enda ikke vært til første kontroll, og er spent på om jeg kommer til å få noe ekstra oppfølging i forbindelse med dette. Grugleder meg derfor til tidlig UL om to uker.. 

Er vel 7+3 på vei  i dag og håper dette skal gå bra ❤️
 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (34 minutter siden):

Hei! 
Melder meg gjerne inn her jeg også  🥰 Har selv en 8-åring fra før, og dette blir mannens første barn. Litt uplanlagt for vår del, men dette blir fint og vi har begynt å glede oss over frøet allerede. Trenger en plattform å dele tanker og erfaringer. Det er tross alt snart 10 år siden jeg var gravid for første gang, så det blir jo nesten som å starte på nytt 😅

Hei og velkommen, Parv! 🤗 Så morsomt at du også har en 8åring, det har jeg med (og dette blir mannens første også). Det er så spennende, alt kjennes helt nytt og jeg er mer voksen nå, da jeg gikk gravid med datteren min var jeg faktisk bare 22... 

Krysser fingrene for dere 🤞💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer til alle med graviditet💕 Slenger meg på her med termin omkring 4.februar med barn nummer 2. Har ikke så mange å snakke om denne graviditeten med da den fortsatt er "hemmelig", så veldig fint og kunne komme inn her😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv  @Påske-egget Velkommen til skravletråden! Blir spennende med tidlig UL om noen uker @Parv, satser på at det går fort for deg! Helt enig, @Påske-egget! Veldig ålreit å ha en skravletråd når man fremdeles holder hemmeligheten litt tett inn til brystet, men fremdeles kunne være anonym, og dele i denne tråden her.

 

Sikkert en del delte meninger om dette men: I dag kjøpte jeg mitt eget dopplerapparat (hjertelydsmonitor). Hadde vel egentlig bestemt meg for at jeg ikke skulle ha slikt apparat/monitor pga det jeg har lest om unødvendig stress/bekymring hvis man ikke finner hjertelyden. Men så plutselig satt jeg med et slikt apparat hjemme selv likevel... :fnise: Det var helt fantastisk å få høre den lilles hjerteslag igjen 😭❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

malani skrev (1 time siden):

Hei og velkommen, Parv! 🤗 Så morsomt at du også har en 8åring, det har jeg med (og dette blir mannens første også). Det er så spennende, alt kjennes helt nytt og jeg er mer voksen nå, da jeg gikk gravid med datteren min var jeg faktisk bare 22... 

Krysser fingrene for dere 🤞💕

Så artig at det er fler i «samme båt»! Jeg var også ganske ung da jeg fikk første barn (23), så da er vi vel ganske jevngamle også ☺️ 
 

enig i at alt føles helt annerledes nå - jeg er først og fremst veldig mye mer bekymret for alt mulig. Håper det roer seg etter hvert 😅  Samtidig tror jeg at jeg mentalt er veldig mye bedre rustet til å bli mor nå sammenlignet med første gang. (Selv om det gikk veldig bra da også, altså! 😆)
 

blir spennende å følge denne tråden og høre hvordan det går med alle. Og veldig deilig å ha et lite fellesskap og kunne dele den lille hemmeligheten min med 🥰 

Endret av Parv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saloni skrev (38 minutter siden):

Sikkert en del delte meninger om dette men: I dag kjøpte jeg mitt eget dopplerapparat (hjertelydsmonitor). Hadde vel egentlig bestemt meg for at jeg ikke skulle ha slikt apparat/monitor pga det jeg har lest om unødvendig stress/bekymring hvis man ikke finner hjertelyden. Men så plutselig satt jeg med et slikt apparat hjemme selv likevel... :fnise: Det var helt fantastisk å få høre den lilles hjerteslag igjen 😭❤️ 

Wow, så sykt kult egentlig! 😍 Dette kan fort jeg ende opp med å gjøre også kjenner jeg 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (2 timer siden):

Hei! 
Melder meg gjerne inn her jeg også  🥰 Har selv en 8-åring fra før, og dette blir mannens første barn. Litt uplanlagt for vår del, men dette blir fint og vi har begynt å glede oss over frøet allerede. Trenger en plattform å dele tanker og erfaringer. Det er tross alt snart 10 år siden jeg var gravid for første gang, så det blir jo nesten som å starte på nytt 😅

Har mistet en gang før i en MA i uke 15 og kjenner på en irrasjonell frykt for å miste igjen selv om mitt første svangerskap var problemfritt. Har også det man kaller dobbel livmor og vet at dette kan bety økt fare for abort, selv om det ikke trenger å være det for meg.  Har enda ikke vært til første kontroll, og er spent på om jeg kommer til å få noe ekstra oppfølging i forbindelse med dette. Grugleder meg derfor til tidlig UL om to uker.. 

Er vel 7+3 på vei  i dag og håper dette skal gå bra ❤️
 
 

Velkommen! Så stas med første felles barn ❤️ Skjønner du føler du starter litt på nytt. Det er en følelse jeg kjenner til for å si det sånn - har 5-7 år mellom alle mine barn (inkl. den i magen nå).

Nå ble det så sent på kvelden for meg for utregning her, men kan det stemme at du har termin 10. januar da? Var det jeg skrev opp i listen i innlegg #1, men korrekt meg hvis det er feil.

Påske-egget skrev (1 time siden):

Hei og gratulerer til alle med graviditet💕 Slenger meg på her med termin omkring 4.februar med barn nummer 2. Har ikke så mange å snakke om denne graviditeten med da den fortsatt er "hemmelig", så veldig fint og kunne komme inn her😊

Hurra - du er såå velkommen! Gøy med første februarbebis også ❤️

saloni skrev (43 minutter siden):

Sikkert en del delte meninger om dette men: I dag kjøpte jeg mitt eget dopplerapparat (hjertelydsmonitor). Hadde vel egentlig bestemt meg for at jeg ikke skulle ha slikt apparat/monitor pga det jeg har lest om unødvendig stress/bekymring hvis man ikke finner hjertelyden. Men så plutselig satt jeg med et slikt apparat hjemme selv likevel... :fnise: Det var helt fantastisk å få høre den lilles hjerteslag igjen 😭❤️ 

Gratulerer med dopplerkjøp! Jeg har full forståelse for det. Jeg har brukt det selv i to svangerskap. Men skal sies at det ikke var såå nyttig for meg. Jeg ble ikke så bekymret, men syns det var vanskelig å bruke (fant som oftest bare min egen hjertelyd, hehe), og klarte aldri å finne det før uke 14 med noen. Og ikke lenge etterpå begynte jeg å kjenne spark, så da fikk jeg den bekreftelsen. Tror ikke jeg blir å kjøpe den på nytt igjen denne gangen egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (4 minutter siden):

Gratulerer med dopplerkjøp! Jeg har full forståelse for det. Jeg har brukt det selv i to svangerskap. Men skal sies at det ikke var såå nyttig for meg. Jeg ble ikke så bekymret, men syns det var vanskelig å bruke (fant som oftest bare min egen hjertelyd, hehe), og klarte aldri å finne det før uke 14 med noen. Og ikke lenge etterpå begynte jeg å kjenne spark, så da fikk jeg den bekreftelsen. Tror ikke jeg blir å kjøpe den på nytt igjen denne gangen egentlig. 

Tusen takk! Kjekt å høre at flere har brukt slikt apparat hjemme! :fnise::hug: Jeg er jo ikke lengre enn 8+0 i dag, så brukte en del tid på å finne hjertelyden. Det stresser meg ikke (foreløpig i alle fall) når jeg ikke finner den med engang, for lille er jo like lite som er kirsebær! Men bruker jeg litt tid, så finner jeg den på høyre side! Så fikk jeg også forklart av jordmor "hvor jeg skulle lete" på tidlig UL jeg var på :rolleyes:. Men det er jo enda mer bekreftelse når man begynner å kjenne spark som du sier! Gleder meg til den tid, hvis dette skulle gå bra... ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eira2020 skrev (27 minutter siden):

Wow, så sykt kult egentlig! 😍 Dette kan fort jeg ende opp med å gjøre også kjenner jeg 🙊

Ja helt sjukt kult at det går an! Kan anbefales med mindre det bidrar til ytterligere bekymring da.
Hvis du blir å kjøpe og prøve før uke 12, så bør du kjøpe dopplerapparat som er beregnet fra uke 12 :hug:. Noen dopplerapparater er beregnet for å brukes fra uke 16 ser du! Mistenker at det mulig går på styrken på apparatet (?) 

 Til info står det på min bruksanvisning at det egentlig ikke skal brukes før uke 12:
"Allerede fra 12. uke av svangerskapet kan du med AngelSounds høre barnets hjerteslag, og det er også mulig å høre om barnet hikker, sparker, mm. NB! Vi anbefaler ikke at du bruker Angelsounds i de første 11 ukene av svangerskapet, da det er vanskelig å finne hjertet og monitoren kan derfor føre til unødig bekymring".

Men jeg fikk altså til å høre hjertelyd i dag, er 8+0 ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saloni skrev (7 timer siden):

Men jeg fikk altså til å høre hjertelyd i dag, er 8+0 ❤️

Ja det er skikkelig imponerende altså..! Ikke fastlegen min som har bra utstyr på kontoret engang er villig til å forsøke å finne hjertelyden før uke 12. Er så ofte det ikke går, og det skaper bekymring. Så hun har fast regel om å ikke prøve før 12 uker er passert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 timer siden):

Ja det er skikkelig imponerende altså..! Ikke fastlegen min som har bra utstyr på kontoret engang er villig til å forsøke å finne hjertelyden før uke 12. Er så ofte det ikke går, og det skaper bekymring. Så hun har fast regel om å ikke prøve før 12 uker er passert. 

 

saloni skrev (9 timer siden):

Ja helt sjukt kult at det går an! Kan anbefales med mindre det bidrar til ytterligere bekymring da.
Hvis du blir å kjøpe og prøve før uke 12, så bør du kjøpe dopplerapparat som er beregnet fra uke 12 :hug:. Noen dopplerapparater er beregnet for å brukes fra uke 16 ser du! Mistenker at det mulig går på styrken på apparatet (?) 

 Til info står det på min bruksanvisning at det egentlig ikke skal brukes før uke 12:
"Allerede fra 12. uke av svangerskapet kan du med AngelSounds høre barnets hjerteslag, og det er også mulig å høre om barnet hikker, sparker, mm. NB! Vi anbefaler ikke at du bruker Angelsounds i de første 11 ukene av svangerskapet, da det er vanskelig å finne hjertet og monitoren kan derfor føre til unødig bekymring".

Men jeg fikk altså til å høre hjertelyd i dag, er 8+0 ❤️ 

Imponerende. Jeg blir fristet til å anskaffe et slikt selv, men kjenner på at jeg er redd det skal stresse  meg. Har du link til apparatet du brukte? Finner kun apparater som kan brukes fra uke 14-15? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...