Gå til innhold

Hvordan få 300K til å vokse mest mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 300K på konto som jeg ønsker at skal vokse så mye som mulig de neste to årene. Det er egenkapital til bolig, og jeg planlegger å kjøpe om ca 2 år, samtidig som jeg fortsetter å spare. Renten er 0,10% som er jævlig dårlig. 

Jeg har ikke økonomisk sans, så jeg spør her. Hva ville dere gjort med pengene? Jeg har ikke råd til å miste pengene, så det må ikke være for stor risiko. Finne en annen bank med høyere rente? Aksjer? Fond? 

Angrer på at jeg har hatt sparepengene mine på denne dårlige renten i mange år:(

Anonymkode: 89c73...6ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke er villig til å ta noen risiko, så må de bare stå i banken. Du kan selvfølgelig sjekke om det er annen bank som gir bedre rente på 300K enn 0,10% som du får nå:

https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/

Aksjer skal du ikke spekulere i, men tar du litt risiko, kan du sette pengene i indexfond, finne et globalt indeksfond og la dem bare stå der til du trenger dem. Men det vil alltid være en risiko. Når det er sagt, så er det det mange av oss som har fond og aksjer, markedet går opp og ned, men gjennom årene er vi oftest opp i verdi.

Her kan du lese deg litt opp på fond: 

https://www.nordnet.no/blogg/borsskolen/laer-om-fond/

Anonymkode: 30a26...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 100 000 på sparekonto i Ya Bank, til 0,85% rente. Den VAR på 1,15% da jeg overførte pengene dit i januar, men bare et par måneder etterpå fikk jeg melding om at renten ble satt ned til 0,85 pga markedet osv.

Men 0,85 er bedre enn dine 0,10 i alle fall? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryptovaluta...

Anonymkode: 702b4...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok valgt globalt indeksfond. Over tid har det alltid lønt seg. Noen måneder/år kan det være litt nede, men det går «alltid» opp igjen. Satt selv inn 70.000 kroner der, og fikk en avkastning på 15.000 kr på to år. Så du kan nok vente at du fort får en avkastning på hvertfall 30.000 kr (uten å ta i for mye). 😊

Ville valgt;

DNB global indeks (om du har DNB)

Anonymkode: 654a3...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 % i cash, sett 50 % i index fond og 25 % (50/50) i etherum og bitcoin.

Anonymkode: 778e6...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ville nok valgt globalt indeksfond. Over tid har det alltid lønt seg. Noen måneder/år kan det være litt nede, men det går «alltid» opp igjen. Satt selv inn 70.000 kroner der, og fikk en avkastning på 15.000 kr på to år. Så du kan nok vente at du fort får en avkastning på hvertfall 30.000 kr (uten å ta i for mye). 😊

Ville valgt;

DNB global indeks (om du har DNB)

Anonymkode: 654a3...75e

Du trenger ikke å ha DNB, for å spare i DNB. De fleste bankene har DNB-fondene..

Anonymkode: be11b...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også risiko aversjon pga dårlig økonomi. men sparer mest i passive indeksfond. føles trygt.

enkeltaksjene mine lyser rødt, så tenker å bare la de stå til. må ikke selge boligen min om de går til helvete.

for spenningens skyld har jeg noen usle kr i krypto. men det er ren lotto. 

har mest sansen for indeksfond😅

Anonymkode: 1f421...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

om ca 2 år

Ikke finn på å sette pengene dine i fond. Du har altfor kort tidshorisont, og vi vet uansett at det kommer en økonomisk krise i kjølvannet av pandemien fordi alle stater har pøst på med subsidier og stønader. La pengene dine stå på sparekonto, men flytt pengene til en annen bank med litt bedre rente. Du kan trøste deg med at renten går litt opp til senhøsten.

Anonymkode: eee61...9bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett pengene i indeksfond eller andre aksjefond!! Du har for kort tidshorisont. Skal du absolutt sette pengene i fond er rentefond det beste, men at du fremdeles lar mesteparten stå i bank. Rentefond består av lite aksjer mest av renter.

Sett så mye som du kan av disse på BSU! Noen banker tilbyr også BSU2, like god rente, men ikke skattefradrag på denne. Da kan du de neste to årene sette rundt 110 tusen på disse kontoene. I tillegg bør du sjekke ut hvilke banker som tilbyr høyere rente på høyrentekonto. 

Endret av Sprinkle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke finn på å sette pengene dine i fond.

Anonymkode: eee61...9bd

Og enda mindre i krypto

Anonymkode: b64d7...0b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ung og bare har brukt BSU, så tilbyr noen banker en «BSU 2.0» med god rente 

Anonymkode: b64d7...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! 
Jeg er 35 år, så er for gammel til å sette penger inn på BSU. Har 200K på BSU. 

Skal undersøke hvilke banker har høyere rente enn 0,10. Kom gjerne med tips til bank :) 

Anonymkode: 89c73...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle tips! 
Jeg er 35 år, så er for gammel til å sette penger inn på BSU. Har 200K på BSU. 

Skal undersøke hvilke banker har høyere rente enn 0,10. Kom gjerne med tips til bank :) 

Anonymkode: 89c73...6ee

Sparebank 1 har konto med 0,15 og DNB 0,20 på noen sparekontoer. sjekk Finansportalen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorer de som sier du bør sette pengene dine i krypto. Der plasserer man kun penger man har råd til å tape, ikke hele egenkapitalen til bolig. Risikoen er for høy. 

Anonymkode: f37da...1a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skal undersøke hvilke banker har høyere rente enn 0,10. Kom gjerne med tips til bank :) 

Anonymkode: 89c73...6ee

Ya-bank eller Avida.

0,85% og 0,75% nå tror jeg, ikke allverdens, men i hvert fall langt bedre enn 0,1...

Anonymkode: a5fb7...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 9.09):

Jeg har ikke råd til å miste pengene, så det må ikke være for stor risiko

Med dette som utgangspunkt og at du trenger pengene om 2 år er eneste reelle alternativet banksparing. Bruk Finansportalen og finn banken med best rente.

Anonymkode: ab489...e56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett de i tre forskjellige fond, det ville ihvertfall jeg gjort. Det med at to år er for kort tidshorisont er bare piss. 

Ene fondet mitt har jeg hatt i 2,5 år, med 14% gjennomsnittlig avkastning. Det andre fondet har jeg hatt i under ett år, og avkastningen er 4,4%. Det tredje startet jeg for to måneder siden og det har allerede bedre avkastning enn sparekontoen (0,8%)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altfor kort tidshorisont til å sette pengene på fond. Vi er midt i tidenes oppgang i kryptovaluta. Så det jeg ville gjort hadde vært å gå raskt inn og så raskt ut igjen. Kanskje 2-4 måneder. Ville ikke kjøpt noe annet enn bitcoin, for hvis ting kollapser, så faller alt annet mye mye mer enn bitcoin. Og bitcoin er et kjent navn som kommer til å ha sine oppganger i fremtiden også. 

Så og si "alle" forventer at bitcoin kommer til å skyte forbi $100 000 dollar en eller annen gang i år. De siste ukene har folk tenkt at man kommer til å tjene flere prosent på å eie mindre valutaer som Dogecoin osv. Men Disse "små" kryptovalutaene begynner å bli ekstremt overpriset. Da kommer ikke folk til å tørre å kjøpe disse lenger. Da går folk heller til bitcoin igjen. Så raser bitcoin oppover igjen, mens de andre står stille.

Anonymkode: 724a3...093

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten stiger boliger med ca 10% i året. Det er mer enn aksjefond gjør. Så i praksis vil du ikke ha noe bedre kjøpekraft om du ikke finner en måte å overgå dette på.

Anonymkode: 724a3...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...