Gå til innhold

Denne gjengen støtter et koronapass - kanskje ikke så rart?


Example

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Muskath said:

Det går an å være forsiktig selv om butikker o.l. holder åpent. Det går an å tenke flere tanker på en gang. Er det ingen mellomting mellom å klenge seg oppi hverandre på festivaler o.l. og borte alle inne i boligene sine? 

Du sitter jo og argumenterer for at det er jo greit med koronapass for alt er kjipt og usikkerhet uansett, så da spør jeg deg rundt dine tanker om dette. Koronapasset bygger seg på at man skal diskriminere mennesker utifra årsaker som man ikke kan noe for. Det bygger på at man skal fryse ut en gruppe av samfunnet. At folk i det hele tatt mener at dette er akseptabelt er fullstendig VANVITTIG. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muskath skrev (4 minutter siden):

Jeg mener man hauser det opp ved å tro at myndighetene gnir seg i hendene og gleder seg til å få koronapass selv. Ja, alt er usikkert. Jeg vet ikke hvor logisk det er med koronapass eller ikke. Det er så mye vi ikke vet nå.

Hvis du ikke vet hvor logisk det er med koronapass foreslår jeg at du tenker over følgende.

1) Vaksinasjonsgraden stiger uansett uavhengig av koronapass, man åpner veldig sakte opp igjen uansett. 

2) For at det skal gi mening i å innføre et koronapass, så må det nødvendigvis brukes til noe. Et naturlig bruksområde er ennå hurtigere gjenåpning, der flere arenaer kan åpne raskere, som f. eks. steder som typisk har mange mennesker på ett sted. 

3) For at 2) Skal kunne skje (hurtigere gjenåpning) så er man avhengig av mange av de i yngre aldersgrupper som ansatte ved kulturtilbud, butikker, reiseliv, restauranter, cafeer mm. Er det forsvarlig å gjenåpne mye raskere kun når en gruppe av befolkningen har fått vaksine? Hva med alle de uvaksinerte som blir tvunget til å jobbe? De uvaksinerte kan ikke velge om de vil ta den mye høyere smitterisikoen eller ikke, for skal samfunnet åpne raskt igjen så må de på jobb.

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det jeg har gitt uttrykk for: at ingen vet hvor godt vaksinene virket, hvor lenge eller hvor trygge vi kan føle oss. Uansett pass eller ikke pass, så må vi bare forholde oss til det som er realiteten. Alle sammen foreløpig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (1 minutt siden):

Jeg mener det jeg har gitt uttrykk for: at ingen vet hvor godt vaksinene virket, hvor lenge eller hvor trygge vi kan føle oss. Uansett pass eller ikke pass, så må vi bare forholde oss til det som er realiteten. Alle sammen foreløpig. 

Ok. Foreslår at du tar deg et kurs i å argumentere basert på logiske følger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Muskath said:

Jeg mener det jeg har gitt uttrykk for: at ingen vet hvor godt vaksinene virket, hvor lenge eller hvor trygge vi kan føle oss. Uansett pass eller ikke pass, så må vi bare forholde oss til det som er realiteten. Alle sammen foreløpig. 

Men som du selv sa. Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Selv om vi står i en pandemi, så betyr det faktisk ikke at man skal bare godta og akseptere alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (31 minutter siden):

Ja, man sier at det ikke er helt trygt, men etter at man har vært isolert så lenge så tror jeg mange kommer til å kjøre på og bli smittet med vilje. Når man går inn for å diskriminere med vilje på denne måten og utelate folkegrupper på grunn av årsaker som de ikke kan noe for.. jeg tror at for mange så kommer tilliten til staten til å bli vanvittig liten. 

Nå åpnet butikkene i Oslo, også skal man da utelate en stor del folkegruppe plutselig fordi..? :vetikke: Ja, du får handle nå, men etterpå så får du ikke handle likevel? Du er trygg i mai, men ikke i juni? :ler:

Nei, det gir virkelig ingen mening, og det er det jeg har påpekt i innleggene mine. Example her inne har også påpekt det på en meget god måte, men også til døve ører. 

Det som kommer til å skje er at alle de vaksinerte flokker til og skal bruke tilbud for alt det er verdt, mens de uvaksinerte blir tvunget ut i jobb for å betjene de vaksinerte, med mye høyere smitterisiko. Da er det ikke akkurat de uvaksinerte som er de egoistiske her, som tilhengerne av utstrakt bruk av koronapass er frekke nok til å påstå. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke problemet i og med at det også gjelder om man har negativ test? Er jo mye mer praktisk med enhetlige regler for test. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikitaspin skrev (22 timer siden):

Jeg ser ikke problemet i og med at det også gjelder om man har negativ test? Er jo mye mer praktisk med enhetlige regler for test. 

 

Hvis alle mellom 18 og 45 skal ta jevnlig test, for å kunne delta i samfunnet, hvordan tror du det påvirker testkapasiteten? 

Pr nå er det ganske lett å få testet seg. Men det er fordi det kun er folk som føler behov for det, eller får beskjed om å gjøre det, som testes. 

Hvis du må teste deg f.eks. ukentlig for å kunne gå på jobb. Tror du at kapasiteten hadde taklet det? 
Jeg tipper det da ville vært alt for liten kapasitet på testing, og restriksjoner for hvor hyppig du fikk lov å ta test. Og lang ventetid på å få time. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (1 minutt siden):

Hvis alle mellom 18 og 45 skal ta jevnlig test, for å kunne delta i samfunnet, hvordan tror du det påvirker testkapasiteten? 

Pr nå er det ganske lett å få testet seg. Men det er fordi det kun er folk som føler behov for det, eller får beskjed om å gjøre det, som testes. 

Hvis du må teste deg f.eks. ukentlig for å kunne gå på jobb. Tror du at kapasiteten hadde taklet det? 
Jeg tipper det da ville vært alt for liten kapasitet på testing, og restriksjoner for hvor hyppig du fikk lov å ta test. Og lang ventetid på å få time. 

Da må de øke kapasiteten. Jeg bor i Tyskland og her må man teste seg for feks butikkbesøk (ikke mat), frisør osv.Noen aksepterer hjemmetest, men ikke alle. Folk tester seg hele tiden, det er teststasjoner på hvert gatehjørne, langs autobahn osv og man får svar på noen få timer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikitaspin skrev (6 timer siden):

Da må de øke kapasiteten. Jeg bor i Tyskland og her må man teste seg for feks butikkbesøk (ikke mat), frisør osv.Noen aksepterer hjemmetest, men ikke alle. Folk tester seg hele tiden, det er teststasjoner på hvert gatehjørne, langs autobahn osv og man får svar på noen få timer. 

Dette er ikke noe man legger opp til i Norge. Her vi man kjøre på med et vaksinepass uten denne infrastrukturen, og kun ha gyldig testresultat som et alibi for at det ikke er diskriminerende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det hele litt fra en annen vinkel. De fleste innleggene tar utgangspunkt i urettferdigheten overfor de unge, og den sympatiserer jeg helhjertet med. Men tror man virkelig at de fleste ungdommer ønsker denne vaksinen? Ingen jeg kjenner (unge) ser behovet. Tvert i mot. De lar seg provosere av den indirekte tvangen da de alle selvfølgelig ønsker å kunne gå på trening, til frisør, reise o.l. FHI har selv beregnet at vaksine for denne aldersgruppen er mer risikabelt en selve sykdommen. Jeg hadde aldri trodd vi kom til det punktet hvor ungdom, t.o.m. BARN, ble vurdert for vaksine. Det begynte med at vi skulle beskytte de eldre og de i risikogruppen med vaksine. Siden har lista blitt senket og senket.

Hvem tar ansvaret hvis noen av de unge dør? Med denne vaksinen synes det å ha et ungt, friskt immunforsvar å virke negativt ved vaksine, men positivt ved selve sykdommen. At de skal ofre seg for samfunnet, igjen, synes jeg er etisk uforsvarlig. Hårreisende, faktisk!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep og svar til dette, samt brudd på koronarommets regler.

Vintermorgen, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter så absolutt ikke et koronasertifikat/vaksinesertifikat. Det er diskriminering av den delen av befolkningen som av ulike årsaker ikke ønsker å ta den. Vaksinen skulle i utgangspunktet være frivillig. Dersom et koronasertifikat/vaksinesertifikat blir innfridd så kan dette sammenlignes med vaksinetvang. I første omgang skulle det kun gjelde for reiser, noe som ikke er så ille. Men nå er det plutselig snakk om at det skal gjelde for å få tilgang til arbeidsplassen. Næringsmidler også, altså matbutikker og Apotek. Se for dere at de som ikke har tatt vaksinen ikke skal få kjøpe mat eller livsnødvendige medisiner. At folk ikke ser galskapen! Ikke stol på det politikerne våres sier. Ikke vær en saueflokk 24/7. Vær så snill bruk hjernen litt. Vi skal ha demokrati. Dette er ikke demokrati. Dette frarøver folk friheten til å velge. Dette begynner å ligne på tvang. 
 

Til dere som er i mot koronasertifikat/vaksinesertifikat, i morgen 12.Mai er høringsfristen for å sende inn et høringssvar til regjeringen våres. I høringssvaret ditt så kan du begrunne hvorfor du ikke ønsker koronasertifikat/vaksinesertifikat. 
Det her er faktisk ganske alvorlig. 
 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-om-koronasertifikat-endringer-i-smittevernloven/id2847796/?fbclid=IwAR3-Wn1-8pHt6f8iCWKFH1DuhLCSvRzJRrm0j5_VLyxyl4uKm67PIH1O7vU

Endret av ShivaSol
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (15 timer siden):

Dette er ikke noe man legger opp til i Norge. Her vi man kjøre på med et vaksinepass uten denne infrastrukturen, og kun ha gyldig testresultat som et alibi for at det ikke er diskriminerende.

Man kopierer danmark og andre land som gjør det samme, og her har dette kommet av seg selv. Markedet virker faktisk 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (5 timer siden):

Man kopierer danmark og andre land som gjør det samme, og her har dette kommet av seg selv. Markedet virker faktisk 🙂

I den grad markedet virker så er det det offentlige som kjører det ut. København alene har 72 steder en kan dra å teste seg.

Venter på å høre hvordan Norge planlegger å utbedre testkapasiteten sin for å møte behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lambino
Example skrev (38 minutter siden):

I den grad markedet virker så er det det offentlige som kjører det ut. København alene har 72 steder en kan dra å teste seg.

Venter på å høre hvordan Norge planlegger å utbedre testkapasiteten sin for å møte behovet.

I Norge har det til nå ikke blitt utvidede tilbud i takt med nye restriksjoner, testing må nok folk her stå for selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambino skrev (8 timer siden):

I Norge har det til nå ikke blitt utvidede tilbud i takt med nye restriksjoner, testing må nok folk her stå for selv. 

Jeg synes at det har dukket opp mange nye teststeder i Oslo.

For tre måneder siden måtte jeg gå i ca. 45 minutter til nærmeste teststed, nå er det nærmeste ca. 5 minutter unna. Det ligger også et ca. 8 minutters gange herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludmilla
Example skrev (På 8.5.2021 den 15.35):

Altså gruppen 45-54 vil vaksineres før det vurderes hvem under denne aldersgruppen som skal få vaksiner. De regner vel med at denne gruppen er ferdig med første dose I midten av juni. I tide for et vaksinepass. Ergo vil alle over 45 som har takket ja kunne benytte seg av dette passet.

Det er å tru på julenissen her jeg bor. Vi er ikke i gang med gruppe 5 en gang. har så vidt doser nok til å gi gruppe 4 dose nummer 2.
Gruppe 5 begynner først om et par uker og vil vare noen uker frem i tid står det på kommunen sin side. Så har vi det samme med gruppe 6, så 7 og til slutt gruppe 8 og 9 som er de største gruppene. 

Vi er ikke i mål før tidligst til jul. Har de greid å gi alle over 45 første dose før september så overrasker det meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (På 10.5.2021 den 21.54):

Jeg ser det hele litt fra en annen vinkel. De fleste innleggene tar utgangspunkt i urettferdigheten overfor de unge, og den sympatiserer jeg helhjertet med. Men tror man virkelig at de fleste ungdommer ønsker denne vaksinen? Ingen jeg kjenner (unge) ser behovet. Tvert i mot. De lar seg provosere av den indirekte tvangen da de alle selvfølgelig ønsker å kunne gå på trening, til frisør, reise o.l. FHI har selv beregnet at vaksine for denne aldersgruppen er mer risikabelt en selve sykdommen. Jeg hadde aldri trodd vi kom til det punktet hvor ungdom, t.o.m. BARN, ble vurdert for vaksine. Det begynte med at vi skulle beskytte de eldre og de i risikogruppen med vaksine. Siden har lista blitt senket og senket.

Hvem tar ansvaret hvis noen av de unge dør? Med denne vaksinen synes det å ha et ungt, friskt immunforsvar å virke negativt ved vaksine, men positivt ved selve sykdommen. At de skal ofre seg for samfunnet, igjen, synes jeg er etisk uforsvarlig. Hårreisende, faktisk!

Jeg er så enig med deg. Her skal de UNGE ofre seg for samfunnet. Det er etisk helt forkastelig. Og jeg klarer ikke å forstå hvorfor ingen kommer på banen for å gå imot dette her? Hvorfor er det ingen politikere som går i mot at vi skal risikere at barn tar skade av en vaksine mot et virus de ikke blir syke av? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...