Gå til innhold

Amerikanerne trekker seg ut fra Afghanistan


Bli medlem

Anbefalte innlegg

Alle land som er involvert i Afghanistan er motstandere av at USA skal trekke seg ut. De slår fast at Afghanistan ikke er klare.

Men kan noen fortelle meg hvorfor europeiske land ikke kan fortsette sitt engasjement selv om amerikanerne trekker seg ut? Hvis det er så viktig med utenlandske styrker i Afghanistan bør vel europeiske land øke engasjementet og ta over amerikanernes rolle. Jeg vil tippe de har råd til det også dersom de går sammen om å spleise. 

Men igjen ser vi handlingslammet og uselvstendig Europa er uten USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi vi ikke har flere liv å miste i en håpløs krig mot muslimske ekstremister. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er bra jeg. På tide de får orden på landet sitt selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen38
Bie-damen skrev (1 time siden):

Fordi vi ikke har flere liv å miste i en håpløs krig mot muslimske ekstremister. 

Er vel mer at vi har ikke noe der nede å gjøre, for vi sprer bare mer vold med våre voldelige handlinger.

Sine problemer kan de menneskene ordne opp i selv. Ville vel ikke ha vært så mye problemer i de områdene i dag, om britene og andre kolonimakter ikke hadde plyndret de for ressurser, for å gjøre seg selv rike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen38
The Kitten skrev (1 time siden):

Syns det er bra jeg. På tide de får orden på landet sitt selv.

Tror man skal være bra naiv for å tro at vestlige land blander seg inn i disse konfliktene for å ordne opp i disse landene. Gjør vel bare vondt verre. Bomber litt her, dreper litt der, også hyller vi oss selv som fredsduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen38 skrev (6 timer siden):

Tror man skal være bra naiv for å tro at vestlige land blander seg inn i disse konfliktene for å ordne opp i disse landene. Gjør vel bare vondt verre. Bomber litt her, dreper litt der, også hyller vi oss selv som fredsduer.

Nåja, krig og vold har det vært i disse kulturene lenge før vesten i kortere perioder blanda seg inn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bie-damen skrev (13 minutter siden):

Nåja, krig og vold har det vært i disse kulturene lenge før vesten i kortere perioder blanda seg inn...

Det har det vært nok av i vesten også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

funginger skrev (12 minutter siden):

Det har det vært nok av i vesten også. 

Du tenker at fattige muslimske land som er kjente for ekstreme terror-organisasjoner nå er klare for å styre seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bie-damen skrev (11 timer siden):

Fordi vi ikke har flere liv å miste i en håpløs krig mot muslimske ekstremister. 

Vi må gjøre oss klar for eventuell flyktningstrøm fra Afghanistan som følge av dette kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke USA ville trekt seg ut av Afganistan om deres hjelp hadde blitt tatt godt i mot av befolkningen. At flertallet av begolkningen i landet de forsøkte å frigjøre, ønsket frihet.

Jeg har ikke sett statistikker på hva begolkningen i Afganhistan ønsker, men tror nok USA og oss allierte etter så mange år hadde vært godt i gang med en «Marshall hjelp» om de/vi hadde hatt oppslutningen for frihet i flertallet.

Jeg kjenner ingen fra landet, men har sett interjuv på TV, i ulike medier og lest meningsytringer. Jeg har ikke sett mye til frihetssøkende individer. Jeg har sett frihetssøker for seg selv, men ikke for alle øvrige, som kvinner, som trygghet for barn etc. 

Det beste er gjerne å komme tilbake å frigjøre begolkningen når de ønsker frihet? Om ikke kan mange frihetselskende liv gå tapt, helt fånyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivet for den europeiske militære tilstedeværelsen i Afghanistan har vært å støtte amerikanerne. Når USA trekker seg ut opphører grunnlaget for europeisk militært nærvær i Afghanistan. Det reelle formålet var alltid å straffe/nedkjempe Osama bin Laden og al-Qaida. Jobben i Afghanistan er egentlig gjort. Bin Laden er død. Velger Vesten å opprettholde det militære nærværet inntil man er nogenlunde sikker på at afghanske myndigheter er i stand til å sørge for sin egen befolknings sikkerhet, risikerer man å forbli der til evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Bli medlem skrev (På 7.5.2021 den 20.46):

Alle land som er involvert i Afghanistan er motstandere av at USA skal trekke seg ut. De slår fast at Afghanistan ikke er klare.

Men kan noen fortelle meg hvorfor europeiske land ikke kan fortsette sitt engasjement selv om amerikanerne trekker seg ut? Hvis det er så viktig med utenlandske styrker i Afghanistan bør vel europeiske land øke engasjementet og ta over amerikanernes rolle. Jeg vil tippe de har råd til det også dersom de går sammen om å spleise. 

Men igjen ser vi handlingslammet og uselvstendig Europa er uten USA.

Sånn er det. Å drifte  flyplassene/basen, drifte sikkerhet, etterretning, drivstoff, vedlikehold betale lønninger til afghanske soldater, drifte og følge opp selvstyremyndighetene er en enorm og komplisert oppgave. I praksis er ikke det mulig uten en voldsom økning av forsvarsbudsjettene. 

Og når vi ser hvor vanskelig/lite sannsynlig det er å få stammesamfunnet Afghanistan opp til en selvgående stat så er det ikke politisk vilje til det.

Dette må de faktisk fikse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (På 8.5.2021 den 11.37):

Motivet for den europeiske militære tilstedeværelsen i Afghanistan har vært å støtte amerikanerne. Når USA trekker seg ut opphører grunnlaget for europeisk militært nærvær i Afghanistan. Det reelle formålet var alltid å straffe/nedkjempe Osama bin Laden og al-Qaida. Jobben i Afghanistan er egentlig gjort. Bin Laden er død. Velger Vesten å opprettholde det militære nærværet inntil man er nogenlunde sikker på at afghanske myndigheter er i stand til å sørge for sin egen befolknings sikkerhet, risikerer man å forbli der til evig tid.

Bin Laden er kanskje død, men Taliban står klare for å ta over landet. Historien burde ha lært Vesten at det var uoppnåelig å invadere Afghanistan. Det har jo bare gjort ting verre der. Synes det hele er utrolig trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zooey skrev (1 time siden):

Bin Laden er kanskje død, men Taliban står klare for å ta over landet. Historien burde ha lært Vesten at det var uoppnåelig å invadere Afghanistan. Det har jo bare gjort ting verre der. Synes det hele er utrolig trist.

Hva gir deg inntrykk av at det vestlige nærværet i Afghanistan bare gjorde ting verre?

Hvordan ville bildet utviklet seg uten vestlig innblanding i Afghanistan? Ville det vært så mye bedre?

Når du skriver at historien burde ha lært Vesten at det var uoppnåelig å invadere Afghanistan, gir det inntrykk av at det vestlige militære nærværet har vært en fiasko. At USA ikke oppnådde formålet med sitt nærvær i landet. Men...oppnådde man ikke egentlig hovedformålet da? Bin Laden ble nøytralisert, Al-Qaida svekket og Taliban ble fratatt makt og nærmest satt på sidelinjen. USA og Vesten viste styrke overfor sine fiender.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg kan se har ikke Afganistan lyst på frihet, demokrati, og menneskerettigheter for hele folket. Da vil de ikke lykkes. Jeg vet ikke, har ingen statistikk på dette, så bare anekdotisk. De ser ut til å ville ha Islam og Sharia.

Til og med de som flykter der i fra vil fortsette å ha dette. Da har de virkelig ikke skjønt det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fortsette nedi der gjør oss bare til et mål. Bortkasta penger.
Det samme gjelder å leke fredsmegler i Israel/Palestina.

De får ordne opp uten Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

The Kitten skrev (På 7.5.2021 den 23.21):

Syns det er bra jeg. På tide de får orden på landet sitt selv.

Det gjør de ikke. De får et rasistisk voldsdiktatur styrt av Taliban. Alle som er uenige eller tror på «feil» islam, eller tilhører «feil» folkegruppe blir drept. Kvinner vil bli nektet skole og fratatt alle rettigheter. Yay, endelig «frihet» for afghanerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ikke før jeg ser det, at amerikanerne faktisk trekker seg ut. 

Afghanistan har en god strategisk beliggenhet for USA. Tenk bare på rekken med land rundt USA har interesse for. 

Kina og muligheten til å assistere muslimske opprørere, er bare en av mange grunner til å bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det ikke før jeg ser det, at amerikanerne faktisk trekker seg ut. 

Afghanistan har en god strategisk beliggenhet for USA. Tenk bare på rekken med land rundt USA har interesse for. 

Kina og muligheten til å assistere muslimske opprørere, er bare en av mange grunner til å bli. 

Offisielt vil amerikanske styrker trekke seg ut, men de vil ha mange tusen private aktører i landet, leiesoldater. De skal liksom hjelpe afghanske myndigheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...