Gå til innhold

Høring om koronasertifikat - endringer i smittevernloven


Tunique

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lambino
Rocka69 skrev (50 minutter siden):

Til dere motstandere av coronapass, så har jeg et noen spørsmål:

1) Dere ønsker altså istedet innreisekarantene til f.eks. Danmark, Sverige, Spania, Hellas, Frankrike og Italia m.fl.?

Der dere må sitte 14 dager i karantene før ferien kan begynne?

Det er det EU-kommisjonen og EU-parlamentet har vedtatt, og trolig blir vedtatt av EUs ministerråd. Og vil da bli gjeldende for EU og Schengenland som er medlem av EU.

2) Og når dere kommer tilbake fra turen, så ønsker dere altså fremdeles ta 10 dager innreisekarantene inn til Norge?

3) Tror dere at dere vil slippe om bord fly som skal til utlandet uten coronapass? 

4) Dere ønsker altså fortsatt stengte butikker, hotell, ingen åpne bibliotek, ingen åpne serveringssteder, ingen åpne serveringssteder, ingen teater, ingen konserter, ingen fotballkamper med publikum?

Det er bedre at de går konkurs og at folk mister jobbene sine?

Eller mulighet til å få igjen jobbene sine? Og ev miste dagpengene fra NAV, fordi alt er stengt? 

Det er bedre at de havner på sosialstønad?

Hvem skal betale for gildet? 

Når det gjelder utlandet, så har faktisk Norge ikke noe valg - skal folk bosatte i Norge kunne dra til et annet land og unngå tvungen karantene - så må Norge innføre coronapass eller innføre vaksinepass (da er det kun de som er fullvaksinerte som får det, ikke de som har hatt Covid19 eller har tatt nylig test). Uansett om vi gjennomførte en folkeavstemming som sa unisont NEI til coronapass, så ville omverdenen ignorere dette.

Selv om endringen er ute til høring, så har Regjeringen allerede bestemt seg for å legge dette frem som Stortingsproposisjon. Og Stortingets flertall har allerede bestemt seg for at lovendringen som sier hva man kan bruke et coronapass til. Regjeringen følger bare Forvaltningsloven, som sier at man skal legge ut lovforslag og forslag til forskrifter til høring. Men det står ikke noe sted om man at Regjeringen må ta høringsresultatene til etterfølgelse(vi har ikke direkte demokrati - en høring er ikke en lovgivende/bindende folkeavstemming). Både Regjeringen og Stortinget vil vektlegge de samfunnsmessige og økonomiske konsekvensene hvis man ikke innfører coronapass, og innføre coronapass omtrent enstemmig uansett om det er 2 millioner individer som sier nei. Konsekvensen av å ikke innføre coronapass er mye større for Norge og for vi som er bosatt i Norge enn om vi innfører dette. Det blir innført.

Men bruk av et coronapass innenlands, vil ha en begrenset levetid - trolig over sommeren - august/september når alle over 18 år(i realiteten alle som fyller 18 år i år) har fått tilbud om vaksine og de fleste har fått minst en dose. Og i løpet av juni så vil Pfizer-vaksinen bli godkjent fra 12 år og oppover (dvs alle som fyller 12 i kalenderåret). Moderna vil søke godkjenning for sin for barn over 6 år.

Men bruk av coronapass på utreise/innreise til og fra utlandet vil nok vare lengre - inntil de fleste i de fleste land er vaksinert, og man har begynt med oppdaterte booster-vaksiner. Kanskje så lenge som 2025.

Veien ut av pandemien er VAKSINER og ev om medisiner skulle komme og bli godkjente. Så oppfordringen er ta vaksinen så fort man får tilbud. Da kommer vi oss alle tilbake til en mer normal hverdag, og coronapass er et verktøy for å sørge for at færrest mulig blir smittet før de faktisk blir fullvaksinerte. Men en helt normal hverdag som vi kjente det i 2019, det får vi ikke før tidligst i 2025.

 

 

Nei. Du starter i feil ende. Først må vi se på testingen og få en total klarhet i om alle disse tallene om smitte stemmer. Vi har jo knapt syke folk, absolutt ikke mer enn vanlig.

Så bør du innse at den evt bruken av koronasertifikat ikke er tenkt brukt midlertidig, blir det lov og begynt tatt i bruk vil det ganske snart misbrukes tror jeg. Vi får ikke «mindre virus uansett. Folk flest er ikke syke, vi kan gjøre som vi alltid har gjort, leve som vanlig mens de men svak helse må verne om seg selv som alltid.

Dette med innreise er jo vanskelig. Enkelt sagt så er nav så stapp full av blakke folk uten arbeid at den påståtte nødvendige utelandske arbeidskraften vi liksom er avhengig av er unødvendig. Jeg leser i avisen at bonden ikke kan dyrke jordbær fordi det ikke kommer utenlandsk arbeidskraft hit, norsk ungdom kunne ikke bonden bruke fordi han ikke hadde tid til å gi de opplæring. Dette er jo veldig forenklet så klart, men vi må i det minste kunne forsøke å sysselsette de som allerede bor her. 

Det er virkelig mye greier.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Alt høres så fint ut i teorien, men det du beskriver er ikke gjennomførbart i praksis uansett. For det første så er det typisk mange uvaksinerte som jobber som servicepersoner på slike arrangement, og for det andre er det i beste fall veldig upraktisk å teste mange tusen for korona før man slipper dem inn på en arena eller konsertlokale. Og vi ser jo at flere aktører som faktisk har kompetanse på logistikk rundt håndtering av mange tusen mennesker reagerer på utspillene; øyafestivalen svarte for eksempel med å avlyse. 

Det blir slett ikke noe portforbud, men jeg forstår at det er sårt for alle de som snart får tilbud om vaksine å måtte tenke tanken på at de må vente på å kunne gjenåpne trygt for alle. 

At det ikke er praktisk å teste f.eks. tusensvis av tilskuere foran en fotballkamp på f.eks Brann Stadion eller Lerkendal skal jeg være enig om. Og her blir det nok at idrettsklubbene vil bare slippe inn de som er fullvaksinerte eller har dokumentasjon på at de har hatt Covid-19 de siste 6 månedene. Skal man teste f.eks. 5000 så ville dette tatt mange timer. Tror ikke mange hadde kunne stille seg i kø ved Lerkendal et døgn. Men om du hadde gått på et vanlig testsenter, så hadde du kunne fått en negativ test i et coronapass. 

Men f.eks. på en restaurant som serverer mat, så ville bruk av coronapass kunne gjøre at denne kunne åpne - eller tvungen registrering. Eller på en kino. Ellers så er jeg redd at vi ser fler eksempler som Toldboden i Ålesund der nå over 100 er blitt smittet.

Men det blir enda verre på butikker eller kjøpesentere, her vil det ikke være mulig å sjekke coronapass. Men da burde det i stedet være påbud om munnbind slik som det er i Oslo. 

Så kanskje Regjeringen skal si nei til coronapass, og bare holde alt stengt (med unntak av apotek og matbutikker, og forby klikk -og hent) til alle fra 12 år(som fyller tolv år i år) er vaksinert? Kun digital undervisning ut året. Påby hjemmekontor (med feite bøter for de som ikke følger dette). Stenge kollektivtrafikken for alt unntatt samfunnskritisk personell og helsepersonell, forby parkering over alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
von Dünkel skrev (3 minutter siden):

Skulle ikke kommentaren komme opp i listen over de som har levert høringssvar?

Det kommer og går, plutselig er det kun tre synlige så veldig mange... 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

von Dünkel skrev (15 minutter siden):

Skulle ikke kommentaren komme opp i listen over de som har levert høringssvar?

Alle svarene må igjennom en manuell godkjenning før de blir offentliggjort på regjeringen.no

Mitt høringssvar ligger heller ikke ute enda.

Endret av Tunique
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Lambino skrev (2 minutter siden):

Nei. Du starter i feil ende. Først må vi se på testingen og få en total klarhet i om alle disse tallene om smitte stemmer. Vi har jo knapt syke folk, absolutt ikke mer enn vanlig.

Så bør du innse at den evt bruken av koronasertifikat ikke er tenkt brukt midlertidig, blir det lov og begynt tatt i bruk vil det ganske snart misbrukes tror jeg. Vi får ikke «mindre virus uansett. Folk flest er ikke syke, vi kan gjøre som vi alltid har gjort, leve som vanlig mens de men svak helse må verne om seg selv som alltid.

Dette med innreise er jo vanskelig. Enkelt sagt så er nav så stapp full av blakke folk uten arbeid at den påståtte nødvendige utelandske arbeidskraften vi liksom er avhengig av er unødvendig. Jeg leser i avisen at bonden ikke kan dyrke jordbær fordi det ikke kommer utenlandsk arbeidskraft hit, norsk ungdom kunne ikke bonden bruke fordi han ikke hadde tid til å gi de opplæring. Dette er jo veldig forenklet så klart, men vi må i det minste kunne forsøke å sysselsette de som allerede bor her. 

Det er virkelig mye greier.. 

Når det gjelder den bonden, så er det han som er lat - han gidder ikke å bruke tid på opplæring - han vil ha erfarne. Det vil helst jeg også ha det, men jeg vet at den tiden jeg bruker på opplæring så er det en investering i fremtiden. 

Dette er ren bedriftsøkonomi, men bøndene som ikke vil bruke tid på opplæring er late og følger ikke det bedriftsøkonomiske offer-prinsippet. Man må betale for å få noe igjen.  Se bare på en del fiskemottak i Lofoten som har tatt inn arbeidsledige kokker eller kjøkkenarbeidere, effektiviteten har økt og kvaliteten har gått opp - og dermed også prisene de får har blitt bedre som da også drypper litt på fiskerene. 

Kokkene hadde aldri jobbet i et fiskemottak, men de kunne å behandle mat - og med litt opplæring så fikset de jobben bedre enn de som kom fra utlandet tidligere år. Arbeidsledige kokker reddet Lofotfisket! 

Det er pur latskap fra bønder, å lære seg å plukket jordbær tar ikke lange tiden - men selvsagt er det enklere for bonden å hente folk som har jobbet der før i mange år, som en gang ble lært opp av foreldrene til bonden eller på en annen gård.  Selv en vietnameser, nordmann eller en rumener må ha startet en plass og fått opplæring i hvordan man skal plukke jordbær - men grunnteknikken lærer du i løpet av minutter. Og da er det erfaringen som tilsier hvor raskt du jobber. Men det er nok at de underbetaler utlendingene(som faktisk er ulovlig) i stedet for å betale lovlig lønn til nordmann som er den underliggende årsaken - at de ikke har tid til å lære vekk teknikken (det er ikke sikkert de kan det selv) er bare vikariende motiv for å tjene mest mulig penger.

Om det er så praktisk for bruke coronapass, det er en helt annen sak. Store konsert eller fotballkamper, så vil de bruke så mye tid på å sjekke coronapass eller tilby hurtigtester - at kampen er ferdig før de har sjekket alle. Ei heller på butikker, men her kan man da bruke munnbind.

Men f.eks på hotell, restauranter, Hurtigruta, Colorline så ville de kunne ha kommet fortere i gang igjen, og færre hadde vært avhengig av NAV. For dette er typiske steder der turister og andre vil komme og mikses (både folk i fra Norge og utlendinger. F.eks at du måtte vise coronapass ved innsjekk på Oslo Plaza eller på et av Hurtigrutens skip. 

Bruk av coronapass ved siden av vanlig pass/nasjonalt ID kort for å komme ombord et skip til utlandet eller ombord et fly til Kreta, Paris, Alicante eller Roma - det må vi forvente blir en del av virkeligheten de nærmeste årene - like it or not. 

Hva andre land bestemmer seg for, er det ikke en dritt en eneste nordmann kan gjøre noe med - vi har ikke dessverre ikke muligheten til kanonbåt-diplomati med trussel om bruk av atomvåpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villfisker
von Dünkel skrev (35 minutter siden):

Skulle ikke kommentaren komme opp i listen over de som har levert høringssvar?

De gjennomgås manuelt, før de vises på siden. Ikke sikkert alle kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er veldig viktig å komme med innspill til denne høringen, og det er også ganske interessant å lese flere av svarene. 

Akkurat nå er det mest privatpersoner som har svart, med stor hovedvekt på nei. Blir interessant å lese høringsinstansenes mening. Spent på hva Datatilsynet og Forbrukerrådet mener om dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Tunique skrev (21 minutter siden):

Alle svarene må igjennom en manuell godkjenning før de blir offentliggjort på regjeringen.no

Mitt høringssvar ligger heller ikke ute enda.

Ikke mitt heller, men det er jo helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Villfisker said:

Ikke mitt heller, men det er jo helg. 

Har sett at mange har blitt lagt ut i løpet av helgen så man tenker jo sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
von Dünkel skrev (1 minutt siden):

Har sett at mange har blitt lagt ut i løpet av helgen så man tenker jo sitt.

Ja. Godt mulig det er sensur der i gården. Hadde ikke overrasket meg. Men innlegget får de uansett. Om det ikke blir lagt ut, kan jeg jo alltids dele det her 😁

Forresten, svarte ganske sent i går kveld 😉

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Lambino skrev (31 minutter siden):

Nei. Du starter i feil ende. Først må vi se på testingen og få en total klarhet i om alle disse tallene om smitte stemmer. Vi har jo knapt syke folk, absolutt ikke mer enn vanlig.

Så bør du innse at den evt bruken av koronasertifikat ikke er tenkt brukt midlertidig, blir det lov og begynt tatt i bruk vil det ganske snart misbrukes tror jeg. Vi får ikke «mindre virus uansett. Folk flest er ikke syke, vi kan gjøre som vi alltid har gjort, leve som vanlig mens de men svak helse må verne om seg selv som alltid.

Dette med innreise er jo vanskelig. Enkelt sagt så er nav så stapp full av blakke folk uten arbeid at den påståtte nødvendige utelandske arbeidskraften vi liksom er avhengig av er unødvendig. Jeg leser i avisen at bonden ikke kan dyrke jordbær fordi det ikke kommer utenlandsk arbeidskraft hit, norsk ungdom kunne ikke bonden bruke fordi han ikke hadde tid til å gi de opplæring. Dette er jo veldig forenklet så klart, men vi må i det minste kunne forsøke å sysselsette de som allerede bor her. 

Det er virkelig mye greier.. 

Og innfører ikke Norge coronapass, så er det ikke sikkert at utlendinger fra EU, USA, Japan og Kina vil komme hit fordi da de får karantene når de kommer hjem - vi blir regnet i samme åndedrag som India. Da har du plutselig ikke en reiselivsbransje i Norge mer, og med MDG så har vi ikke olje, industri eller industrielt landbruk heller - så hva skal vi leve av - luft og kjærlighet. MDG kan nok glemme Caffe Latte på Løkka når Norge er konkurs - og befolkningen er halvert (eller mer) .

Og ved at vi sier at vi deltar i EUs sitt coronapass, så blir det lettere for både EU-borgere å komme hit og bruke penger(og ev gi sin arbeidskraft til bedrifter som trenger dette) eller for nordmenn å dra til EU som turist eller i oppdrag for sine arbeidsgivere uten å måtte sitte kanskje 24 dager karantene samlet - det koster penger. Og om det ikke innføres, så kan det være bedrifter som vil vurdere å flytte hele virksomheten ut av landet. Og Norge taper eksportinntekter og skatteinntekter. Så plutselig forsvinner arbeidsledighetstrygden, alderspensjonen, uføretrygden og sosialstønaden og folk blir overlatt til seg selv. 

Coronapass for inn og utreise mellom land kommer uansett hva dere skriver i høringsuttalelser og det vil vare så lenge andre land mener det er nødvendig. Og om Høyesterett sier at coronapass er ulovlig, så vil nok Stortinget reise riksrett mot dommerene i Høyesterett med grunnlag av at de bryter Grunnloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Rocka69 skrev (28 minutter siden):

Og innfører ikke Norge coronapass, så er det ikke sikkert at utlendinger fra EU, USA, Japan og Kina vil komme hit fordi da de får karantene når de kommer hjem - vi blir regnet i samme åndedrag som India. Da har du plutselig ikke en reiselivsbransje i Norge mer, og med MDG så har vi ikke olje, industri eller industrielt landbruk heller - så hva skal vi leve av - luft og kjærlighet. MDG kan nok glemme Caffe Latte på Løkka når Norge er konkurs - og befolkningen er halvert (eller mer) .

Og ved at vi sier at vi deltar i EUs sitt coronapass, så blir det lettere for både EU-borgere å komme hit og bruke penger(og ev gi sin arbeidskraft til bedrifter som trenger dette) eller for nordmenn å dra til EU som turist eller i oppdrag for sine arbeidsgivere uten å måtte sitte kanskje 24 dager karantene samlet - det koster penger. Og om det ikke innføres, så kan det være bedrifter som vil vurdere å flytte hele virksomheten ut av landet. Og Norge taper eksportinntekter og skatteinntekter. Så plutselig forsvinner arbeidsledighetstrygden, alderspensjonen, uføretrygden og sosialstønaden og folk blir overlatt til seg selv. 

Coronapass for inn og utreise mellom land kommer uansett hva dere skriver i høringsuttalelser og det vil vare så lenge andre land mener det er nødvendig. Og om Høyesterett sier at coronapass er ulovlig, så vil nok Stortinget reise riksrett mot dommerene i Høyesterett med grunnlag av at de bryter Grunnloven.

Regjeringen har virkelig bestemt seg for at dette sertifikatet skal innføres, det er en forløper til green card. Jeg frykter at det vil bli misbrukt, at mange vil bli utestengt fra helsetilbud og muligheten til vanlig arbeid, det vil føre til en stor andel fattige. Som jeg har sagt før kan det bli innført borgerlønn.

Det er også spådd en matkrise her i landet om ikke lenge... Samtidig fyres det nå hardt oppunder miljøpolitikk. Vil vi virkelig ha en reiselivsbransje som kun slipper inn enkelte kunder? I dette dragsuget følger det med mange barn som blir utestengt i følge med sine foreldre. De som tidligere feks fikk ferie av Røde kors blir også utestengt fra dette pga et helsepass.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rocka69
Lambino skrev (17 minutter siden):

Regjeringen har virkelig bestemt seg for at dette sertifikatet skal innføres, det er en forløper til green card. Jeg frykter at det vil bli misbrukt, at mange vil bli utestengt fra helsetilbud og muligheten til vanlig arbeid, det vil føre til en stor andel fattige. Som jeg har sagt før kan det bli innført borgerlønn.

Det er også spådd en matkrise her i landet om ikke lenge... Samtidig fyres det nå hardt oppunder miljøpolitikk. Vil vi virkelig ha en reiselivsbransje som kun slipper inn enkelte kunder? I dette dragsuget følger det med mange barn som blir utestengt i følge med sine foreldre. De som tidligere feks fikk ferie av Røde kors blir også utestengt fra dette pga et helsepass.
 

Og hvordan skal du finansiere borgerlønn?  Borgerlønn som består av luft og kjærlighet? 

Du har ikke en eneste koherent tanke! Men det er typisk for konspirasjonsteoretikere.

Når du ikke skal ha industrielt landbruk, men skal humla suse! Da får du ikke bare matkrise, du får alvorlig hungersnød med MDG! 

Når det gjelder reiselivsbransjen så har de ikke noe valg, de utenlandske operatørene vil ikke sende turister til Norge uten at hotellene sjekker coronapass både til nordmenn og de utenlandske turistene! Så da blir det bare nordmenn da, fordi vi ikke innfører coronapass. Da går hotellene og andre reiselivsbedrifter konkurs, og Norge mister milliarder av skatteinntekter. 

Norske trailersjåfører for ikke transportere varer til og fra utlandet. Da blir det ikke mye fisk eksportert heller, men det stemmer jo vi skal jo legge ned fiskeindustrien også - enda mer matkrise! Og enda flere arbeidsledige i fiskeindustrien og skipsindustrien. 

Og olje og annen industri skal også legges ned. Så hvordan skal man finansiere borgerlønn. Regjeringen har brukt snart 300 milliarder av oljefondet på å prøve å redde norsk økonomi (og det ser ut til at de lykkes), men uten eksportinntekter og med 2-3 millioner arbeidsledige (ikke 200000 som i dag - så varer ikke oljefondet mer enn 4-5 år. Så innfør Borgerlønn, om 5 år så får du ikke en gang sosialstønad, ingen utdanning, ikke noe helsevesenet (KUN FOR DE RIKE, som har dratt fra landet). 

Konspirasjonsteoretikere, anti-vaxxere og MDG ser jeg på som landssvikere på lik linje med Vidkun Quisling som vil ødelegge Norge og burde bli fratatt alle borgerrettigheter (som stemmerett, pass og settes under verge) - fordi de er skadelige mot andre mennesker og samfunnet. Og bryter Grunnloven og Menneskerettighetene som andre skifter undertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (1 time siden):

Jeg tenker det er veldig viktig å komme med innspill til denne høringen, og det er også ganske interessant å lese flere av svarene. 

Akkurat nå er det mest privatpersoner som har svart, med stor hovedvekt på nei. Blir interessant å lese høringsinstansenes mening. Spent på hva Datatilsynet og Forbrukerrådet mener om dette.

Datatilsynet var ute på banen allerede I vinter og ga grønt lys for fremtidig koronasertifikat. Håper de har en annen tone nå, men er skeptisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Rocka69 skrev (24 minutter siden):

Og hvordan skal du finansiere borgerlønn?  Borgerlønn som består av luft og kjærlighet? 

Du har ikke en eneste koherent tanke! Men det er typisk for konspirasjonsteoretikere.

Når du ikke skal ha industrielt landbruk, men skal humla suse! Da får du ikke bare matkrise, du får alvorlig hungersnød med MDG! 

Når det gjelder reiselivsbransjen så har de ikke noe valg, de utenlandske operatørene vil ikke sende turister til Norge uten at hotellene sjekker coronapass både til nordmenn og de utenlandske turistene! Så da blir det bare nordmenn da, fordi vi ikke innfører coronapass. Da går hotellene og andre reiselivsbedrifter konkurs, og Norge mister milliarder av skatteinntekter. 

Norske trailersjåfører for ikke transportere varer til og fra utlandet. Da blir det ikke mye fisk eksportert heller, men det stemmer jo vi skal jo legge ned fiskeindustrien også - enda mer matkrise! Og enda flere arbeidsledige i fiskeindustrien og skipsindustrien. 

Og olje og annen industri skal også legges ned. Så hvordan skal man finansiere borgerlønn. Regjeringen har brukt snart 300 milliarder av oljefondet på å prøve å redde norsk økonomi (og det ser ut til at de lykkes), men uten eksportinntekter og med 2-3 millioner arbeidsledige (ikke 200000 som i dag - så varer ikke oljefondet mer enn 4-5 år. Så innfør Borgerlønn, om 5 år så får du ikke en gang sosialstønad, ingen utdanning, ikke noe helsevesenet (KUN FOR DE RIKE, som har dratt fra landet). 

Konspirasjonsteoretikere, anti-vaxxere og MDG ser jeg på som landssvikere på lik linje med Vidkun Quisling som vil ødelegge Norge og burde bli fratatt alle borgerrettigheter (som stemmerett, pass og settes under verge) - fordi de er skadelige mot andre mennesker og samfunnet. Og bryter Grunnloven og Menneskerettighetene som andre skifter undertøy.

Det er et mulig utfall at vi alle blir bittesmå EU nisser om ikke så lenge. Da kan det være at de lydige borgerne får en liten slant borgerlønn som belønning mens de ulydige ikke får noe mens det sitter et veldig lite fåtall som har makt og penger. 
Det kan dra alle veier nå.. vi må vente å se og håpe på det beste uansett hva vi tror. Hvis du synes jeg er gal må du huske på at verden faktisk er gal.

Det siste du never der er jo akkurat slik det blir så nå var du klarsynt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rocka69 skrev (2 timer siden):

At det ikke er praktisk å teste f.eks. tusensvis av tilskuere foran en fotballkamp på f.eks Brann Stadion eller Lerkendal skal jeg være enig om. Og her blir det nok at idrettsklubbene vil bare slippe inn de som er fullvaksinerte eller har dokumentasjon på at de har hatt Covid-19 de siste 6 månedene. Skal man teste f.eks. 5000 så ville dette tatt mange timer. Tror ikke mange hadde kunne stille seg i kø ved Lerkendal et døgn. Men om du hadde gått på et vanlig testsenter, så hadde du kunne fått en negativ test i et coronapass. 

Men f.eks. på en restaurant som serverer mat, så ville bruk av coronapass kunne gjøre at denne kunne åpne - eller tvungen registrering. Eller på en kino. Ellers så er jeg redd at vi ser fler eksempler som Toldboden i Ålesund der nå over 100 er blitt smittet.

Men det blir enda verre på butikker eller kjøpesentere, her vil det ikke være mulig å sjekke coronapass. Men da burde det i stedet være påbud om munnbind slik som det er i Oslo. 

Så kanskje Regjeringen skal si nei til coronapass, og bare holde alt stengt (med unntak av apotek og matbutikker, og forby klikk -og hent) til alle fra 12 år(som fyller tolv år i år) er vaksinert? Kun digital undervisning ut året. Påby hjemmekontor (med feite bøter for de som ikke følger dette). Stenge kollektivtrafikken for alt unntatt samfunnskritisk personell og helsepersonell, forby parkering over alt.

 

Nettopp, det er ikke praktisk gjennomførbart i mange sammenhenger, og likevel ønsker mange av dere altså at koronapass skal innføres. Hvorfor innføre det da? Og hvorfor ta bryderiet og kostnadene med å innføre koronapass hvis dere mener det likevel bare er 3-4 måneder til samfunnet kan åpnes for alle? Det henger faktisk ikke på greip, det er fullstendig ulogisk. 

Blant de mindre aktørene er det neppe heller så veldig stor kapasitet til å bruke mye ressurser på å teste folk. Og skal folk teste seg på testsentrene for hver bidige ting de skal gjøre, så kommer kapasiteten på de offentlige testsentrene til å bli sprengt. Treningsøkt sier man? Ja, kanskje om en måned - for det er da det er ledig test!

Jeg håper ikke at det blir nødvendig å holde alt stengt ut året. Men det er fort der vi havner uansett hvor lite du liker det eller ikke. Alt kommer an på hvor raskt man får vaksinert folk. PS. Selv med koronapass er det så stor andel av uvaksinerte at man ville endt opp med ekstremt store utbrudd blant de uvaksinerte likevel. Da ender man likevel med å måtte stenge ned så hardt du skisserer, kanskje ennå hardere nedstengninger enn vi har sett til nå fordi de vaksinerte tror det er fritt frem for alt. Alt fordi velfødde 45+ åringer ikke greier å sitte rolig i båten litt til. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt hvor langt enkelte her skal dra dette sertifikatet, joda det skal bli Kina og Nord-Korea tilstander her til lands. Vi skal alle ha det j*veligst mulig for det har KG brukerene som IKKE HAR DEN FJERNESTE ANELSE  (bortsett fra framtidsvisjonene som dikteres av konspi-gjengen) av hvordan koronapasset skal taes i bruk, hvor lenge, i hvilken utstrekning osv, bestemt.

Men for all del, LA OSS VIRKELIG MALE FANDEN PÅ VEGGEN SÅ GODT VI KLARER - det eneste aberet med det, er at den fremtiden som enkelte her skisserer at koronsertifikatet skal føre til, det er det konspirasjonsteoretikerene som står for, ikke myndighetene.

Men neida, det er da ingen her som mener at de er en konspirasjonsteoretiker og tror på det. Overhodet ikke. :popcorn::Knegg:

Endret av Hatsumomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (8 minutter siden):

Morsomt hvor langt enkelte her skal dra dette sertifikatet, joda det skal bli Kina og Nord-Korea tilstander her til lands. Vi skal alle ha det j*veligst mulig for det har KG brukerene som IKKE HAR DEN FJERNESTE ANELSE  (bortsett fra framtidsvisjonene som dikteres av konspi-gjengen) av hvordan koronapasset skal taes i bruk, hvor lenge, i hvilken utstrekning osv, bestemt.

Men for all del, LA OSS VIRKELIG MALE FANDEN PÅ VEGGEN SÅ GODT VI KLARER - det eneste aberet med det, er at den fremtiden som enkelte her skisserer at koronsertifikatet skal føre til, det er det konspirasjonsteoretikerene som står for, ikke myndighetene.

Men neida, det er da ingen her som mener at de er en konspirasjonsteoretiker og tror på det. Overhodet ikke. :popcorn::Knegg:

Vi maler ikke fanden på veggen, vi beskriver hva som kan skje dersom koronapass blir innført på mange av samfunnets arenaer. Jeg sier ikke at det vil skje, men at det kan skje hvis koronapasset innføres på den måten mange av toppolitikerne tydeligvis ser for seg. Jeg håper selvfølgelig at det ikke går så langt og at forslaget om koronapass for innenlands bruk legges tilbake der det hører hjemme, i en nedstøvet skuff som aldri åpnes igjen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 minutter siden):

Vi maler ikke fanden på veggen, vi beskriver hva som kan skje dersom koronapass blir innført på mange av samfunnets arenaer. Jeg sier ikke at det vil skje, men at det kan skje hvis koronapasset innføres på den måten mange av toppolitikerne tydeligvis ser for seg. Jeg håper selvfølgelig at det ikke går så langt og at forslaget om koronapass for innenlands bruk legges tilbake der det hører hjemme, i en nedstøvet skuff som aldri åpnes igjen. 

Enkelte her inne er overbevist om at det er dette som vil skje og jobber hardt for å overbevise andre.

Man bør passe seg litt for å ikke havne under samme paraply  med den gjengen tenker jeg.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...