Gå til innhold

Noen 4 åringer som har vært å tatt hull i ørene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes barna skal få velge selv når de klarer å ta ansvar for å rense det selv. En fireåring er for liten til det. 

Jeg sier ikke at man ikke skal bistå i ansvaret etterpå (rense), men barnet må kunne klare det selv også.

Selv fikk jeg hull i årene som toåring, og de første årene gikk det bra. Mistet øredobber titt og ofte, men det var greit. Så var det en hendelse i barnehagen som gjorde at jeg fikk dyttet hele dobben inn i øret. Ingen øredobber passet etter det og det ble betennelse på betennelse, på fremsida. På baksiden var hullet like lite. Jeg utviklet også nikkelallergi, og tålte kun gull og kirurgisk stål. Jeg sluttet å bruke noe i ørene, og begge grodde sammen i åpningen på baksiden, men ikke foran. 

Anonymkode: 917b9...c22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ååååå. Jenta mi på 4 ønsker også det. Jeg prøver å forklare at det kan svi og være litt vondt de første dagene. 
men jeg tør ikke, barnehagesand, luer som rives av og andre greier som fort skaper betennelser tør jeg ikke når hun er så lita at hun ikke kan kontrollere det til en viss grad selv mtp hygiene ila dagen... 

Anonymkode: 9fb01...f0f

Høres veldig fornuftig ut av deg. Selv om det finnes noen som har hull i ørene som så små, så er det ikke vanlig. Bare uforsvarlig.

Anonymkode: 4462e...267

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tatt hull i ørene da jeg var rundt den alderen. Er faktisk glad for det fordi jeg husker ikke at det gjorde vondt siden jeg var så liten. Hvis jeg gjorde det i voksen alder ville det kjennes vondt. 

Anonymkode: 3cdec...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan vel gå bettenelse når man er voksen også. Men huske å rense det

Anonymkode: 0cdf4...65d

Helt klart. Men 6-åringer leker i sandkasser, leker mye ute, tar seg til ørene for å vise pynten osv. 

Anonymkode: 0fd81...0ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er omsorgssvikt å lage hull i ørene på så små barn. Vil hun dette selv, er det dere som foreldre som ønsker dette?

Det skulle vært forbudt å lage hull i ørene før fylte 10 år.

Anonymkode: 821df...e8b

Omsorgssvikt faktisk 😅

Jeg fikk hull i ørene da jeg var 7 år og ønsket det selv. Min farmor tok meg med til frisørsalongen. Et flott barndomsminne som gir meg et smil om munnen.

Forøvrig enig i at barn i 4-årsalderen er for unge. 

Anonymkode: cafb4...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 5 når jeg spurte om hull i ørene, og jeg fikk lov. Vi dro til frisør, og jeg vil egentlig ikke anbefale det. Det gikk fint, men jeg husker første gang jeg skulle ta dem ut og bytte etter noen uker så endte det opp med hylgråt fra meg, og et veldig rødt og irritert øre.

Var veldig forsiktig selv, og vi vridde på dem som vi skulle, men umulig å si hva ditt barn gjør :) 

Jeg syns det er ok om man spør selv, mamma hadde aldri gjort det med mindre jeg spurte gjentatte ganger. Hun satte seg også ned med meg og spurte om jeg var sikker, og forklarte at jeg ikke måtte ta i ørene osv og være forsiktig. Jeg skjønte det, og derfor fikk jeg lov.

Anonymkode: 6346c...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 år er altfor ungt. En unge i den alderen vet ikke hva han/hun vil, og i ute i lek med andre unger blir det fort møkk som kommer borti hullene, øredobbene setter seg fast i ting og i verste fall revner hele øreflippen. Kun fordi mamma er forfengelig på vegne av barnet... 

Unger må MINST ha begynt på skolen før de får hull i ørene, og helst være 10-12 år etter min mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om andre ikke har fått betennelse så betyr ikke det at ikke deres får det, finns utallige bakterier å velge blandt som både kan gi lite plager og mye plager. 
Kroppsmodifisering burde dere uansett vente med til ungen er kompetent nok til å selv ville det selv og forstår konsekvensene.  Du kan jo ta hull i egne ører istedenfor. 

Anonymkode: ae862...359

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder er en ting, men man må også se på den ungen det gjelder. 

Har barnet ønsket det selv, og bedt om på eget initiativ? Er barnet stort nok til å ikke pille på ørene? Er barnet ferdig med den mest aktive og grisete lekeperioden? Kan barnet forstå at hygiene er viktig, at hullene må renses og at man må være ren på hendene når man rører øredobbene i starten? Er barnet modent nok til å forstå hva alt dette innebærer. 

Generelt er det få barn som er klar for dette før skolealder. Kanskje ingen. 

Anonymkode: 03c00...b7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, hull i ørene på små barn er så stygt, vulgært og harry. I tillegg gir det helt unødvendig smerte hos en som ikke er i stand til å velge selv. Jeg er ikke for forbud mot alt, men foreldre som tenker å gi hull i ørene på små barn bør tenke seg om en gang til. 

Anonymkode: 5e1f3...e54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jenta mi fått hull i ørene for noen dager siden. Gikk helt fint når dem tok hull å fortsatt så går det helt fint. Hun merker dem ikke, bare ser seg i speile 😀 takk for tips 

Ente med pistol 

Hilsen ts 

Anonymkode: 0cdf4...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 13.18):

Alder er en ting, men man må også se på den ungen det gjelder. 

Har barnet ønsket det selv, og bedt om på eget initiativ? Er barnet stort nok til å ikke pille på ørene? Er barnet ferdig med den mest aktive og grisete lekeperioden? Kan barnet forstå at hygiene er viktig, at hullene må renses og at man må være ren på hendene når man rører øredobbene i starten? Er barnet modent nok til å forstå hva alt dette innebærer. 

Generelt er det få barn som er klar for dette før skolealder. Kanskje ingen. 

Anonymkode: 03c00...b7d

Har forresten fått besjed om ikke å rense å pille på det. Men når vi vasker håret så skal vi bare vaske ørene. Ser ut som det funker helt supert. Hilsen ts

Anonymkode: 0cdf4...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (På 6.5.2021 den 12.51):

4 år er altfor ungt. En unge i den alderen vet ikke hva han/hun vil, og i ute i lek med andre unger blir det fort møkk som kommer borti hullene, øredobbene setter seg fast i ting og i verste fall revner hele øreflippen. Kun fordi mamma er forfengelig på vegne av barnet... 

Unger må MINST ha begynt på skolen før de får hull i ørene, og helst være 10-12 år etter min mening.

Ja ungen min er ikke blitt 4 år enda. Men nå har hun fått hull i ørene å hun er fornøyd 👌😀😀😀

Anonymkode: 0cdf4...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 8.36):

Takk for svar alle sammen. Jeg trengte ikke MOT meningene deres altså 🤪

Anonymkode: 0cdf4...65d

Men en mot melding til. Mener det er sånn at man ikke skal bade på 6 uker. Sånn mtp hvor i landet du evt bor 😆.  Pga fare for infeksjon. Vi ventet til skolestart og tok etter badesesong men før det ble kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...