Gå til innhold

I dag skal jeg gjøre det slutt en gang for alle! Grugleder meg -> *motivasjonstråd*


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor vil du at han som sier selv han er en psykopat skal ha samvær med barna sine? Hvordan tørr du det?  Syns virkelig du burde blokkert han for lengst. Du burde gjøre det for å gjøre det vanskeligere for deg å ta han tilbake. 

Anonymkode: cbe6c...18c

 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det kan jeg faktisk forstå. 

Anonymkode: cbe6c...18c

Kanskje du skal slutte nå? Jeg står ikke til ansvar for deg. Det er ikke nå det er vanskelig å holde meg unna han. Det er om tre måneder. Om et halvt år. Når jeg er sliten. Uansett så er det helt greit å uttrykke meningene sine, men du gir deg jo ikke. 

Anonymkode: 095ed...89e

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du ikke blokkerer han, skjønner jeg virkelig ikke.

Hva er grunnen for det? For at du vil ha mere kontakt med han?

Anonymkode: a5d55...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig godt å lese oppdateringene ts og kjempefin ekstraliste du har kommet med over ting du gleder deg over ❤️ Er så stolt av deg for det du har stått i, du står på for deg selv og barna og gir inntrykk for å vise fornuft for dine valg. 

Joda, det kan fort slå litt tilbake etter hvert at du kommer til å kjenne på savn etter han/eller omsorgen for han. Jeg håper du fortsetter å ha oppe faner med nyttig info til den tiden. Godt å høre at artikler og slikt hjelper, litt støttemateriell rett og slett. 

Det med de tankene "det var vel ikke så ille, kanskje jeg overdriver" - disse tankene har veldig, veldig mange etter et psykisk dårlig forhold. Det er nok litt forskjellige tanker rundt dette, f.eks at noen føler en skam av å ha stått i et slikt forhold og glatter over. Eller at man er litt sint på seg selv for det man har stått i. Eller at følelsen av å ha vært i et dårlig forhold har gitt deg en verdiløshet der du vurderer selv at du er svak. Eller, eller, eller.. Mye man kan tenke om nøyaktig det. Men da vil jeg du skal tenke på, du skal kun tenke på deg og barna i lang, lang tid fremover. Uansett om du skulle _vurdere_ et forhold igjen (nå skal ikke jeg si at du aldri skal bli sammen med han igjen, men det burde du jo virkelig ikke...), med hvemsomhelst ny eller noe.. Så skal du være singel i minimum så og så lang tid (du bestemmer tid. Men selv jeg som er 1 år lenger frem i tid til deg vurderer det ikke engang nå, for det er mye reparasjon fortsatt i mitt og barnas liv), for eksempel 1 eller 2 år.

At du har som mål at tiden fremover skal du ta hensyn til deg selv. Fortsette alt det gode og positive du ser skjer med deg nå, følelse av lykke, et håp for deg og barnas fremtid osv. Og gi deg selv litt slack innimellom, det er en stor jobb å være alene om 2. Det fins mange gode løsninger for hvordan man kan takle hverdagen. Og da håper jeg du spør Kg-rådet her i en ny tråd om gode løsninger for å takle hverdagen med 2 små, helt alene. Og dersom du ser det blir tøft og far er ute av livet til barna så håper jeg du ber om hjelp fra familien (etterhvert når du er klar) om litt barnevakt, eller hjelp til henting/levering. 

(Samvær, dersom far etter hvert vil ha de, når livet hans er mer på plass, bør foregå med tilsyn av noen. Aller helst noen du kjenner og er trygg på, slik at du ikke må stå i det selv. Har du ingen, så kan barnevernet bistå, men da må samværet gjennom rettssystemet. Noe jeg vil påstå er det tryggeste for barna utifra hva du har skrevet her.) 

Skulle du ha behov for støtte så vet du at krisesenteret er godt å ha i bakhånd. De kan òg tilby hjelp via en samtale på senteret med kun deg, for å hjelpe deg å "rydde opp" i kaoset som fort kan følge av et brudd, evt bare støtte fra dem om hvordan håndtere dette videre hvis du føler du trenger det. Selv om jeg syns du har taklet ting fint og er sterk i dette, så er det godt å ha noen i bakhånd. 

Ser du har en ettåring, og siden barnet er hjemme uten bhg plass håper jeg du vet om kontantstøtte ☺️ ang barnehageplass. Det er mulig å holde 2 plasser samtidig, så lenge begge betales. Er vel oppsigelsesfrist på 3 mnd, men det er lov å høre med barnehagene hvordan det kan løses. Heller takk ja til en barnehageplass enn å stå uten. Søke også om redusert barnehagekostnad fra kommunen. Evt at du har én plass frem til jul, og sørger for en søskenplass i den andre til etter jul. Men jeg ville ringt styrer i den bhg barnet ditt går i og hørt om hva muligheten din er for å få plass pga samlivsbrudd osv. Går an å ta en samtale. De fleste barnehager har forståelse for ulike situasjoner og at det er viktig for deg å sørge for plass for en stabil og trygg tilværelse. 

Ta vare på deg selv litt også, fint å høre du nyter alenetid. Gjerne gjør litt ekstra stas utenom å rydde, noe du ikke har gjort på en stund. Fotbad, ansiktsmaske. En laaaang dusj, farg håret. Og kjøp deg noe nytt du har hatt lyst på, kanskje en fin kjole. 

Prøv også å gjøre noe nytt, skaff deg en ny hobby det er mulig å utføre når barna er lagt/i barnehagen. Gå en tur, lytt til podcast, trene, skrive dagbok med positive ord. 

Heier på deg, er stolt av deg og håper reisen videre blir bra ❤️❤️❤️

Anonymkode: 2ef3f...b22

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At du ikke blokkerer han, skjønner jeg virkelig ikke.

Hva er grunnen for det? For at du vil ha mere kontakt med han?

Anonymkode: a5d55...50b

Ja, jeg drømmer om at vi skal flytte sammen igjen, få flere barn og at jeg skal være gift og bo med han resten av livet. 

.

.

.

.

Dumme spørsmål fortjener dumme svar. 

Anonymkode: 095ed...89e

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maayaaa

Takk for oppdatering, TS! Jeg blir så glad av å høre hvor utrolig godt du takler det hele. Jeg er rett og slett stolt av deg!

Du har kommet så langt på vei nå at jeg tror ikke den kortvarige kontakten med ham vil være noe problem. Du er smart og reflektert, og han klarer ikke å få festet grepet om deg igjen. Gi ham så lite som overhodet mulig, kun det du trenger for din egen sjelefred. 

NYT friheten, og bruk denne tråden for alt det er verd om du kjenner at du vakler. Overgangen til et nytt liv som 100% alenemor er alltid litt slitsom, men vi er mange som har gjort det før deg, og vi vet du klarer det. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor vil du at han som sier selv han er en psykopat skal ha samvær med barna sine? Hvordan tørr du det?  Syns virkelig du burde blokkert han for lengst. Du burde gjøre det for å gjøre det vanskeligere for deg å ta han tilbake. 

Anonymkode: cbe6c...18c

Tror du virkelig det bare er å nekte faren samvær? Det er det virkelig ikke! 

Barn har rett på samvær, og i mange tilfeller trumfer fars rettigheter barnas beste. 

Samværsnekt kan faktisk gi hi problemer 

Anonymkode: 0b77b...9cb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor vil du at han som sier selv han er en psykopat skal ha samvær med barna sine? Hvordan tørr du det?  Syns virkelig du burde blokkert han for lengst. Du burde gjøre det for å gjøre det vanskeligere for deg å ta han tilbake. 

Anonymkode: cbe6c...18c

Det å frata en forelder samvær med barna sine er helt ekstremt inngripende og skal veldig mye til for å få gjennomslag for i medhold av barneloven og EMK, dersom forelderen selv ønsker kontakt.  Det er ansett som det beste for barna å ha en viss kontakt med foreldrene sine i de aller fleste tilfeller. Noen ganger må dette gjøres gjennom ordninger som telefonsamtaler og samvær under tilsyn. Men det er SÅ godt å se en mor som for en gang skyld har en sunn holdning til dette og sier at hun håper han snur i forhold til ønsket om kontakt med barna etterhvert. Når tiden er inne for å diskutere samværsordning på familievernkontoret, så er det fullt mulig å finne slike løsninger. Kanskje kan barnevernet være god veiledning her mtp. hans sykdomsproblematikk. Kanskje velger han å gå i behandling før det i det hele tatt er aktuelt å snakke om å etablere en samværsplan. Det er faktisk ikke så viktig på nåværende tidspunkt og TS vil finne ut av dette etterhvert.

Det aller beste for barna er at dere har en fin tone og klarer å samarbeide i fremtiden. Jeg syntes derfor TS også er veldig fornuftig når hun velger å ikke blokkere han, så lenge han i tiden fremover respekterer de grensene TS setter. For noen kan slik blokkering være en trigger som gjør at man blir enda mer frustrert og desperat. Det vil bare unødvendig vanskeliggjøre fremtidig samarbeid. Dersom man må så må man, men for meg virker det som om TS kjenner at det ikke er nødvendig på nåværende tidspunkt. Nå må vi i tråden stole på det og slutte å stille spørsmålstegn ved hennes vurderinger. 

Syntes du skal være så stolt av deg selv TS for at du har klart å gå i fra han, for at du har håndtert det etter beste evne og for at du får mye skryt for å være en veldig fornuftig dame ❤️ Lykke til. 

Anonymkode: a6be4...82b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (5 timer siden):

 

Du har all grunn til å være stolt av deg selv for å gjennomføre dette! Det krever mot, og det krever ikke minst styrke. Nå har du fått en smak av friheten, og jeg tipper at det etter hvert blir færre og færre "tilbakefall" til "det kan da ikke ha vært så ille" tankegang. Men et tips til å motvirke det kan være å sette opp "stopp" tanker: Ja, han hadde sikkert positive sider som du savner, men for å ta han tilbake må han endre A, B og C. Har han endret det? Hvis du vender deg til å avbryte "det var ikke så ille" tankegangen med "stopp" tanken din går det fortere å komme ut av mønsteret. Jeg brukte det da det ble slutt mellom meg og min eks - jeg var også redd for at jeg skulle bli svak og falle tilbake hvis han ville ha meg. 

Jeg er ikke ts, men står (som mange andre ) i en lignende situasjon.

Veldig interessant det du skriver her om å endre tankemønstre på denne måten.

Vet du hvor jeg kan finne mer informasjon om denne metoden, uten terapeut?

Anonymkode: 53d18...779

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke ts, men står (som mange andre ) i en lignende situasjon.

Veldig interessant det du skriver her om å endre tankemønstre på denne måten.

Vet du hvor jeg kan finne mer informasjon om denne metoden, uten terapeut?

Anonymkode: 53d18...779

Jeg lærte det gjennom bøkene til Anthony Robbins (Unlimited Power og Awaken The Giant Within) - det er NLP i praksis. Ikke for alle, men JEG har hatt stor glede av det. Jeg bruker det nesten på daglig basis. 

Det handler egentlig om svært enkle grep for å endre tankemønstre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror du virkelig det bare er å nekte faren samvær? Det er det virkelig ikke! 

Barn har rett på samvær, og i mange tilfeller trumfer fars rettigheter barnas beste. 

Samværsnekt kan faktisk gi hi problemer 

Anonymkode: 0b77b...9cb

Har jeg skrevet det? Jeg ville vel nesten vært glad til om faren til barna mine var slik og ikke ønsker samvær. Hadde ikke kranglet på det. 

Anonymkode: cbe6c...18c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. :klem:

Jeg ser at tråden har tatt en litt annen vending enn du hadde håpt, og det er leit. Vi er mange her som heier på deg og synes du har gjort en god jobb den siste uka. Det er noen her som skriver at de er uenige i valgene dine, men husk at det er ditt liv. Ingen har rett til å overstyre deg og belære deg om hva du skal gjøre. Det er ditt liv, ditt valg, din framtid og din familie. Du vet bedre enn anonyme hva som er best for deres situasjon. Jeg støtter likevel at du fortsetter i samtaler med krisesenteret. De har peiling og kan gi deg gode råd på veien slik at situasjonen blir tryggest mulig for deg og dine barn.

Om jeg var i din situasjon ville jeg også politianmeldt, men igjen, det er noe du må kjenne på. Dine behov, følelser og grenser er viktig å ivareta oppi denne tøffe prosessen. Når det er sagt kan en anmeldelse komme godt med hvis det skulle skje noe mer, i tillegg til at man får dokumentert hendelsene, også hvis barna skulle slite psykisk i fremtiden. Dere kan også ha rett på erstatning for familievold. Men igjen, det er du som må kjenne etter på hva som er best for deg og din familie nå. Det viktigste er at dere er trygge og at krisesenteret bistår dere i å forhindre videre voldsepisoder fra exen. Dere må stable dere på beina igjen, og så kan dere tenke på anmeldelse og erstatning hvis det er ønskelig. Men det er ingen press. Du har tid til å kjenne etter, men samle opp bevisene i tilfelle. 

Jeg er glad for å høre at det går bra utifra forholdene. Du er skikkelig sterk. En kriger. Fantastisk hvor handlekraftig og modig du har vært. Du har en enorm styrke verken jeg eller mange andre ville hatt, og det ønsker jeg å rose deg for. Vi er mange som heier på deg. Håper du ikke forsvinner fra tråden. Vi er mange her som ønsker å oppmuntre deg, selv om noen få motarbeider deg. Ikke hør på dem.

Gode og varme tanker sendes din vei. Masse lykke til. ❤️❤️

:smilyblomst:

Endret av Gjenferdet
  • Liker 22
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS 🌻🌻 Vil bare titte innom og si at jeg heier på deg, du er råtøff ❤

Anonymkode: 46eae...e16

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, spekulasjoner, avsporinger og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med deg TS? Håper de siste dagene har vært rolige, og at du har fått hentet deg inn igjen!❤️

Anonymkode: 2296a...bd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med deg TS. Har lest hele tråden nå ikveld og synes du er vanvittig sterk❤️ Virkelig!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/12/2021 at 8:43 AM, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke svare for TS, men da jeg brøt med en psykopat var det en trygghet for meg at han kunne kontakte meg på ett vis.  En kunstig stillhet (blokkering) var faktisk verre enn kontaktforsøkene, fordi da visste jeg i det minste at han fremdeles var ute etter meg.  Med kunstig stillhet visste jeg ingenting, og usikkerheten ble større.

Enhver må finne den måten som passer dem best.
 

Anonymkode: 68b4b...7e2

Dette!! Angående alle innleggene om blokking, det er ikke anbefalt å blokkere, men heller sette på mute/overse kontaktforsøk. (Jamfør rettningslinjer fra Storbritannia). 

Da har man kontroll over kommunikasjonen inn, både for art, og om noe skulle måtte dokumenteres. Samtidig så har person en link inn til deg, som er «kontrollert», og på avstand, som kan eliminere behov for å oppsøke personlig. Å oppleve å bli blokkert kan også gjøre en sint person enda sintere.

Det sagt (føler jeg jeg særlig må si i denne tråden). Det er personen i situasjonen som best kan vurdere hvilke tiltak som er nødvendige og riktige.

Anonymkode: 4d87c...602

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig fint å lese oppdateringene fra deg TS, jeg har ikke funnet tråden på en stund, og ikke fått med meg hva som har blitt fjernet. Men jeg har tenkt på deg, og familien din, og sendt gode ønsker. Du håndterer dette kjempebra 💗

Anonymkode: 4d87c...602

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert ts! Har lest hele tråden nå og jeg må si du virkelig er en sterk og standhaftig kvinne:nordvesta:

Anonymkode: a0697...712

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 9.32):

 

Kanskje du skal slutte nå? Jeg står ikke til ansvar for deg. Det er ikke nå det er vanskelig å holde meg unna han. Det er om tre måneder. Om et halvt år. Når jeg er sliten. Uansett så er det helt greit å uttrykke meningene sine, men du gir deg jo ikke. 

Anonymkode: 095ed...89e

Bare å slutte å svare slike frekke svar, da tar det fort slutt. Er ikke så morsomt når de ikke får svar på det, vet du . Bruker å gjøre det selv, ignorere  de som siterer deg bare for å komme med spydigheter. Jeg heier på deg TS og synes du er sterk og tøff ❤️ Stå på ❤️ Klem ❤️ 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har vært heftige. For min egen del bør jeg nok ikke gå inn på hva som har skjedd. 

Men jeg tror at han i dag har innsett at jeg mener det. Først ønsket han å ha med seg den ene ungen et par timer. Men da jeg sa det til treåringen begynte barnet å gråte og sa "nei, ikke pappa, bare mamma", så jeg tok enkleste utvei og sa fra at barnet ikke hadde lyst. Foreslo at han kunne ta med yngste, men at da risikerte vi at eldste ombestemte seg slik at han endte med begge to. Da var det krise, det ble for mye å forholde seg til sa han, og han ringte og gråt. Jeg ødela livet hans, han tar frem masse episoder hvor vi har virket som et godt par rett før bruddet osv. Jeg orker ikke dulle mer med det der, så jeg sa at jeg tydeligvis var flink på skuespill. Han var veldig lei seg, og snakket om at nå skulle han endre seg osv. Jeg la på til slutt. 

Så kommer meldingsstormen! Nå er jeg det ondeste mennesket han har møtt, han vil aldri mer høre fra meg, jeg er syk i hodet mitt og burde skaffe meg hjelp og behandling, og den løgnen min om at jeg har blitt ødelagt av han er bare tull, for jeg ødelegger alle relasjoner jeg har rundt meg. Jeg har ødelagt livet hans, pådratt han masse gjeld, sugd all livsglede ut av han, og neste mann burde advares. Og jeg er en syk faen som ødelegger alle som vil meg godt. Og stakkars barna som må leve med meg. Og påstår at jeg har manipulert han til å tro at han er den syke av oss, mens det er jeg som er psykisk syk og skadet, og at han visstnok ble advart av en annen person i starten på forholdet vårt, om at jeg var helt gal i hodet, og at nå skulle han svare den personen at det var helt rett. 


Jeg regner med at denne helomvendingen er fordi han innser at jeg mener det? Samtidig så svir det litt, men det har jeg ikke sagt til han selvsagt.. Jeg blir usikker, kanskje det er meg det er noe galt med, kanskje er jeg gal, kanskje tror jeg at det er han, mens jeg er det. For det er jo jeg som er kald nå, han er fortvilet og lei seg, og min først og sterkeste reaksjon til både telefoner og meldinger er å le av han (sant, jeg synes alt det er så latterlig, at jeg begynner å le, og det gjør vel ikke normale folk?). 

Uansett så er jo det her veldig bra for meg, nå har han avsluttet fra sin side også. Men han klarte virkelig å gi meg et siste stikk, jeg sitter jo og tenker over hvem som kan ha advart osv 😕 

Anonymkode: 095ed...89e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...