Gå til innhold

Hvorfor kjører så mange langt over fartsgrensa i 80-sone og på E6?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor driter de i fartsgrensa? Det virker som at flertallet kjører alt for fort. Mange ligger over 25km/ t over fartsgrensa eller mer. Hvorfor er det greit? Jeg ser det hver eneste dag på RV 22 og på E6 til og fra Oslo i retning Trondheim/ Lørenskog. 
Det virker som at mange driter totalt i at liv kan gå tapt. 

Anonymkode: b442d...77a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke, de er idioter som av en eller annen grunn tror at fartsgrensen er veiledende. Det verste er at de også blir irriterte på oss andre som kjører «sakte» (les holder fartsgrensen). Helt absurd holdning og det virker som du sier som det er veldig utbredt også. Skremmende!

Anonymkode: 5cd5b...3a3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mange ligger i 100 på en 80 vei så tilsier det at veien burde være satt som 100. Folk kjører 100 fordi det er fullt mulig. E6 burde være minst 100 fra Oslo til Trondheim. 80 på en sånn europavei burde være forbudt. 

Anonymkode: 519b6...e56

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor driter de i fartsgrensa? Det virker som at flertallet kjører alt for fort. Mange ligger over 25km/ t over fartsgrensa eller mer. Hvorfor er det greit? Jeg ser det hver eneste dag på RV 22 og på E6 til og fra Oslo i retning Trondheim/ Lørenskog. 
Det virker som at mange driter totalt i at liv kan gå tapt. 

Anonymkode: b442d...77a

Man har ikke tillit til at veimyndighetenes vurdering av setting av fartsgrenser, etter at det er blitt satt andre kriterier enn det som optimaliserer fart i forhold til veiens kvaliteter.

Det samsvarer med mange andre negative utviklinger som mobilbruk og rus: Hvis det ikke er samsvar mellomdet man aksepterer av  risikovurdering og regler, forsvinner aksepten for å underlegge seg regler og lover. 

Dette er nedsiden av null-visjonen, og det ble advart om det i forkant. 

Anonymkode: 3ac55...97a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor driter de i fartsgrensa? Det virker som at flertallet kjører alt for fort. Mange ligger over 25km/ t over fartsgrensa eller mer. Hvorfor er det greit? Jeg ser det hver eneste dag på RV 22 og på E6 til og fra Oslo i retning Trondheim/ Lørenskog. 
Det virker som at mange driter totalt i at liv kan gå tapt. 

Anonymkode: b442d...77a

Trolig to hovedårsaker.

1) Vi har fått bedre råd- og "tåler" bedre å bli tatt i kontroll (antall forenklede forelegg øker år for år)

2) Sikrere biler og veier fører til at det føles sikkert selv om farten øker over grensa.(Dette stemmer også: Antall drepte i trafikken går stadig nedover. Det er nok tryggere å kjøre i 100 idag med moderne bil/vei, enn i 80 km/t for 20 år siden med gammelvei/bil. Men selvsagt: Tryggest er det å stå stille:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis mange ligger i 100 på en 80 vei så tilsier det at veien burde være satt som 100. Folk kjører 100 fordi det er fullt mulig. E6 burde være minst 100 fra Oslo til Trondheim. 80 på en sånn europavei burde være forbudt. 

Anonymkode: 519b6...e56

Dette!

Anonymkode: 1bdab...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Man har ikke tillit til at veimyndighetenes vurdering av setting av fartsgrenser, etter at det er blitt satt andre kriterier enn det som optimaliserer fart i forhold til veiens kvaliteter.

Det samsvarer med mange andre negative utviklinger som mobilbruk og rus: Hvis det ikke er samsvar mellomdet man aksepterer av  risikovurdering og regler, forsvinner aksepten for å underlegge seg regler og lover. 

Dette er nedsiden av null-visjonen, og det ble advart om det i forkant. 

Anonymkode: 3ac55...97a

Og dette!

Anonymkode: 1bdab...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 3. Man skal ikke være til hinder. 

Og ligger man i 80 når sikten og føret er godt. Er man til hinder og kan få bot.

Anonymkode: 9d377...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, veien er bygd for en betydelig høyere fart; og da kjører folk den farten. Dessuten er dagens biler så trygge, og så komfortable, at dette er helt uproblematisk. Jeg har kjørt i 220 km/t i en minivan, av alle ting. I Tyskland, riktignok, men den putlekjøringen vi gjør i Norge, på dårlige norske veier, er da ikke så dramatisk. 

Anonymkode: 122df...2de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som andre sier, veien er bygd for en betydelig høyere fart; og da kjører folk den farten. Dessuten er dagens biler så trygge, og så komfortable, at dette er helt uproblematisk. Jeg har kjørt i 220 km/t i en minivan, av alle ting. I Tyskland, riktignok, men den putlekjøringen vi gjør i Norge, på dårlige norske veier, er da ikke så dramatisk. 

Anonymkode: 122df...2de

Man mister lappen hvis man blir tatt. 

Anonymkode: b442d...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

§ 3. Man skal ikke være til hinder. 

Og ligger man i 80 når sikten og føret er godt. Er man til hinder og kan få bot.

Anonymkode: 9d377...c7b

Vrøvl. I 80-sone får du ikke bot for å være til hinder i 80 km/t. Du er en kødd som ikke slipper forbi alle som ligger bak deg, ja, men bot vil ikke politiet gi deg. 
 

det som er synd er at folk som ser 78 på speedometeret i realiteten kjører i 70, og deeet eeer sååå frustreerendeeee. Derfor trives jeg med at speedometeret viser rundt 90 i 80-sonen, da ligger jeg omtrent i 80! ☺️ 

Anonymkode: 3281e...623

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E6 ut og inn av Oslo er det firefeltsvei og null problem å ligge +20 over fartsgrensen. Alle gjør det. Det er helt trygt og skaper bra flyt. Det er mye tungtrafikk på veien så man er uansett nødt til å øke farten og kjøre forbi. Man skal bare være obs på påkjøringsfeltene.

På 80 km-veier ligger jeg mellom 80-90, men prøver å ligge litt i overkant av 80. Kan ofte være mye vilt/dyr som plutselig kommer ut i veibanen som man må være forberedt på å vike for. Mange 80-regulerte veier er egentlig altfor svingete og uoversiktlige til å kjøres i 80 km/t legger jeg merke til. Det er de 80-regulerte veiene som er den store faren i Norge, mener jeg. Her kan det bli møteulykker og. Ikke slik på E6.

På veier med enda lavere fartsgrenser kjører jeg aldri raskere enn maks hastighet, da det gjerne er barn, syklister og gangfelt i veien.

Anonymkode: c72eb...5ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister lappen som sagt hvis man blir tatt:

CB48C9D7-24C1-4F9E-A419-EFEB6BA3C4FA.png

Anonymkode: b442d...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ti T Usen skrev (På 4.5.2021 den 13.52):

Trolig to hovedårsaker.

1) Vi har fått bedre råd- og "tåler" bedre å bli tatt i kontroll (antall forenklede forelegg øker år for år)

2) Sikrere biler og veier fører til at det føles sikkert selv om farten øker over grensa.(Dette stemmer også: Antall drepte i trafikken går stadig nedover. Det er nok tryggere å kjøre i 100 idag med moderne bil/vei, enn i 80 km/t for 20 år siden med gammelvei/bil. Men selvsagt: Tryggest er det å stå stille:-)

Når man bygde E18 sørover mellom Drammen og Sandefjord ble veien byggd for 130km/t. Fartsgrensen er 110km/t. Om miljøpartiet satte ned fartgrensen på denne veien til 60km/t fordi de ønsket å dytte flere over på tog, som da ville blitt en raskere måte å komme frem på. Ville du fremdeles ment av folk brøt grensen fordi de hadde så god råd?

Poenget er at fartsgrensen ikke oppleves som riktig og da blir terskelen for å bryte den lav. 

Et annet poeng er at alle biler viser for lav fart. Ofte 4-6km/t for lite. Og feilen blir større ved høyere hastighet. Så man kan ligge i 100km/t men i virkeligheten ligge 94 km/t. Så trekker radaren fra 2-3km/t. Så man riskikere å bli "stoppet" for å kjøre i 90 i 80 sonene, noe som politet sjelden gjør.

Anonymkode: 53565...7d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man mister lappen som sagt hvis man blir tatt:

CB48C9D7-24C1-4F9E-A419-EFEB6BA3C4FA.png

Anonymkode: b442d...77a

Ja, men her kjørte jo taxisjåføren altfor fort?! Da mister man jo lappen.

 

 mange som kjører over fartsgrensen ligger jo ikke over "miste lappen"-grensa, men "denne boten er jeg villig til å betale for å komme meg hjem på denne siden av jul"-grensa.  

Anonymkode: 3281e...623

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når man bygde E18 sørover mellom Drammen og Sandefjord ble veien byggd for 130km/t. Fartsgrensen er 110km/t. Om miljøpartiet satte ned fartgrensen på denne veien til 60km/t fordi de ønsket å dytte flere over på tog, som da ville blitt en raskere måte å komme frem på. Ville du fremdeles ment av folk brøt grensen fordi de hadde så god råd?

Poenget er at fartsgrensen ikke oppleves som riktig og da blir terskelen for å bryte den lav. 

Leste du hele innlegget mitt? Det er jo nettopp dette jeg antar som en av hovedårsakene. 

Men  jeg tror det hadde vært færre som hadde kjørt for fort hvis boten var 25.000,- Så ja, mange kjører fort bl.a fordi konsekvensene ikke er større enn de er.

Jeg tror egentlig vi er enig:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høy fart dreper. Alle som kan enkel fysikk vet at E=1/2mv^2. Det hjelper ikke om du har en sikker bil, energien blir den samme.

Mange blir drept i trafikken hvert år pga. for høy fart. Respekter fartsgrensene! Dere kommer ikke så mye tidligere frem heller av å kjøre litt for fort!

Planlegg bedre. Dere burde ikke være på veien om dere ikke kan tåle å være bak en som kjører i fartsgrensa eller litt under. Det er ikke straffbart å kjøre litt sakte.

Anonymkode: faea6...7fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sgs. ikke ulykker på nye motorveier så argumentasjonen holder ikke. Mange av disse hadde glatt tålt 150-grense uten dramatisk økning i ulykkesfrekvensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 13.21):

Hvorfor driter de i fartsgrensa? Det virker som at flertallet kjører alt for fort. Mange ligger over 25km/ t over fartsgrensa eller mer. Hvorfor er det greit? Jeg ser det hver eneste dag på RV 22 og på E6 til og fra Oslo i retning Trondheim/ Lørenskog. 
Det virker som at mange driter totalt i at liv kan gå tapt. 

Anonymkode: b442d...77a

Fordi de synes de selv er kule. Så kule at de må svinse og svanse raskere enn andre. 

Anonymkode: 2d3c6...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 13.28):

Hvis mange ligger i 100 på en 80 vei så tilsier det at veien burde være satt som 100. Folk kjører 100 fordi det er fullt mulig. E6 burde være minst 100 fra Oslo til Trondheim. 80 på en sånn europavei burde være forbudt. 

Anonymkode: 519b6...e56

Så fartsgrensa burde settes ut i fra hvor fort det er mulig å kjøre der? 

Anonymkode: bf107...d7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...