Gå til innhold

Betale ned studielån når man ikke får huslån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg valgte å betale ned en del på det. Jeg fikk beskjed om at det var studielånet som veltet søknaden min. Hadde 370k i studielån. Ca 420.000 i inntekt. Men har også bil (som er nedbetalt) og 2 barn. 

Anonymkode: 6911d...56b

Hvor mye betalte du ned? :) Hvor mye EK hadde du, og hvor mye lån fikk du etterpå?

Anonymkode: 98671...8ff

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor mye betalte du ned? :) Hvor mye EK hadde du, og hvor mye lån fikk du etterpå?

Anonymkode: 98671...8ff

Ved inntekt 500k, så bør ikke studielånet overstige 250k.

Ved inntekt 400k, så bør ikke studielånet overstige 200k.

Anonymkode: bc1a6...bb8

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er da mye bedre at du sparer penger og øker egenkapitalen i stedet for å betale ned studielånet. Studielånet er det aller siste du skal betale ned pga de gode betingelsene det lånet har. Med den renten som er, vil også inflasjonen spise opp lånet. 
Spar heller så mye du kan på egenkapitalen din. det er ikke ett fett om du sparer 100k eller betaler 100k på studielånet. 

Du har ikke fast jobb, det er en av hovedproblemene. Du kan prøve husbanken, søke lån der siden du får avslag hos andre banker. 

Anonymkode: f78ad...45e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

At du ikke har fast jobb er grunnen til at du ikke får lån, ikke at du har studielån. 

Anonymkode: bfc65...4d0

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

At du ikke har fast jobb er grunnen til at du ikke får lån, ikke at du har studielån. 

Anonymkode: bfc65...4d0

Ja, det står i HI.

Anonymkode: 2e293...637

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Mye rar info om EK og lån her.

Hvis dere i stedet for å tenke 15 % EK, tenker maks 85 % av kjøpesum i boliglån og maks 5 * inntekt i sum lån, kommer dere på riktig spor. Men ikke alle kan få så stort boliglån at sum lån blir 5 * inntekt. Det kommer an på andre utgifter.

Anonymkode: 45112...e2b

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg også fikk beskjed om at det var studielånet som veltet lånemulighetene mine også. Det teller MYE å ha annen gjeld.

Anonymkode: 0c1bf...0bb

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...