Gå til innhold

Betale ned studielån når man ikke får huslån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har spart ca 325.000 til egenkapital, men etter å ha hørt med flere banker er det klart at jeg ikke får lån. Lurer på om jeg da bør betale ned studielånet mitt på 230.000? Hører jo alltid at man bør betale ned det til slutt pga. god rente, men slik det er nå er det mitt eneste lån.

Anonymkode: 2e293...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor får du ikke lån nå? For lav inntekt og for lav EK? Begge disse tingene kan du øke og dermed få lån. Med tid. Kanskje ikke i dag, men i fremtiden. Det er viktig at du ikke gir opp og tar valg som er korttenkt.

Jeg synes det høres ut som veldig dårlig ide å betale ned studielånet. Kravet om egenkapital er en viktig del av få lån. Da starter du på 0 om du bruker opp oppsparte midler til å betale ned studielån og det tar enda flere år å få huslån.

Anonymkode: 4e1e4...6a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er grunnen til at du ikke får lån er viktig å nevne, hvis ikke blir det vanskelig å gi deg råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje. Det er jo totalt lån som teller, så hvorvidt det lønner seg å betale ned studielånet spørs jo helt på hvorvidt du tjener mer på renter/avkastning/skattefradrag på å ha gjelda, kontra hvor mye renter du betaler på lånet. Det er vanskelig for oss å vurdere når vi ikke har innsyn i økonomien din.

Anonymkode: c7ee7...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du null kroner på konto og null lån har du null i egenkapital for å få lån

Har du 300'000 på konto og 300'000 i studielån har du 300'000 i egenkapital og kan få lån på opptil 5x årslønn, minus eksisterende lån. 

Så i ditt tilfelle, dersom du har 400'000 i årslønn og 300'000 i studielån kan du teoretisk låne 1,7 millioner (400k x 5 -300k)

Så veldig veldig dumt å kvitte deg med egenkapitalen du har

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studielånet er ikke det som hindrer deg i å få lån sånn sett, men det regnes som gjeld.

EK-en din er ikke 325', den er 325 minus studiegjelden på 230, så den er reelt 95.000 kr i EK. Ikke rart du ikke får lån, og det burde banken forklare deg.

Betal ned på studielånet som planlagt, og spar alt du kan til EK. Om du en gang skulle bli syk og ufør så kan lånet slettes, og hvis du dør får lånet er nedbetalt slettes det.

Kutt alle kostnader, slutt å shoppe klær og lignende, spar inn på alt du kan. Gi det noen måneder, la banken se hva du faktisk bruker penger på. Jeg og mannen har et lavt månedlig forbruk,  og derfor fikk vi vurdert vår økonomi utenom SIFO-referansen, for den stemte bare ikke på oss og vi hadde flere år med bevis for det i kontoutskriftene våre.

For all del ikke betal ut studielånet nå. Det er det dummeste du kan gjøre.

Anonymkode: 0183e...2f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke betal ut studielånet. Du får høyere avkastning på å sette pengene i fond enn du betaler i renter på lånet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her :) Tusen takk for svar. Jobber med prosjekt og vikararbeid, som gjør at det er svært få faste stillinger innen dette i Norge. Bittelite spesialisert felt, så jobber som regel på prosjekt i 6-12 måneder, eller har vikariat i tilsvarende tidsperiode.

Får ikke lån fordi det ikke er fast stilling (sifo budsjett og utgifter var ikke noe problem i følge banken, men har bare snakket med en bank, DNB). Er bare 2 år siden jeg var nyutdannet så synes 325000 i sparing på den tiden ikke var så ille - føles bare dumt å betale renter på et lån jeg ikke må ha, penger på sparekonto føles bortkastet da renta er så lav - og jeg tør ikke sette de i fondsparing eller lignende, redd for å miste alt (og kan ingenting om det).

Om jeg hadde hatt dette som fast stilling ville det blitt ca 670.000 i årslønn, så tror ikke inntekt og slikt er problemet, men når man jobber på prosjekt og i vikariatstillinger opprettet kun for å utføre et oppdrag hos en bedrift, blir det også litt opphold mellom jobbene.

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Kutt alle kostnader, slutt å shoppe klær og lignende, spar inn på alt du kan.

Jeg handler bare det som er nødvendig, har en hobby som betaler seg selv og i covidtider er det rett og slett vanskelig å få brukt penger på fornøyelser som restaurantbesøk og lignende.

 

Må legge til at dette er drømmejobben, og jeg har ikke noe ønske om å bytte felt for å få en fast jobb selv om det ville vært mulig.

Anonymkode: 2e293...637

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

EK-en din er ikke 325', den er 325 minus studiegjelden på 230, så den er reelt 95.000 kr i EK. Ikke rart du ikke får lån, og det burde banken forklare deg.

Betal ned på studielånet som planlagt, og spar alt du kan til EK. Om du en gang skulle bli syk og ufør så kan lånet slettes, og hvis du dør får lånet er nedbetalt slettes det.

Slutt å komme med feilinformasjon og spre falsk visdom. Formuen til trådstarter er 95'000, men egenkapitalen er fortsatt 325'000. 

Endret av newman01
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 minutt siden):

Slutt å komme med feilinformasjon og spre falsk visdom. Formuen til trådstarter er 95'000, men egenkapitalen er fortsatt 325'000. 

Det er ikke feilinformasjon. Nøyaktig det regnestykket satte banken opp for oss. 

Ja, EK-en er 325.000, men de trekker faktisk fra lån du har og det har mye å si for hvor mye du kan kjøpe. Pga studielån gikk jeg og mannen fra over 1 mill i EK til 600.000 i EK som banken vurderte mot faktisk boligkjøp. Det var de 600.000 som ble ganget opp med litt over 4x (pga vi eier bil), ikke 1 mill.

Anonymkode: 0183e...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger uansett min 15% egenkapital. Med egenkapital på 325 000 kan du kjøpe for ca 2,2 millioner. Betaler du ned studielånet sitter du igjen med egenkapital på 95 000 kr, Du kan da kjøpe for ca 630 000. 

Jeg ville ikke betalt ned studielånet.

Anonymkode: ed470...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke feilinformasjon. Nøyaktig det regnestykket satte banken opp for oss. 

Ja, EK-en er 325.000, men de trekker faktisk fra lån du har og det har mye å si for hvor mye du kan kjøpe. Pga studielån gikk jeg og mannen fra over 1 mill i EK til 600.000 i EK som banken vurderte mot faktisk boligkjøp. Det var de 600.000 som ble ganget opp med litt over 4x (pga vi eier bil), ikke 1 mill.

Anonymkode: 0183e...2f3

Sprøyt. Selvsagt kan du ha 300.000 i studielån og feks 300.000 i EK. Du får da lån til max  5. ggr inntekt -  300.000.

Men du må nok ha fast jobb. De spør også ofte hvor lenge du har vært i jobben.

Anonymkode: e4624...3f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke feilinformasjon. Nøyaktig det regnestykket satte banken opp for oss. 

Ja, EK-en er 325.000, men de trekker faktisk fra lån du har og det har mye å si for hvor mye du kan kjøpe. Pga studielån gikk jeg og mannen fra over 1 mill i EK til 600.000 i EK som banken vurderte mot faktisk boligkjøp. Det var de 600.000 som ble ganget opp med litt over 4x (pga vi eier bil), ikke 1 mill.

Anonymkode: 0183e...2f3

Høres veldig rart ut.

For egen del med boliglån i DNB ble studielån trekket fra max lånebeløp som i utgangspunktet er 5x inntekt. Egenkapitalen på konto telte 100% uten fratrekk for studielån.

Anonymkode: ed470...7dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke feilinformasjon. Nøyaktig det regnestykket satte banken opp for oss. 

Ja, EK-en er 325.000, men de trekker faktisk fra lån du har og det har mye å si for hvor mye du kan kjøpe. Pga studielån gikk jeg og mannen fra over 1 mill i EK til 600.000 i EK som banken vurderte mot faktisk boligkjøp. Det var de 600.000 som ble ganget opp med litt over 4x (pga vi eier bil), ikke 1 mill.

Anonymkode: 0183e...2f3

Min bank gjorde det ikke på den måten, og tror heller ikke det er normen.

Det jeg hadde i egenkapital hadde jeg i egenkapital, uavhengig av hvor mye lån jeg hadde. Summen i egenkapital var akkurat på 15% av det jeg ville kjøpe leilighet for. Hadde banken trukket eksisterende lån fra egenkapitalen hadde jeg bare ligget på 8% eller noe, altså langt under kravet, og hadde ikke fått lånet.

Lånesum ble vurdert ut i fra inntekt, egenkapital ble lagt oppå det. Så ble eksisterende gjeld trukket fra, og jeg hadde summen jeg kunne kjøpe for. 

Anonymkode: 3f814...466

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Pga studielån gikk jeg og mannen fra over 1 mill i EK til 600.000 i EK som banken vurderte mot faktisk boligkjøp. Det var de 600.000 som ble ganget opp med litt over 4x (pga vi eier bil), ikke 1 mill

Hva slags bank var dere innom? Kardemommebanken? I hvilken finansiell institusjon ganger de opp egenkapitalen med 4 (?) for å finne ut hvor mye man kan låne? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pga studielån gikk jeg og mannen fra over 1 mill i EK til 600.000 i EK som banken vurderte mot faktisk boligkjøp. Det var de 600.000 som ble ganget opp med litt over 4x (pga vi eier bil), ikke 1 mill.

Anonymkode: 0183e...2f3

 

Ingen bank i verden vil gange opp EK med noe som helst for å beregne lån  😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Da foreslår jeg at du hører med flere banker og SNAKK (som i løft opp telefonen) med en rådgiver, fremfor å bruke skjema på nett. Grunnen er at du trenger en spesiell vurdering fordi du har den arbeidssituasjonen du har. Altså: Du fyller ut et nettskjema, du krysser av for at du ikke har fast jobb og dermed - vosj inn i avslagskøen. Du snakker med en rådgiver som anbefaler et lån og vusj er du i godkjent køen.

Noen av oss må ha en fysisk person som SER søknaden vår og de spesielle forutsetningene. Derfor: kontakt banken og SNAKK med en rådgiver.

Prøv for all del i flere banker også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egenkapital på 300.000kr og studiegjeld på 250.000kr. Har fast inntekt og fikk 2,3 mill i boliglån. Er fast jobb og betalingsevne som legges vekt på. 

Anonymkode: 19320...8b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (16 timer siden):

Da foreslår jeg at du hører med flere banker og SNAKK (som i løft opp telefonen) med en rådgiver, fremfor å bruke skjema på nett. Grunnen er at du trenger en spesiell vurdering fordi du har den arbeidssituasjonen du har. Altså: Du fyller ut et nettskjema, du krysser av for at du ikke har fast jobb og dermed - vosj inn i avslagskøen. Du snakker med en rådgiver som anbefaler et lån og vusj er du i godkjent køen.

Noen av oss må ha en fysisk person som SER søknaden vår og de spesielle forutsetningene. Derfor: kontakt banken og SNAKK med en rådgiver.

Prøv for all del i flere banker også!

støtter denne☺️jeg fikk boliglån til tross for studielån og at jeg har aap. folk tror det nesten ikke, men med et langt og stabilt forhold til banken min fikk jeg innvilget lån. standardskjema er ikke for alle!

Anonymkode: 8219f...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å betale ned en del på det. Jeg fikk beskjed om at det var studielånet som veltet søknaden min. Hadde 370k i studielån. Ca 420.000 i inntekt. Men har også bil (som er nedbetalt) og 2 barn. 

Anonymkode: 6911d...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...