Gå til innhold

Artikkelen om BMI-grense for assistert befruktning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Håper at ingen tar seg veldig nær, men prøver å forstå synspunktet mitt.

https://www.nrk.no/trondelag/bmi-grense-for-assistert-befruktning-i-norge_-monica-johansen-mistet-hapet-om-a-bli-gravid-1.15461815

Overvekt kan øke risikoen for diverse som f.eks svangerskapsdiabetes. Det kan også være vanskeligere å bli gravid pga. ubalanse i hormonsystemet. Derfor forstår jeg egentlig at det må være en BMI-grense for assistert befruktning. Skal systemet bruke masse penger på svangerskap som har betydelig større risiko for komplikasjoner? Om ikke legene advarer mot dette, så er jo egentlig legene med å bidrar til at kvinnen kan få problemer. Jeg forstår godt at vekt er et tema som må komme på banen. Jeg forstår at det er sårt for de det gjelder, men jeg har hatt et inntrykk av at norske medier den siste tiden forsøker å likestille overvekt. Sannheten er jo at overvekt generelt gir mye større risiko for sykdom og helseplager, uansett om man skal gå gravid eller ikke. Har inntrykk av at samfunnet alltid mener at absolutt alt skal være likt. Og hvis man er overvektig så blir man diskriminert. Jeg tenker at dette ikke handler om diskriminering. Dette er for kvinnenes helse. Selvsagt bør leger være ydmyk når de tar overvekt opp. Men dessverre så kjenner jeg flere som er overvektig som selv har fortalt at leger ikke tørr å si sannheten, at de ikke har fått et spark bak. F.eks en overvektig venninne som ville ha brystreduksjon. Legene ville hun skulle gå ned en viss prosent. Brystreduksjon tok hun først opp i det offentlige /fastlegen, men hun fikk aldri beskjed om at overvekten var et problem. Legen unngikk å ta dette opp og utsatte spørsmålet om brystreduksjon. Sa at hun måtte ta tiden til hjelp, få bedre selvbilde, anbefalte psykolog osv. Sannheten er at hun sliter med ryggsmerter pga. store bryst (det hadde hun også før hun ble overvektig). Da hun gikk til en privat klinikk så fikk hun beskjed om at hun først måtte ned i vekt pga. økt fare for komplikasjoner under operasjon og i ettertid. Hun fikk jo litt sjokk og hadde da gått i 2år uten å vite om dette. 2 år som hun kunne brukt på vektnedgang. Og ja, noen kan jo si at hun selv burde tenkt i de baner og gått ned i vekt fordi overvekt generelt ikke er sunt, men jeg tror nok at en del overvektige trenger et spark bak, veiledning og støtte. Noen fortrenger. Noen tør ikke å trene fordi de er redd folk ser på de, noen vet ikke hvor de skal begynne, noen sliter med spiseforstyrrelse, depresjon eller trøstespising. Og dette trenger de jo hjelp til. De trenger ikke å bli oversett. Også har man selvsagt de som fortrenger at de er sykelig overvektig og finner unnskyldninger for alt og fremmer fedme, men dette er jo en annen "kategori" som ikke bør blandes med resten. 

Ellers vil jo ofte overvekt i svangerskapet føre til større overvekt etter graviditet om man ikke vet hvordan man bør spise/trene. De fleste legger jo ekstra på seg og mange kan ha problemer med å få av seg svangerskapskiloene. Økt vekt i svangerskapet kan jo også gi problemer med hofter og knær. Og stor overvekt kan også ha betydning for barnets helse. Det er jo de som ikke orker å leke med barnet, aldri tar med barna på tur osv. 

Det står jo også i artikkelen at private klinikker har andre grenser. Men det har de vel for å tjene penger på flest mulig. Det er ikke sikkert at BMI i seg selv er den riktige måleformen å bruke, men generelt er jo overvekt et problem. Jeg mener jo også at det bør være legers plikt å ta overvekt opp. Og det i en tidlig fase. Ikke vente til pasienten får en BMI=fedme/sykelig overvekt. Det er jo lettere å gjøre noe med overvekt om man er i en tidlig fase og kan få hjelp og støtte til å endre kosthold, treningsveiledning osv. 

Hva tenker dere? Kanskje noen har opplevd dette selv? Hvordan møtte legene deg?

Anonymkode: 20f33...aa0

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helt enig at det må være grenser både for mor og for baby!

Anonymkode: a42fd...88e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Synes mange overvektige er sutrete. Som en av legene i artikkelen sier, så er jo ikke formålet med BMI-grensen å være slem mot noen. Men enkelte, inkludert hun i artikkelen bør jo ha såpass selvinnsikt at de skjønner hvor helseskadelig det er å være så overvektig. Det er det dette handler om, men hun sutrer over å bli fratatt retten til å være mamma....?

Er du 165 høy og veier 95 kg har du ifølge NHI sin bmi-kalkulator en BMI på over 30. Allerede da er du alt for stor. Fatter ikke at de ikke ser og forstår dette selv.  En grense på 32-33 som de fleste offentlige sykehus har er da ganske generøs spør du meg. 

Anonymkode: 48127...100

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Om man er overvektig eller kraftig undervektig er det også vanskelig å bli gravid. Så å forsøke å gå litt ned kan bidra til at man kanskje klarer det på egenhånd også. Det er tungt nok å gå gravid som normalvektig, så å være kraftig overvektig fra før må være utrolig tungt og slitsomt. Når man da ber om bistand fra det offentlige så bør man også forstå at man må gjøre en innsats selv også. Det bidrar til egen og barnets helse.

Anonymkode: 9d6a1...301

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Selvfølgelig skal ikke staten sponse barn til overvektige. En skam at de blir gravid. De får komme seg ned i vekt og ta tak i livet, før de går hen og blir gravid. Risiko for fosteret og ikke minst usunt å vokse opp i et hjem med ekstrem overvekt. 

Anonymkode: 0aea6...d30

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Denne artikkelen kan like gjerne vinkles slik:

enn at de venter til de er 35 år før de prøver å få barn? Det blir jo enormt dyrt for det offentlige å sponse alle disse biologisk eldre kvinnene fordi de er så sent ute med å prøve? Bortkastede ressurser hos helsevesenet fordi folk ikke kjenner sin egen biologi!

Nå kan dere slutte å snakke om overvektige som om de ikke er mennesker. 

Anonymkode: 888ae...be0

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er helt OK at det finnes BMI-grense, men jeg synes en grense på 32 i BMI er svært lav. 

Anonymkode: 9b04c...16a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

enn at de venter til de er 35 år før de prøver å få barn? Det blir jo enormt dyrt for det offentlige å sponse alle disse biologisk eldre kvinnene fordi de er så sent ute med å prøve? Bortkastede ressurser hos helsevesenet fordi folk ikke kjenner sin egen biologi!

Vi har alle et ansvar for å ta vare på oss selv. Om man kommer til legen med store knesmerter og legen sier at belastningen på knærne er store som følge av betydelig overvekt betyr ikke det at pasienten ikke er menneske eller det er snakk om fat shaming. Legen må forklare at operasjon ikke alltid er det beste eller mest gunstige og anbefaler blant annet vektnedgang for å bidra til mindre smerter. Om jeg hadde gått til legen med betydelig undervekt og sagt jeg har mista mensen og fryser konstant ville ikke det eneste svaret til legen vært å kle på seg mer klær...

Anonymkode: 9d6a1...301

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Tviler på at du får så mange svar fra folk med egen erfaring rundt dette, etter noen av kommentarene her å dømme er det å invitere til hets.

Anonymkode: 98d86...e34

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig skal ikke staten sponse barn til overvektige. En skam at de blir gravid. De får komme seg ned i vekt og ta tak i livet, før de går hen og blir gravid. Risiko for fosteret og ikke minst usunt å vokse opp i et hjem med ekstrem overvekt. 

Anonymkode: 0aea6...d30

Ikke egentlig. Det finnes folk som er overvektige pga sykdom, og de kan ha et helt eksemplarisk kosthold hjemme. Tror ikke barn har vondt av å se overvektige mennesker. 

Anonymkode: 907cb...017

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg syns det er tullete. Ja det finnes helt klart noen svangerskapsplager man har høyere risiko for å få som svært overvektig, men det er ikke snakk om mye høyere risiko. Og de fleste av disse plagene er jo og ting man kan lett kontrollere dersom man følger litt nøye med på de som er gravid med høy bmi ( noe de også gjør). Skal man ikke hjelpe de med diabetes heller da fordi de har høyere risikoer for store babyer? Finnes mange sykdommer der man kan slite i et svangerskap, men det hadde ikke vært aktuelt å ikke hjelpe disse kvinnene. 

Som et eksempel har jeg 35 i bmi. Er ikke veldig stor, men har kanskje en 15 kg for mye på kroppen. Jeg er nå gravid i uke 38. har fått sykehuskontroller hver 14 dag siden uke 23 på grunn av BMI. Babyen min er litt liten, BT mitt er helt fint og jeg har ingen utfordringer. Mens en venninne av meg er tynn og har svangerskapsdiabetes og blir satt i gang snart på grunn av stor baby. 

Jeg er klar over at det er en anektdote, men poenget er at det er ikke alltid så svart hvitt og jeg syns ikke BMI skal være noe man diskriminerer på grunnlag av. Da måtte det heller gått ut i fra fettprosent, for bmi kan være veldig misvisende, og 32 som grense er latterlig.

Anonymkode: a8722...e46

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Albbas
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det jo faktisk en øvre aldersgrense også på ivf i det offentlige, så hva er egentlig budskapet ditt? Det handler jo ikke om diskriminering, men at IVF er dyrt, og derfor kun tilbys grupper der det har bedre effekt og ikke fører til alvorlige mulige komplikasjoner. Det private trenger ikke ta hensyn til sånt, de går jo i overskudd uansett. 

Nå synes jeg absolutt klinikkene bør nyansere BMI-grensa si, og ikke minst hvordan den følges opp. Når statskanalen nå promoterer at det er umulig å slanke seg bør klinikkene vurdere hvordan de snakker til pasientene. Slanke seg 20 kg på 3 måneder? Helt idiotisk råd. 

Og så bør jo klinikkene ettergå studier på om BMI har så stor betydning. Ingen tvil om at klinikkene ikke er 100% oppdatert på alt av forskning til enhver tid. 

Endret av Albbas
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er overvektig selv, men helt enig med folk her i at det bør være en grense. Har vært gravid hvor nesten det meste som kunne gå galt gikk galt, jeg forstår hvorfor legene i artikkelen sier det de gjør. Det finnes jo også en øvre grense når det gjelder alder. Om du synes den grensen er for romslig bør du ta det opp med våre folkevalgte. 

Anonymkode: d32c2...cf6

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg her inntrykk av at det mest problematiske er at vektgrensen praktiseres strengt og firkantet selv om det står at den skal være veiledende. Det er nok også noe med hvordan den formidles til parene det gjelder. 

Jeg skjønner at det er nødvendig med en grense, og tenker det er viktig. Helsen til kvinnen og barnet må komme først. Samtidig skjønner jeg også at det kan bli et hardt slag for noen. Det er ikke bare å ta seg sammen. Mange overvektige sliter egentlig med spiseforstyrrelser, de aller fleste mer stor overvekt gjør nok det. Jeg tenker det hadde vært fint om fertilitetsklinikker kunne tilby å henvise til noen som ga hjelp å støtte i prosessen med å gå ned i vekt (også med det følelsesmessige som sannsynligvis ligger der, ikke bare matinntak og aktivitetsnivå).

Jeg har ei venninne som fikk beskjed om at hun måtte gå ned noen kg før de kunne starte med IVF-forsøk. For henne var det uproblematisk, hun gjorde det mens de stod på venteliste for forsøk. Og jeg kjenner ei som fikk beskjed om å gå ned i vekt og slutte og røyke hvis hun skulle få IVF-behandling. Det virket helt uoverkommelig for henne, og det har foreløpig ikke blitt noe av det. Jeg vet hun har mye vondt i bagasjen, og mye som nok skulle vært jobbet med før hun og mannen evt. blir foreldre. Så hos dem tenker jeg det hadde vært veldig bra om de kunne fått tilbud om annen hjelp. Denne kvinnen blir jo dømt av alle som hører at hun ikke vil slutte å røyke for å få behandling, jeg har hørt mange baksnakke henne. Men de kjenner ikke historien hennes. 

Så er det klart, det er kanskje ikke fertilitetsklinikkene sitt problem at noen av dem som kommer dit sliter med mer enn infertilitet. Men å vise dem videre i en retning hvor de kan få mer hjelp før de er klare for et svangerskap, tror jeg hadde vært bra. 

Anonymkode: b7b91...717

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thyra

Synes mange overvektige er sutrete. Som en av legene i artikkelen sier, så er jo ikke formålet med BMI-grensen å være slem mot noen. Men enkelte, inkludert hun i artikkelen bør jo ha såpass selvinnsikt at de skjønner hvor helseskadelig det er å være så overvektig. Det er det dette handler om, men hun sutrer over å bli fratatt retten til å være mamma....?

Er du 165 høy og veier 95 kg har du ifølge NHI sin bmi-kalkulator en BMI på over 30. Allerede da er du alt for stor. Fatter ikke at de ikke ser og forstår dette selv.  En grense på 32-33 som de fleste offentlige sykehus har er da ganske generøs spør du meg. 

Anonymkode: 48127...100

Selvsagt skjønner folk at de er overvektige, og at det er helseskadelig. På samme måte som andre som har f.eks diabetes eller andre sykdommer vet at det er skadelig for helsen.

Mange tenker at overvekt kun er selvforskyldt. Men så enkelt er det ikke. For mange er det å gå ned i vekt veldig vanskelig. Det kan være både fysiske og psykiske årsaker til det.

Alle som er fruktbare kan bli gravide uansett vekt. Hvorfor skal de som er avhengige av hjelp for å bli gravide bli ekskludert om de er overvektige?

Helt greit at legen tar opp vekten, at legen anbefaler vektnedgang. Men det bør ikke være noen absolutt BMI -grense for å få hjelp til å bli gravid.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg syns det er tullete. Ja det finnes helt klart noen svangerskapsplager man har høyere risiko for å få som svært overvektig, men det er ikke snakk om mye høyere risiko. Og de fleste av disse plagene er jo og ting man kan lett kontrollere dersom man følger litt nøye med på de som er gravid med høy bmi ( noe de også gjør). Skal man ikke hjelpe de med diabetes heller da fordi de har høyere risikoer for store babyer? Finnes mange sykdommer der man kan slite i et svangerskap, men det hadde ikke vært aktuelt å ikke hjelpe disse kvinnene. 

Som et eksempel har jeg 35 i bmi. Er ikke veldig stor, men har kanskje en 15 kg for mye på kroppen. Jeg er nå gravid i uke 38. har fått sykehuskontroller hver 14 dag siden uke 23 på grunn av BMI. Babyen min er litt liten, BT mitt er helt fint og jeg har ingen utfordringer. Mens en venninne av meg er tynn og har svangerskapsdiabetes og blir satt i gang snart på grunn av stor baby. 

Jeg er klar over at det er en anektdote, men poenget er at det er ikke alltid så svart hvitt og jeg syns ikke BMI skal være noe man diskriminerer på grunnlag av. Da måtte det heller gått ut i fra fettprosent, for bmi kan være veldig misvisende, og 32 som grense er latterlig.

Om du har en BMI på 35 har du mye mer enn 15 kilo ekstra på kroppen. Beklager, men det er helt irrasjonelt å påstå at man ikke er «veldig stor». Men ser gjerne ikke sin egen overvekt, særlig i dagens samfunn når 70 % er overvektige.

Min BMI er 27,5 og jeg har åpenbart 7 kilo for mye på kroppen, til tross for at jeg alltid har vært kraftig bygget. Så en BMI på 35 er en BMI på 35.....

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sequoia

Hvorfor stoppe ved BMI-grense? Det bør jo da også være en aldersgrense for IVF på 28 år da det er økt risiko for misdannelser, sykdom og spontanabort ved økt alder. En er jo uansett selv skyld i at en har ventet så lenge, det er da ikke samfunnets ansvar.

Dessuten bør vi innføre minsteinntekt og minimums utdanningsnivå, IQ går tross alt i stor grad i arv. Andre risikofaktorer for sykdom i familien bør også uteukke for behandling, og særlig rusmisbruk da tilbøyeligheten til å bli avhengig har arvelige faktorer. 

For ikke å snakke om burde mentale lidelser hos mor eller far, eller utvidede familie også diskvalifisere. Det er tross alt økt risiko for fremtidige problemer med omsorg, og barnet kan også arve disposisjonen for sykdom.

I tillegg bør denne screeningen utvides til å gjelde også andre typer behandling i helsevesenet. Er du for eksempel røyker og får kreft, vel, da får du ikke behandling, for du er tross alt selv skyld i sykdommen. 

Det samme gjelder behandlinger av alle andre livsstilsrelaterte sykdommer. Ingen behandlign, om du ikke kan dokumentere at du ikke har fulgt gjeldende livsstilsanbefalinger.

Endret av Sequoia
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du har en BMI på 35 har du mye mer enn 15 kilo ekstra på kroppen. Beklager, men det er helt irrasjonelt å påstå at man ikke er «veldig stor». Men ser gjerne ikke sin egen overvekt, særlig i dagens samfunn når 70 % er overvektige.

Min BMI er 27,5 og jeg har åpenbart 7 kilo for mye på kroppen, til tross for at jeg alltid har vært kraftig bygget. Så en BMI på 35 er en BMI på 35.....

Det kan ikke du si noe om basert på din egen vekt og bmi. Det er poenget, bmi er ikke en god skala for enkelt individer. 

Med en bmi på 35 veier jeg 105 kg. Da bruker jeg strl L i klær og har et midjemål som er litt over det som er anbefalt. Men fjerner du 15 kg bruker jeg strl M i alle butikker og har et midjemål på 77 cm, altså under grensen for det som regnes som helsefarlig. Jeg har alltid vært høy og veldig kraftig bygd(mye muskler) og veid langt mer en mine venninner siden jeg gikk på barneskolen. Kunne jeg gått lengre ned og veid 80-85 kg? ja, og da hadde jeg vært ganske slank, men mitt mål ligger nærmere 90 da det er en vekt jeg kan holde livet ut. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Sequoia skrev (8 minutter siden):

Hvorfor stoppe ved BMI-grense? Det bør jo da også være en aldersgrense for IVF på 28 år da det er økt risiko for misdannelser, sykdom og spontanabort ved økt alder. En er jo uansett selv skyld i at en har ventet så lenge, det er da ikke samfunnets ansvar.

Dessuten bør vi innføre minsteinntekt og minimums utdanningsnivå, IQ går tross alt i stor grad i arv. Andre risikofaktorer for sykdom i familien bør også uteukke for behandling, og særlig rusmisbruk da tilbøyeligheten til å bli avhengig har arvelige faktorer. 

For ikke å snakke om burde mentale lidelser hos mor eller far, eller utvidede familie også diskvalifisere. Det er tross alt økt risiko for fremtidige problemer med omsorg, og barnet kan også arve disposisjonen for sykdom.

I tillegg bør denne screeningen utvides til å gjelde også andre typer behandling i helsevesenet. Er du for eksempel røyker og får kreft, vel, da får du ikke behandling, for du er tross alt selv skyld i sykdommen. 

Det samme gjelder behandlinger av alle andre livsstilsrelaterte sykdommer. Ingen behandlign, om du ikke kan dokumentere at du ikke har fulgt gjeldende livsstilsanbefalinger.

Holocaust neste 🤨

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg synes det er helt OK at det finnes BMI-grense, men jeg synes en grense på 32 i BMI er svært lav. 

Anonymkode: 9b04c...16a

Jeg synes derimot den er overraskende høy, men kanskje hadde det vært mer konstruktivt å bruke den sammen med fettprosent?

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ikke egentlig. Det finnes folk som er overvektige pga sykdom, og de kan ha et helt eksemplarisk kosthold hjemme. Tror ikke barn har vondt av å se overvektige mennesker. 

Anonymkode: 907cb...017

De som er så syke bør kanskje ikke få hjelp til å få barn? Og selvsagt har ikke barn vondt av å se overvektige mennesker, men de har potensielt vondt av å leve i en familie med usunn livsstil.

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg tror ikke det er vanlig å måle BMI på vanlig måte mens man er gravid. 105 kilo er selvsagt mye uansett, men stor forskjell på om du er gravid i 38 uke eller ikke. Jeg veide 21 kilo mer ved fødsel enn før og etter svangerskapet - dvs hadde gått opp ca 40 % av min egen vekt. Men det gikk jo av av seg selv i månedene etter fødselen. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og jeg kjenner ei som fikk beskjed om å gå ned i vekt og slutte og røyke hvis hun skulle få IVF-behandling. Det virket helt uoverkommelig for henne, og det har foreløpig ikke blitt noe av det. Jeg vet hun har mye vondt i bagasjen, og mye som nok skulle vært jobbet med før hun og mannen evt. blir foreldre. Så hos dem tenker jeg det hadde vært veldig bra om de kunne fått tilbud om annen hjelp. Denne kvinnen blir jo dømt av alle som hører at hun ikke vil slutte å røyke for å få behandling, jeg har hørt mange baksnakke henne. Men de kjenner ikke historien hennes. 

Så er det klart, det er kanskje ikke fertilitetsklinikkene sitt problem at noen av dem som kommer dit sliter med mer enn infertilitet. Men å vise dem videre i en retning hvor de kan få mer hjelp før de er klare for et svangerskap, tror jeg hadde vært bra. 

Anonymkode: b7b91...717

Men bør man hjelpe en med så store psykiske problemer å få barn? Man kan ikke hindre fertile mennesker i å formere seg (dessverre), men man burde jo kunne sette like strenge krav til fertilititsbehandling som til adopsjon i det minste.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kan ikke du si noe om basert på din egen vekt og bmi. Det er poenget, bmi er ikke en god skala for enkelt individer. 

Med en bmi på 35 veier jeg 105 kg. Da bruker jeg strl L i klær og har et midjemål som er litt over det som er anbefalt. Men fjerner du 15 kg bruker jeg strl M i alle butikker og har et midjemål på 77 cm, altså under grensen for det som regnes som helsefarlig. Jeg har alltid vært høy og veldig kraftig bygd(mye muskler) og veid langt mer en mine venninner siden jeg gikk på barneskolen. Kunne jeg gått lengre ned og veid 80-85 kg? ja, og da hadde jeg vært ganske slank, men mitt mål ligger nærmere 90 da det er en vekt jeg kan holde livet ut. 

Beklager, men 90 kilo er ikke passe slank om du er 173 (du må være ca det for å ha 35 i BMI på 105 kilo). 80-85 er heller ikke i nærheten av slank med den høyden. 

BMI alene er ikke et godt mål, men målene du oppgir viser tydelig at du ser deg blind på deg selv.

Anonymkode: ba932...d5d

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...