Gå til innhold

Hvorfor er det slik at kvinner kan ha alle mulige problemer mens menn skal være perfekte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne som spør om dette, men jeg klarer ikke å bli enig med mine medsøstre i mye av det som skrives her. Mulig det er fordi jeg har aspergers, for vi har tydeligvis en mer maskulin måte å tenke på. For faktisk så synes jeg at kvinner kan gnåle og kakle litt vel mye noen ganger, og mener det som er korrekt å mene i en flokk. 
Sier ikke at alle damer er slike, men det har veldig lett for å bli slik. Og man ser det også her inne.
Kvinner gir råd, har du truffet en mann og sier dette høyt kan du banne på at de står i kø for å komme med rådene. 
De kommer med den lange liste om hvordan en mann skal være eller ikke. 
Økonomien skal være bra, han må helst være i jobb, han må være sosial og ha stort nettverk, han må være aktiv og ha god helse, han skal ikke ha rushistorikk, han skal helst ikke få ølmage. 
Han må ikke være pågående, altså menn må passe på så de ikke viser for mye interesse for da er de farlige. Men de må jo heller ikke sende en melding for lite for da er de ikke seriøst interessert i henne og hun må gå videre og ikke kaste bort tid på denne mannen.

Kvinner derimot, har sin fulle rett i å bli overvektige, han er kun en overfladisk drittsekk om han ber henne ta vare på kroppen.
Kvinner kan være uføre, for det er en grunn til det om de er det. 
Kvinner har krav på et svar innen 10 min hos en mann. Er en mann interessert så svarer han med en gang. 
Hvorfor er det slik at det alltid blir så synd på damer? 

Anonymkode: e8fcd...30e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må man jo se på historien og ikke bare lage en "krig", eller bidra til den, mellom kvinner og menn. 

Det har jo lenge vært slik at menn skal være forsørgere, ta vare på kvinner osv og det er ikke spesielt rart at dette fortsatt henger igjen og påvirker hva vi synes er attraktivt og ikke. 

Måten å skape mer forståelse for hverandre er i hvert fall ikke gjennom slike innlegg som bare skaper enda mer splid. Selvfølgelig er det problemer på begge sider og det skaper vinnere og tapere, men om man seriøst tror det kommer fruktbare diskusjoner ut av sånn svart-hvitt tenking så tar man feil. 

Anonymkode: e3f82...5f1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her må man jo se på historien og ikke bare lage en "krig", eller bidra til den, mellom kvinner og menn. 

Det har jo lenge vært slik at menn skal være forsørgere, ta vare på kvinner osv og det er ikke spesielt rart at dette fortsatt henger igjen og påvirker hva vi synes er attraktivt og ikke. 

Måten å skape mer forståelse for hverandre er i hvert fall ikke gjennom slike innlegg som bare skaper enda mer splid. Selvfølgelig er det problemer på begge sider og det skaper vinnere og tapere, men om man seriøst tror det kommer fruktbare diskusjoner ut av sånn svart-hvitt tenking så tar man feil. 

Anonymkode: e3f82...5f1

Så det du sier er at du skal ikke en gang PRØVE å reflektere over dette. Men du skal gjerne ha likestilling når det gagner deg selv. 

Anonymkode: c08c5...b87

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her må man jo se på historien og ikke bare lage en "krig", eller bidra til den, mellom kvinner og menn. 

Det har jo lenge vært slik at menn skal være forsørgere, ta vare på kvinner osv og det er ikke spesielt rart at dette fortsatt henger igjen og påvirker hva vi synes er attraktivt og ikke. 

Måten å skape mer forståelse for hverandre er i hvert fall ikke gjennom slike innlegg som bare skaper enda mer splid. Selvfølgelig er det problemer på begge sider og det skaper vinnere og tapere, men om man seriøst tror det kommer fruktbare diskusjoner ut av sånn svart-hvitt tenking så tar man feil. 

Anonymkode: e3f82...5f1

Jeg kan ikke si at det er noe i TS innlegg som skaper splid. Det er ganske treffende observasjoner hun kommer med. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så det du sier er at du skal ikke en gang PRØVE å reflektere over dette. Men du skal gjerne ha likestilling når det gagner deg selv. 

Anonymkode: c08c5...b87

Du understreker bare poenget mitt og klarer ikke engang å diskutere saklig og ordentlig. Poenget mitt var at en slik fremstilling av kvinner ikke skaper noen god diskusjon fordi man svartmaler ett kjønn og fremstiller det andre som stakkarslig. Slik er det ikke og det er alltid to sider av en sak. 

Anonymkode: e3f82...5f1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke de dummeste tankene vil nå jeg si. Men så tenker jeg at det er slik kvinner gir råd til kvinner, og kvinner tenker om menn. Det reflekterer ikke hvordan menn gir råd til andre menn og hvordan menn egentlig tenker om kvinner. 

Om den ene er bedre enn den andre? Ikke godt å si... for de man merker best er de som roper høyest... og det er ikke sikkert de representerer majoriteten.

Hilsen ei i ett mannsdominert yrke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt enig. Jeg tenker det er mange utfordringer for begge kjønn, men når jeg eks leser om damer med angst eller depresjon i nettaviser har de veldig ofte kjæreste, samboer, ektefelle. Ser ikke det samme blant mennene. Det har nok litt med hva man tenner på å gjøre. Selv om det er veldig primitivt å tenne på selvtillit gjør mange damer det fremdeles. Vi ser at mange av de tingene som som var viktig før som styrke, handlekraft og mot fremdeles er egenskaper kvinner finner attraktivt. Når vi da får en likstillingskamp som sier at menn også skal få gjøre x og y som å vise følelser, jobbe deltid etc, men som samtidig gjør de mindre attraktive har vi et problem. 

En annen faktor er historie og sosial kontekst. Som mann selv er det ikke til å stikke under en stol at menn oftere er kriminelle, begår seksuelle overgrep etc. Problemet er at de fleste menn ikke er sånn, men jeg tror mange kvinner og menn fremdeles skylder på ethelt kjønn for handlinger begått av et mindretall. 

Ble litt rotete skrevet, men sitter med hodet i en god bok😇

Endret av Majer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så sakelig å prøve å stoppe hele diskusjonen før den i hele tatt har begynt.  Kan ikke se at hoved innlegget skaper splid. 

Anonymkode: c08c5...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er en kvinne som spør om dette, men jeg klarer ikke å bli enig med mine medsøstre i mye av det som skrives her. Mulig det er fordi jeg har aspergers, for vi har tydeligvis en mer maskulin måte å tenke på. For faktisk så synes jeg at kvinner kan gnåle og kakle litt vel mye noen ganger, og mener det som er korrekt å mene i en flokk. 
Sier ikke at alle damer er slike, men det har veldig lett for å bli slik. Og man ser det også her inne.
Kvinner gir råd, har du truffet en mann og sier dette høyt kan du banne på at de står i kø for å komme med rådene. 
De kommer med den lange liste om hvordan en mann skal være eller ikke. 
Økonomien skal være bra, han må helst være i jobb, han må være sosial og ha stort nettverk, han må være aktiv og ha god helse, han skal ikke ha rushistorikk, han skal helst ikke få ølmage. 
Han må ikke være pågående, altså menn må passe på så de ikke viser for mye interesse for da er de farlige. Men de må jo heller ikke sende en melding for lite for da er de ikke seriøst interessert i henne og hun må gå videre og ikke kaste bort tid på denne mannen.

Kvinner derimot, har sin fulle rett i å bli overvektige, han er kun en overfladisk drittsekk om han ber henne ta vare på kroppen.
Kvinner kan være uføre, for det er en grunn til det om de er det. 
Kvinner har krav på et svar innen 10 min hos en mann. Er en mann interessert så svarer han med en gang. 
Hvorfor er det slik at det alltid blir så synd på damer? 

Anonymkode: e8fcd...30e

Siden kvinner er de som velger på kjønnsmarkedet så kan de tillate seg å være kresne. Menn må ta det de får og har derfor heller ikke så mange krav.

Anonymkode: d488d...e52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du understreker bare poenget mitt og klarer ikke engang å diskutere saklig og ordentlig. Poenget mitt var at en slik fremstilling av kvinner ikke skaper noen god diskusjon fordi man svartmaler ett kjønn og fremstiller det andre som stakkarslig. Slik er det ikke og det er alltid to sider av en sak. 

Anonymkode: e3f82...5f1

Gratulerer! Du har klart å avlede en diskusjon om menns problemer og opplevelser. Det tok ikke lang tid.

Ts, du tar opp et viktig tema og har gode refleksjoner. Jeg tror kvinnefrigjøringen var steg en av to i kjønnsfrigjøringen. Steg to er mannens frigjøring fra eldgammle mannsroller, urealistiske forventinger og dypt støtende og utbredde stereotypier. Den er på vei. Dessverre er vi der kvinnen var i 1960 og må kjempe lenge for reell likestilling. Med det så mener jeg at det er like upopulært å hevde menns rettigheter i dag som det var å hevde kvinners rettigheter da.

Anonymkode: 6980b...cce

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Siden kvinner er de som velger på kjønnsmarkedet så kan de tillate seg å være kresne. Menn må ta det de får og har derfor heller ikke så mange krav.

Anonymkode: d488d...e52

Ja, dette. Eneste du må være obs på som kvinne er at de "perfekte" mennene forsvinner tidlig.

Sitat

Kvinner derimot, har sin fulle rett i å bli overvektige, han er kun en overfladisk drittsekk om han ber henne ta vare på kroppen.
Kvinner kan være uføre, for det er en grunn til det om de er det. 
Kvinner har krav på et svar innen 10 min hos en mann. Er en mann interessert så svarer han med en gang. 
Hvorfor er det slik at det alltid blir så synd på damer? 

Anonymkode: e8fcd...30e

Dette er dårlige råd, det er av din interesse at du har god helse og jobb. Det er og av hans interesse da det er nødvendig for et bra forhold for dere fremover.

Anonymkode: 83d79...d6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe de fleste damer, som tenker sånn vokser av seg når de blir over ca 35 omtrent, kanskje?

 I noen miljøer er det ikke slik -  bare legg merke til at i miljøer med mange kreative mennesker/ menn i kreative yrker slipper unna med både å ha dårlig råd, være innadvente, ha angst og depresjoner, samt ha en fortid med inntak av diverse rusgifter.   

Anonymkode: 70566...0b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De? Virkelig? Hvem har du spurt? Det er da henimot INGEN kvinner som stiller sånne krav som du rabler om?

Hi kommer fra månen eller lenge vekk.

Anonymkode: 1e7b5...fe1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn må ha høy selvtillit, aldri være usikre, ikke være sjenerte eller beskjedne, må vise initiativ, ha høy sosial intelligens, de må være i jobb, ikke ha fysiske eller psysiske sykdommer, de må ikke ha handicap etc.

Menn kan ikke vise svakhet hvis de vil ha kjæreste, mens kvinner kan. Selv om det er urettferdig så er det nå bare slik naturen er. Når dette kommer på toppen av krav om høyde, kraftig kroppsbygning, store hender og armer etc så nærmer det seg umulig for mange. Mitt råd er egentlig å bare leve livet sitt på egne premisser og prøve å nyte det uten en partner. Livet er ikke rettferdig. 

Anonymkode: 818c2...499

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er relativt utbredt blant mennesker av begge kjønn å være misfornøyd med å selv ikke nå opp samtidig som en naturlig nok har krav som gjør at andre ikke når opp, og når det gjelder forhold tror jeg ikke kjønnene er så ulike akkurat der.

Samtidig tror jeg en vil finne at menn noe oftere aksepterer dette mens det virker å sitte litt lenger inne for kvinner, som jeg oppfatter at oftere provoseres av feltene de ikke når opp på. En grunn til dette kan være at en menn ofte forventes å ta ansvar og ikke i samme grad oppmuntres til å klage eller lage "mannekamp" rundt slike tema. Kanskje handler det like mye om at områdene menn kommer til kort ofte er områder en kan jobbe seg opp, og at områdene kvinner kommer til kort kommer overraskende på en del kvinner. For menn er jo status veldig viktig, og mange opplever å være på topp attraktivitetsmessig rundt 30. Det er antagelig lettere å holde motet oppe om en i frustrerte øyeblikk ser at en vil bli mer attraktiv av den harde jobben en gjør og erfaringen en får. For kvinner er det gjerne mindre hjelp i status, og en er på sitt mest attraktive betraktelig tidligere. I tillegg lærer en unge mye om likhet og lite om forskjellene i hva vi tiltrekkes av, og mange kvinner virker å oppdage litt for sent hvordan både antall partnere og alder påvirker egen attraktivitet.

Det er kanskje ikke så rart om en reagerer sterkt hvis en har tenkt på seg selv som "vill" og "fri" med erfaring og status som burde tiltrekke en tilsvarende mann, og finner at fortiden gjør en mindre attraktiv samtidig som en kommer til kort i forhold til menn med tilsvarende status og alder. Her tenker jeg samfunnet har et stort ansvar, i at vi på noen områder forteller unge mer om hvordan vi ønsker at forholdet mellom kjønnene skal være enn der faktisk er. 

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Siden kvinner er de som velger på kjønnsmarkedet så kan de tillate seg å være kresne. Menn må ta det de får og har derfor heller ikke så mange krav.

Anonymkode: d488d...e52

Kvinner kan lettere få seg et ligg, men når det kommer til det å få kjæreste er det ikke slik at kvinner kan velge og vrake.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, og har gjort meg de samme tankene. Hvorfor er det ok å stille krav til partners kropp som kvinne, men ikke om du er mann? Da tenker jeg på vekt, mennene skal være høye, sterke, ha stort utstyr.. om en mann stilte samme krav til vårt underliv hadde det ikke blitt godtatt.

Anonymkode: 0cf48...ebf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er en kvinne som spør om dette, men jeg klarer ikke å bli enig med mine medsøstre i mye av det som skrives her. Mulig det er fordi jeg har aspergers, for vi har tydeligvis en mer maskulin måte å tenke på. For faktisk så synes jeg at kvinner kan gnåle og kakle litt vel mye noen ganger, og mener det som er korrekt å mene i en flokk. 
Sier ikke at alle damer er slike, men det har veldig lett for å bli slik. Og man ser det også her inne.
Kvinner gir råd, har du truffet en mann og sier dette høyt kan du banne på at de står i kø for å komme med rådene. 
De kommer med den lange liste om hvordan en mann skal være eller ikke. 
Økonomien skal være bra, han må helst være i jobb, han må være sosial og ha stort nettverk, han må være aktiv og ha god helse, han skal ikke ha rushistorikk, han skal helst ikke få ølmage. 
Han må ikke være pågående, altså menn må passe på så de ikke viser for mye interesse for da er de farlige. Men de må jo heller ikke sende en melding for lite for da er de ikke seriøst interessert i henne og hun må gå videre og ikke kaste bort tid på denne mannen.

Kvinner derimot, har sin fulle rett i å bli overvektige, han er kun en overfladisk drittsekk om han ber henne ta vare på kroppen.
Kvinner kan være uføre, for det er en grunn til det om de er det. 
Kvinner har krav på et svar innen 10 min hos en mann. Er en mann interessert så svarer han med en gang. 
Hvorfor er det slik at det alltid blir så synd på damer? 

Anonymkode: e8fcd...30e

Jeg har samme diagnose som deg, så kanskje derfor jeg ikke orker alle kaklingen til tider? Visste ikke at det var vanlig for kvinner med aspergers å tenke på en mer maskulin måte, men jeg kjenner meg rimelig godt igjen i det. :ler:

Uansett, så er jeg enig med deg. Det er en del som fremstår som om de har litt urealistiske forventninger til en partner. Selv så går jeg etter kjemi. ❤️ men det med kjemi handler jo litt om å lese signalene også. Det betyr jo at man leser litt det sosiale og er ikke for pågående. Det er litt sexy med en som ikke spammer mobilen, men han som jeg holder på med nå er midt i å skrive bachelor + eksamen. Likevel så kommer det noen meldinger hver dag og blir noen samtaler. :sjenert:❤️ 

Anonymkode: 05a0c...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne med Aspergers, men føler ikke at jeg tenker så veldig maskulint.

Jeg tenker derimot veldig analytisk, veldig "fakta". Det oppfatter en del som at jeg derfor må være mann (har blitt anklaget for det her inne før). Jeg føler ikke at det er noe maskulint, bare fakta? Det er jo ikke slik at menn tenker fakta og kvinner tenker følelser.

Når det gjelder det TS tar opp, det er slemt å si det, men det er bare slik naturen er. I naturen er det menn som er de vakre, som må vise seg frem for kvinnene. Nå som kvinner har større grad av mulighet for å velge så er menn også mer avhengige av å bevise, av å bli valgt.

Når det gjelder fakta rundt de menn som får barn:

- Hvem tror du blir de attraktive mennene som kvinner vil ha barn med fremover?

- De samme som før: Menn som oppfattes som høystatus av kvinner. I noen sosiale grupper vil status henge sammen med penger, makt i organisasjoner, i andre er det andre verdier som gjelder. Som å ha de rette holdningene og erfaringene, mens atter andre inngår i hierarkier der utseende (høy, muskuløs) er verdsatt. Det eneste som kanskje er nytt er at flere kvinner nå setter pris på menn som prioriterer familieliv høyt, er gode til å kommunisere og gjerne prioriterer det sosiale framfor det materielle. Men de som lykkes materielt og i makthierarkier vil alltid være blant de mest populære, oppsummerer Kjøs.
https://www.klikk.no/foreldre/disse-mennene-er-mest-attraktive-2339183

Angående det at kvinner velger vekk menn som oppfattes som "creepy", som regel menn med angst, eller andre psykiske problemer:

Det har lenge vært klart at både arv og miljø spiller en rolle i utviklingen av sosial angst, men forskerne har ikke tidligere vært klar over at genene våre spiller en så stor rolle som de ferske forskningsresultatene viser.
https://www.fhi.no/nyheter/2016/sosial-angst-er-svart-arvelig/

Men noen av de mest interessante funnene i det norske materialet, dreier seg om nevrotiske menn.
Undersøkelsen viser nemlig at nevrotiske trekk ikke alltid har hengt sammen med en større risiko for barnløshet.
- Nevrotisisme ser ikke ut til å ha hatt noen betydning for barnetallet for menn født før 1957. Men i dag er det blitt et viktig mål, sier Skirbekk til forskning.no.

Det er liten grunn til å tro at det er flere menn er nevrotiske i dag enn før, mener Skirbekk.
Det betyr i så fall at dette personlighetstrekket har fått større betydning for fertiliteten med tida. Så hvorfor er nevrotiske menn oftere barnløse i dag?
Skirbekk tror det kan henge sammen med at vi har større frihet til å velge nå. Frihet til å velge partner.

https://forskning.no/psykologi-demografi-kjonn-og-samfunn/personlighet-pavirker-hvor-mange-barn-mannen-far/611151

Anonymkode: 62e87...442

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...