Gå til innhold

Lurer på hvorfor pappa døde, vet ikke hvordan jeg skal spørre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. For 15 år siden ble pappaen min funnet død i huset sitt (mamma og pappa var skilt). Han var ikke syk (av det jeg husker).

Mamma har alltid sagt at hun ikke helt vet hvorfor han døde, fordi det ikke ble tatt obduksjon. Men det ble funnet noen «tegn» i huset som kan si noe om dødsårsaken. Uten at det må ha noe med saken å gjøre. Jeg var veldig ung da det skjedde og jeg husker ikke mye fra den tiden. Så det er mulig jeg har glemt ting jeg har blitt fortalt. 

Men mamma har ikke hatt så mye med dette å gjøre siden de var skilt. Jeg har lenge hatt lyst til å spørre bestemor (mammaen til pappa) om hun vet hvordan han døde. Eventuelt Tante. Men jeg syns det er skikkelig vanskelig å skulle stille det spørsmålet. Bestemor tar det fortsatt veldig tungt. 
 

Dette er en vanskelig situasjon. Men jeg vil prøve å få svar før det er for sent. Er det noen som har innspill til hvordan jeg kan få frem for å stille spørsmålet? Om hva som skjedde med pappa? 

Anonymkode: 86096...7c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde bare spurt rett ut, Hvordan døde pappa?

Anonymkode: 2e2dd...972

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal starte med å si at du har tenkt mye på pappaen din i det siste, og spørre om det er greit å treffes for å prate litt om ham? Du kan jo gå litt rundt grøten og la dem fortelle om hvordan de kjente ham som person, før du spør om dødsfallet. Skjønner godt at du ikke greier å legge fra deg dette.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da helt naturlig at du lurer på dette. Prøv å spør tanten din først så kan du prøve farmor etterpå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør rett ut, enkelt og greit. 

Anonymkode: 15ae9...236

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Boetica said:

Kanskje du skal starte med å si at du har tenkt mye på pappaen din i det siste, og spørre om det er greit å treffes for å prate litt om ham? Du kan jo gå litt rundt grøten og la dem fortelle om hvordan de kjente ham som person, før du spør om dødsfallet. Skjønner godt at du ikke greier å legge fra deg dette.

Støtter dette ❤️

Anonymkode: 9634a...77d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må stå noe i journalen. Min far var bare 6 år da hans mor døde. Han lurte i nesten 70 år på hva som skjedde. Ba han kontakte sjefslegen på sykehuset. Han ble kalt inn til samtale og fikk vite alt han lurte på.

Anonymkode: 89974...be3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt, dette må du fø svar på 🌸og det er vel ikke utenkelig at bestemoren din vil sette pris på at du spør om ham og bryr deg? 

Anonymkode: d625d...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mor eller slekt ikke kan eller vil svare, kanskje du som etterkommer har rett på å få se dokumenter? Dødsattesten fra folkeregisteret feks. Der skal det jo være en eller flere dødsårsaker notert. Kanskje dødsannonsen i lokalavis også kan ha noen "vage formuleringer". Kontakt avisen eller et bibliotek for å finne. Og kanskje om du kontakter sykehus eller leger eller politiet eller kirken der han er begravd, om de har noe. Folkeregisteret er under Skatteetaten så jeg ville begynt med en telefon dit på nr 800 80 000 (kl 9:00-15:30). Om du ikke får svar er kanskje advokat neste steg, om du har råd og virkelig vil vite. Prøv https://foreninger.uio.no/jussbuss/ først om du har dårlig råd. Jeg ville også prøvd å tenke ut på forhånd hvordan du vil reagere om du ikke liker svarene du får. Hvis du får de.

Anonymkode: 0816c...fc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal spørre men vær forberedt på ubehagelige svar. Mange tier feks om selvmord, fordi noen mener det fortsatt er tabulagt, eller de forsøker å skåne noen. Det kan jo hende det var sykdom også..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at både tanta og bestemoren din skjønner veldig godt at du lurer, du er jo datteren hans. ❤️ Det var en del jeg ble nødt til å spørre tanta mi om angående min fars død, så jeg skjønner at det er ubehagelig og vanskelig å vite hvordan man skal starte samtalen - men begynn med å si at du har tenkt på pappaen din mye som noen andre skrev. Det er en fin åpning. 

Anonymkode: 786e8...2e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. For 15 år siden ble pappaen min funnet død i huset sitt (mamma og pappa var skilt). Han var ikke syk (av det jeg husker).

Mamma har alltid sagt at hun ikke helt vet hvorfor han døde, fordi det ikke ble tatt obduksjon. Men det ble funnet noen «tegn» i huset som kan si noe om dødsårsaken. Uten at det må ha noe med saken å gjøre. Jeg var veldig ung da det skjedde og jeg husker ikke mye fra den tiden. Så det er mulig jeg har glemt ting jeg har blitt fortalt. 

Men mamma har ikke hatt så mye med dette å gjøre siden de var skilt. Jeg har lenge hatt lyst til å spørre bestemor (mammaen til pappa) om hun vet hvordan han døde. Eventuelt Tante. Men jeg syns det er skikkelig vanskelig å skulle stille det spørsmålet. Bestemor tar det fortsatt veldig tungt. 
 

Dette er en vanskelig situasjon. Men jeg vil prøve å få svar før det er for sent. Er det noen som har innspill til hvordan jeg kan få frem for å stille spørsmålet? Om hva som skjedde med pappa? 

Anonymkode: 86096...7c1

Du har rett på innsyn i medisinske journaler fra lege/sykehus om ikke din mor ønsker å fortelle deg det. 

Anonymkode: eed9a...137

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det på samme måte da fetteren min døde. Jeg gikk mange år å lurte på hvorfor. Jeg følte at ting ble holdt skjult for meg. (var ganske lita da dette skjedde), men det gikk ganske inn på meg. + at det gikk masse rykter her i byen. 

Da jeg begynte å bli voksen og ble satt ut i lære, så snakket folk på jobben om dette (uvitende om at jeg var kusina). Da skjønte jeg at jeg må snakke om det med foreldra mine og spørre rett ut hva som egentlig skjedde. 

Jeg ble kjempe lei meg over ryktene og følte at en ny runde med sorg kom. Da jeg kom hjem fra jobben den dagen, så tok jeg opp samtaleemne mens jeg satt å spiste med mamma og pappa. Og snakket litt først om han også spurte jeg rett ut hva som skjedde. 

Men det er egentlig ingen som vet så mye om hva som egentlig skjedde. Det er mer hva man tror.

Tror du kommer lengst med å spørre rett ut. Ikke gå så mye rundt grøten, bare spør. Da får du klarere svar
 

Anonymkode: 9a0f5...a7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bare skal spørre din mor rett ut.

Du vil vite det om noen har en forklaring, uansett hva det er.

Det er jo enten (mistanke om )selvmord, eller så døde han av et illebefinnende. 

Min svigerfar døde plutselig, og obduksjon var ikke ønsket. Han var jo allerede død, og levde et liv som var ganske lite helsefremmende (mye alkohol blant annet). 

 

Anonymkode: e7b54...b24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt digital tilgang til en lokalavis der han bodde som har digitalarkiv og begynt å lese aviser fra omkring dagen etter han døde. 

Anonymkode: 3f8ec...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde kjøpt digital tilgang til en lokalavis der han bodde som har digitalarkiv og begynt å lese aviser fra omkring dagen etter han døde. 

Anonymkode: 3f8ec...972

Hvorfor? Tviler på at det kommer frem noe der.

Anonymkode: 95641...575

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde kjøpt digital tilgang til en lokalavis der han bodde som har digitalarkiv og begynt å lese aviser fra omkring dagen etter han døde. 

Anonymkode: 3f8ec...972

Mange bibliotek har løsninger som gir gratis tilgang på digitale aviser. Nasjonalbiblioteket kan jo også være en kilde.

Anonymkode: b03af...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 23.34):

Du har rett på innsyn i medisinske journaler fra lege/sykehus om ikke din mor ønsker å fortelle deg det. 

Anonymkode: eed9a...137

Hvordan får man tilgang på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (4 minutter siden):

Hvordan får man tilgang på det? 

Ved å henvende seg til aktuelle sykehus. 

For øvrig er det rart at det ikke ble foretatt obduksjon, da det skal gjøres ved alle uventede/uforklarlige dødsfall. Dvs noen må ha hatt en kvalifisert mistanke om dødsårsaken og denne vil du kunne finne ut av. Du kan og forsøke politiet, da de sannsynligvis har vært involvert ved funn av en død person

Anonymkode: d89cb...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...