Gå til innhold

Menn som ikke snakker om følelser eller tanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gift nå i 14 år. Vi var unge når vi møttes, og den gang reflekterte jeg ikke så mye over hvilke behov jeg hadde i et forhold eller hvilke egenskaper som var viktige for meg. Ettersom årene har gått har jeg tenkt mye og utviklet meg en god del, og oppdaget at jeg trenger en nærhet og åpenhet for å ha det bra i et forhold. Mannen, derimot, er lukket som en østers og synes all prat som ikke dreier seg om praktiske problemer eller jobb er meningsløst. Han blir ukomfortabel og har rett og slett ingenting å si.

Alt som dreier seg om hvordan vi har det, forholdet, sexlivet, ønsker for framtida- ingen respons. Han vil ikke snakke eller får det ikke til, og jeg har virkelig gått all inn for å gjøre det enkelt for han å komme igang. Så i dag snakker vi bare om logistikk i heimen, praktiske ting, han snakker mye om seg selv og jobben sin. Dette kjenner jeg på, og har nesten en sorg over det.

Er det virkelig slik at han kanskje ikke reflekterer over livet eller forholdet? Eller er det helst manglende evne og trening? Er det noen strategi jeg kan bruke her, eller er det håpløst?

Anonymkode: 40c93...26e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan snakke om "alt" med det motsatte kjønn, men hvis jeg virkelig hadde fortalt kona alle mine innerste tanker og følelser....hadde vi jo vært en del av skilsmissestatistikken for lenge siden😂😂 og sånn er det nok de aller, aller fleste menn kjenner om den saken tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt avhengig av at mannen kan kommunisere ordentlig med meg om disse tingene. 

Om han ikke snakker om tanker og følelser så kjenner du egentlig ikke mannen din..?

Anonymkode: f6d45...4fc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært gift nå i 14 år. Vi var unge når vi møttes, og den gang reflekterte jeg ikke så mye over hvilke behov jeg hadde i et forhold eller hvilke egenskaper som var viktige for meg. Ettersom årene har gått har jeg tenkt mye og utviklet meg en god del, og oppdaget at jeg trenger en nærhet og åpenhet for å ha det bra i et forhold. Mannen, derimot, er lukket som en østers og synes all prat som ikke dreier seg om praktiske problemer eller jobb er meningsløst. Han blir ukomfortabel og har rett og slett ingenting å si.

Alt som dreier seg om hvordan vi har det, forholdet, sexlivet, ønsker for framtida- ingen respons. Han vil ikke snakke eller får det ikke til, og jeg har virkelig gått all inn for å gjøre det enkelt for han å komme igang. Så i dag snakker vi bare om logistikk i heimen, praktiske ting, han snakker mye om seg selv og jobben sin. Dette kjenner jeg på, og har nesten en sorg over det.

Er det virkelig slik at han kanskje ikke reflekterer over livet eller forholdet? Eller er det helst manglende evne og trening? Er det noen strategi jeg kan bruke her, eller er det håpløst?

Anonymkode: 40c93...26e

Kjenner meg så igjen i dette innlegget. Jeg kunne skrevet det selv. Det er NETTOPP sånn min mann er også. Jeg har prøvd å få han til å åpne opp på alle tenkelige måter. Føler det er vanskelig å være i et forhold med en som ikke kan prate om noe ekte, føles ut som han ikke bryr seg når han ikke anstrenger seg for å prøve. Jeg er personlig «sååå» kort i fra å kaste inn håndkle 😢 og det er trist fordi jeg er veldig glad i han og vi har to flotte barn. Bare føler at alt hangler på grunn av manglende kommunikasjon. Det går ut over alle sidene i vårt forhold 

Anonymkode: b86e7...f0f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (2 timer siden):

Jeg kan snakke om "alt" med det motsatte kjønn, men hvis jeg virkelig hadde fortalt kona alle mine innerste tanker og følelser....hadde vi jo vært en del av skilsmissestatistikken for lenge siden😂😂 og sånn er det nok de aller, aller fleste menn kjenner om den saken tenker jeg. 

Er en mellomting mellom å alltid holde kjeft og å dele alt man tenker på. 

Anonymkode: 09bb0...007

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (2 timer siden):

Jeg kan snakke om "alt" med det motsatte kjønn, men hvis jeg virkelig hadde fortalt kona alle mine innerste tanker og følelser....hadde vi jo vært en del av skilsmissestatistikken for lenge siden😂😂 og sånn er det nok de aller, aller fleste menn kjenner om den saken tenker jeg. 

Ergo gjør du konen en tjeneste? 🧐

interessant. 
 

Har jo sett litt sketsjer og humor av slike situasjoner, hvor kvinnen tenner stearinlys og skal få mannen til å åpne seg. 
 

og når han omsider åpner seg så er det ikke slik hun så for seg. Skulle nesten tro at kvinner vil høre historier som, ‘da jeg våknet i dag måtte jeg gråte en skvett fordi jeg har verdens vakreste kone, jeg er så heldig’. :fnise:

 

men så er det bare vanlige tanker som ikke angår konen og som liksom bare er turn off for kvinnen. 

Anonymkode: 3e045...686

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en sånn, nå er det mulig din er verre enn min, men jeg har oppdaget at det er enklere å få ham til å snakke når jeg spør direkte. "Hva synes du om xxx?", "Har du lyst til yyy?", "Hva vil du helt slippe når vi zzz?" Da svarer han som oftest, i hvert fall i den grad at jeg klarer å fortsette å slite info ut av ham.

Slitsomt? Ja, uten tvil, og det er noe med det at man må vite når man skal spørre, hva man skal spørre om, vinkle spørsmålene riktig osv. Og det er helt sikkert ting jeg ikke vet som jeg burde vite om, men jeg er jo ikke synsk heller, så jeg vet ikke alltid når jeg skal/bør spørre. Men hvis jeg ikke hadde dratt ting ut av ham de gangene jeg gjør det, hadde jeg visst enda mindre.

Anonymkode: ae130...46f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er en mellomting mellom å alltid holde kjeft og å dele alt man tenker på. 

Anonymkode: 09bb0...007

Det gjelder jo i alle sammenhenger, ikke bare i et forhold.

Anonymkode: ae130...46f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

.....Når han omsider åpner seg så er det ikke slik hun så for seg. Skulle nesten tro at kvinner vil høre historier som, ‘da jeg våknet i dag måtte jeg gråte en skvett fordi jeg har verdens vakreste kone, jeg er så heldig’. :fnise:

men så er det bare vanlige tanker som ikke angår konen og som liksom bare er turn off for kvinnen. 

Anonymkode: 3e045...686

Jeg vet at kjæresten synes han er heldig og har ønsker rundt oss og meg. Men tankene han har går jo mer på hans fortid eller andre folk han omgås eller andre livsmål han har. 

Anonymkode: 09bb0...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle menn som har noen interesse av å diskutere alle ting, mange vil heller la tanker være tanker. Hvorfor kan ikke kvinner bare respektere det? Hvorfor må man absolutt tvinge folk til å snakke om ting?

Anonymkode: 55dbe...4d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke alle menn som har noen interesse av å diskutere alle ting, mange vil heller la tanker være tanker. Hvorfor kan ikke kvinner bare respektere det? Hvorfor må man absolutt tvinge folk til å snakke om ting?

Anonymkode: 55dbe...4d0

Enig. Enkelte ganger blir det så enkelt som ‘jo flere kokker, jo mere søl’. 

Anonymkode: 3e045...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Samme her. Det er så tungt og ensomt. 
Men, jeg jobber med saken. Jeg har tatt det opp mange ganger, og vi må hjelpe hverandre på vei. Det tar lang tid å endre en vane og endre slike mønstre. 
 

Jeg fikk et skikkelig spark i rumpa etter å ha hørt på Havarikommisjonen i podcasten Mellom Oss. Ellers har også kjærlighetspodden mange gode tips ift kommunikasjon. Jeg tror det er viktig å huske på at for menn som våre, er det å snakke om hva som foregår på innsiden som å snakke gresk. Det må læres, bit for bit. Men stikkordet er at vi må strekke ut hånda og hjelpe de på vei. Igjen og igjen.

Jeg håper at jeg klarer å endre dette på sikt, det er tungt å bære hele ansvaret for relasjonen alene. For det er jo slik det blir i praksis? Og jeg føler meg jo heller ikke viktig for ham, når det aldri prates om oss og hvordan vi, han og jeg har det. Det er vondt.

Anonymkode: b7170...5ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjelder jo i alle sammenhenger, ikke bare i et forhold.

Anonymkode: ae130...46f

Ja, men jeg forventer ikke at kolleger ofte skal betro seg. Det kan tom kjennes altfor påtrengende.

Men jeg vil vite en del om min egen kjæreste. 

Anonymkode: 09bb0...007

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ergo gjør du konen en tjeneste? 🧐

interessant. 
 

Har jo sett litt sketsjer og humor av slike situasjoner, hvor kvinnen tenner stearinlys og skal få mannen til å åpne seg. 
 

og når han omsider åpner seg så er det ikke slik hun så for seg. Skulle nesten tro at kvinner vil høre historier som, ‘da jeg våknet i dag måtte jeg gråte en skvett fordi jeg har verdens vakreste kone, jeg er så heldig’. :fnise:

 

men så er det bare vanlige tanker som ikke angår konen og som liksom bare er turn off for kvinnen. 

Anonymkode: 3e045...686

De aller, aller fleste voksne menn som har et åpent og ærlig forhold til kona vet hvor grensen for åpenhet går....og ja , vi gjør opplagt partneren, og oss selv en tjeneste ved ikke å fortelle riktig alt..😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er ikke alle menn som har noen interesse av å diskutere alle ting, mange vil heller la tanker være tanker. Hvorfor kan ikke kvinner bare respektere det? Hvorfor må man absolutt tvinge folk til å snakke om ting?

Anonymkode: 55dbe...4d0

Når min mann ikke kan snakke om noe som for meg føles viktig, føler jeg at jeg ikke kjenner han lenger og at vi har mistet nærheten, noe som for meg en basis for et kjærlighetsforhold. Den manglende evnen/interessen for å respondere på mine tanker og følelser gjør at jeg mister følelsene jeg hadde for han en gang. Jeg tror det kommer til å føre til at jeg avslutter forholdet, rett og slett.

TS.

Anonymkode: 40c93...26e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært gift nå i 14 år. Vi var unge når vi møttes, og den gang reflekterte jeg ikke så mye over hvilke behov jeg hadde i et forhold eller hvilke egenskaper som var viktige for meg. Ettersom årene har gått har jeg tenkt mye og utviklet meg en god del, og oppdaget at jeg trenger en nærhet og åpenhet for å ha det bra i et forhold. Mannen, derimot, er lukket som en østers og synes all prat som ikke dreier seg om praktiske problemer eller jobb er meningsløst. Han blir ukomfortabel og har rett og slett ingenting å si.

Alt som dreier seg om hvordan vi har det, forholdet, sexlivet, ønsker for framtida- ingen respons. Han vil ikke snakke eller får det ikke til, og jeg har virkelig gått all inn for å gjøre det enkelt for han å komme igang. Så i dag snakker vi bare om logistikk i heimen, praktiske ting, han snakker mye om seg selv og jobben sin. Dette kjenner jeg på, og har nesten en sorg over det.

Er det virkelig slik at han kanskje ikke reflekterer over livet eller forholdet? Eller er det helst manglende evne og trening? Er det noen strategi jeg kan bruke her, eller er det håpløst?

Anonymkode: 40c93...26e

Slik er det her også, og vi har kun vært sammen i litt over to år. 
Jeg vet ingenting om hva som rører seg inni han, tanker og følelser.Jeg prøver å snakke om ting, men han blir bare helt stum. Han klarer det bare ikke. 
Et eksempel: Jeg er arbeidsledig og sliter veldig med det. Siden jeg ikke kan snakke med han, sendte jeg han en artikkel om psykisk helse og arbeidsledighet (han var på jobb) og spurte bare om han kunne lese den da han hadde tid. Etter en stund ringer han meg og sier «Det var en informativ og god artikkel» Jeg svarer ja og sier det  beskriver godt hvordan jeg har det. Så blir det stille, helt stille. Han hadde ikke mer å si, så det ble bare sånn jaaaaa... ok, da ses vi senere. 
Så det er vanskelig. Jeg er åpen om følelser og hvordan jeg har det, men med null respons så blir det til at jeg ikke sier noe. Han merker at ting ikke er greit, men spør heller ikke. Så da blir kommunikasjonen om hva vi skal ha til middag, corona og nyheter. 
Veldig kjedelig i lengden, kjenner jeg. 

Anonymkode: ebef4...99c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen min sier noen ganger «synes det er koselig bare å høre på deg prate»🤔 for all del, koselig at han gjør det. Men kunne vært for meg å høre han prate også. Om annet enn praktiske ting. Forventer ikke mirakler og at han skal snakke om følelser hele natta. Men å gi noe av seg selv tror jeg er veldig viktig. 

Anonymkode: b86e7...f0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er ikke alle menn som har noen interesse av å diskutere alle ting, mange vil heller la tanker være tanker. Hvorfor kan ikke kvinner bare respektere det? Hvorfor må man absolutt tvinge folk til å snakke om ting?

Anonymkode: 55dbe...4d0

Fordi menn også har et ansvar for å få et forhold til å fungere. Alle psykologer og terapeuter vil si at kommunikasjon er viktig. 

Anonymkode: b7170...5ab

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og lurer på om jeg er mann nå🤣 

jeg sliter veldig med å fortelle sånn som dere ønsker deres menn skal gjøre.. 

Hva er det dere vil høre? 
Sånn som i dag har jeg en vanskelig dag, og skjønner selv at jeg burde snakket med noen om det, men klarer ikke bare å ringe han å fortelle, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal begynne.. 

 

Anonymkode: 02315...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi menn også har et ansvar for å få et forhold til å fungere. Alle psykologer og terapeuter vil si at kommunikasjon er viktig. 

Anonymkode: b7170...5ab

Kommunikasjon er viktig, men ikke all kommunikasjon er det. Det er jo helt klart at det er veldig mye menn ikke er komfortable med å snakke om, selv med partner/kona. Jeg synes det er urovokkende hvordan mange som ikke kan respektere det.

 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Et eksempel: Jeg er arbeidsledig og sliter veldig med det. Siden jeg ikke kan snakke med han, sendte jeg han en artikkel om psykisk helse og arbeidsledighet (han var på jobb) og spurte bare om han kunne lese den da han hadde tid. Etter en stund ringer han meg og sier «Det var en informativ og god artikkel» Jeg svarer ja og sier det  beskriver godt hvordan jeg har det. Så blir det stille, helt stille. Han hadde ikke mer å si, så det ble bare sånn jaaaaa... ok, da ses vi senere. 
 og nyheter.

Anonymkode: ebef4...99c

Jeg skjønner at det er irriterende å ikke få noe respons på det, men for mange menn virker det helt unødvendig å snakke om sånne ting og det er vanskelig å finne noe å si. Mange menn synes rett og slett at det er en veldig ukomfortabel posisjon å bli plassert inn i. Jeg er akkurat som mannen din, jeg vil virkelig ikke snakke om andres problemer og følelser. Synes det er bedre om kvinner gjør det med venninnene sine.

Anonymkode: 55dbe...4d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...