Gå til innhold

Har barn altfor lange skoledager nå for tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange må kjøres hjemmefra allerede kl 7 for å leveres på SFO slik at foreldrene kan rekke jobb kl 8. Så er de kanskje ikke hjemme igjen før 17-17.30. Så skal de gjøres lekser!

Husker når jeg gikk på barneskolen. Var det full dag var jeg hjemme 14.15. Flere dager i uken var det kortere dag og sluttet allerede kl 11 eller 12. Da hadde vi masse lekefritid.

Ikke rart barn for psykiske problemer i våre dager.

Anonymkode: 0269f...051

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var SFO og lange dager hos mange også da jeg var barneskolebarn tidlig 2000-tall. Mange fikk gå hjem alene fra 1. klasse, men de som bodde langt unna måtte være mye på SFO husker jeg. 
 

Sånn blir det jo dessverre når man er avhengig av å ha en fast og god inntekt, og helst to av dem. 

Anonymkode: 0799e...2bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Var SFO og lange dager hos mange også da jeg var barneskolebarn tidlig 2000-tall. Mange fikk gå hjem alene fra 1. klasse, men de som bodde langt unna måtte være mye på SFO husker jeg. 
 

Sånn blir det jo dessverre når man er avhengig av å ha en fast og god inntekt, og helst to av dem. 

Anonymkode: 0799e...2bf

Man klarte seg ofte med én inntekt i "gamle dager". Kanskje mange kunne gjort det i dag også hvis man senket de materielle kravene.

Anonymkode: 0269f...051

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoledagen er vel strengt tatt den samme som før i antall timer, men folk har behov for Sfo siden de fleste er i full jobb nå, og mange bosetter seg gjerne i byer osv der ikke ungene får gå alene hjem, eller kan gå til/fra skolen selv.

Anonymkode: 7c088...813

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man klarte seg ofte med én inntekt i "gamle dager". Kanskje mange kunne gjort det i dag også hvis man senket de materielle kravene.

Anonymkode: 0269f...051

Men boligkostnadene var relativt sett mye lavere i «gamle dager», og lånene ble «spist opp» av velstandsøkningen. Snakker om de som kjøpte boliger før 1985. Lønnsveksten har ikke holdt tritt med boligprisene.

Bare i løpet av femten år har min leilighet økt voldsomt i pris, fra ca 1,2 mill til 4 mill. Den koster altså over tre ganger så mye i dag som i 2005. Min lønn er IKKE tredoblet... Her i Oslo, hvor over 12 % av landets innbyggere bor, og omegnen som inkluderer en enda større andel av befolkningen, er det nå veldig vanskelig for unge å ha råd til egen bopel helt alene. Man trenger en samboer, evt bo i kollektiv. Og det er nok dyrt i andre byer også.

Nei, man må ikke bo i Oslo og omegn, men mange er født og oppvokst her og har hele sitt nettverk her, og så er det jo arbeidsplasser. Både i mengde og i variasjon er det flere jobber enn andre steder.

 

 

Anonymkode: c63e6...19b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes leksene bør droppes, heller mer effektive skoledager. 

Anonymkode: 1aee0...84d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men boligkostnadene var relativt sett mye lavere i «gamle dager», og lånene ble «spist opp» av velstandsøkningen. Snakker om de som kjøpte boliger før 1985. Lønnsveksten har ikke holdt tritt med boligprisene.

Bare i løpet av femten år har min leilighet økt voldsomt i pris, fra ca 1,2 mill til 4 mill. Den koster altså over tre ganger så mye i dag som i 2005. Min lønn er IKKE tredoblet... Her i Oslo, hvor over 12 % av landets innbyggere bor, og omegnen som inkluderer en enda større andel av befolkningen, er det nå veldig vanskelig for unge å ha råd til egen bopel helt alene. Man trenger en samboer, evt bo i kollektiv. Og det er nok dyrt i andre byer også.

Nei, man må ikke bo i Oslo og omegn, men mange er født og oppvokst her og har hele sitt nettverk her, og så er det jo arbeidsplasser. Både i mengde og i variasjon er det flere jobber enn andre steder.

 

 

Anonymkode: c63e6...19b

Hadde det fortsatt vært vanlig med en inntekt hadde nok ikke prisene økt like mye. For jo mer vi tjener, og jo lavere rentene er, jo mer er folk villige til å betale. 

Anonymkode: 3555d...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde det fortsatt vært vanlig med en inntekt hadde nok ikke prisene økt like mye. For jo mer vi tjener, og jo lavere rentene er, jo mer er folk villige til å betale. 

Anonymkode: 3555d...6db

Nettopp.

Anonymkode: 0269f...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoledagene er for korte, det er kun SFO som kan være for lenge.  Med en gang barna var aldersmessig var ferdig på SFO ble det fryktelig mye fritid. (Eldste gikk ut 3. klasse og yngste gikk ut midt i 2. klasse, og de var sammen hjemme) Eldste var på SFO så lenge kun fordi venner var der. De gjorde leksene selv enten før vi kom hjem eller mens vi laget middag eller før treningsmat. Ofte hadde de trening veldig tidlig i denne alderen (start 16.30/17.00), så middager ble senere.  
 

Er man veldig avhengig av lange dager på SFO og mye kjøring/henting/levering er det kanskje lurt å vurdere å bosette seg slik at barna kan gå hjem selv og lære de opp til litt selvstendighet og gi de oppgaver å gjøre hjemme mens de venter på dere. 
 

Har hatt barn på skole i utlandet noen år. Skole 8-15 pluss lekser så norsk skole føles spesielt kort når de kan være ferdig så tidlig som 12.45. 
 

Anonymkode: 717b6...6da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde det fortsatt vært vanlig med en inntekt hadde nok ikke prisene økt like mye. For jo mer vi tjener, og jo lavere rentene er, jo mer er folk villige til å betale. 

Anonymkode: 3555d...6db

Men får man oppspart pensjon av å være hjemmeværende når barna har begynt på skolen? Dette er og en viktig faktorfor mange. 

Anonymkode: be893...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lange dager har ikke våre skolebarn. Noen dager må de leveres på SFO i 8 tiden, men ellers begynner de når skolen starter kl. 09. Som regel blir de hentet i 3 tiden, enkelte dager i 4 tiden. Alltid hjemme senest 16.15. 
Mannen jobber døgnvakter og jeg kan tilpasse mine vakter på jobb slik at dette fungerer. 

Anonymkode: 3b40e...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange må kjøres hjemmefra allerede kl 7 for å leveres på SFO slik at foreldrene kan rekke jobb kl 8. Så er de kanskje ikke hjemme igjen før 17-17.30. Så skal de gjøres lekser!

Husker når jeg gikk på barneskolen. Var det full dag var jeg hjemme 14.15. Flere dager i uken var det kortere dag og sluttet allerede kl 11 eller 12. Da hadde vi masse lekefritid.

Ikke rart barn for psykiske problemer i våre dager.

Anonymkode: 0269f...051

Jeg synes barna har for mye lekser...

Jeg var et slikt barn som ble levert først og hentet sist, det var ikke problemet. Problemet var at jeg bodde i et voldelig hjem og hadde lekser. Jeg gjorde lekser på SFO, men ikke alle gjorde det. Når jeg ikke fikk lekt med vennene mine på SFO fordi jeg måtte gjøre lekser der så var ikke det så kult. 

Lekser skaper forskjeller. De som hadde makk i rævva etter å ha sittet stille på skolen hele dagen og ikke fikk gjort lekser på SFO måtte jo gjøre det hjemme. Og ikke alle hadde foreldre som var hjemme og kunne hjelpe. I dag er foreldre mer hjemme, men lekser skaper forskjeller fordi enkelte foreldre ikke kan hjelpe med lekser av diverse årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har ikke SFO og går i 2. klasse. Tar buss til og fra skolen - drar hjemmefra 08:05 og er hjemme 14:40, med unntak av en dag i uka som er "kort dag" og da er de ferdige rundt 12:15. 

Synes ikke det er spesielt lange dager, de kunne gjerne hatt en time til men droppet lekser, synes jeg. 

Å regne med SFO - som er noe du selv bestiller for å ha et sted å oppbevare ungene istedenfor at de er hjemme - som en del av "skoledagen" synes jeg at blir helt feil.

Anonymkode: da685...528

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skoledagene er jo ikke lange. Du skriver om SFO-tid, og det er absolutt ikke skoletid, men akkurat leketid. Jeg synes skoledagene med hell kunne vært litt lengre, og heller hatt leksefri. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Mange må kjøres hjemmefra allerede kl 7 for å leveres på SFO slik at foreldrene kan rekke jobb kl 8. Så er de kanskje ikke hjemme igjen før 17-17.30. Så skal de gjøres lekser!

Husker når jeg gikk på barneskolen. Var det full dag var jeg hjemme 14.15. Flere dager i uken var det kortere dag og sluttet allerede kl 11 eller 12. Da hadde vi masse lekefritid.

Ikke rart barn for psykiske problemer i våre dager.

Anonymkode: 0269f...051

Før pandemien kunne man kanskje ha diskutert dette, men nå som det er pandemi opplever jeg det motsatte. Før pandemien startet skolebarnet kl. 08.40 og avsluttet 14.45 de lengste dagene. Nå starter man alltid skolen kl 09.00 og avslutter 13:30. I tillegg er det betraktelig mindre mengde med lekser nå enn før pandemien. Men dette vil jeg tro varierer over det ganske lang, i tillegg til klassetrinn etc. 6. klasse her. For øvrig er jeg enig med de andre om at du på ingen måte kan sidestille SFO med skole!

Anonymkode: afd3c...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Nonym sier, selve skoledagene er jo ikke lange, men for de som har behov for å ha barna i SFO i mange timer blir selvfølgelig dagen lang. Det er jo ikke skolens feil at en del foreldre ikke kan gjøre noe med hvor lenge barna er på SFO. Jeg kjenner mange foreldre som veksler mellom når de begynner/slutter på jobb hvor den som begynner sent leverer barna og den som slutter tidlig henter. Og ja, jeg har forståelse for at mange foreldre ikke har fleksible arbeidsdager, og det er selvfølgelig synd, men det er igjen ikke skolens feil. Man kan ikke skylde på skolen om barna får psykiske problemer fordi foreldrene har ufleksible jobber. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Synes leksene bør droppes, heller mer effektive skoledager. 

Anonymkode: 1aee0...84d

Det er en helt annen debatt.

Anonymkode: afd3c...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, loveli said:

Jeg synes barna har for mye lekser...

Jeg var et slikt barn som ble levert først og hentet sist, det var ikke problemet. Problemet var at jeg bodde i et voldelig hjem og hadde lekser. Jeg gjorde lekser på SFO, men ikke alle gjorde det. Når jeg ikke fikk lekt med vennene mine på SFO fordi jeg måtte gjøre lekser der så var ikke det så kult. 

Lekser skaper forskjeller. De som hadde makk i rævva etter å ha sittet stille på skolen hele dagen og ikke fikk gjort lekser på SFO måtte jo gjøre det hjemme. Og ikke alle hadde foreldre som var hjemme og kunne hjelpe. I dag er foreldre mer hjemme, men lekser skaper forskjeller fordi enkelte foreldre ikke kan hjelpe med lekser av diverse årsaker.

De som har makk i rævva, når de strever med lekser hjemme, har garantert også makk i rævva på skolen!

Anonymkode: afd3c...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke barna å være hjemme alene lenger? Kunne da fint være hjemme alene som 1. klassing (tilsvarende 2. klasse nå).

Anonymkode: 0269f...051

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skoledagen fra 8.30 til 13.40 hver dag. Helt overkommelig! 

Vi har valgt bosted og arbeidsplasser sånn at barna slipper SFO.

Anonymkode: 5916d...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...