Gå til innhold

Fortell ting om arbeidsplassen din som andre blir sjokkerte av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 18.58):

Jeg fikk høre at jeg ikke trengte å tjene så mye penger av sjefen min siden mannen min tjente godt.

Anonymkode: 369e7...a0a

Da får du si at du snart har tenkt å bli eneforsørger, og at du da forventer en 50% lønnsøkning av den grunn-.

Anonymkode: f5fa5...04a

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har arbeidet med salg av jordbær.

Bonden jeg arbeidet for hyret inn mennesker fra øst-Europa. De tjener 5 kr. jordbærkurven de plukker. Flere av plukkerne sa at det var som å være slaver.. de sto opp 5 om morgenen og var ferdig 23 om kvelden og jobbet alle dager utenom søndager. De fikk store smerter i rygg, nakke og knær av å sitte på huk nærmest hver dag i flere måneder.... helt grusomt.... 

det er dog en vanskelig bransje.. en kan ikke selge jordbærkurver til 100 kr stykk i Norge for at plukkerne skal få skikkelig lønn... det er vanskelig for bonden også... folk klager gjerne over en pris på 45 kr for jordbær, men det er egentlig ikke så mye når en regner med drift, transport, kjøling, lønn etc etc. 

 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 20.50):

Jeg jobber et sted som bla tar IQ tester på barn. Flertallet av psykologene kan ikke tolke om testen er valid eller ikke. 

Anonymkode: e6690...887

Mener du om resultatene er valide?

Selve testene skal ikke validereres på ny.

Anonymkode: f5fa5...04a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 21.23):

Jobba et sted der vi måtte vaske muggen av dessertgele og smelte den og lage ny gele. Der sa jeg opp i protest. 

På samme sted  mista vi og kjøttkaker på gulvet og tok den under springen og skylte av den og ga den litt varmebehandling og brukte den til gjester. 

Den siste er kanskje ikke wow-sjokkerende men ikke bra heller  ; Der jeg jobber nå er det 12-13 ansatte og alle drar i sin retning. Om leder  bestemmer noe skjer ingenting for det er alltid noen som ikke vil gjøre det på sin måte. Mange som har jobba 25 år og er rimelig sære. 

Anonymkode: 68f6e...795

IKEA? 

Anonymkode: f5fa5...04a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som helsefarbeider sammen med sykepleiere og andre helsefagarbeidere og dem misbruker benzodiazepinene og til tider A preparater! En av de går til og med på amfetamin, har lyst til å melde det inn 

Anonymkode: febb7...86f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 21.46):

Da jeg jobbet i ferskvare i en butikk så brukte vi alle kjøttvarer som var gått ut på dato til lapskaus og gryteretter som vi laget selv. Spilte ingen rolle hvor lenge siden de var utgått. Egentlig ikke så farlig, da det ikke var blitt direkte dårlig. Men jeg tror ikke folk hadde likt det om de visste det.

Stekt kylling og lignende mat vi lagde selv som falt på gulvet ved et uhell ble bare tatt opp og lagt ut til salg i varmeskapet.

Ost som var pakket fra Tine ol og var gått ut på dato, pakket vi om og solgte som våre egne varer med ny dato.

Anonymkode: 1badf...e9e

Og det smaker vi kunder, bare så det er klart. Hvis butikken lurer på hvorfor kundene flykter, så er det bare å ta en kikk på slik praksis.

Anonymkode: f5fa5...04a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I tre b.young-butikker på østlandet, som eies av en dame (altså ikke kjedeeid), gjøres det mye rart. De ansatte får aldri tillegg, uansett om de jobber kveld, lørdag og søndag (før jul), og de presses til å jobbe dugnad under korona-nedstenging, vaske butikk m m, for det er jo praktisk når nav betaler dagpenger.. Jugd på seg stillingsprosenter for å tuske til seg ekstra støtte til bedriften under korona. Ingen spisepauser for de ansatte, som i og for seg er ok, siden de ikke trekkes for det, men ikke fullt så ok når man ikke får lov å sitte ned på en stol i løpet av arbeidsdagen, ei heller når man spiser. Ikke kjøleskap, ikke pauserom. Tissepauser kun dersom senterets vakter kan passe butikken. Butikksjefene får mye dritt av eier, men har ingen myndighet. Renholdet under korona har vært under enhver kritikk.. Til jul har butikksjefene fått gavekort uten at de er fylt på, dvs at de antagelig er rappet og bare blitt gitt bort, det er hvertfall Ticketmasters teori, som aldri har solgt disse gavekortene til denne damen. Andre ansatte har fått gavekort i butikken de jobber i på latterlig lave summer. Mange jobber på nulltimerskontrakter og blur nærmest truet på jobb dersom de sier nei fikk en vakt. Lista er nærmest uendelig på all skitt som foregår der. De dyktige folka kommer seg heldigvis bort i nye jobber,  mens andre er stuck dessverre og tør ikke diskutere, i frykt for å miste jobben. Bare trist. 

Anonymkode: 4c448...3c2

Dette må du ringe inn til arbeidstilsynet.

Anonymkode: f5fa5...04a

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobber som helsefarbeider sammen med sykepleiere og andre helsefagarbeidere og dem misbruker benzodiazepinene og til tider A preparater! En av de går til og med på amfetamin, har lyst til å melde det inn 

Anonymkode: febb7...86f

Hvordan vet du det? Mistanke må uansett meldes inn. Tragisk om du ikke gjør det da de kan begå store feil med tragiske utfall om de er påvirket på jobb.

Anonymkode: f2116...48a

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette stemmer ikke. Har arbeidet i hotellbransjen i mange år. Det er ulike farger på klutene som går til bad og resterende rom så det ikke skal være mulig å ta feil. Også det noen nevner med at de gjenbruker mat, stemmer absolutt ikke (har også jobbet som servitør flere steder og aldri opplevd). Man bytter også laken etter hver eneste gjest. 
 

har jobbet i mange forskjellige kjeder og ikke sett noe til dette i noen avdelinger. Hvis dette skjer hos deg bør du ordne opp i det.

Anonymkode: 0751d...e7d

Den korte tiden jeg jobbet som stuepike var jeg aldri ekkel med klutene. 
 

toalettet alltid til slutt, smurte aldri ut dritt. 
 

sånn for å lette noen sjeler. Det er jo ubehagelig å tenke på. 

Anonymkode: 49df4...d16

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jobber som helsefarbeider sammen med sykepleiere og andre helsefagarbeidere og dem misbruker benzodiazepinene og til tider A preparater! En av de går til og med på amfetamin, har lyst til å melde det inn 

Anonymkode: febb7...86f

Du er lovpålagt å melde det inn! Du har ett ansvar ovenfor brukerne. Meldt det inn anonymt hvis du er redd for eventuelle straffereaksjoner, men meld det for f.... inn! Brukere kan bli skadelidende på grunn av manglende oppmerksomhet hos helsepersonell! 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

Litt av problemet i eldreomsorgen er at det er lite fokus på brukerens psykiske helse. Det finnes liten interesse for å finne ut hvorfor brukeren utagerer. Ofte er det angst/depresjon som ligger bak utageringen. Helt hårreisende at det er legitimt å behandle mennesker på denne måten :(  

Nei dette stemmer da ikke. Vi vet da ofte godt hvorfor de utagerer og vi forstår hvorfor. Det utredes av fagfolk, det skrives tiltaksplaner opp og ned i mente osv, og det prøves ut ulike typer miljørettet tiltak, smertestillende, antipsykotika, 1-1 kontakt osv. Problemet er at vi er alt for få folk til å kunne gjøre denne jobben skikkelig, det er ofte uenighet mellom oss som står i det og pårørende (som ofte har null innsikt i sykdomsbildet), og vi har ikke nok legetilsyn for å kunne vurdere f eks effekt av ulike legemidler over lang tid. Dette er så sammensatte sykdomsbilder at det sjelden bare er en løsning. Og de blir verre og verre med årene. Og det er ikke alltid vi klarer å hjelpe. En dement mann hvor hjernen ødelegges, kan få raserianfall og psykotiske anfall, kan løpe etter pleiere og andre pasienter, ta kvelertak på andre, kan plutselig helt ut av det blå brøle høyt og slå til en pleier under stell, selv om vi er flere til stede, og har da kanskje fått beroligende og smertestillende på forhånd, men vi kan ikke dope folk ned heller så de sover hele dagen. Dette er så komplekst til tider at man må oppleve det selv for å tro det. 
Skal ikke påstå at det ikke finnes noen som ikke er skikket til å ha denne jobben, for det gjør det, men jeg vil faktisk påstå at veldig mange som jobber i pleien med utagerende og psykisk ustabile mennesker har et ønske om å hjelpe og forstå.

Anonymkode: 67bcc...7d3

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):
 

Nei dette stemmer da ikke. Vi vet da ofte godt hvorfor de utagerer og vi forstår hvorfor. Det utredes av fagfolk, det skrives tiltaksplaner opp og ned i mente osv, og det prøves ut ulike typer miljørettet tiltak, smertestillende, antipsykotika, 1-1 kontakt osv. Problemet er at vi er alt for få folk til å kunne gjøre denne jobben skikkelig, det er ofte uenighet mellom oss som står i det og pårørende (som ofte har null innsikt i sykdomsbildet), og vi har ikke nok legetilsyn for å kunne vurdere f eks effekt av ulike legemidler over lang tid. Dette er så sammensatte sykdomsbilder at det sjelden bare er en løsning. Og de blir verre og verre med årene. Og det er ikke alltid vi klarer å hjelpe. En dement mann hvor hjernen ødelegges, kan få raserianfall og psykotiske anfall, kan løpe etter pleiere og andre pasienter, ta kvelertak på andre, kan plutselig helt ut av det blå brøle høyt og slå til en pleier under stell, selv om vi er flere til stede, og har da kanskje fått beroligende og smertestillende på forhånd, men vi kan ikke dope folk ned heller så de sover hele dagen. Dette er så komplekst til tider at man må oppleve det selv for å tro det. 
Skal ikke påstå at det ikke finnes noen som ikke er skikket til å ha denne jobben, for det gjør det, men jeg vil faktisk påstå at veldig mange som jobber i pleien med utagerende og psykisk ustabile mennesker har et ønske om å hjelpe og forstå.

Anonymkode: 67bcc...7d3

Men samtidig er ofte utdanningsnivået og viljen/evnen til å forstå det komplekse bildet bak brukeren - veldig lav hos enkelte ansatte (altfor mange). Enkelte ansatte er av den tro, at brukeren utagerer fordi brukeren syns det er gøy å utagere, og fordi brukeren er ond. Som du også leser av enkelte kommentarer i denne tråden, er det mange som ikke evner å se at det er sykdommen som gjør at brukeren utagerer, og ikke personligheten. Det blir som å behandle en 3-åring med tvang, vold, hån og latter, når 3-åringen får et trassanfall - uten å skjønne funksjonen og konteksten bak trassanfallet (IKKE at jeg sammenligner eldre brukere med barn - men uskyldigheten). 
Problemet er at fagfolket som diagnotiserer  ikke samarbeider med den ansatte som ser og behandler brukeren i det daglige, og innarbeider forståelse av diagnoser og symptomer med den ansatte. Det er dessverre mange ganger et labert fagmiljø på eldresenter - fordi denne type jobb ikke har status. Ekstremt mange inngrodde ansatte «som har alltid har gjort jobben slik». Ikke misforstå - det er mange flinke! Men dessverre fatalt mange idioter som jobber på disse plassene også. Synd det ikke er større kontrollorgan. Etter mitt syn burde det nesten vært filmovervåking - da mye mishandling av brukere aldri blir oppdaget, fordi brukeren selv ikke er i stand til å melde i fra.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette må du ringe inn til arbeidstilsynet.

Anonymkode: f5fa5...04a

Har varslet flere ganger, det blir ikke gjort noe.

Anonymkode: 4c448...3c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (4 timer siden):

Litt av problemet i eldreomsorgen er at det er lite fokus på brukerens psykiske helse. Det finnes liten interesse for å finne ut hvorfor brukeren utagerer. Ofte er det angst/depresjon som ligger bak utageringen. Helt hårreisende at det er legitimt å behandle mennesker på denne måten :(  
 

Jeg jobbet også på et bofelleskap for senil demente som 17-18 åring (i tillegg til studier) - og jeg ble blåst av banen over enkelte ansattes tilnærming til brukerne. Ofte hardhendt behandling, sukking og stønning når brukeren måtte ha hjelp, tvang, latter og hån mot redde brukere, lite brukemedvirkning, ..blir trist når jeg tenker på det.
Jeg ga beskjed til ledelsen om den ene ansatte som var hardhendt med brukerne..men man har lite å stille opp med som pur ung. 
Å jobbe med eldre mennesker er forøvrig den jobben som har gitt meg mest. Den takknemligheten, alle historiene man fikk høre når man snakket med dem under stell/måltider, en gammel hånd som strøk deg over kinnet eller hånden og hvisket takk, hvordan det glitret i øynene deres når de ble vist bittelitt interesse, latteren og varmen hos dem, alt det levde livet..jeg lærte ekstremt mye om mennesker, og om meg selv i denne perioden, og jeg håper jeg får muligheten til å jobbe i et bokollektiv når jeg blir litt eldre igjen :)  Javisst er det tunge løft, tungt stell, utagering osv..men bak hver utagering så jeg alltid for meg at det var et menneske i den dypeste nød og redsel..man kommer langt med rolig kommunikasjon og kroppsspråk. 

Veldig enig! Ofte er de ikke utredet godt nok heller mtp psykiatri. Alt blir avfeid som "demens". Også leser man sykdomshistorikken og forstår at noen har slitt med andre ting lang tid. Dette tar jo ikke pasienten opp selv og pårørende tør ikke alltid. Mange har også eldre partner som er "skral" og ikke vet hvordan ting skal tas tak I. Mange skjuler også hvor ille det har vært hjemme. Ofte vil ikke legene hjelpe de med medisiner fordi "boken" sier at beroligende ikke er bra. Til og med i ekstreme tilfeller hvor tiltaksplaner ikke fungerer og alt er forsøkt. Mange går også med mye smerter, men det blir også ofte avfeid. Kommer nok veldig an på legen også. Ofte er det også en kamp med tiden så det faktisk ikke er tid å lage gode planer, diskusjoner rundt pasientene, opplæring av nyansatte/assistenter som ikke har utdanning. Og de gjør jo som de ser andre gjør.

Anonymkode: f2116...48a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har varslet flere ganger, det blir ikke gjort noe.

Anonymkode: 4c448...3c2

Da varsler du helsetilsynet.

Anonymkode: f2116...48a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jobbet i diverse barnehager og der er det mye rusk. To kollegaer hadde sex i kjelleren i arbeidstidstiden, møtt enkelt voksne som er direkte stygge med barn. Har selvfølgelig tatt dette videre men er veldig vanskelig å få sparket folk desverre 😱 skjer også ofte mye rusk på grunn av for lav bemanning. 

Anonymkode: dd4df...760

Hjelpe meg! 😳

Jeg har jobbet som barnehagelærer i mange år, og det verste jeg opplever er at vi til tider kan gå kraftig underbemannet på grunn av sykdom og mangel på vikarer. For eksempel to ansatte på 20 barn en hel dag, der man går alene med 20 barn i to timer morgen og ettermiddag. Det er umulig å ivareta alle på en god nok måte når man er alene eller bare to på så mange barn. Heldigvis er det blitt mer innafor å si fra, melde avvik, eventuelt stenge avdelingen i slike situasjoner. Tidligere fikk vi bare beskjed om å «brette opp ermene». 

Anonymkode: 625cb...65b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jobber som helsefarbeider sammen med sykepleiere og andre helsefagarbeidere og dem misbruker benzodiazepinene og til tider A preparater! En av de går til og med på amfetamin, har lyst til å melde det inn 

Anonymkode: febb7...86f

Wooow, det var det jeg trodde! Ble innlagt på sykehuset for ikke så lenge siden, og noen av sykepleierne virket så ekstremt fishy, og da mener jeg at de skjalv og jeg kunne se at de hadde brukt ET eller annet! Hva er det disse preparatene som du nevner gjør med kroppen?

Anonymkode: 110cb...c6a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med ungdom med ulike typer funksjonshemming (tilrettelagt skole). Noen av de jeg jobber med er rett og slett jævlige. Kan sitte på pause og beskrive ungdommene med ord som "fitte", "kjerring", "bortskjemt drittunge" osv. Gjør narr av måten de snakker og ter seg på. Stiller helt urimelige krav og setter grenser bare fordi de kan. Blir oppgitt over at en autist ikke bare kan ta seg sammen og er så "vanskelig". Ja, jeg kunne fortsatt i det uendelige med eksempler. Jeg sier selvsagt hva jeg synes om denne oppførselen, men må innrømme det er en vanskelig balansegang. Nå har en av kollegene mine lagt meg for hat på grunn av at jeg konfronterte den dårlige oppførselen hans og det gjør det vanskelig å samarbeide.

Jeg elsker jobben min og er utrolig glad i disse ungdommene,men jeg vet ærlig talt ikke hvor lenge jeg holder ut. 

Anonymkode: 6e40d...1b5

  • Liker 31
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...