Gå til innhold

Fortell ting om arbeidsplassen din som andre blir sjokkerte av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber på videosjappa og det er MANGE som ikke har spolt tilbake filmen. Spør ofte med glimt i øyet, du har husket å spole tilbake ikke sant? Men likevel må kanskje 1/3 filmer spoles tilbake før jeg legger de ut på hylla. Er strengt tatt mye dødtid på jobb så det går greit, men likevel da

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjenferdet skrev (1 time siden):

Noen av de er så demente at de ikke engang kjenner igjen pleierne. Burde det ikke da vært et poeng at de skulle fått noen få og samme personer å forholde seg til

Jeg er ingen ekspert, men har hatt en dement bestemor og en dement tante i familien. Og de kjente jo ikke igjen meg, som de hadde sett jevnlig hele livet. Tante kjente heller ikke igjen mannen sin det siste året, selv om han besøkte henne hver eneste dag. Så at pleierne ofte skiftes ut kan jeg ikke forstå er et problem for denne gruppen.

Har ikke opplevd noe ekstremt provoserende der jeg har jobbet. Men den perioden jeg arbeidet i reklamebransjen ble absolutt alle kundene fakturert for veldig mange flere timer enn de vi faktisk hadde brukt på dem.

Anonymkode: 5fc72...ab7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som IT-ansatt i en av Norges største kommuner har en del av oss tilganger til alt fra pasientjournaler i cosdoc til opptak av lukkede politiske møter, ansattdata (lønnstrekk, sivilstatus, sykemeldinger mm) og skoleresultater.

Du kan jo tenke deg hvor mye rart som skjer hos oss ;)

Anonymkode: 5bf07...96b

Det forstår jeg, men kan ikke dere bli ferska av øverste hold igjen? Har en i veldig nær relasjon som også har tilgang til alt slikt, men der kan sjefene over IT sjekke hvem som har sett hva (siden å snoke slikt er ulovlig?!)

Anonymkode: 62ed1...576

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i ferskvare i en butikk så brukte vi alle kjøttvarer som var gått ut på dato til lapskaus og gryteretter som vi laget selv. Spilte ingen rolle hvor lenge siden de var utgått. Egentlig ikke så farlig, da det ikke var blitt direkte dårlig. Men jeg tror ikke folk hadde likt det om de visste det.

Stekt kylling og lignende mat vi lagde selv som falt på gulvet ved et uhell ble bare tatt opp og lagt ut til salg i varmeskapet.

Ost som var pakket fra Tine ol og var gått ut på dato, pakket vi om og solgte som våre egne varer med ny dato.

Anonymkode: 1badf...e9e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellion skrev (27 minutter siden):

Som barne og ungdoms arbeider burde du jo da vite at den beste måten og tilnærme seg barn på og få en god relasjon til barna er nettopp igjennom leken. Du går nok glipp av mye viktig informasjon ved å ikke gå ned på gulvet og «bare» leke med barna. 

Selvfølgelig vet jeg det og gjør det. Men poenget er at det ikke er den eneste delen av jobben. Det er en liten del av det i det store og hele 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeffe skrev (20 minutter siden):

Jobber på videosjappa og det er MANGE som ikke har spolt tilbake filmen. Spør ofte med glimt i øyet, du har husket å spole tilbake ikke sant? Men likevel må kanskje 1/3 filmer spoles tilbake før jeg legger de ut på hylla. Er strengt tatt mye dødtid på jobb så det går greit, men likevel da

Jobbet* 

Antar at dette ikke er nåtid😂

Anonymkode: b3b89...38e

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det forstår jeg, men kan ikke dere bli ferska av øverste hold igjen? Har en i veldig nær relasjon som også har tilgang til alt slikt, men der kan sjefene over IT sjekke hvem som har sett hva (siden å snoke slikt er ulovlig?!)

Anonymkode: 62ed1...576

Sjefene har heldigvis for mange ikke kunnskapen som trengs for å sjekke oss på annet enn vanlige måter. Altså de samme måtene som når en NAV-ansatt blir loggført for å slå opp inntektsdata og annet for en klient. 

Når man sitter med SQL (database)-tilgang til stedet hvor denne loggføringen skjer, er det lite som hindrer oss i å slette de aktuelle oppføringene.

Men sånn er det rett og slett bare, vi trenger disse tilgangene for å sette opp og drifte systemene, og takk og pris er de fleste av oss på teppet når det kommer til det etiske. De fleste..

Anonymkode: 5bf07...96b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det forstår jeg, men kan ikke dere bli ferska av øverste hold igjen? Har en i veldig nær relasjon som også har tilgang til alt slikt, men der kan sjefene over IT sjekke hvem som har sett hva (siden å snoke slikt er ulovlig?!)

Anonymkode: 62ed1...576

Og jo, å snoke i slikt er så absolutt ulovlig.

Anonymkode: 5bf07...96b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plass jeg jobbet og var nyansatt hørte jeg en gang noen vanvittige smell og noen som ropte fra kjøla. Trodde noen hadde falt og fått bruskassene over seg, så jeg sprang for å se. En kollega stanset meg med et: "Eh... jeg ville ikke gjort det."
Sjefen hadde altså et raserianfall, noe som skjedde nesten hver uke. Alle var anspente rundt ham og når han var på jobb turte vi knapt å snakke. Sjefen var forbannet for noe hver dag, han gikk rundt med oppspilte nesebor og så ut som han skulle til å drepe noen. Kundene åpnet døren til kjøla for å plukke varene ble jo skremt av skrikingen hans. Etter hvert foreslo jeg at han kanskje skulle skrive en liste over ting vi måtte gjøre, siden han tydeligvis ikke klarte å si ifra, og samtidig var så sinna hele tiden. Joda, det gikk bra noen dager. Til han ble sint igjen og sto fremfor oss og skrev på lista i full harme, rød sprittusj og utropstegn og hele pakka. Til slutt ble den lista så ramponert at ingen forsto noe som helst, og han måtte lage en ny en og en ny en og kjøla fikk fremdeles gjennomgå.

Anonymkode: 039ec...e7d

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har du reist med tidsmaskin fra 90-tallet?🤔

Anonymkode: 2be47...ee1

Hehe. 😅 Jeg måtte sjekke datoen på innlegget, for jeg trodde noen sekunder der at noen hadde dratt frem en gammel tråd fra 90-tallet. 😂

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet på sykehjem så begynte vi med kveldsstell og legge de første brukerene rett etter kveldsmaten fordi man skulle rekke over andre. Det kunne være så tidlig som i 19.00-tiden. Særlig tunge brukere som ikke gjorde så mye av seg, som satt i rullestol og gjerne ikke hadde språk og som man måtte være to om.

I forrige jobben jeg min under koronaen så permitterte sjefen min flere som jobbet "på gulvet" fordi det ikke var jobb. Men så begynte det etterhvert å komme klager på at det ikke var drift, selv om kundegrunnlaget var lite, så for å spare mest mulig penger så tilbakekalte ikke sjefen de permitterte første måneden, og satte seg selv, kollega og meg til å jobbe på gulvet, selv om vi hadde mer en nok med egne administrative oppgaver og ikke hadde tid. Dette er selvfølgelig misbruk av  permitteringsordningen, permittering skal bare skje dersom det ikke er arbeidsoppgaver og vi åpnet altså driften 1 mnd før de permitterte fikk komme tilbake. I tillegg prøvde sjefen å presse ut den ene ansatte som hun ikke likte. Hun tilbakekalte først den ferskeste som hun likte best, selv om han ene hadde jobbet der i flere år. Hun begrunnet med at han andre var så lite fleksibel og ikke kunne jobbe helger, uten å ha snakket eller tilbakekallet med han først. Hun mente også at det var han som måtte ta kontakt?! Det endte med at han tok på seg jobb i en annen bedrift som han fikk, og etterhvert sluttet. Så hun fikk det som hun ville. Jeg hadde sjefen helt opp i halsen, for ei kjerring. Det hun gjorde er så grovt at jeg vurderte å tipse NAV,  men turte ikke. Nå jobber jeg der ikke lenger, og takk og gud har hun også sluttet og slipper å plage mine tidligere kollegaer lenger.

I nåværende jobb er vi vitne til et helt jævlig samlivsbrudd som sjefen har på privaten og som går utover alle på jobb. Det handler om omsorgsretten til flere barn, beskyldninger om drapstrusler, politianmeldelse for vold mot barn, barnevern som er involvert med mer. Sjefen har dessverre delt svært mye og utlevert mange detaljer til alle oss ansatte, og han har til og med betrodd meg og flere kollegaer på tomannshånd om situasjonen og dermed latt oss få enda flere detaljer og latt oss bli involvert. Han har opptrådd svært uprofesjonelt som sjef i denne saken og flere av oss synest det er svært ubehagelig å bli så involvert i, og jeg begynner sterkt å mistenke at han er løgneren i denne historien, for en av partene forteller løgner og han har selvfølgelig fremstilt det som at moren er den som manipulerer og den som er gal. Er svært bekymret for hva vi er vitne til. Jeg mener sjefen har noen trekk og ting som taler for at han er sosiopat/psykopat, men jeg tørr ikke å dele eller si dette til mine kollegaer. Virker som alle synest synd på han og tror på hans historie.

Anonymkode: 896ab...5c1

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg starter: for 2 år siden jobbet jeg som servitør på en restaurant. Maten som kundene ikke spiste opp ble blandet inn i samme gryta som de laget fersk, slik at de sparte penger. Så om en kunde hadde spist halvparten av sin tallerken med potetbåter, ble resterende potetbåter av kunden blandet inn med en ny gryte med potetbåter og den ble servert til en ny kunde. 

Anonymkode: 110cb...c6a

Er det noen som fortsatt er overrasket over at korona sprer seg? :rulle:

Anonymkode: 93426...5b7

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som student jobbet jeg i et sånt hushjelpfirma som vasket hjemme hos folk. De andre ansatte var 90% utenlandske gutter i 20-årene med null hygieneforståelse, der samme klut ble brukt på både kjøkkenbenk og bad. Flere av dem kikket i alle skuffer og skap, tok småpenger og forsynte seg av kjøleskapet. Jeg sluttet etter et par mnd fordi jeg ikke orket mer av de ekle kollegene mine, og etter den opplevelsen kommer aldri noe vaskefirma inn i mitt hjem. 

Nå jobber jeg i helse og kan dessverre ikke fortelle de verste historiene, mange utenfor helsevesenet ville aldri trodd på det uansett. Oppførselen til en del pasienter og pårørende er virkelig helt horribel, samt at det er noen ansatte som helst burde jobbet ett annet sted. 

Anonymkode: 4f23c...e0f

Er det derfor jeg som pasient blir behandlet så dårlig? Blir mistenkeliggjort. Har ikke gjort noe galt, er ærlig og hyggelig. Har et komplekst sykdomsbilde og får ikke hjelp. Ser annerledes ut.

Anonymkode: 0a504...34b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet for en kleskjede som konsekvent priser klær i størrelse XL høyere enn de andre størrelsene selv om de ikke har lov. Alle merkevarene de fører har standardpriser så en S og en XL skal koste det samme. Men ledelsen ser sitt snitt til å tjene ekstra. 

Anonymkode: 40e4f...912

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har jobbet mange år i hotell og restaurantbransjen - gjenbruk av mat er vanlig, slik som nevnt over.... 

Anonymkode: 39493...9e5

Det er ikke normalt å ta maten fra tallerken til folk! Gud vet hva som ligger i den maten! 

Anonymkode: 52dae...e54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Saph said:

Jobber på bibliotek. Folk river ut de siste sidene i bøker så ofte at hver gang vi låner ut en bok og får den inn igjen så må vi sjekke siste kapittelet for å være sikker på at det fortsatt er der. 

Og folk stjeler bøker. Folk stjeler bøker de får lov til å ta med hjem gratis så mange ganger de vil, og i flere måneder av gangen! 

Ikke kjempesjokkerende avsløringer, men det er et bibliotek. Er ikke akkurat der ting skjer 😅

Jeg har også jobbet på bibliotek, men aldri opplevd dette!😅 Det som sjokkerte folk med den jobben var mengden vold og trusler vi ble utsatt for, og at begge bibliotekene jeg jobbet på var et populært sted for kjøp og salg av rusmidler. 

Anonymkode: c3d7e...5c9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Taxisjåfør. 

Jobbet 36-timersskift. Ofte sov man kun 3-4 timer mellom disse skiftene. Ikke uvanlig at man bar ut på langtur på slutten av denne vakta, eventuelt imellom vaktene når du egentlig skulle sove. Uansett om du sov eller ikke sov før dette 36-timersskiftet, så måtte du jo jobbe den. En gang måtte jeg kjøre en tur på 600km akkurat i dét jeg skulle gå hjem etter et intenst helgeskift hvor jeg hadde jobbet over 2 døgn i strekk.

Lønnen er jo kun provisjonslønn, og det er ulovlig å takke nei til god-turer. Så man måtte jo kjøre. 

I en normal uke jobbet jeg skift med arbeidstid på 68 - 110 timer i uken. Ja, 110 timer i uken. Uken består av 168 timer, og en normal arbeidsmengde for en vanlig arbeider i dag er 150 timer pr måned. 

Det hendte at man kunne være så trøtt at man nærmest hallusinerte. Man gjorde manøvrer midt på veien for å unngå å kjøre på en elg. Hadde det bare vært en elg der...

At jeg overlevde, eventuelt ikke sitter i rullestol, og ikke tok liv i trafikken i den epoken av livet mitt er ute av min forstand til å forstå. 

Og det verste med dette. Det er ikke en unik historie, og taxinæringen driftes enda slik. Jeg skylder på myndighetene som aldri letter en finger for bedre arbeidsregulering og avlønning i taxinæringen. Og ikke minst taxieiere som tjener grovt på å tyne ut billig arbeidskraft hos sjåfører. Regjeringen gjorde den faktisk enda verre ved å gi hvem som helst mulighet til å kjøre taxi mot betaling. Nå jobber taxisjåførene enda lenger. 

Anonymkode: 4097e...8d1

WOW 😮😢

Anonymkode: 5516f...f0c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...