Gå til innhold

Norsk må da være et særdeles vanskelig språk å lære?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Med tanke på at vi har mange ord som har samme uttale men forskjellig betydning, bare se her:

Hvis noen sier at de "får ta buss", kan man få slike bilder i hodet:

cd3bff18-f67c-4a33-8902-29862f901a29?fit

Mulig det finnes flere strålende eksempler her?

Anonymkode: 945c9...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kontekst vettu. Hvem sier "får ta buss" uten noe pronomen eller lignende foran? Greit nok, det kan kanskje være implisitt "(du) får ta buss" 

Anonymkode: 3b0c2...4ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tilfeller finnes jo i de fleste språk, det er nok ikke det som gjør et språk lett eller vanskelig å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se for meg at en utfordring med å lære norsk er at ord veldig ofte ikke uttales slik man skulle tro ut fra hvordan de staves. De andre skandinaviske språkene er ikke stort bedre sånn sett, og engelsk er mye verre. Mitt inntrykk av italiensk og spansk er at de er en del enklere på dette området. Ut fra hvordan ordene på italiensk og spansk er skrevet, kan man stort sett være ganske sikker på hvordan de uttales. Det er i hvert fall mitt inntrykk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Klossmajor skrev (53 minutter siden):

Jeg kan se for meg at en utfordring med å lære norsk er at ord veldig ofte ikke uttales slik man skulle tro ut fra hvordan de staves. De andre skandinaviske språkene er ikke stort bedre sånn sett, og engelsk er mye verre. Mitt inntrykk av italiensk og spansk er at de er en del enklere på dette området. Ut fra hvordan ordene på italiensk og spansk er skrevet, kan man stort sett være ganske sikker på hvordan de uttales. Det er i hvert fall mitt inntrykk.

Norsk er også ett av verdens mest ubrukelig språk. Vi kan bare bruke dette språket i Norge, muligens i Sverige og Danmark. Selvom det ikke er offisielt språk der.

Anonymkode: cf1da...cc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Norsk er også ett av verdens mest ubrukelig språk. Vi kan bare bruke dette språket i Norge, muligens i Sverige og Danmark. Selvom det ikke er offisielt språk der.

Fra et sånt perspektiv er de aller, aller fleste språk her i verden vel så ubrukelige. Land som Russland, Nigeria og India har et mylder av forskjellige språk med veldig begrenset utbredelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Klossmajor skrev (Akkurat nå):

Fra et sånt perspektiv er de aller, aller fleste språk her i verden vel så ubrukelige. Land som Russland, Nigeria og India har et mylder av forskjellige språk med veldig begrenset utbredelse.

Disse landene har språk som er utbredt verden over. Derfor har de mye høyere verdi enn norsk.

For eksempel har vi offer for menneskehandel fra Nigeria, IT-arbeidere fra India og fiskere fra Russland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse landene har språk som er utbredt verden over. Derfor har de mye høyere verdi enn norsk.

For eksempel har vi offer for menneskehandel fra Nigeria, IT-arbeidere fra India og fiskere fra Russland. 

Mange av minoritetsspråkene i Nigeria, India og Russland er neppe så mye mer utbredt utenfor egne grenser enn hva norsk er. Språk i Russland som adygisk, godoberisk, lakisk, moksja, selkup, osv er det neppe mange russiske fiskere i Norge som forstår noe særlig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et norskkurs dukket setningen "Hjelp, ulven spiser meg." opp. Lurer på om det noensinne er noen som har hatt bruk for akkurat den setningen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (19 minutter siden):

I et norskkurs dukket setningen "Hjelp, ulven spiser meg." opp. Lurer på om det noensinne er noen som har hatt bruk for akkurat den setningen? 

Kanskje det er myntet på ulvemotstandernes postordrebruder?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stan skrev (1 time siden):

Det er sikkert Senterpartiet som har drevet lobbyvirksomhet for å få denne setningen på pass!

haha

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...