Gå til innhold

Krav på å starte senere / jobbe inn / perm fra stillingsprosent dersom barnehage åpner etter jobbstart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis begge starter 07 eller 0730 og barnehage ikke åpner før 07 eller 0730, har man da krav på å kunne komme senere på jobb / jobbe inn den tiden senere på dagen / få perm fra en viss prosent av stillingen? 

Planlegger barn og lurer derfor på dette da det kan bli et problem. Vi begge jobber 25-30min unna med bil. Er heller ingen arbeidsplasser som passer for oss i nærheten, samt at vi trives veldig godt der vi jobber nå. 

Mannen kan noen dager begynne litt senere, men ikke hver dag. Så derfor må dette nesten fordeles litt likt. 

Anonymkode: 9a015...f3d

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, man har ikke krav. Du må nesten avtale med arbeidsgiver 

Anonymkode: 40ba8...134

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, man har ikke krav. Du må nesten avtale med arbeidsgiver 

Anonymkode: 40ba8...134

Men er det vanlig å få noen som helst form for tilrettelegging? Alle jobber jo ikke 8-16. 

Anonymkode: 9a015...f3d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Spør barnehagetantene hva som er mulig 

Anonymkode: bf79d...bc6

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan skal de vite om ts kan få justert arbeidstid?

Anonymkode: f1341...341

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Skyblue7

Man kan ha krav på redusert arbeidstid med barn under 10 år 😌 Har selv benyttet meg av dette. Som oftest syns arbeidsgiver det er greit at man jobber inn, da slipper du økonomisk tap og arbeidsgiver får «tilgjengelige timer». Men det står ikke noe om hvordan dette skal løses i praksis. Om dagen skulle komme, så er det greit at dere kommer med forslag til løsning. Eventuelt at du begynner litt senere mandag, tirsdag, og mannen torsdag og fredag? Men siden barnet ikke er laget enda, så hadde jeg ikke bekymret meg så mye, pleier å løse seg 😌

C796DA8A-6DC0-4235-A653-F77DAE209C73.jpeg

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Noen får til en deal med arbridsgiver, mrn det er ikke noe du har krav på. Er ikke arbeidsgiver som har skaffet dere barn, det er dere og derav deres problem.

Noen ansetter en skolejente til å jente og levere de dagene det ikke går.

Noen bytter barnehage til en som ligger ved jobben.

Noen sier opp jobben da barnehage og jobbtid ikke går opp.

Er flere løsninger selv om kun det å få er den mest ideelle for dere.

Anonymkode: 7e4bb...b1d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er ingen private barnehager med tidligere åpningstid? Jeg jobber selv i barnehage som åpner 7, samboern min begynner på jobb kl.7 og vi søkte plass i kun private barnehager da de åpner 6.30. Vi er avhengig av det de dagene jeg har tidligvakt. Men dere kan søke jobben om permisjon fra stillingen slik at dere kan begynne senere.

Anonymkode: 5333c...48d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Fau kan søke om å endre åpningstid i bhg. Mest sannsynlig har man ikke økonomi/rammer til å -utvide- åpningstiden, så bhg må da stenge tidligere. Vanskelig å få et flertall av foreldrene med på en endring. Selv om det skulle gå uten å endre åpningstidene, vil det redusere voksentetthet ila dagen og dermed ikke være populært. 

Tipper dere burde alliere dere med nabo med barn/betale noen for å levere i bhg for dere om dere ikke får justert arbeidstid.

Anonymkode: 433d0...ad1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Du har ikke krav på å få jobbe inn senere nei. Men du kan ha krav på å jobbe feks 80%, men da får du jo tilsvarende lavere lønnsutbetaling. Jeg valgte å jobbe i et statlig foretak hvor vi har kjernetid 9-14.30 på grunn av dette med barnehage. 

Anonymkode: 393bd...a15

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

For noen årstiden hadde vi noen foreldre spm løste det sånn her .De brukte en av de andre mødrene på basen som dagmamma før åpningstid, de leverte hos henne, så leverte hun sin egen og dems i bhg. 

Finnes mange løsninger om man er kreativ. Men for å justere med arbeidstiden må dere høre med arbeidsgiverne deres. Mange er kjempeflinke til å tilrettelegge 

Anonymkode: 8db41...951

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Du har krav på ulønnet permisjon i småbarnstiden, men reglene er jeg ikke inne på. Sjekk med fagforeningen.

Anonymkode: c5540...41c

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ingenting som heter det

Anonymkode: 3352f...22f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingenting som heter det

Anonymkode: 3352f...22f

Da tror jeg ikke du har barn. 🙃

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...