Gå til innhold

Tok celleprøve hos privatpraksiserende gynekolog-fikk svar på sms


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjansen er lik null uten hpv. 

Anonymkode: 9533f...45f

Ja, men på 5 år rekker man jo kanskje å bli smittet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosa Sitron skrev (1 minutt siden):

Ja, det er vanlig. Iallfall med gode resultater.

Da kan jeg ta helg 😃

 

Takk så mye for svar🌺

Anonymkode: ab145...fda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (22 minutter siden):

Svar på sms er vanlig. Er du eldre enn 34? For da er det nye retningslinjer:

I Norge anbefales kvinner mellom 25 og 69 år å ta celleprøve hvert tredje år. I løpet av perioden 2019 til 2021 vil alle kvinner i landet mellom 34 og 69 år anbefales HPV test hvert femte år

Men gynekologen som jeg var hos sa at fem års regelen kun gjelder for kvinner som ALDRI har hatt celleforandringer. Har du hatt det, er det fremdeles 3 års regelen som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensi skrev (2 minutter siden):

Men gynekologen som jeg var hos sa at fem års regelen kun gjelder for kvinner som ALDRI har hatt celleforandringer. Har du hatt det, er det fremdeles 3 års regelen som gjelder. 

Jeg har hatt celleforandringer og blitt konisert. Da sa legen to ganger i året det første året, så en gang i året i tre år og så over til en gang hvert femte år. 

Anonymkode: 6b53c...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt celleforandringer og blitt konisert. Da sa legen to ganger i året det første året, så en gang i året i tre år og så over til en gang hvert femte år. 

Anonymkode: 6b53c...f3e

Jeg har gjort det samme som deg. Gynekologen sa det var en del forvirring rundt disse nye reglene. Og at fastlegene burde få mer informasjon. Vel...jeg veit ikke. Kanskje vi må sjekke selv hva som gjelder? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tar i snitt 10-15 år fra celleforandringer oppstår til det eventuelt utvikler seg til kreft. Og dersom man i tillegg ikke har hpv smitte er sjansen forsvinnende liten for at det i det hele tatt utvikler seg til kreft noen gang. Så hvert 5. år er nok nøye vurdert og funnet rimelig av de som har kompetanse på det.  Men ønsker man å ta prøver oftere enn det så kan man jo det. 

Anonymkode: 868c1...88a

For en mnd siden var det ei jente her inne som fikk påvist celleforandringer. Hun gikk til gyn fordi hun ikke sluttet å blø etter å hatt sex for første gang. Tror hun var 18-19 år. 
 

Jeg syns det er litt skummelt at de skal la det gå så lenge mellom hver gang. Det er mange unge som rammes av dette uten å ha HPV🙁

Anonymkode: 31c89...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (2 timer siden):

Dere er tøffe som tørr å ta celleprøve og blottlegge dere slik for en fremmed. Fy faen så modige dere er. Må bare si det. :takke:

Why? er jo egentlig ikke kleint når du tenker på hvor mange de ser nakne nedentil daglig...

Anonymkode: 71dc8...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For en mnd siden var det ei jente her inne som fikk påvist celleforandringer. Hun gikk til gyn fordi hun ikke sluttet å blø etter å hatt sex for første gang. Tror hun var 18-19 år. 
 

Jeg syns det er litt skummelt at de skal la det gå så lenge mellom hver gang. Det er mange unge som rammes av dette uten å ha HPV🙁

Anonymkode: 31c89...009

Man kan jo få tatt celleprøve hyppigere på eget initiativ. Tilsvarende gjelder for mammografiprogrammet, man blir ikke kalt inn til dette før man er 50, da man har vurdert at screening er mest hensiktsmessig for den eldre aldersgruppen, selv om noen får brystkreft også i yngre alder enn dette.

Anonymkode: a09cf...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Sensi said:

Men gynekologen som jeg var hos sa at fem års regelen kun gjelder for kvinner som ALDRI har hatt celleforandringer. Har du hatt det, er det fremdeles 3 års regelen som gjelder. 

Men har du hatt celleforandringer har du kanskje fortsatt hpv? Da er det ikke 5 år . Jeg vet ikke jeg altså, jeg bare postet det som sto på nhi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (16 timer siden):

Men har du hatt celleforandringer har du kanskje fortsatt hpv? Da er det ikke 5 år . Jeg vet ikke jeg altså, jeg bare postet det som sto på nhi.

Det vet jeg ikke om har, men har hatt celleforandringer så regner med har hatt HPV.  Fikk vite at celleprøven var normal. Men hvis de tester for HPV så skal jeg høre med fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette nytt? 

Jeg har ikke hpv, men ble allikevel bedt om å komme tilbake om 3 år.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Sensi said:

Det vet jeg ikke om har, men har hatt celleforandringer så regner med har hatt HPV.  Fikk vite at celleprøven var normal. Men hvis de tester for HPV så skal jeg høre med fastlegen. 

Jeg tror de tester. Legen jeg var henvist til stusset veldig på at det ikke var opplyst om hpv.

Anonymkode: 0b5e9...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, Sinsiew said:

Er dette nytt? 

Jeg har ikke hpv, men ble allikevel bedt om å komme tilbake om 3 år.. 

Ja, det er nytt. Noen steder har de holdt på med det lenge, men her starter de med ny ordning nå.

Anonymkode: 0b5e9...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (På 23.4.2021 den 2.45):

Det blir litt som å si til en med araknofobi «Hvorfor er du redd for edderkopper? De er jo ikke farlige», eller til en som har sosial angst, «Hvorfor er du redd for å dumme deg ut? De fleste har vel dummet seg ut inni mellom». Folk har angst for forskjellige ting.

Traumeerfaringer gjør at jeg assosierer kropp med angst, følelse av å være i fare og hemmende skamfølelse. Da har det lite å si hvor mange kropper legen har sett, for det er jeg som ville følt meg ekstremt eksponert og sårbar i det jeg overlot kontrollen over egen kropp til et annet menneske.

Uansett, poenget med kommentaren min var bare å si at de(re) som tar celleprøver er ekstremt tøffe. Jeg synes det er beundringsverdig at folk klarer det. Virkelig creeds til de(re). :takke:

Uff...det høres ikke så greit ut. Du vet du kan ta med noen du stoler på i tilfelle det hjelper. Kan det hjelpe med avledning? Se på film eller noe på iPhone? Beroligende medisin? Avtale med lege om at rett inn, kle av, ta prøve og så samtale. Sånn at det blir litt mekanisk. Men snakke om det etterpå. Og det er jo ikke tvang. Men kanskje avtale med legen om at de kan oppmuntre og pusje litt slik at du får gjennomført. 
 

Evt ha først en time med forklaring og samtale, og så en ny time hvor raskt inn og ut? 
 

Kan jo hende du har prøvd alt og mener ikke å bagatellisere. 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...