Gå til innhold

Tok celleprøve hos privatpraksiserende gynekolog-fikk svar på sms


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, tok celleprøve hos privatpraktiserende gynekolog, fikk svar på sms ca 5 uker senere. Alt fint og beskjed om å undersøke hvert 5 år.

Synes dette er litt merkelig, er det vanlig praksis å gi svar på sms? og hvert 5 år? trodde det var vanlig med hvert 3 år dersom alt var fint.

Noen med samme erfaringer? vurderer å ringe sykehuset for å sjekke om de har mottatt prøve fra meg.

Anonymkode: ab145...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk svar på sms forrige gang jeg tok celleprøve hos privatpraktiserende psykolog. Og slik jeg har forstått det så kan man nå ta celleprøve hvert 5. år fordi de nå også rutinemessig tester for hpv. Dersom man er hpv negativ og celleprøven er normal kan man ta celleprøve hvert 5. år. 

Anonymkode: 868c1...88a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk svar på sms forrige gang jeg tok celleprøve hos privatpraktiserende psykolog. Og slik jeg har forstått det så kan man nå ta celleprøve hvert 5. år fordi de nå også rutinemessig tester for hpv. Dersom man er hpv negativ og celleprøven er normal kan man ta celleprøve hvert 5. år. 

Anonymkode: 868c1...88a

Hvert 5 år mener jeg er galskap, enkelte krefttyper utvikler seg fort.

Anonymkode: ab145...fda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også svar på SMS etter å ha vært hos privat gynekolog, synes det var helt topp jeg. Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne ta ny prøve om 5 får. Det er fordi de tester for hpv viruset, og har du ikke det så kan du vente 5 år.

Anonymkode: 84a17...2c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk svar på sms forrige gang jeg tok celleprøve hos privatpraktiserende psykolog. Og slik jeg har forstått det så kan man nå ta celleprøve hvert 5. år fordi de nå også rutinemessig tester for hpv. Dersom man er hpv negativ og celleprøven er normal kan man ta celleprøve hvert 5. år. 

Anonymkode: 868c1...88a

Ville reagert mer på at det var psykologen som tok celleprøve, jeg da..😂

Anonymkode: 9c34b...1d4

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvert 5 år mener jeg er galskap, enkelte krefttyper utvikler seg fort.

Anonymkode: ab145...fda

Det tar i snitt 10-15 år fra celleforandringer oppstår til det eventuelt utvikler seg til kreft. Og dersom man i tillegg ikke har hpv smitte er sjansen forsvinnende liten for at det i det hele tatt utvikler seg til kreft noen gang. Så hvert 5. år er nok nøye vurdert og funnet rimelig av de som har kompetanse på det.  Men ønsker man å ta prøver oftere enn det så kan man jo det. 

Anonymkode: 868c1...88a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

" kvinnene som er HPV-negative har veldig lav risiko for å utvikle celleforandringer og livmorhalskreft, og kan vente fem år til neste livmorhalsprøve.

 

Den gamle testmetoden gir også veldig bra kreftforebyggende effekt, men med den må kvinnene sjekke seg hvert 3. år.

 

Livmorhalsprogrammet sender kvinnene påminnelse når det er tid for ny prøve, uansett hvilken testmetode som er brukt på den forrige prøven deres."

-kreftregisteret.

Anonymkode: 6b53c...f3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, tok celleprøve hos privatpraktiserende gynekolog, fikk svar på sms ca 5 uker senere. Alt fint og beskjed om å undersøke hvert 5 år.

Synes dette er litt merkelig, er det vanlig praksis å gi svar på sms? og hvert 5 år? trodde det var vanlig med hvert 3 år dersom alt var fint.

Noen med samme erfaringer? vurderer å ringe sykehuset for å sjekke om de har mottatt prøve fra meg.

Anonymkode: ab145...fda

Svar på sms er vanlig. Er du eldre enn 34? For da er det nye retningslinjer:

I Norge anbefales kvinner mellom 25 og 69 år å ta celleprøve hvert tredje år. I løpet av perioden 2019 til 2021 vil alle kvinner i landet mellom 34 og 69 år anbefales HPV test hvert femte år

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvert 5 år mener jeg er galskap, enkelte krefttyper utvikler seg fort.

Anonymkode: ab145...fda

Har du ikke hpv er sjansen ganske liten da:)

Anonymkode: 0b5e9...694

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du ikke hpv er sjansen ganske liten da:)

Anonymkode: 0b5e9...694

Sjansen er lik null uten hpv. 

Anonymkode: 9533f...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er tøffe som tørr å ta celleprøve og blottlegge dere slik for en fremmed. Fy faen så modige dere er. Må bare si det. :takke:

  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Synes dette er litt merkelig, er det vanlig praksis å gi svar på sms?

Finnes det virkelig noen legekontor som ikke sender ut prøvesar på SMS? Jeg har brukt en lang rekke leger de siste femten årene, men har fått tilsendt beroligende SMS hver gang jeg har tatt celleprøve eller er blitt testet for kjønnssykdommer eller noe annet spennende.

Anonymkode: e381f...9be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Dere er tøffe som tørr å ta celleprøve og blottlegge dere slik for en fremmed. Fy faen så modige dere er. Må bare si det. :takke:

Du kjenner vel fastlegen din? Han/hun er jo ingen fremmed.

Anonymkode: e381f...9be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kjenner vel fastlegen din? Han/hun er jo ingen fremmed.

Anonymkode: e381f...9be

Vi har ikke fastleger her jeg bor. Har tatt 7 celleprøver og alle har vært med forskjellige leger 🤪

Anonymkode: 6b53c...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (5 minutter siden):

Dere er tøffe som tørr å ta celleprøve og blottlegge dere slik for en fremmed. Fy faen så modige dere er. Må bare si det. :takke:

Alternativet er så mye mye mye verre.. 

Anonymkode: a206f...81b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finnes det virkelig noen legekontor som ikke sender ut prøvesar på SMS? Jeg har brukt en lang rekke leger de siste femten årene, men har fått tilsendt beroligende SMS hver gang jeg har tatt celleprøve eller er blitt testet for kjønnssykdommer eller noe annet spennende.

Anonymkode: e381f...9be

Vi får brev i posten. Ikke sms. 

Anonymkode: 6b53c...f3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Visste ikke at psykologer tok celleprøve 😂 

vi får automatisk svar på helsenorge etter en uke 

Anonymkode: 34126...12c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (10 minutter siden):

Dere er tøffe som tørr å ta celleprøve og blottlegge dere slik for en fremmed. Fy faen så modige dere er. Må bare si det. :takke:

Vel, det andre alternativet kan være MYE værre, en gravstein i ung alder.

Så det er vanlig med sms svar?

Anonymkode: ab145...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vel, det andre alternativet kan være MYE værre, en gravstein i ung alder.

Så det er vanlig med sms svar?

Anonymkode: ab145...fda

Ja, det er vanlig. Iallfall med gode resultater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...