Gå til innhold

Lease eller kjøpe? Hva lønner seg for meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er alene med 3 barn og kjører endel. Min gamle bil må snart skiftes ut, så lurer jeg på om det lønner seg å lease en middels stor bil? Eller kjøpe en?

Den jeg kjøper tenker jeg bør være mellom 2 og 4 år.

Skal ikke ta opp lån. Dere som kan dette hva er best?

Anonymkode: 49413...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helt avgjørende informasjon her er jo hvor mye penger har du på budsjettet?

Leasing er den dyreste formen for bilbruk som fins. Du svir av vesentlige beløp i et gitt tidsrom, ofte tre år, for så å gi doningen tilbake. Mange tråder som beskriver fordelene og de mange ulempene med leasing her inne.

Ved kjøp får du deg en bil. Er den ny eller kjøpt brukt hos forhandler, har du enten en lang eller en svært kort garanti med deg. Så har du ansvar for bilen alene.

I prissjiktet fra 50000 kr og opp får du mange brukbare biler. Både bensin, diesel og el. Mitt råd er å kjøpe en noenlunde rimelig bil, sette til side penger til vedlikehold og reparasjoner, og så kjøre den så lenge det er økonomisk fornuftig å ha den.

Anonymkode: 0fe5c...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er alene med 3 barn og kjører endel. Min gamle bil må snart skiftes ut, så lurer jeg på om det lønner seg å lease en middels stor bil? Eller kjøpe en?

Den jeg kjøper tenker jeg bør være mellom 2 og 4 år.

Skal ikke ta opp lån. Dere som kan dette hva er best?

Hadde vært kjekt om du oppga et budsjett da. Men leasing koster fort 150'000 for tre år, og etter 3 år har du ingenting igjen (bortsett fra gode minner). Om du kjøper en bil eier du den. 

Så å lease en ny bil til 500'000 vil nok koste 150-180'000 for tre år. Å kjøpe en 4 år gammel bil vil koste noe mer, men totalkostnaden for de neste tre årene vil være vesentlig lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (19 timer siden):

Hadde vært kjekt om du oppga et budsjett da. Men leasing koster fort 150'000 for tre år, og etter 3 år har du ingenting igjen (bortsett fra gode minner). Om du kjøper en bil eier du den. 

Så å lease en ny bil til 500'000 vil nok koste 150-180'000 for tre år. Å kjøpe en 4 år gammel bil vil koste noe mer, men totalkostnaden for de neste tre årene vil være vesentlig lavere. 

Tenkte jo egentlig å kjøpe en bil til 200.000 og opptil 300.000.

Har pengene så skal ikke låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den jeg har nå går greit, men er 14 år og redd repraajoner nå ikke lønner seg? Er en Toyota Corolla st vogn 1.4 l diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med det budsjettet har du jo f.eks. råd til en ny MG ZS. Men jeg ville nå ha kjørt Toyotaen til den ikke lenger kommer gjennom PKK uten større anstrengelser. 

Anonymkode: 0fe5c...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...