Gå til innhold

Skattemeldingen: Sjekker dere at alt stemmer på krona, eller sånn ca.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Behøver man egentlig å sjekke at alt stemmer nøyaktig på krona, eller holder det å se at det som står der stemmer sånn ca.? Tallene rapporteres jo inn elektronisk, så jeg tenker det er veldig liten sannsynlighet for at en feil skal skje. Og hvis det oppstår en feil et sted i systemet er gjerne feilen så stor at man enkelt legger merke til det, eller? Og Skattetetaten er vel ikke så opptatt av femti kroner fra eller til, det er vel helst helhetsbildet og eventuelle bortgjemte millioner de bryr seg om?

Hvis det f.eks. står at jeg har 200.000 kr på en konto hvor jeg vet at det normalt står ca. 15.000 kr, vil jeg jo reagere og så sjekke hva det står i årsoppgaven fra banken. Men hvis det i skattemeldingen står oppført 16.000 på den kontoen, behøver jeg da egentlig bruke tid på å sjekke opp det tallet i årsoppgaven eller kan jeg slå meg til ro med at det sannsynligvis er korrekt så det behøver jeg ikke sjekke mot årsoppgaven?

Synes det var mye enklere å sjekke dette før da jeg fikk tilsendt årsoppgaven på papir. Nå må jeg drive å logge inn i ørten forskjellige nettbanker for å finne årsoppgaven, det tar betydelig lengre tid.

Hvor nøye gidder dere egentlig å være?

Anonymkode: d2682...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er supernøye. Men jeg driver også enkeltpersonsforetak, så jeg er livredd for å gjøre et eller annet feil i regnskapen.

Anonymkode: 35290...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er supernøye. Men jeg driver også enkeltpersonsforetak, så jeg er livredd for å gjøre et eller annet feil i regnskapen.

Anonymkode: 35290...5f2

Skjønner at dere som er selvstendig næringsdrivende er ekstra nøye.
Men folk flest, hvor nøye er dere?

Anonymkode: d2682...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å runde feil, men bare så lenge det gjør at man betaler mer skatt. 

Anonymkode: 55b54...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatperson her, sjekket at alt stemte på kronen, droppet øre da det av og til er rundt opp eller ned alt ettersom hva som er nærmeste. Jeg laster ned alle årsoppgavene, åpner de og legger de så ned på menyen før jeg går gjennom en og en. Jeg måtte innom syv forskjellige steder for å hente årsoppgaver, noen måtte jeg lete etter men jeg brukte likevel ikke mer enn 20min til sammen på å finne dem samt sjekke at de stemte.

Anonymkode: c3dc0...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de spesuelt intereesserte i personlig økonomi, så jeg sjekker på krona. Jeg har imidlertid ikke opplevd at noe har vært feil enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Føsleguri

Jeg har et regneark der jeg fører inn tallene fra årsoppgavene etter hvert som jeg får dem, og som regner ut skatten. Da vet jeg hvordan jeg ligger an før jeg får skattemeldingen og ser kjapt om noe er feil i skattemeldingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Privatperson her, sjekket at alt stemte på kronen, droppet øre da det av og til er rundt opp eller ned alt ettersom hva som er nærmeste. Jeg laster ned alle årsoppgavene, åpner de og legger de så ned på menyen før jeg går gjennom en og en. Jeg måtte innom syv forskjellige steder for å hente årsoppgaver, noen måtte jeg lete etter men jeg brukte likevel ikke mer enn 20min til sammen på å finne dem samt sjekke at de stemte.

Anonymkode: c3dc0...432

Hadde jeg bare hatt årsoppgaver fra syv steder hadde kanskje jeg også giddet sjekke på øret. Nå har jeg veldig god oversikt over økonomien min da så jeg vet om det stemmer likevel bare ved å gå igjennom skattemeldingen.

Anonymkode: 15f1d...07a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enkle inntekts- og formuesforhold. Sjekker ikke særlig nøye.

Anonymkode: 71fa9...a56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at dette med listepris på bil var litt vanskelig, så jeg lot det stå selv om jeg ikke skjønte tallene helt.

Må innrømme at det blir litt ca ca. Synes at det er vanskelig, selv om jeg prøver etter beste evne.

Anonymkode: e7733...28d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gidder jeg ikke. Da lever jeg heller lykkelig uvitende om småfeil :) 

Anonymkode: 83205...ee9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så nøye som jeg kan. Synes det er kjempegreit, årsoppgaver og slikt kommer jo på digipost og mail, mye mindre jobb enn før. Det jeg skylder på fellesgjeld og slikt kommer på mail, internett og den moderne verden, elsker det. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes faktisk at dette med listepris på bil var litt vanskelig, så jeg lot det stå selv om jeg ikke skjønte tallene helt.

Må innrømme at det blir litt ca ca. Synes at det er vanskelig, selv om jeg prøver etter beste evne.

Anonymkode: e7733...28d

Hvis listeprisen allerede sto der så er jo den tatt fra den lista de har samlet veldig mange bilmodeller i og da er det jo ikke mer du trenger sjekke enn at de har plukket ut riktig modell fra riktig år slik at listeprisen stemmer.

For min del var det verre med campingvogna som ikke sto der og etter en lang runde googling og telefoner til forhandler og importør kom jeg ikke særlig nærmere et svar. Så jeg endte opp med å ta det jeg betalte for den tre år gamle vogna, trekke fra litt for ekstrautstyr jeg fikk med og legge på litt for antatt verditap på tre år og sammenligne litt med helt nye vogner av samme merke. Så da ble det en omtrentlig listepris som ny.

Anonymkode: 15f1d...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hadde jeg bare hatt årsoppgaver fra syv steder hadde kanskje jeg også giddet sjekke på øret. Nå har jeg veldig god oversikt over økonomien min da så jeg vet om det stemmer likevel bare ved å gå igjennom skattemeldingen.

Anonymkode: 15f1d...07a

Vel, det var borettslaget, tre banker, nav og to strømselskap, så det var ikke så mye å sjekke på hver ting da. Til neste år er det bare borettslaget, to banker, nav og ett strømselskap😊

Anonymkode: c3dc0...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg laster ned alle årsoppgavene, åpner de og legger de så ned på menyen før jeg går gjennom en og en

 

Føsleguri skrev (3 timer siden):

Jeg har et regneark der jeg fører inn tallene fra årsoppgavene etter hvert som jeg får dem


Lure tips! 


 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde jeg bare hatt årsoppgaver fra syv steder hadde kanskje jeg også giddet sjekke på øret. Nå har jeg veldig god oversikt over økonomien min da så jeg vet om det stemmer likevel bare ved å gå igjennom skattemeldingen.

 

Så du leser bare gjennom skattemeldingen og vurderer hvorvidt tallene stemmer nogenlunde med din egen formening? Altså, du dropper helt å sjekke skattemeldingen oppmot årsoppgavene?

Det er det jeg egentlig hadde tenkt til, for som jeg nevnte i startinnlegget er det veldig lite sannsynlig at det skal stå feil i skattemeldingen. Årsoppgaven vi får tilsendt fra bankene er jo det samme som de rapporterer inn til Skatteetaten. 
Men da jeg sa til samboer at jeg hadde lest gjennom Skattemeldingen og ikke oppdaget noen åpenbare feil og dermed anså megselv for ferdig med den jobben, ble han sur og mente at jeg må sjekke hver eneste årsoppgave mot skattemeldingen .... Jeg har litt fler bankkontoer enn AB432, så hvis han/hun brukte 20 min kommer jeg til å bruke 2-3 timer. Er det virkelig noen som er såå nøye?

Anonymkode: d2682...006

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 


Lure tips! 


 

Så du leser bare gjennom skattemeldingen og vurderer hvorvidt tallene stemmer nogenlunde med din egen formening? Altså, du dropper helt å sjekke skattemeldingen oppmot årsoppgavene?

Det er det jeg egentlig hadde tenkt til, for som jeg nevnte i startinnlegget er det veldig lite sannsynlig at det skal stå feil i skattemeldingen. Årsoppgaven vi får tilsendt fra bankene er jo det samme som de rapporterer inn til Skatteetaten. 
Men da jeg sa til samboer at jeg hadde lest gjennom Skattemeldingen og ikke oppdaget noen åpenbare feil og dermed anså megselv for ferdig med den jobben, ble han sur og mente at jeg må sjekke hver eneste årsoppgave mot skattemeldingen .... Jeg har litt fler bankkontoer enn AB432, så hvis han/hun brukte 20 min kommer jeg til å bruke 2-3 timer. Er det virkelig noen som er såå nøye?

Anonymkode: d2682...006

Det er veldig enkelt og eventuelt endre skattemeldingen! Du bør, om du ikke har gjort det allerede, trykke på at du vil gjøre endringer, da vil du se at den nye versjonen er veldig oversiktlig! Bankkontoer er for seg, lån for seg, strøm for seg osv. osv. Er du næringsdrivende siden du mener du vil bruke 2-3timer? Du virker egentlig bare lat!

Her kan du se hvordan den nye skattemeldingen ser ut😊

 

Anonymkode: c3dc0...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjekker hvert eneste tall. Samler opp alle årsoppgavene når de er tilgjengelig. Oversikten over selve inntekten og skatten oppdaterer jeg selv i eget excel-ark måned for måned. Tar også og sjekker skattekortet 3-4 ganger i året og gjør justeringer, spesielt etter lønnsoppgjøret.

Har en relativt enkel økonomi, men formuen har begynt å øke så følger litt ekstra med og finner motivasjon til sparing gjennom det :)

Anonymkode: 7c7c6...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 


Lure tips! 


 

Så du leser bare gjennom skattemeldingen og vurderer hvorvidt tallene stemmer nogenlunde med din egen formening? Altså, du dropper helt å sjekke skattemeldingen oppmot årsoppgavene?

Det er det jeg egentlig hadde tenkt til, for som jeg nevnte i startinnlegget er det veldig lite sannsynlig at det skal stå feil i skattemeldingen. Årsoppgaven vi får tilsendt fra bankene er jo det samme som de rapporterer inn til Skatteetaten. 
Men da jeg sa til samboer at jeg hadde lest gjennom Skattemeldingen og ikke oppdaget noen åpenbare feil og dermed anså megselv for ferdig med den jobben, ble han sur og mente at jeg må sjekke hver eneste årsoppgave mot skattemeldingen .... Jeg har litt fler bankkontoer enn AB432, så hvis han/hun brukte 20 min kommer jeg til å bruke 2-3 timer. Er det virkelig noen som er såå nøye?

Anonymkode: d2682...006

Jeg vet jo hvor mye jeg har på de ulike kontoene mine.

Anonymkode: 15f1d...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...