Gå til innhold

Norsk-asiatere snakker ut om hverdagsrasisme og diskriminering. Hvorfor snakkes det så lite om rasisme mot asiatere i Norge?


Tanuki

Anbefalte innlegg

Flere norsk-asiatere snakker ut om opplevelser av å bli diskriminert og latterliggjort for sitt etniske opphav og kultur. Sosiologen Kjetil Rolness ber dem ta seg en bolle. I et innelgg på sin Facebook, i respons til Jessie Kongs ytring i VG  skriver han

"Det rapporteres tilfeller på at eldre asiater har blitt angrepet på åpen gate (...) Det burde ikke kreves at menneskeliv går tapt før vi sier stopp." Sier en ung kineser i Norge som er lei av det gjennomgripende hatet mot asiater her til lands. Jeg begynner også å bli lei. Av å lese identitetspolitiske skrekkhistorier fra et samfunn som ikke eksisterer. Og at store riksmedier publiserer hva som helst av unge, sinte stemmer, bare de slår riktig vei." 

Jessie Kongs ytring: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zg2o29/25-under-25-slutt-aa-elske-maten-men-hate-kulturen-vaar?fbclid=IwAR3f8q3Zj5JVXR-aL-_MqLlKHwNR7_Rq_VllxwQkwq6nOdAl1WEc51lldtI 
Norsk-asiatere står sammen mot rasisme: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7Kzx9o/jenny-huse-lei-av-menn-sier-du-er-saa-pen-til-aa-vaere-asiat

Ytringen til Eileen Kim som startet debatten rundt diskriminering mot asiatere i Norge: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Bl9mQl/25-under-25-rasisme-mot-asiater-har-eksistert-lenge

 

Endret av Tanuki
et ord
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er generelt drittlei av at priviligerte innvandrere rakker ned på Norge og etniske nordmenn, samt lager seg "offerkort" etter eget forgodtbefinnende.

Ta Fredrik Solvang som eksempel. Han er homofil og adoptert fra Sør Korea. Hvordan har det gått med han i grusomme Norge? Fast jobb i Nrk, eget debattprogram, respektert og anerkjent som en dyktig journalist, belønnet med flere priser for sitt arbeid. Bor etter hva jeg har forstått flott i landets hovedstad. Full tilgang fra dag en har han hatt og vil ha livet ut til hele norges velferdssystem. Beskyttet av et godt lovverk som har et ekstra vern mot rasisme og diskriminering. Et demokratisk samfunn bygd opp og ivaretatt av flere generasjoner etniske nordmenn. Snakk om å komme til dekket bort. Hvis meg gjerne den lange listen med land hvor han hadde fått et tryggere og bedre liv enn i Norge.

Eller Kamzy Gunaratnan fra Sri Lanka. AP toppen som vil kurse grusomme norske kommuneansatte i strukturell rasisme.   Bare ta en titt på alle de stedene hun har jobbet - kultur og utdanningskomiteen, medlem i helse og sosial komiteen, representant i Oslo bystyre osv. Høyt oppe i partisystemet i AP med "elite venner". Men fortsatt har hun frekkhetens nådegave til å kritisere Norge og etniske nordmenn - det grusomme landet som ikke gir innvandrere muligheter. Det finnes ikke et spor av takknemlighet for at hun har kommet seg til et av verdens beste land - demokrati, rettssikkerhet og velferdssystem.

Alle opplever ubehagelige og feil ting i livet - blir kalt en tjukkas, mobbes fordi man er for lav, for høy, for tynn, har feil klær, feil interesser,  feil foreldre, dårlig råd, feil legning, feil bosted, spiser feil mat osv. Det står ikke i noen opphøyet særstilling hvis det heller f.eks. er en afrikaner som opplever at en eller annen full person sier noe rasistisk en gang. Vi opplever alle som en å få kommentarer vi skulle ønske  vi ikke fikk - kommentarer vi ikke burde fått. Men nettopp da er det er viktig å løfte blikket og vurdere helheten av tilværelsen man har!  Sistnevnte klarer de færreste innvandrere.

Det er blant annet den ufattelige utakknemligheten som til stadighet fører meg lenger og lenger til høyere politisk.

 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jeg kjenner, verken blant familie, venner eller kollegaer har vist tegn til rasisme eller fordommer mot asiater. Man vll selvfølgelig møte et og annet rasshøl i løpet av livet sitt, men man kan ikke ta alle nordmenn under en kam. De aller, aller færreste av oss nordmenn(eller hvite for den saks skyld) er rasister. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er galt når Kongs bestemor i Norge ikke tør å gå ut lenger fordi en amerikaner angrep noen på gata i USA. Aner jeg en smule fobi mot hvite?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (4 timer siden):

Flere norsk-asiatere snakker ut om opplevelser av å bli diskriminert og latterliggjort for sitt etniske opphav og kultur. Sosiologen Kjetil Rolness ber dem ta seg en bolle. I et innelgg på sin Facebook, i respons til Jessie Kongs ytring i VG  skriver han

"Det rapporteres tilfeller på at eldre asiater har blitt angrepet på åpen gate (...) Det burde ikke kreves at menneskeliv går tapt før vi sier stopp." Sier en ung kineser i Norge som er lei av det gjennomgripende hatet mot asiater her til lands. Jeg begynner også å bli lei. Av å lese identitetspolitiske skrekkhistorier fra et samfunn som ikke eksisterer. Og at store riksmedier publiserer hva som helst av unge, sinte stemmer, bare de slår riktig vei." 

Jessie Kongs ytring: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zg2o29/25-under-25-slutt-aa-elske-maten-men-hate-kulturen-vaar?fbclid=IwAR3f8q3Zj5JVXR-aL-_MqLlKHwNR7_Rq_VllxwQkwq6nOdAl1WEc51lldtI 
Norsk-asiatere står sammen mot rasisme: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7Kzx9o/jenny-huse-lei-av-menn-sier-du-er-saa-pen-til-aa-vaere-asiat

Ytringen til Eileen Kim som startet debatten rundt diskriminering mot asiatere i Norge: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Bl9mQl/25-under-25-rasisme-mot-asiater-har-eksistert-lenge

 

Det skjer både her og i spesielt i USA. De får skylda for Covid 19. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det selvsagt umulig for kritthvite meg å vite hvordan det er å gå i skoene til en asiat, men jeg er ikke i tvil om at mange møter på rasisme, fordommer og idiotiske utsagn på sin vei. Jeg synes imidlertid det er vanskelig å skjønne at det skal være så voldsomt som det som fremkommer nå.

Kan ikke noe for det, men jeg tenker som så at mange hiver seg på en oppmerksomhetsbølge når muligheten byr seg. Greit nok det, men som en hvit person opplever jeg det som enormt frustrerende at «alt» hvitt demoniseres opp og ned i mente. Og tipper jeg ikke er alene om å kjenne på dette.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hånden på hjertet si at jeg har garantert sagt og gjort ting som er støtende mot asiater. Ikke av vond mening og ikke rasistisk motivert.

Kan nevne Tre små kinesere... Med tilhørende beveger. Ymse vitser. Ganske mye har vært ugreit om det har vært om andre enn asiater. Mye har vi vokst opp med.

Det kan nok oppleves som rasisme. Det går jo på alt fra utseende til kosthold. Det er sikkert ikke greit for de som kjenner på dette. Jeg synes det er bra det blir belyst jeg. 

Egentlig så synes jeg de generelt er dyktige mennesker og elsker maten ☺️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilborg82
Jr.Garcon skrev (3 timer siden):

Jeg er generelt drittlei av at priviligerte innvandrere rakker ned på Norge og etniske nordmenn, samt lager seg "offerkort" etter eget forgodtbefinnende.

Ta Fredrik Solvang som eksempel. Han er homofil og adoptert fra Sør Korea. Hvordan har det gått med han i grusomme Norge? Fast jobb i Nrk, eget debattprogram, respektert og anerkjent som en dyktig journalist, belønnet med flere priser for sitt arbeid. Bor etter hva jeg har forstått flott i landets hovedstad. Full tilgang fra dag en har han hatt og vil ha livet ut til hele norges velferdssystem. Beskyttet av et godt lovverk som har et ekstra vern mot rasisme og diskriminering. Et demokratisk samfunn bygd opp og ivaretatt av flere generasjoner etniske nordmenn. Snakk om å komme til dekket bort. Hvis meg gjerne den lange listen med land hvor han hadde fått et tryggere og bedre liv enn i Norge.

Eller Kamzy Gunaratnan fra Sri Lanka. AP toppen som vil kurse grusomme norske kommuneansatte i strukturell rasisme.   Bare ta en titt på alle de stedene hun har jobbet - kultur og utdanningskomiteen, medlem i helse og sosial komiteen, representant i Oslo bystyre osv. Høyt oppe i partisystemet i AP med "elite venner". Men fortsatt har hun frekkhetens nådegave til å kritisere Norge og etniske nordmenn - det grusomme landet som ikke gir innvandrere muligheter. Det finnes ikke et spor av takknemlighet for at hun har kommet seg til et av verdens beste land - demokrati, rettssikkerhet og velferdssystem.

Alle opplever ubehagelige og feil ting i livet - blir kalt en tjukkas, mobbes fordi man er for lav, for høy, for tynn, har feil klær, feil interesser,  feil foreldre, dårlig råd, feil legning, feil bosted, spiser feil mat osv. Det står ikke i noen opphøyet særstilling hvis det heller f.eks. er en afrikaner som opplever at en eller annen full person sier noe rasistisk en gang. Vi opplever alle som en å få kommentarer vi skulle ønske  vi ikke fikk - kommentarer vi ikke burde fått. Men nettopp da er det er viktig å løfte blikket og vurdere helheten av tilværelsen man har!  Sistnevnte klarer de færreste innvandrere.

Det er blant annet den ufattelige utakknemligheten som til stadighet fører meg lenger og lenger til høyere politisk.

 

Du glemte all den dritten vi som er stille og beskjedne får slengt i trynet 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jr.Garcon skrev (7 timer siden):

Jeg er generelt drittlei av at priviligerte innvandrere rakker ned på Norge og etniske nordmenn, samt lager seg "offerkort" etter eget forgodtbefinnende.

Ta Fredrik Solvang som eksempel. Han er homofil og adoptert fra Sør Korea. Hvordan har det gått med han i grusomme Norge? Fast jobb i Nrk, eget debattprogram, respektert og anerkjent som en dyktig journalist, belønnet med flere priser for sitt arbeid. Bor etter hva jeg har forstått flott i landets hovedstad. Full tilgang fra dag en har han hatt og vil ha livet ut til hele norges velferdssystem. Beskyttet av et godt lovverk som har et ekstra vern mot rasisme og diskriminering. Et demokratisk samfunn bygd opp og ivaretatt av flere generasjoner etniske nordmenn. Snakk om å komme til dekket bort. Hvis meg gjerne den lange listen med land hvor han hadde fått et tryggere og bedre liv enn i Norge.

Eller Kamzy Gunaratnan fra Sri Lanka. AP toppen som vil kurse grusomme norske kommuneansatte i strukturell rasisme.   Bare ta en titt på alle de stedene hun har jobbet - kultur og utdanningskomiteen, medlem i helse og sosial komiteen, representant i Oslo bystyre osv. Høyt oppe i partisystemet i AP med "elite venner". Men fortsatt har hun frekkhetens nådegave til å kritisere Norge og etniske nordmenn - det grusomme landet som ikke gir innvandrere muligheter. Det finnes ikke et spor av takknemlighet for at hun har kommet seg til et av verdens beste land - demokrati, rettssikkerhet og velferdssystem.

Alle opplever ubehagelige og feil ting i livet - blir kalt en tjukkas, mobbes fordi man er for lav, for høy, for tynn, har feil klær, feil interesser,  feil foreldre, dårlig råd, feil legning, feil bosted, spiser feil mat osv. Det står ikke i noen opphøyet særstilling hvis det heller f.eks. er en afrikaner som opplever at en eller annen full person sier noe rasistisk en gang. Vi opplever alle som en å få kommentarer vi skulle ønske  vi ikke fikk - kommentarer vi ikke burde fått. Men nettopp da er det er viktig å løfte blikket og vurdere helheten av tilværelsen man har!  Sistnevnte klarer de færreste innvandrere.

Det er blant annet den ufattelige utakknemligheten som til stadighet fører meg lenger og lenger til høyere politisk.

Hverken Fredrik Solvang eller Kamzy Gunaratnam er representativ for innvandrere i Norge. Abdi Raja derimot er det.

Kamzy er kun ute etter PR. Jeg kjenner til noen med hennes etnisitet som mener det samme, og de sier selv at de har aldri blitt utsatt for rasisme i Norge. 

Fredrik Solvang derimot gjør mye nyttig når han ikke tar standpunkt i debatten. Det kan virke som han går hardt mot enkelte person, selvom han egentlig ikke gjør det.

Garcon. Du må være klar over at folk fra Sør-Korea og Sri Lanka (som er de mest integrert flyktningene i Norge) er helt greie folk - bare ikke de to du trekker frem. 

Endret av Visum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Jr.Garcon said:

Jeg er generelt drittlei av at priviligerte innvandrere rakker ned på Norge og etniske nordmenn, samt lager seg "offerkort" etter eget forgodtbefinnende.

Ta Fredrik Solvang som eksempel. Han er homofil og adoptert fra Sør Korea. Hvordan har det gått med han i grusomme Norge? Fast jobb i Nrk, eget debattprogram, respektert og anerkjent som en dyktig journalist, belønnet med flere priser for sitt arbeid. Bor etter hva jeg har forstått flott i landets hovedstad. Full tilgang fra dag en har han hatt og vil ha livet ut til hele norges velferdssystem. Beskyttet av et godt lovverk som har et ekstra vern mot rasisme og diskriminering. Et demokratisk samfunn bygd opp og ivaretatt av flere generasjoner etniske nordmenn. Snakk om å komme til dekket bort. Hvis meg gjerne den lange listen med land hvor han hadde fått et tryggere og bedre liv enn i Norge.

Eller Kamzy Gunaratnan fra Sri Lanka. AP toppen som vil kurse grusomme norske kommuneansatte i strukturell rasisme.   Bare ta en titt på alle de stedene hun har jobbet - kultur og utdanningskomiteen, medlem i helse og sosial komiteen, representant i Oslo bystyre osv. Høyt oppe i partisystemet i AP med "elite venner". Men fortsatt har hun frekkhetens nådegave til å kritisere Norge og etniske nordmenn - det grusomme landet som ikke gir innvandrere muligheter. Det finnes ikke et spor av takknemlighet for at hun har kommet seg til et av verdens beste land - demokrati, rettssikkerhet og velferdssystem.

Alle opplever ubehagelige og feil ting i livet - blir kalt en tjukkas, mobbes fordi man er for lav, for høy, for tynn, har feil klær, feil interesser,  feil foreldre, dårlig råd, feil legning, feil bosted, spiser feil mat osv. Det står ikke i noen opphøyet særstilling hvis det heller f.eks. er en afrikaner som opplever at en eller annen full person sier noe rasistisk en gang. Vi opplever alle som en å få kommentarer vi skulle ønske  vi ikke fikk - kommentarer vi ikke burde fått. Men nettopp da er det er viktig å løfte blikket og vurdere helheten av tilværelsen man har!  Sistnevnte klarer de færreste innvandrere.

Det er blant annet den ufattelige utakknemligheten som til stadighet fører meg lenger og lenger til høyere politisk.

 

Du bekrefter jo egentlig bare problemet her. Asiatere blir sett på som velykkede innvandrere "the model minority" derfor blir ikke diskriminering mot dem tatt på alvor. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne at det er sårt for unge norsk-asiatere å bli kalt chingchong, bli fortalt at maten dems er ekkel, og bli mobbet for navnet sitt? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Beltedyr said:

Ingen jeg kjenner, verken blant familie, venner eller kollegaer har vist tegn til rasisme eller fordommer mot asiater. Man vll selvfølgelig møte et og annet rasshøl i løpet av livet sitt, men man kan ikke ta alle nordmenn under en kam. De aller, aller færreste av oss nordmenn(eller hvite for den saks skyld) er rasister. 

Fordi du ikke kjenner noen med slike holdinger betyr det ikke at slike holdinger ikke eksisterer. INGEN som sier at alle nordmenn er rasister heller. skjønner virkelig ikke poenget ditt, prøver du å undergrave andres opplevelse av diskriminering og rasisme? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanuki skrev (7 minutter siden):

Fordi du ikke kjenner noen med slike holdinger betyr det ikke at slike holdinger ikke eksisterer. INGEN som sier at alle nordmenn er rasister heller. skjønner virkelig ikke poenget ditt, prøver du å undergrave andres opplevelse av diskriminering og rasisme? 

Jeg har aldri påstått at rasistiske holdninger blant noen nordmenn ikke finnes. Jeg skjønner heller ikke hvordan du oppfatter innlegget mitt som om jeg prøver å bagatellisere rasisme. Problemet er at rasismekortet dras alt for lett mot nordmenn eller hvite mennesker, noe som jeg begynner å bli en smule lei av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"du lukter sushi, din ekle fisk"
hva slaks normann kaller asietere sånt? trodde jeg var ganske sikker at vi var de som lagde sterk luktene fisker?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (14 minutter siden):

Jeg kjenner til  mange med hennes etnisitet som mener det samme, og de sier selv at de har aldri blitt utsatt for rasisme i Norge.

Må ærlig innrømme at jeg ikke har kjent noen "kinesere" (om det er det "hÆn" er), men en stor del av mine næreste venner har vært asiater, og/eller norske "blandingsvarianter".  Har aldri vært snakk om noen "rasisme" der heller. De murica-asiaterne jeg kjenner er også av samme kaliber...  Asiater er stor sett de mest """""""rasistiske"""""""", og samtidig de mest tolerante når det kommer til, """"""diskriminering""""""""

Når det kommer til å kalle opp virus etter geografiske steder, så må vi vel finne opp nye ord for en hel del masse virus, sykdommer, og lidelser, så ingen blir "fornærmet"... Deriblant -  Dengue, West Nile, Ebola, Zika, Spanskesyken osvosvosv...  Synes ikke Wuhan-flue er så veldig "rasistisk", egentlig... 

Noe folk er litt spesielle (dvs. enkelte/enkle personer), og ser seg selv alltid som offer for "urett", (og der er asiater i særklasse i å IKKE gjøre det) men det får man bare leve med, tror jeg. Så får man bare la de "pr-trollene" holde på, og synes synd på seg selv... :sprettoy:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beltedyr skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri påstått at rasistiske holdninger blant noen nordmenn ikke finnes. Jeg skjønner heller ikke hvordan du oppfatter innlegget mitt som om jeg prøver å bagatellisere rasisme. Problemet er at rasismekortet dras alt for lett mot nordmenn eller hvite mennesker, noe som jeg begynner å bli en smule lei av.

I Norge er det lite rasisme, mens i øst-europeiske land slik som Ungarn og Polen. Der er det mye av,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Beltedyr said:

Jeg har aldri påstått at rasistiske holdninger blant noen nordmenn ikke finnes. Jeg skjønner heller ikke hvordan du oppfatter innlegget mitt som om jeg prøver å bagatellisere rasisme. Problemet er at rasismekortet dras alt for lett mot nordmenn eller hvite mennesker, noe som jeg begynner å bli en smule lei av.

Da får du lage en egen tråd om det, for det er ikke det vi snakker om her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (15 minutter siden):

Da får du lage en egen tråd om det, for det er ikke det vi snakker om her. 

Det du merker med fet skrift er relevant til tråden siden misbruk av ordet rasisme skjer relativt hyppig. Denne tråden handler om rasisme, gjør den ikke? 

Tror ingen prøver å undergrave rasisme. Hva tenker du man burde gjør med de med rasistiske holdninger mot asiatere?

Endret av Kayo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asiatere er en privilegert gruppe, har veldig positive stereotyper om seg og gjør det bra på omtrent all statistikk. At noen sier noen slemme ting skjer med alle. Mobbere bruker bare rase fordi de vet det stikker.

Endret av Anocopy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...